Gothic. 8 gier, które uwielbiam za sztuczki narracyjne

Hubert Śledziewski

Gothic

  1. Typ gry: RPG w realiach fantasy
  2. Rok pierwszego wydania: 2001
  3. Platforma: PC
  4. Producent: Piranha Bytes

Czasem zdarza się zaś tak, że deweloper ma ogromne ambicje, lecz obecna w danych czasach technologia nie pozwala mu ich w pełni urzeczywistnić. Stwierdzenie to można odnieść chociażby do tworzenia otwartych światów w grach – w takim The Elder Scrolls II: Daggerfallu z 1997 roku dostaliśmy olbrzymią wirtualną przestrzeń o wielkości (około) 542 164 kilometrów kwadratowych. Tylko co z tego, skoro była ona zbudowana z powtarzających się zasobów i świeciła pustkami.

Można być zdania, że odpowiedzialna za ową grę firma Bethesda chciała dać odbiorcom przedsmak ogromu, z jakim dzisiaj stykają się na przykład w produkcjach z serii Assassin’s Creed Ubisoftu. Z drugiej strony da się jednak wskazać tytuł z epoki Daggerfalla, którego twórcy przyjęli znacznie mniejszą skalę, jednocześnie nie wywołując w graczach przeświadczenia, iż są sztucznie ograniczani w wirtualnym świecie.

Mowa o pierwszym Gothicu studia Piranha Bytes, który – mimo pewnych niedoskonałości i upływu lat – również dziś może stanowić wzorzec w kreowaniu wiarygodnych growych realiów. „Piranie” nie chciały zamykać odbiorców w niewidzialnych ścianach. Zamiast tego zamknęły ich za doskonale widoczną magiczną barierą, wokół której stworzyły całą fabułę gry.

„Zostaliśmy uwięzieni przez nasze własne dzieło” – czy Wy też słyszycie głos Tomasza „Xardasa” Marzeckiego? - 8 gier, które uwielbiam za sztuczki narracyjne - dokument - 2022-08-01
„Zostaliśmy uwięzieni przez nasze własne dzieło” – czy Wy też słyszycie głos Tomasza „Xardasa” Marzeckiego?

Ta sztuczka narracyjna pozwoliła deweloperowi stworzyć relatywnie nieduży, ale pełen treści świat. Będąca naturalnym więzieniem Górnicza Dolina z Gothica aż się prosiła o skrupulatne zwiedzanie. Chciało się zajrzeć do każdej jaskini, przebyć wszystkie ciemne lasy i zbadać głębokie podziemia. Na każdym kroku czekało na gracza zadanie do wykonania czy skarb do odnalezienia.

Co jednak najbardziej istotne i zarazem dość paradoksalne, otaczającą kolonię karną magiczną barierę trudno było postrzegać jako coś sztucznego, stworzonego, aby utrzymać grę w ryzach. Cel jej powstania był trywialny – miała uniemożliwić więźniom wydostanie się na wolność. Wcielający się w jednego z nich gracz nie musiał więc zastanawiać się, czemu nie może jej przekroczyć – był o tym informowany na samym początku przygody, zatem ograniczoność terenu brał za pewnik.

Mógł co najwyżej szukać sposobu na zniszczenie owej kopuły, przyłączając się do jednego z trzech stronnictw, odkrywając tajemnicę Śniącego, nawiązując kontakt z Xardasem i tak dalej. Magiczna bariera niemal nigdy nie znajdowała się w centrum wydarzeń, choć cały czas im przyświecała – dosłownie i w przenośni (jako cel – przeszkoda do pokonania). W Gothicu II podobną rolę pełniła cała wyspa Khorinis.

  1. Więcej o grze Gothic
Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 26 października 2018

Informacje o Grze
9.3

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

9.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

30

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl