- Najważniejsze gry dekady - 17 tytułów, które zmieniły branżę
- Minecraft
- Braid
- League of Legends
- Dark Souls
- DayZ
- Dear Esther
- Hearthstone
- Path of Exile
- Pillars of Eternity
- XCOM: Enemy Unknown
- Wolfenstein: The New Order
- Wiedźmin 3: Dziki Gon
- PUBG
- Fortnite Battle Royale
- GTA Online
- Cyberpunk 2077
Pillars of Eternity

Data premiery: 2015
Gatunek: izometryczne RPG
Platformy: PC Windows, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
Co to za gra?
Prawdziwe RPG nawiązujące do korzeni i klasyki gatunku, ale skoro za produkcję wzięli się weterani ze studia Obsidian Entertainment, musiało się dobrze skończyć. „Pillarsy” zachwyciły graczy świetnie napisaną historią, mechanizmami rozgrywki oraz klimatem, który przywodził na myśl gry pokroju Planescape: Torment. W przypadku tylko samych pecetów sprzedaż wyniosła ponad 700 tysięcy egzemplarzy, a potem jeszcze stworzono konwersje na konsole. A jeśli mówimy o Pillars of Eternity, to warto chyba wspomnieć o innej grze z tego gatunku, która ukazała się rok wcześniej, mianowicie o Divinity: The Original Sin.
Za co zapamiętamy Pillars of Eternity?
„Pillarsy” i Divinity to przede wszystkim powrót klasycznych RPG oglądanych w rzucie izometrycznym, jak wspomniane Planescape, Icewind Dale czy nieśmiertelne Baldur’s Gate. To prawdopodobnie dzięki ich sukcesom powstaje teraz trzecia część Wrót Baldura. Obie gry otrzymaliśmy dzięki kampanii crowdfundingowej na platformie Kickstarter i to właśnie Pillars of Eternity osiągnęło rekordową jak tamte czasy kwotę prawie 4 milionów dolarów na stworzenie gry.
Jakie gry pojawiły się dzięki boomowi na klasyczne RPG?
- Disco Elysium;
- seria Divinity: Original Sin;
- seria Wasteland;
- Pathfinder;
- no i Baldur’s Gate 3, które dopiero nadchodzi.
