Dear Esther. Ważne gry dekady – tytuły, które zmieniły branżę

Dariusz Matusiak

135

Dear Esther

Data premiery: 2012

Gatunek: symulator chodzenia

Platforma: PC Windows

Co to za gra?

Czy grę komputerową można oprzeć wyłącznie na eksploracji? Bez walki, zagadek środowiskowych, rozwoju? Okazuje się, że tak, bo Dear Esther wytyczyło drogę gatunkowi nazwanemu, nieco złośliwie, „symulatorami chodzenia”. To gry, w których wszystko podporządkowane jest niespiesznej narracji oraz fabule, zwykle ukrytej gdzieś w znajdywanych przedmiotach i opisach. Cała rozgrywka polega na chodzeniu, zwiedzaniu i układaniu sobie fragmentów opowieści w coś sensownego. Tak właśnie było ze słuchaniem listów do tytułowej Esther, kiedy po raz pierwszy uruchomiliśmy tę grę w 2012 roku. W pewnym sensie to taka nowoczesna odmiana przygodówki, która szybko znalazła naśladowców.

Co zawdzięczamy Dear Esther?

Symulatory chodzenia wniosły nieco spokoju do świata gier charakteryzującego się zwykle hukiem strzałów, niezałatanymi błędami, mapami drogowymi, sezonami i mikrotransakcjami. Są jak seans dobrego filmu, który można po prostu obejrzeć i miło potem wspominać. Położyły nacisk na fabułę, a często na jej dowolną interpretację przez gracza, celowo zawierając wiele niedomówień. „Walking sims” są też sposobem na podejmowanie w grach trudnych lub kontrowersyjnych tematów, takich jak samotność, śmierć, tolerancja. W związku z brakiem mechanik rozgrywki dla niektórych nie są jednak godne miana gier. Dla innych z kolei to dzieła sztuki oferujące wrażenia, których długo nie można zapomnieć.

Jakie gry pojawiły się dzięki Dear Esther?

  1. What Remains of Edith Finch;
  2. Firewatch;
  3. Gone Home;
  4. i wiele innych.
  1. Więcej o grze Dear Esther
Pillars of Eternity

Pillars of Eternity

PC PlayStation Xbox Nintendo
Data wydania: 26 marca 2015
Pillars of Eternity - Encyklopedia Gier
8.4

GRYOnline

8.3

Gracze

8.8

Steam

8.9

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

124

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Która z gier z serii GTA jest najlepsza?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl