Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodoweiOSPC
Okładka Dear Esther (iOS)
OkładkaDear Esther (iOS)

Dear Esther

Dear Esther to przygodowa gra FPP, o dość ciężkim i mrocznym klimacie. Zajmujemy się tu wyłącznie eksploracją otoczenia i słuchaniem strzępków opowieści, które musimy złożyć w spójną historię.

Przygodowe | FPP | indie | eksperymentalne/artystyczne | eksploracyjne

Kolekcja gier
Obserwuj grę

Dear Esther Premiera

14lut2012

PC

2paź2019

iOS

Pierwowzór Dear Esther został stworzony przez Dana Pinchbecka jako eksperyment podejmujący próbę zrewolucjonizowania sposobu opowiadania historii w grach. Twórcą komercyjnej wersji gry jest natomiast Robert Briscoe, który pracował jako jeden z projektantów poziomów w Mirror’s Edge.

Rozgrywkę obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby. Nie ma tu jednak praktycznie żadnej okazji do interakcji – zagadek środowiskowych, walki czy sekcji zręcznościowych. Zamiast tego cała zabawa polega na swobodnym eksplorowaniu opuszczonej wyspy i odkrywaniu jej tajemnic. Ani imię, ani tożsamość postaci, w którą się wcielamy, nie zostają nigdy jasno określone. Podczas podróży słyszymy czasem męski głos, odczytujący listy napisane do kobiety imieniem Esther. Te fragmenty wraz z elementami otoczenia (takimi jak znaki na skałach, papierowe łódki na brzegu itp.) stanowią kawałki układanki, które gracz sam musi złożyć w całość i zinterpretować.

Dear Esther stawia na głowie schematy, do których przyzwyczaiły nas gry wideo, i nie oferuje prostej rozrywki. Trudno ją sklasyfikować również pod względem gatunkowym; elementów tradycyjnie pojmowanego gameplayu jest tu tak mało, że od lat trwają dyskusje o tym, czy w ogóle jest to gra wideo. Nie zmienia to faktu, że uważa się ją za protoplastę specyficznego podgatunku gier przygodowych – narracyjnych gier eksploracyjnych, zwanych „symulatorami chodzenia” (ang. walking sim), ograniczających do minimum wszystkie aspekty rozgrywki poza zwiedzaniem lokacji i stopniowym poznawaniem kolejnych fragmentów opowieści.

Komercyjna edycja Dear Esther korzysta z silnika Source, znanego z gier takich jak Half-Life 2 czy Left4Dead. Robert Briscoe wycisnął z tej technologii ostatnie soki, oferując grafikę przebijającą wszystko co to tej pory stworzono w oparciu o ten silnik. Odkrywanie tajemnic wyspy umila niezwykle nastrojowa ścieżka dźwiękowa.

Tryb gry: single player  

Rozmiar aplikacji: duża (powyżej 500 MB)

Ocena użytkowników: 9 / 10 na podstawie 596 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 9 / 10 na podstawie 31 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe Dear Esther: 12+

Dear Esther Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Zalecane:
  • Core 2 Duo 2.4 GHz
  • 1 GB RAM
  • karta grafiki 256 MB (GeForce 7600 GT lub lepsza)
  • 2 GB HDD
  • Windows XP/Vista/7
PC
iOS