Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 16 października 2020, 14:34

Nieoszlifowana klasyka. Gry pełne błędów, które pokochali gracze

Nie każda klasyka interaktywnej rozrywki trafia na sklepowe półki w idealnym stanie technologicznym. Czasami to właśnie produkcje najmniej dopracowane zdobywają serca graczy swoją historią i klimatem, potrafiącym odwrócić uwagę od wszechobecnych błędów.

Spis treści

Gothic I / Gothic II

Jeśli zaczynaliście swoją przygodę z grami wideo na przełomie XX i XXI wieku, na wzmiankę o pozycjach zabugowanych do potęgi najprawdopodobniej przychodzi Wam na myśl Gothic. Tak jak nie da się zaprzeczyć temu, że dzieło studia Piranha Bytes to w wielu elementach RPG niemalże wybitne, tak samo trudno się kłócić ze stwierdzeniem, iż okazało się ono zupełnie niedopracowane od strony technologicznej. Już pal licho tragicznie nieintuicyjne sterowanie i przestarzałą oprawę graficzną – ale ileż tu było błędów!

Nawet nie wspomnę o spadkach płynności, usuwających się zapisach czy przenikaniu obiektów, bo Gothic oferuje mnóstwo innych „atrakcji”. Zapadanie się pod ziemię, problemy z ekwipunkiem, bugi zapewniające nieskończoną ilość eliksirów – to chleb powszedni w Górniczej Dolinie i Khorinis. A chyba najbardziej absurdalnym błędem były zbyt krótkie drabiny, przez które wejście na wyższe piętro niektórych budynków zajmowało masę czasu.

Największym przeciwnikiem w Gothicu potrafiły być nie wilki, orkowie czy smoki, a zwykłe drabiny. - Nieoszlifowana klasyka. Gry pełne błędów, które pokochali gracze - dokument - 2022-05-31
Największym przeciwnikiem w Gothicu potrafiły być nie wilki, orkowie czy smoki, a zwykłe drabiny.

Mimo to pierwsza i druga część cyklu po dziś dzień cieszą się kultowym statusem, szczególnie w naszym kraju. Gothic nie był może doszlifowany do perfekcji (no dobrze, w ogóle nie był doszlifowany...), ale za to rzucał graczowi poważne wyzwanie i sprawiał mnóstwo satysfakcji. Przedstawiony w grze świat miał sporo niedoróbek, zazwyczaj mocno irytujących, ale za to wciągał ciężką, ponurą atmosferą i poczuciem ciągłego zagrożenia. Zresztą sukces Gothica dał deweloperom ze studia Piranha Bytes pewne przyzwolenie na wydawanie gier w dość surowej postaci – bo chyba żadna z ich dotychczasowych premier nie mogła się pochwalić solidnym dopracowaniem...

O ile przy pierwszej i drugiej części Gothica błędy dało się jeszcze wytłumaczyć ograniczonymi funduszami oraz brakiem większego doświadczenia, tak kolejna kontynuacja została już poddana ostrej krytyce. Nie bez powodu, bo trzecia odsłona cyklu, zdecydowanie większa i ładniejsza niż poprzedniczki, była pełna frustrujących niedociągnięć i przykładów fatalnej optymalizacji. Niemniej nawet ona znalazła swoich fanów, choć wielu maniaków Gothica wyklucza ją z kanonu. Tego samego nie można już powiedzieć o samodzielnym dodatku o tytule Zmierzch bogów, który nie dość, że powtórzył wszystkie bolączki podstawowej wersji, to jeszcze dołożył solidną porcję własnych. Efektem było rozszerzenie tak skrajnie niedopracowane, że o wyrozumiałości nie mogło być mowy. Ze względu na natłok bugów Zmierzch bogów otrzymał fatalne recenzje i do czasu wydania dodatku Arcania: A Gothic Tale był zdecydowanie najgorzej ocenianą odsłoną cyklu.

  1. Więcej o grze Gothic
  2. Więcej o grze Gothic II

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

Krytykowane, ale lubiane – gry, które gracze cenią, mimo że zebrały sporo krytyki
Krytykowane, ale lubiane – gry, które gracze cenią, mimo że zebrały sporo krytyki

Już po raz trzeci przedstawiamy gry, które krytycy i gracze oceniają zupełnie inaczej – liście takich tytułów nie ma końca. Tym razem badamy, gdzie tkwi kość niezgody m.in. w przypadku Car Mechanic Simulatora, The Settlers III i Age of Empires II HD.

Zrobione za granicą, ukochane nad Wisłą. Kultowe gry Polaków
Zrobione za granicą, ukochane nad Wisłą. Kultowe gry Polaków

Są takie gry, które – choć powstały za granicą – największym kultem otaczane są w Polsce. Wybraliśmy najciekawsze z nich i spróbowaliśmy poszukać przyczyn tej niesamowitej popularności na Wisłą.

Krytykowane, ale kochane – nisko ocenione gry, które zdobyły serca graczy
Krytykowane, ale kochane – nisko ocenione gry, które zdobyły serca graczy

Znacie to uczucie, gdy Wasza ulubiona gra jest mieszana z błotem przez recenzentów? My też, dlatego zrobiliśmy zestawienie pozycji, które dostały od krytyków niezbyt wysokie oceny, a mimo to dziś cieszą się wielkim uznaniem.