8. Frostpunk 2. Najbardziej wyczekiwane gry 2024 roku
- Najbardziej wyczekiwane gry 2024 roku - wybór redakcji
- 9. The Wolf Among Us 2
- 8. Frostpunk 2
- 7. Senua’s Saga: Hellblade II
- 6. Gothic Remake
- 5. Final Fantasy VII Rebirth
- 4. Like a Dragon: Infinite Wealth
- 3. Star Wars: Outlaws
- 2. Hades II
- 1. S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
8. Frostpunk 2
Data premiery: czerwiec
Producent: 11 bit studios
Gatunek: strategia ekonomiczna
Platforma: PC
O czym będzie Frostpunk 2?
W drugiej części strategii ekonomicznej Frostpunk wrócimy do ponurej wizji alternatywnej historii świata, w której ludzkość stanęła w obliczu katastrofy klimatycznej i walki z wszechobecnym mrozem. O ile jednak „jedynka” opowiadała o apokalipsie i próbach przetrwania wśród śniegu i mrozu oraz dostosowania się do nowych warunków, akcja Frostpunka 2 toczy się już w świecie postapokaliptycznym. Zimno nadal panuje, ale ludzie nauczyli się już w nim żyć. Teraz muszą natomiast znaleźć sposoby, by dalej rozwijać się jako cywilizacja, ulepszać funkcjonowanie miasta, no i przede wszystkim pokonywać różnice światopoglądowe, umiejętnie lawirując wśród politycznych konfliktów interesów różnych grup społecznych. Druga część kładzie o wiele większy nacisk na makrozarządzanie, nie zabraknie też trudnych wyborów moralnych.
Dlaczego czekamy?
Autorzy z polskiego studia 11 bit stworzyli wciągające i przekonujące uniwersum, w dość oryginalnej, zimowej scenerii. To nie jest zwykły city builder, gdzie liczą się tylko stawiane budynki, infrastruktura i to, ile surowców oraz waluty zostaje w skarbcu. Frostpunk to przede wszystkim ludzkie historie, tragedie, skomplikowane wybory moralne, nad którymi trzeba się mocno zastanawiać. W „dwójce” spora część z nich będzie dotyczyć całych grup społecznych, a nie jednostek, niemniej ich moc oraz długotrwały efekt, który może być odczuwalny dopiero po pewnym czasie, powinny utrzymać nasze zainteresowanie i ponownie zapewnić wiele emocji w tej jednej z najbardziej dramatycznych strategii, w jakie można zagrać na pecetach.

Nasze oczekiwania
Budowanie miast i symulacje społeczności nigdy nie były elementami, za którymi rozglądam się, szukając kolejnej gry. Ale czasem pojawia się tytuł, który wbija klin w moje oczekiwania i udowadnia, że dobra gra jest dobra bez względu na gatunek. Frostpunk był właśnie takim dziełem. Na „dwójkę” czekam cierpliwie, bez spiny (zaległości, sami rozumiecie) – przeczytam recenzje i wtedy zdecyduję. Bo wizja kontynuowania walki o przetrwanie ludzkości w obliczu wiecznej zimy jest nadal atrakcyjna. Mam przy tym świadomość, że zmiany w rozgrywce (większa skala, nowe technologie, inny poziom podejmowania decyzji) były nieuniknione, skoro mowa o sequelu, ale jeszcze nie wiem, czy przypadną mi do gustu. Na pewno niezmiennie fantastyczny jest setting i atmosfera, jaką umiejętnie kreują spece z 11 bit studios, i mam nadzieję, że zostanie to połączone z naprawdę ciekawą historią oraz nowymi wyzwaniami gameplayowymi. Byle nie było zbyt trudno.
Filip „fsm” Grabski

Nasze oczekiwania
Ach, to były czasy. Nakarmić dzieci trocinami i wysłać je do kopalni przy kilkudziesięciu stopniach poniżej zera? Frostpunk wyznaczył nowe standardy w zakresie trudnych etycznie decyzji i przedstawił mroczną, dystopiczną wizję upadku ludzkości. Stanęliśmy nad przepaścią, a teraz najwyższy czas, żeby wykonać krok naprzód.
Z zaprezentowanych materiałów widać, że to nie będzie delikatny lifting czy „Frostpunk 1.5”, tylko pełnoprawna nowa gra. Największą zmianą ma być skala rozgrywki – zamiast małej osady będziemy mogli zbudować sporych rozmiarów miasto. Dojdą także wynikające z tego problemy – poza przetrwaniem trzeba będzie zadbać o spokój społeczny i rozwiązywać wewnętrzne spory. O ile duże miasta mnie przyciągają i nie mogę się doczekać budowania, o tyle nie jestem pewien, na ile dyplomacja i polityczne przepychanki będą wciągające i przekonujące. Jest ryzyko, że okażą się wybijającymi z rytmu, nudnymi „utrudniaczami”, spowalniającymi rozgrywkę. Przynajmniej dla kogoś, kto najbardziej w tym wszystkim lubi budowanie. Ale 11 bit już udowodniło, że potrafi stworzyć spójny, niezwykle klimatyczny i wciągający gameplay. Liczę, że tak będzie i tym razem.
Konrad „Eklerek” Sarzyński

