League of Legends. Ważne gry dekady – tytuły, które zmieniły branżę

Dariusz Matusiak

135

League of Legends

Data premiery: 2009

Gatunek: MOBA

Platforma: PC Windows

Co to za gra?

Kolejna gra w tym zestawieniu, której początki sięgają jeszcze wcześniejszej dekady, ale siłą rzeczy jej ogromny wpływ zaznaczył się dopiero w ostatnich 10 latach. League of Legends, zwane potocznie „LoL-em” to klasyczna MOBA, czyli Multiplayer Online Battle Arena, oglądana w rzucie izometrycznym, w której w realiach świata fantasy ścierają się z sobą drużyny „championów”. Szybko zdobyła ona serca graczy świetnie wykreowanym settingiem i powszechną dostępnością w modelu free-to-play z mikrotransakcjami. Pomimo swoich wad i problemów (np. z toksyczną częścią społeczności w trakcie rozgrywek online) nadal pozostaje najpopularniejszą grą w swoim gatunku, przyciągając nawet 8 milionów użytkowników dziennie.

Co zawdzięczamy League of Legends?

Tak jak Minecraft wyrósł na filmikach z YouTube’a, tak można powiedzieć, że League of Legends zdobywało popularność wraz z rozwojem platformy Twitch. Duża liczba grających w LoL-a na pecetach szła w parze z liczbą oglądających na żywo te rozgrywki. Jednym z powodów nie było wcale to, że ludzie lubią patrzeć, jak inni grają, tylko dość wysoki próg wejścia w świat tej popularnej „moby”. Wielu po prostu podpatrywało zagrywki najlepszych. A autorzy, studio Riot, byli coraz doskonalsi w aktualizacjach, które nie tylko naprawiały błędy, ale przede wszystkim wprowadzały regularne zmiany do obowiązującej „mety”, zmuszając wszystkich do ciągłego usprawniania taktyki.

Wysoki poziom trudności, ostra rywalizacja w trakcie rozgrywek i masa oglądających na Twitchu – taka mieszanka zaowocowała wielkim boomem w e-sporcie, kiedy studio Riot zaczęło organizować League of Legends Championship Series – profesjonalne zawody z prawdziwego zdarzenia. Deweloperów LoL-a uznaje się za pierwszych, którzy tak mocno zaangażowali się w e-sportowy aspekt swego dzieła. Co roku ogląda je ponad 300 tysięcy widzów, pojawiają się sponsorzy pokroju Coca-Coli czy Acera, a rząd USA sponsoruje wizy sportowe dla zagranicznych zawodników.

Wielkie firmy, które próbowały zrobić swojego LoL-a, ale się im nie udało:

  1. Blizzard (Heroes of the Storm);
  2. EA (Dawngate);
  3. Epic Games (Paragon);
  4. Warner Bros. (Infinite Crisis);
  5. CDPR (The Witcher Battle Arena);
  6. NCsoft (Master X Master).
  1. Więcej o grze League of Legends
Pillars of Eternity

Pillars of Eternity

PC PlayStation Xbox Nintendo
Data wydania: 26 marca 2015
Pillars of Eternity - Encyklopedia Gier
8.4

GRYOnline

8.3

Gracze

8.8

Steam

8.9

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

124

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Która z gier z serii GTA jest najlepsza?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl