- Niezłe gry RPG, w których kontynuacje raczej nie zagramy
- Icewind Dale II
- Fallout 2
- Arcanum: Przypowieść o maszynach i magyi
- Pillars of Eternity II: Deadfire
- Tyranny
- Deus Ex: Mankind Divided
- Two Worlds 2
- Alpha Protocol
- Dark Messiah of Might and Magic
- Jade Empire
- Dungeon Siege III
- Chrono Cross
Alpha Protocol

- Rodzaj RPG: akcji
- Rok premiery: 2010
- Producent: Obsidian Entertainment
Skradanki nie są dziś może najpopularniejszym gatunkiem na całym globie, ale takie serie jak Hitman czy Dishonored udowadniają, że znajdzie się całkiem spora grupa graczy chętnych zapłacić za takowy produkt. Rozmawiając jednak o dziełach tego typu, mamy w głowie ich pewien obraz i raczej trudno jest je sobie wyobrazić w „rolplejowej” konwencji. Ale – jak to się mówi – do odważnych świat należy i za ów dziwaczny projekt, czyli powiedzmy to głośno i wyraźnie: szpiegowską grę RPG, zabrały się swego czasu Obsidian oraz Sega. Z jakim skutkiem? Niezłym, choć pozostawiającym spory niedosyt.
Jak to w grach tego rodzaju bywa, w Alpha Protocole mamy do czynienia z dość kreatywnym systemem walki umożliwiającym zarówno starcia bezpośrednie, jak i eliminowanie przeciwników z ukrycia. Tytuł wyróżnia się jednak na tle innych reprezentantów gatunku przywiązaniem do fabuły, na którą gracz ma bezpośredni wpływ za sprawą wybieranych kwestii dialogowych. Co jak co, ale w szpiegowskim światku sporą rolę odgrywa także aspekt dyplomatyczny.
Alpha Protocol przyjął się stosunkowo nieźle, a już na pewno był powiewem świeżości w branży, choć nie ma co tu przekłamywać – Sega nie była usatysfakcjonowana wynikami finansowymi tej produkcji i uniemożliwiła Obsidianowi prace nad kontynuacją (mimo że deweloperzy byli skorzy do działania). Trudno więc rozmawiać o szansach na potencjalny sequel, zwłaszcza że ostatnie poważniejsze wiadomości dotyczyły wygaśnięcia praw wydawniczych firmy Sega do marki Alpha Protocol. Na szczęście okazały się one półprawdą, ale takie wieści tylko nasilają sceptycyzm co do ewentualnej części drugiej.
