God of War (2018). 8 gier, które uwielbiam za sztuczki narracyjne

Hubert Śledziewski

God of War (2018)

  1. Typ gry: przygodowa akcji z elementami slashera
  2. Rok pierwszego wydania: 2018
  3. Platformy: PC, PS4
  4. Producent: Santa Monica Studio

Niekiedy zdarza się zaś tak, że twórcy potrafią po mistrzowsku wykorzystać materiał źródłowy, dostosowując go do potrzeb swojej produkcji. Najlepszym przychodzącym mi do głowy przykładem takiego zjawiska jest sposób, w jaki Santa Monica Studio posłużyło się mitologią nordycką w grze God of War z 2018 roku.

Przed deweloperem stało o tyle trudne zadanie, że musiał wprowadzić postać wywodzącą się z mitów greckich – Kratosa – do świata podań skandynawskich. Mogłoby się więc wydawać, iż wiele popularnych motywów straci swój pierwotny sens. Tak się jednak nie stało. Zapewne „godofwarowa” mitologia nordycka może stanowić co najwyżej dobry punkt wyjścia do poznania tej oryginalnej, ale została przygotowana tak kompleksowo, że prawdziwą przyjemnością jest wychwytywanie i porównywanie większych oraz mniejszych różnic, które pomiędzy nimi zachodzą.

Duża w tym zasługa rozmaitych opowieści, jakie przytacza Mimir. Mam wrażenie, iż bawią i ciekawią tym bardziej, im lepiej odbiorca zna mitologię nordycką. Co interesujące, początkowo wydawało mi się, że taka wiedza może popsuć zabawę oraz ogólny odbiór gry. Dość powiedzieć, iż nieznajomy, który naszedł Kratosa i Atreusa w ich chacie, nigdy nie był dla mnie postacią bez imienia – któż inny mógłby być niewrażliwy na ciosy, jeśli nie Baldur. Podobnie rzecz ma się z wiedźmą z lasu – to musiała być Frigg (w grze Freya).

Przeszedłem grę i nagle wszystko stało się oczywiste. - 8 gier, które uwielbiam za sztuczki narracyjne - dokument - 2022-08-01
Przeszedłem grę i nagle wszystko stało się oczywiste.

Już te dwa spostrzeżenia wystarczyły, bym nabrał pewnego wyobrażenia co do dalszej fabuły God of War. Wciąż umykał mi jednak pewien drobiazg – zastanawiałem się, gdzie w tym wszystkim jest miejsce dla Lokiego. Nordycki bóg oszustwa i psot był w końcu odpowiedzialny za śmierć Baldura – to on wręczył Hodurowi strzałę z jemioły, którą ten zabił brata – więc jego obecność w grze wydawała się obowiązkowa.

I Loki rzeczywiście w niej jest; a choć jego tożsamości można domyślić się relatywnie wcześnie – wspomniana jemioła, a także podejrzanie skąpa ilość informacji na temat pewnej bardzo istotnej fabularnie postaci to aż nazbyt mocne tropy – ja, mimo wszystko, dałem się zaskoczyć i odkryłem ją wraz z Kratosem i Atreusem. Do myślenia – być może przez towarzyszące finałowi gry emocje – nie dały mi nawet okoliczności śmierci Baldura.

Poznawszy rozwiązanie zagadki Lokiego, powinienem prawdopodobnie stanąć karnie w kącie pokoju, zawstydzony własną niedomyślnością. Zamiast tego śmiałem się z siebie, analizując, jak łatwo dałem się zwieść twórcom. Ich sztuczka narracyjna – polegająca na takim przekształceniu nordyckich mitów, aby wszystkie wprowadzone zmiany niejako zbiegały się w tym jednym punkcie – zadziałała na mnie idealnie. Co ciekawe, zamiast czuć się oszukanym – przez Santa Monica Studio albo przez Lokiego – nabrałem ochoty na więcej. Dlatego właśnie tak bardzo czekam na God of War: Ragnaroka.

  1. Więcej o grze God of War

GÓRSKA METAFORA

Punkt wyjścia fabuły God of War jest taki, że Kratos i Atreus wyruszają na najwyższą górę świata, by rozsypać z jej szczytu prochy zmarłej żony i matki. Podsumowując, można jednak stwierdzić, iż bohaterowie odbyli ową podróż, by odkryć siebie na nowo. Podobny motyw został wykorzystany również w innej grze z 2018 roku, mianowicie w platformówce Celeste, w której jako rudowłosa Madeline musimy wspiąć się na tytułową górę, by bohaterka mogła poznać prawdę na własny temat. Jest to proste, ale całkiem sprytne połączenie gameplayu z opowieścią.

Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 26 października 2018

Informacje o Grze
9.3

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

9.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

30

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl