- Najlepsze nowe filmy 2021 roku
- Na rauszu (Druk)
- Space Sweepers (Seung-ri-ho)
- Jeden gniewny człowiek (Wrath of Man)
- Armia umarłych (Army of the Dead)
- Nomadland
- Mitchellowie kontra maszyny (The Mitchells vs. The Machines)
- Godzilla vs. Kong
- Spider-Man: Bez drogi do domu (Spider-Man: No Way Home)
- Matrix Zmartwychwstania (The Matrix Resurrections)
- Diuna (Dune)
- Ostatniej nocy w Soho (Last Night in Soho)
- Zielony Rycerz. Green Knight (The Green Knight)
- Free Guy
- Legion samobójców: The Suicide Squad (The Suicide Squad)
- Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun (The French Dispatch)
- Pogromcy duchów. Dziedzictwo (Ghostbusters: Afterlife)
Nomadland

- Co to: poruszające i pełne uniwersalności kino drogi
- Reżyser: Chloé Zhao
- Gdzie obejrzeć: kina
Nomadland to film autentyczny – to zdanie, które chyba najlepiej oddaje aurę, jaką roztacza w trakcie seansu i po nim dzieło Chloé Zhao. Produkcja zrealizowana jest w konwencji dokumentalnej i podbudowana realnymi wypowiedziami współczesnych nomadów, przez co dużo łatwiej jest odbiorcom zrozumieć motywacje głównej bohaterki, Fern. Losy kobiety, która w wyniku kryzysu ekonomicznego z 2008 roku straciła niemal cały majątek, są zresztą wystarczająco absorbujące, by i bez tego skupiać uwagę widzów.
Fern zdecydowała się porzucić dotychczasowe życie i stać się nomadką XXI wieku. Pewnego dnia spakowała więc to, co jej pozostało, do vana i odjechała, pozostawiając za sobą domowe ognisko oraz bliskich, którzy oferowali jej wsparcie. To, co w Nomadland robi robotę, to wizerunek samych nomadów. Reżyserka nie stara się ich idealizować na siłę, nie pokazuje wyłącznie zalet takiego trybu życia, ale rozbija je na czynniki pierwsze, przeciwstawiając sobie wolność z niepewnością jutra czy lojalność wobec przyjaciół z koniecznością nieufności przy obcych. Wrażliwość, z jaką Zhoe operuje opowieścią, a Frances McDormand w tę historię się zatapia, daje niespotykane od dawna w wielkim kinie poczucie wiarygodności.
Obraz ten to również cenne doświadczenie pod względem estetycznym. Kadry są dobrane w przemyślany sposób, współgrają z emocjami, które towarzyszą głównej bohaterce oraz postaciom pobocznym, dzielącym się z nami cząstką swojej intymności. Dla osób poszukujących zarówno piękna w człowieku, jak i w naturze, Nomadland będzie najlepszym filmem tego roku.