- Najważniejsze gry dekady - 17 tytułów, które zmieniły branżę
- Minecraft
- Braid
- League of Legends
- Dark Souls
- DayZ
- Dear Esther
- Hearthstone
- Path of Exile
- Pillars of Eternity
- XCOM: Enemy Unknown
- Wolfenstein: The New Order
- Wiedźmin 3: Dziki Gon
- PUBG
- Fortnite Battle Royale
- GTA Online
- Cyberpunk 2077
GTA Online

Data premiery: 2013
Gatunek: sieciowa gra akcji
Platformy: PC Windows, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3
Online, głupcze!
No właśnie. Nie GTAV, bo przygody Franklina, Michaela i Trevora są tylko kolejnym odcinkiem gangsterskich opowieści Rockstara w nieco ładniejszej oprawie. Wszystko wskazuje na to, że kosmiczne wyniki sprzedaży „piątki”, ustępującej na tym polu jedynie Minecraftowi, to rezultat popularności modułu sieciowego GTA Online. Po nieco burzliwym, pełnym problemów i rozczarowań starcie GTA Online okazało się kolejnym sieciowym fenomenem swojej dekady. Ogromna wirtualna metropolia San Andreas oddana do dyspozycji graczom stała się prawdziwą miejską dżunglą, gdzie wielu znalazło dokładnie to, czego szukało.
Nie bez znaczenia było też wyjątkowe wsparcie twórców, którzy zaangażowali wszystkie swoje siły w produkcję dodatków do modułu sieciowego. Pojawiło się m.in. bardzo ciepło przyjęte organizowanie wspólnych skoków, przeróżne wyścigi, prowadzenie nocnych klubów czy dostępne tylko w niektórych krajach kasyna. Gracze mogą oddawać się w San Andreas dosłownie wszystkiemu – od błaznowania w stroju kosmity po wcielanie się w policyjne patrole, skrupulatnie trzymające się wszelkich autentycznych procedur.
Za co zapamiętamy GTA Online?
Wszystko zależy chyba od punktu widzenia. Część graczy zapamięta za brak fabularnych dodatków do GTAV, bo wszelka nowa zawartość przez wiele lat była przygotowywana wyłącznie z myślą o trybie online. Dla niektórych to miejsce świetnej zabawy i możliwość rozgrywki w GTA (pościgi, napady) z paczką najlepszych kumpli. Inni wspominają swoją przygodę z online jako wylęgarnię oszustów i toksycznych zachowań. Rockstar z kolei na pewno weźmie pod uwagę fakt ogromnych przychodów z mikrotransakcji w GTA Online i przy ewentualnej kolejnej części gry potraktuje już ten tryb niezwykle poważnie, dobrze się do niego przygotowując.
Dzięki GTA Online powstało:
- Red Dead Online.
