Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodowePC
Okładka Dear Esther (PC)

Dear Esther PC

Dear Esther to przygodowa gra z perspektywą pierwszoosobową, o dość ciężkim i mrocznym klimacie. Zajmujemy się tu wyłącznie eksploracją otoczenia i słuchaniem strzępków opowieści, które musimy sami złożyć w spójną historię.

Przygodowe | FPP | indie | eksperymentalne/artystyczne | eksploracyjne

PC Windows
Okładka Dear Esther (PC)

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

14lutego2012

Pierwowzór Dear Esther został stworzony przez Dana Pinchbecka jako eksperyment podejmujący próbę zrewolucjonizowania sposobu opowiadania historii w grach. Twórcą komercyjnej wersji gry jest natomiast Robert Briscoe, który pracował jako jeden z projektantów poziomów w Mirror’s Edge.

Rozgrywkę obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby. Nie ma tu jednak praktycznie żadnej okazji do interakcji – zagadek środowiskowych, walki czy sekcji zręcznościowych. Zamiast tego cała zabawa polega na swobodnym eksplorowaniu opuszczonej wyspy i odkrywaniu jej tajemnic. Ani imię, ani tożsamość postaci, w którą się wcielamy, nie zostają nigdy jasno określone. Podczas podróży słyszymy czasem męski głos, odczytujący listy napisane do kobiety imieniem Esther. Te fragmenty wraz z elementami otoczenia (takimi jak znaki na skałach, papierowe łódki na brzegu itp.) stanowią kawałki układanki, które gracz sam musi złożyć w całość i zinterpretować.

Dear Esther stawia na głowie schematy, do których przyzwyczaiły nas gry wideo, i nie oferuje prostej rozrywki. Trudno ją sklasyfikować również pod względem gatunkowym; elementów tradycyjnie pojmowanego gameplayu jest tu tak mało, że od lat trwają dyskusje o tym, czy w ogóle jest to gra wideo. Nie zmienia to faktu, że uważa się ją za protoplastę specyficznego podgatunku gier przygodowych – narracyjnych gier eksploracyjnych, zwanych „symulatorami chodzenia” (ang. walking sim), ograniczających do minimum wszystkie aspekty rozgrywki poza zwiedzaniem lokacji i stopniowym poznawaniem kolejnych fragmentów opowieści.

Komercyjna edycja Dear Esther wydana na platformę PC korzysta z silnika Source, znanego z gier takich jak Half-Life 2 czy Left4Dead. Robert Briscoe wycisnął z tej technologii ostatnie soki, oferując grafikę przebijającą wszystko co to tej pory stworzono w oparciu o ten silnik. Odkrywanie tajemnic wyspy umila niezwykle nastrojowa ścieżka dźwiękowa.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 8.5 / 10 na podstawie 523 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9.0 / 10 na podstawie 31 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe Dear Esther

odpowiednia dla każdego wieku

Wymagania sprzętowe Dear Esther

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 2.4 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 7600 GT lub lepsza), 2 GB HDD, Windows XP/Vista/7

Cayack Ekspert 13 stycznia 2014

Dear Esther nie jest zwyczajną grą. I jako taka, zasługuje na niezwyczajną recenzję.

8.0
Wieści ze świata (Valve Software / Steam, Dear Esther, Star Wars: Battlefront III, Stormblood) 19/9/2016
Wieści ze świata (Valve Software / Steam, Dear Esther, Star Wars: Battlefront III, Stormblood) 19/9/2016

wiadomość19 września 2016

Dziś piszemy o aferze związanej z usunięciem przez Valve Software ze Steama gier dewelopera, który chciał pozwać graczy ostro krytykujących jego dzieła, a także o teatralnej adaptacji Dear Esther, gameplayu z misji treningowej w skasowanym Star Wars: Battlefront III i o zarejestrowaniu przez Square Enix marki Stormblood. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.

Sprzedano ponad 250 tysięcy egzemplarzy gry Dear Esther
Sprzedano ponad 250 tysięcy egzemplarzy gry Dear Esther

wiadomość19 lipca 2012

Przedstawiciel studia thechineseroom poinformował, że gra Dear Esther osiągnęła wynik 250 tysięcy sprzedanych egzemplarzy. Niewątpliwie przyczyniła się do tego wyprzedaż na serwisie Steam.

Znamy zwycięzców czternastego Independent Games Festival. Fez zgarnął główną nagrodę
Znamy zwycięzców czternastego Independent Games Festival. Fez zgarnął główną nagrodę

wiadomość9 marca 2012

Organizatorzy czternastego Independent Games Festival ujawnili listę tytułów niezależnych, które zwyciężyły w czternastej edycji tego prestiżowego konkursu. Główną nagrodę odebrali twórcy produkcji zatytułowanej Fez.

Sukces gry Dear Esther. 50 tysięcy egzemplarzy w tydzień od premiery
Sukces gry Dear Esther. 50 tysięcy egzemplarzy w tydzień od premiery

wiadomość27 lutego 2012

Zespół Thechineseroom, twórcy gry Dear Esther, poinformował, że produkcja w ciągu tygodnia od dnia premiery sprzedała się w nakładzie 50 tysięcy egzemplarzy.

Amnesia: A Machine for Pigs – wspólny projekt studia Frictional Games i twórcy Dear Esther!
Amnesia: A Machine for Pigs – wspólny projekt studia Frictional Games i twórcy Dear Esther!

wiadomość23 lutego 2012

Studio Frictional Games i twórca gry Dear Esther pracują nad nową odsłoną przerażającej serii Amnesia. Produkcja o tytule A Machine for Pigs pojawi się jeszcze w tym roku.