Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 16 października 2020, 14:34

Nieoszlifowana klasyka. Gry pełne błędów, które pokochali gracze

Nie każda klasyka interaktywnej rozrywki trafia na sklepowe półki w idealnym stanie technologicznym. Czasami to właśnie produkcje najmniej dopracowane zdobywają serca graczy swoją historią i klimatem, potrafiącym odwrócić uwagę od wszechobecnych błędów.

Spis treści

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Pewnie dostanie mi się po uszach za to, że szkaluję skarb narodowy rodzimego gamingu, ale zanim się zacznie, pozwólcie, że się wytłumaczę. Wiedźmin 3 to absolutnie fantastyczna gra. Wsiąknąłem w nią na niemal 300 godzin i bawiłem się przy tym nieziemsko, wykonując zadania, ogrywając wieśniaków w gwinta lub ubijając potwory. Opus magnum CD Projekt RED jest tytułem niezwykłym i w pełni zasługuje na morze nagród, jakie otrzymało. Ale trzeba zauważyć jedno: jeśli kupiliście Dziki Gon w dniu premiery i w ciągu pierwszych kilku godzin nie natrafiliście na co najmniej kilka rażących błędów, możecie spokojnie zacząć obstawiać na loteriach, bo najwidoczniej jesteście w czepku urodzeni.

Jeśli chodzi o bugi, Ciri, Geralt i Dziki Gon muszą ustąpić i oddać pozycję gwiazdy wieczoru Płotce. Nieszczęsny koń co rusz lewitował, biegał na tylnych nogach lub teleportował się po dachach. (Źródło: Kotaku) - Nieoszlifowana klasyka. Gry pełne błędów, które pokochali gracze - dokument - 2022-05-31
Jeśli chodzi o bugi, Ciri, Geralt i Dziki Gon muszą ustąpić i oddać pozycję gwiazdy wieczoru Płotce. Nieszczęsny koń co rusz lewitował, biegał na tylnych nogach lub teleportował się po dachach. (Źródło: Kotaku)

Stan technologiczny Wiedźmina 3 na premierę usprawiedliwia w dużej mierze skala całego przedsięwzięcia. Warszawskie studio porwało się z motyką na słońce, próbując dostarczyć tak ambitny produkt, a dysponując mniejszymi funduszami niż większość deweloperów z segmentu AAA. Ostatecznie ta niewykonalna misja zakończyła się sukcesem, bo Dziki Gon spełnił wszelkie oczekiwania, ale okupił to masą niedociągnięć. Była wariująca kamera, były znikające głowy postaci, było zacinanie się na najmniejszych obiektach i cały szereg innych niedoróbek. A za Hajtowską truskawkę na torcie robiła Płotka. Wierzchowiec Geralta sprawiał niewypowiedziane kłopoty silnikowi, który co rusz kazał biednemu zwierzęciu lewitować, teleportować się w dziwaczne miejsca lub zatrzymywać na wyimaginowanych przeszkodach. Na szczęście CD Projekt RED szybko doprowadził liczbę błędów do akceptowalnego poziomu... choć świat Wiedźmina nadal nie pozbył się ich na dobre.

A skoro już o Płotce mowa – wiecie, że błędy z nią związane tak naprawdę były celowe, przygotowane w trosce o graczy? Początkowo jazda na koniu wydawała się w Wiedźminie 3 tak realistyczna, że testerzy zaczynali mieć objawy choroby lokomocyjnej. Deweloperzy musieli więc powołać do życia specjalny oddział, odpowiedzialny za tworzenie wszelkiej maści błędów – inaczej ich dzieło mogłoby poważnie zaszkodzić fanom. No, przynajmniej tak przedstawiono sytuację w materiale zza kulis sprzed dwóch lat, opublikowanym – zapewne całkowicie przypadkowo – 1 kwietnia. Polecamy, bo to chyba jedyna okazja, by usłyszeć Wojciecha Manna udającego konia.

  1. Więcej o grze Wiedźmin 3: Dziki Gon

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

Krytykowane, ale lubiane – gry, które gracze cenią, mimo że zebrały sporo krytyki
Krytykowane, ale lubiane – gry, które gracze cenią, mimo że zebrały sporo krytyki

Już po raz trzeci przedstawiamy gry, które krytycy i gracze oceniają zupełnie inaczej – liście takich tytułów nie ma końca. Tym razem badamy, gdzie tkwi kość niezgody m.in. w przypadku Car Mechanic Simulatora, The Settlers III i Age of Empires II HD.

Zrobione za granicą, ukochane nad Wisłą. Kultowe gry Polaków
Zrobione za granicą, ukochane nad Wisłą. Kultowe gry Polaków

Są takie gry, które – choć powstały za granicą – największym kultem otaczane są w Polsce. Wybraliśmy najciekawsze z nich i spróbowaliśmy poszukać przyczyn tej niesamowitej popularności na Wisłą.

Krytykowane, ale kochane – nisko ocenione gry, które zdobyły serca graczy
Krytykowane, ale kochane – nisko ocenione gry, które zdobyły serca graczy

Znacie to uczucie, gdy Wasza ulubiona gra jest mieszana z błotem przez recenzentów? My też, dlatego zrobiliśmy zestawienie pozycji, które dostały od krytyków niezbyt wysokie oceny, a mimo to dziś cieszą się wielkim uznaniem.