Prostota i surowość artstyle’u. Tego Diablo 4 musi nauczyć się od Diablo 2

Hubert Sosnowski

47

Prostota i surowość artstyle’u

Że Diablo 4 będzie mroczne, to już wiemy. Że Diablo 3 nie było mroczne, o tym się boleśnie przekonaliśmy. Wniosek? Diablo 4 idzie w zdecydowanie dobrym kierunku. Ale wciąż nie jestem pewien, czy do końca.

Widzicie, magia i urok Diablo 2 to coś więcej niż ciemne kolorki, sporo krwi i niegrzeczne widoki. Tam czai się pierwiastek, o którym zapominali nawet twórcy tak znakomitych modów do D2 jak Median XL, który w pewnym momencie zaszalał z przepychem. Widzicie, siłą Diablo 2 na równi z doborem motywów graficznych i ozdóbek był... umiar. Oszczędność. Wręcz surowość tego, co widzieliśmy. Pewnie, po części wynikało to z ograniczeń sprzętu oraz silnika, na którym gra powstawała, ale Diablo 2 Resurrected pokazało, że to także metoda twórcza.

Wkraczając do Sanktuarium, nie wchodzimy do kolejnego Tolkienowskiego fantasy albo takiego rodem z azjatyckiego MMO (o czym ktoś zapomniał i już nie będę pokazywać palcem, kto i przy jakiej okazji). Nie. Przekraczamy próg surowej, gotyckiej krainy, przez którą przetoczyła się apokalipsa. Krainy niszczejących ruin i walących się murów. Przegniłej, opustoszałej dżungli i surowych, wyjałowionych pustkowi. Mijamy zniszczone proste domostwa, klasztory czy przedmieścia. Nawet anielskie siedlisko z czwartego aktu, Forteca Pandemonium, wyglądało jak budynek użytkowy, a nie ozdóbka-popierdółka.

Boję się, że Diablo 4 zapomni o tym, jaką moc ma prostota i surowość. Że będzie mroczne, krwawe i brutalne, ale przeładowane, jeśli chodzi o projekty lokacji czy nawet HUD. Przecież w Diablo 2 to wszystko wyglądało jak proste i ciosane z kamienia – dlatego nawet tkwienie w oknach ekwipunku nie psuło klimatu. Czy Blizzard potrafi jeszcze zachować prawdziwy umiar, czy tu i tam przesadzi z przepychem?

Diablo II: Resurrected

Diablo II: Resurrected

PC PlayStation Xbox Nintendo
Data wydania: 23 września 2021
Diablo II: Resurrected - Encyklopedia Gier
8.1

GRYOnline

7.9

Gracze

8.0

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

61

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

Co będzie lepszą grą? Diablo 4 czy Path of Exile 2

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl