GRIS. 8 gier, które uwielbiam za sztuczki narracyjne

Hubert Śledziewski

GRIS

  1. Typ gry: artystyczna platformówka 2D
  2. Rok wydania: 2018
  3. Platformy: PC, PS4, Switch, iOS
  4. Producent: Nomada Studio

Duże emocje – choć nie tak skrajne jak The Last of Us: Part 2 – wzbudza także dwuwymiarowa, artystyczna platformówka GRIS hiszpańskiego studia Nomada. Co ciekawe, można ją ukończyć – ba, nawet „wymaksować” – i nie wiedzieć, o czym traktuje. W toku krótkiej przygody tytułowa bohaterka zyskuje nowe umiejętności, a początkowo szarobury świat przedstawiony nabiera kolorowych barw. A dlaczego?

Jako że w ramach studiów liznąłem nieco psychologii, dość szybko zorientowałem się w tematyce GRIS. Naprowadziły mnie nazwy nadane przez twórców poszczególnym etapom gry. „Zaprzeczanie”, „Gniew”... i tu już wiedziałem, iż kolejnymi będą: „Targowanie się”, „Depresja” i „Akceptacja”. Innymi słowy, zorientowałem się, że Nomada Studio oparło strukturę swojego dzieła na psychologicznym modelu Elisabeth Kübler-Ross, który opisuje etapy przechodzone przez nieuleczalnie chorego pacjenta i jego rodzinę, mierzących się z wieścią o zbliżającej się śmierci.

Etap drugi – „Gniew” – dominuje czerwień. - 8 gier, które uwielbiam za sztuczki narracyjne - dokument - 2022-08-01
Etap drugi – „Gniew” – dominuje czerwień.

Teoria ta często odnoszona jest również do sposobu, w jaki człowiek przeżywa stratę drugiej osoby. Ten właśnie motyw wykorzystano w GRIS. Co ciekawe, w języku hiszpańskim słowo to oznacza kolor szary, który dominuje w grze podczas pierwszego etapu (o nazwie „Zaprzeczanie”). W kolejnych barwy się zmieniają – na czerwone, zielone, niebieskie, a wreszcie żółte – wyrażając ewoluujące w bohaterce emocje.

W mojej opinii ta prosta sztuczka narracyjna wynosi GRIS do miana dzieła przez wielkie D. Nie uświadczymy w tej produkcji zbyt wiele rozgrywki, ale ogólna koncepcja i myśl przewodnia wynagradzają jej brak. Pozycja ta jest również świetnym argumentem na poparcie tezy, że gry wideo mogą być czymś więcej niż „zabijaczami czasu”; że mogą nieść naprawdę ważne przesłanie.

  1. Więcej o grze GRIS

SAMOTNA PODRÓŻ

Równie istotny problem społeczny został – w pewnym sensie – poruszony w grze The Journey. Konkretnie chodzi o samotność. Nie jest ona może wiodącym tematem owej produkcji, ale ta jak mało która potrafi wywołać w nas to uczucie. Tym bardziej interesujący wydaje się więc fakt, że twórcy zaimplementowali w The Journey nietypowy tryb sieciowy, który pozwala dwóm graczom spotkać się pośrodku niczego i przez chwilę odbywać tytułową podróż ramię w ramię.

Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 26 października 2018

Informacje o Grze
9.3

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

9.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

30

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl