Hades. 8 gier, które uwielbiam za sztuczki narracyjne

Hubert Śledziewski

Hades

  1. Typ gry: roguelike z widokiem izometrycznym
  2. Rok pierwszego wydania: 2020
  3. Platformy: PC, PS4, PS5, XOne, XSX/S, Switch
  4. Producent: Supergiant Games

Nie lada finezją wykazało się również studio Supergiant Games, tworząc swoje najnowsze dzieło – Hadesa. Sztuczka narracyjna, na jaką zdecydował się ów deweloper, polega na tym, że fabuła gry została nierozerwalnie połączona z gameplayem. Gdyby ją go pozbawić, nie miałaby większego sensu.

Jest to o tyle ciekawe, iż Hades należy do gatunku tzw. „rogalików” – produkcji zakładających, że każdy zgon gracza wymusza rozpoczęcie zabawy niejako od nowa. Niejako, gdyż część odblokowywanych przedmiotów jest zachowywana pomiędzy kolejnymi podejściami. Jak w taki schemat rozgrywki wcisnąć ciekawą historię? Niełatwo, o czym najlepiej świadczą bardzo dobre „rogale” pokroju Dead Cells czy Children of Morta, oferujące nie tyle fabułę sensu stricto, co tło fabularne, które – choć bardzo interesujące – nie zostało jednak podane w zbyt przystępny sposób (przykład Dead Cells omówiłem kiedyś w osobnym artykule).

W Hadesie nie dość, że doświadczamy fabuły z prawdziwego zdarzenia, to jest ona naprawdę niezła, a co więcej – spójna z gameplayem. Wcielamy się w Zagreusa, syna tytułowego boga podziemi, który ma dość tyranii ojca i pragnie wyrwać się z jego królestwa, by odszukać matkę. Hades ani jednak myśli pozwolić swojej latorośli odejść, przez co protagonista musi przedrzeć się przez chmarę potworów żywcem wyjętych z mitologii greckiej, zanim w końcu ujrzy światło dzienne. Po drodze wielokrotnie ginie, jednak po każdej śmierci jest zabierany przez Styks na początek swojej wędrówki, by za chwilę podjąć kolejną próbę.

Fabuła została poprowadzona wzo-ro-wo. - 8 gier, które uwielbiam za sztuczki narracyjne - dokument - 2022-08-01
Fabuła została poprowadzona wzo-ro-wo.

Studio Supergiant Games sprawiło, że ten – w teorii – najbardziej nudny aspekt gry stał się niewiele mniej zajmujący niż rewelacyjna, dynamiczna walka. Próbując uciec z podziemi, zdobywamy bowiem rozmaite przedmioty, które możemy wręczyć NPC przebywającym w królestwie Hadesa. W ten sposób – a także rozmawiając z nimi – rozwijamy ich wątki fabularne. Postaci jest na tyle dużo, iż w zasadzie każda śmierć bohatera stwarza okazję do wysłuchania nowego dialogu i dowiedzenia się czegoś ciekawego.

Zatem nie dość, że liczne zgony Zagreusa są częścią opowieści, to w dodatku przybliżają gracza do pełnego poznania tła fabularnego. Jeszcze ciekawiej robi się zaś, gdy krnąbrny syn po raz pierwszy pokona ojca – bo któż inny miałby ostatecznie stanąć chłopakowi na drodze (że niby Cerber – wolne żarty!) – i wydostanie się na powierzchnię, jednocześnie poznając prawdę na temat swojej rodziny. W tym momencie zarówno fabuła, jak i gameplay Hadesa po prostu rozkwitają, a gracz musi przejść ten tytuł wielokrotnie, stale podwyższając sobie poziom wyzwania, aby poznać wszystkie tajemnice. Sprawia to, że niekiedy nie sposób odłożyć pada na bok.

  1. Więcej o grze Hades

PĘTLA ŚMIERCI

Podobny motyw został wykorzystany w zeszłorocznym Deathloopie Arkane Studios. Istnieją jednak spore różnice – bo choć gra ma wyraźnie roguelike’owy sznyt, trudno nazwać ją w pełni wypieczonym „rogalem”. Kolejne próby jej przejścia – podczas których bohater wcale nie musi regularnie umierać, choć o śmierć tu nietrudno – mają po prostu przybliżyć gracza do rozwiązania zagadki wyspy Blackreef.

O ile w Hadesie kompletne podejście można zaliczyć przy pierwszej próbie (wymagałoby to nie lada umiejętności, ale – teoretycznie – nie jest niewykonalne), tak w Deathloopie nie da się odkryć wszystkiego za jednym zamachem – trzeba przechodzić poszczególne etapy w różnych kombinacjach, podejmując się innych aktywności, aby znaleźć jedyną drogę wiodącą do celu.

Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 26 października 2018

Informacje o Grze
9.3

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

9.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

30

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl