Binary Domain – japońskie Gears of War. Krytykowane, ale lubiane – gry, które cenią gracze

Krzysztof Mysiak

33

Binary Domain – japońskie Gears of War

BINARY DOMAIN W LICZBACH (WERSJA PC):

  1. Średnia ocena krytyków wg Metacritic: 68%
  2. Średnia ocena graczy wg Metacritic: 7,7
  3. Średnia ocena graczy wg GRYOnline.pl: 8,7
  4. Pozytywne recenzje na Steamie: 85%

Rok 2012 był to dziwny rok dla gatunku strzelanek. W tym to czasie twórcy Borderlands 2 starali się ożenić FPS-a z hack’n’slashem, w Spec Ops: The Line dodano do plucia ołowiem głęboką fabułę z morałem i nawet w serii Call of Duty próbowano coś zmienić, wprowadzając wybory i alternatywne zakończenia w Black Ops II. Temu trendowi uległa również firma Sega, proponując w grze Binary Domain system relacji z członkami drużyny, jakiego nie powstydziłoby się rasowe RPG. Jednak branża – jak to branża – nie była w ocenie tego oryginalnego projektu jednomyślna.

Krytycy wydawali się w dużej mierze niezadowoleni. Wielu z nich nie spodobała się fabuła, tyleż ambitna w założeniach, co według nich miałka w końcowym rezultacie. Jeszcze częściej narzekano na rozgrywkę jako taką, określaną mianem poprawnej – i nic ponadto. A rewolucyjny system budowania zaufania u towarzyszy broni? Ciekawostka o niewykorzystanym potencjale, powiadali recenzenci, do tego wyposażona w irytujący system wydawania rozkazów za pośrednictwem mikrofonu. Dodatkowe punkty odjęto wersji pecetowej, cierpiącej na kiepskie przystosowanie sterowania do klawiatury i myszki.

Gracze okazali się bardziej łaskawymi sędziami. Rozgrywka może też ich nie porwała – zwłaszcza pecetowców wyczulonych na „konsolowe strzelanki” – choć docenili, jak efektowna i dopieszczona jest destrukcja wrogich robotów. Natomiast największe wrażenie zrobiło na nich to, co krytycy zwykle zbywali machnięciem ręki, czyli opowieść, do spółki z pomysłem kształtowania jej w zależności od relacji bohatera ze swoimi kompanami. Summa summarum Binary Domain jest dziś jedną z czołowych pozycji na wszelkich listach najbardziej niedocenionych gier.

SpellForce: The Order of Dawn

SpellForce: Zakon Świtu

SpellForce: The Order of Dawn
PC
Data wydania: 28 listopada 2003
SpellForce: The Order of Dawn - Encyklopedia Gier
8.6

GRYOnline

8.7

Gracze

8.8

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

19

Krzysztof Mysiak

Autor: Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

Którą z wymienionych gier cenisz najbardziej?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl