Arma III – strzelanka dla hardkorów. Krytykowane, ale lubiane – gry, które cenią gracze

Krzysztof Mysiak

33

Arma III – strzelanka dla hardkorów

ARMA III W LICZBACH:

  1. Średnia ocena krytyków wg Metacritic: 74%
  2. Średnia ocena graczy wg Metacritic: 7,5
  3. Średnia ocena graczy wg GRYOnline.pl: 8,4
  4. Pozytywne recenzje na Steamie: 90%

Mało jest producentów, których twórczość byłaby tak trudna do jednoznacznej oceny jak w przypadku studia Bohemia Interactive. Z jednej strony na tego czeskiego dewelopera spadają gromy za DayZ, które od prawie czterech lat szuka drogi wyjścia z wczesnego dostępu na Steamie i ciągle nie może znaleźć nawet sposobu na przejście do fazy beta-testów. Z drugiej Czechy stanowią bez mała Mekkę dla miłośników realistycznych, taktycznych strzelanek, którzy chyba żadnego współczesnego tytułu tego typu nie darzą tak gorącym uczuciem jak serię Arma – a zwłaszcza jej trzecią część, wydaną przez Bohemia Interactive w 2013 roku. A przynajmniej darzą ją uczuciem gracze, bo krytycy podeszli do tej pozycji raczej chłodno.

W tym przypadku głównej przyczyny rozdźwięku w opiniach obu grup nie trzeba daleko szukać – jest nią po prostu czas. Media recenzowały Armę III, gdy tytuł ten dopiero raczkował – w niemal dosłownym tego słowa znaczeniu. Tuż po premierze był to projekt tyleż ambitny i technologicznie imponujący, co zwyczajnie niedorobiony. Roiło się w nim od frustrujących błędów i rozpaczliwie brakowało zawartości, na czele z kampanią fabularną z prawdziwego zdarzenia i porządnymi narzędziami moderskimi. Dlatego oceny prasy nie mogły być zbyt wysokie. Co innego opinie cierpliwych graczy.

Z biegiem czasu Arma III otrzymała wszystko, czego jej brakowało – i wciąż zaopatrywana jest w dodatkową zawartość, prawie cztery lata po premierze. Dlatego wielotysięczne rzesze wiernych fanów nie przestają bawić się w prawdziwych żołnierzy, czerpiąc ogromną satysfakcję z wieloosobowych operacji na współczesnym polu walki, które oferuje niezliczone możliwości i podlega ciągłym zmianom – czy to za sprawą DLC, czy modów. Tylko czasem misterne plany obracają się wniwecz na skutek ataku błędów, a komputerom zdarza się wyzionąć ducha, padłszy ofiarą słabo zoptymalizowanego silnika...

SpellForce: The Order of Dawn

SpellForce: Zakon Świtu

SpellForce: The Order of Dawn
PC
Data wydania: 28 listopada 2003
SpellForce: The Order of Dawn - Encyklopedia Gier
8.6

GRYOnline

8.7

Gracze

8.8

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

19

Krzysztof Mysiak

Autor: Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

Którą z wymienionych gier cenisz najbardziej?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl