- Najważniejsze gry dekady - 17 tytułów, które zmieniły branżę
- Minecraft
- Braid
- League of Legends
- Dark Souls
- DayZ
- Dear Esther
- Hearthstone
- Path of Exile
- Pillars of Eternity
- XCOM: Enemy Unknown
- Wolfenstein: The New Order
- Wiedźmin 3: Dziki Gon
- PUBG
- Fortnite Battle Royale
- GTA Online
- Cyberpunk 2077
League of Legends

Data premiery: 2009
Gatunek: MOBA
Platforma: PC Windows
Co to za gra?
Kolejna gra w tym zestawieniu, której początki sięgają jeszcze wcześniejszej dekady, ale siłą rzeczy jej ogromny wpływ zaznaczył się dopiero w ostatnich 10 latach. League of Legends, zwane potocznie „LoL-em” to klasyczna MOBA, czyli Multiplayer Online Battle Arena, oglądana w rzucie izometrycznym, w której w realiach świata fantasy ścierają się z sobą drużyny „championów”. Szybko zdobyła ona serca graczy świetnie wykreowanym settingiem i powszechną dostępnością w modelu free-to-play z mikrotransakcjami. Pomimo swoich wad i problemów (np. z toksyczną częścią społeczności w trakcie rozgrywek online) nadal pozostaje najpopularniejszą grą w swoim gatunku, przyciągając nawet 8 milionów użytkowników dziennie.
Co zawdzięczamy League of Legends?
Tak jak Minecraft wyrósł na filmikach z YouTube’a, tak można powiedzieć, że League of Legends zdobywało popularność wraz z rozwojem platformy Twitch. Duża liczba grających w LoL-a na pecetach szła w parze z liczbą oglądających na żywo te rozgrywki. Jednym z powodów nie było wcale to, że ludzie lubią patrzeć, jak inni grają, tylko dość wysoki próg wejścia w świat tej popularnej „moby”. Wielu po prostu podpatrywało zagrywki najlepszych. A autorzy, studio Riot, byli coraz doskonalsi w aktualizacjach, które nie tylko naprawiały błędy, ale przede wszystkim wprowadzały regularne zmiany do obowiązującej „mety”, zmuszając wszystkich do ciągłego usprawniania taktyki.
Wysoki poziom trudności, ostra rywalizacja w trakcie rozgrywek i masa oglądających na Twitchu – taka mieszanka zaowocowała wielkim boomem w e-sporcie, kiedy studio Riot zaczęło organizować League of Legends Championship Series – profesjonalne zawody z prawdziwego zdarzenia. Deweloperów LoL-a uznaje się za pierwszych, którzy tak mocno zaangażowali się w e-sportowy aspekt swego dzieła. Co roku ogląda je ponad 300 tysięcy widzów, pojawiają się sponsorzy pokroju Coca-Coli czy Acera, a rząd USA sponsoruje wizy sportowe dla zagranicznych zawodników.
Wielkie firmy, które próbowały zrobić swojego LoL-a, ale się im nie udało:
- Blizzard (Heroes of the Storm);
- EA (Dawngate);
- Epic Games (Paragon);
- Warner Bros. (Infinite Crisis);
- CDPR (The Witcher Battle Arena);
- NCsoft (Master X Master).
