Loot nie powinien być „inteligentny”. Tego Diablo 4 musi nauczyć się od Diablo 2

Hubert Sosnowski

Loot nie powinien być „inteligentny”

W kwestii przedmiotów Diablo 3 okazało się festiwalem skrajności. Przed wprowadzeniem systemu Loot 2.0 graczy zalewały bezużyteczne śmieci, a bohaterowie w którymś momencie stawali się ciency jak barszczyk, bo trudno było zdobyć odpowiedni sprzęt. Potem przyszły upragnione zmiany i okazało się, że od przybytku... głowa jednak trochę boli. I brzuszek. I impreza też zaczyna się nudzić, tyle że z powodu przesytu, a nie frustracji.

W Diablo 3 po kolejnej łatce i dodatku Reaper of Souls do akcji wkroczył tzw. smart loot. Na pozór genialna opcja. Oto bowiem przedmioty, które wypadają, zazwyczaj okazują się, mniej więcej, dopasowane do naszej klasy postaci (czy naszego buildu – to już inna sprawa...). Częściej znajdujemy sprzęt, który podnosi bazowe dla bohatera statystyki czy jest elementem zestawu – znowu te cholerne zestawy – lub przynajmniej w miarę atrakcyjną legendą. W dodatku złote i zielone przedmioty zasypują nas jak piniata. Od pewnego momentu nie ma sensu schylać się po rzecz, która nie błyszczy wiązką mocy. Rodzi to kilka problemów, jak mniejsze pole manewru w obrębie jednej postaci (choć przedmioty możemy swobodnie w swojej skrzynce przerzucać) oraz ten najważniejszy, którym jest nadciągająca nuda.

Jeśli czegoś boję się w przypadku Diablo 4, to tego, że może skopiować któryś z tych działających w tle mechanizmów. Tymczasem Diablo 2 znowu okazuje się tu mistrzem świata, któremu nie dorównały ani Grim Dawn, ani Path of Exile, ani Wolcen, ani Titan Quest (zobaczymy, co z Last Epoch, ta gra wygląda na owoc miłości, ale nie wiem, czy to wystarczy). Złoty unikat czy element potężnego zestawu – panie, to było święto. Ale i żółte przedmioty magiczne zapewniały często niezły skok mocy. Wypadały w odpowiednim tempie, by urozmaicić rozgrywkę, a jednocześnie czynić co jakiś czas przedmioty niebieskie, czyli dość zwyczajne, choć na chwilę potrzebnymi. Omawiane zaś wcześniej runy sprawiały, że w zasadzie zwykłe przedmioty z odpowiednią ilością gniazd i wysokimi statystykami bazowymi uchodziły za prawdziwy skarb.

Większe pole manewru, większa różnorodność, stawka i zabawa. No, Blizzardzie, wiesz już, gdzie patrzeć w przypadku przedmiotów, prawda?

Diablo II: Resurrected

Diablo II: Resurrected

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 23 września 2021

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

7.9

Gracze

8.0

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

61

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

Co będzie lepszą grą? Diablo 4 czy Path of Exile 2

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2021-10-14
10:20

diseasex Konsul

wciagnela mnie
gram na 2 konta xD

Komentarz: diseasex
2021-10-14
10:25

Paudyn Legend

Paudyn

Przede wszystkim mniej rozleglych otwartych lokacji, po ktorych czlowiek biega jak poje*** i nudzi sie jak mops. Po pierwszym przejsciu Diablo II kazde kolejne wygladalo u mnie podobnie - byle jak najszybciej przedostac sie przez te "outdoorowe pierdolety" i dostac do ciekawych komnat/korytarzy.

Komentarz: Paudyn
2021-10-14
17:31

grabeck666 Senator

Ja miałem straszną nadzieję, że słowa runicznie nie pojawią się w 4ce w takiej samej formie jak były w 2ce. I tak każdy używał tego samego i nikt nie nosił już złotych itów ani setów. Tylko runyrunyruny. I to jeszcze takie, że robisz na 15 lvlelu niektórymi postaciami i trzymasz do 60ego...

Komentarz: grabeck666
2021-10-16
22:58

Bri Generał

Bri

Dobra gra - to i dobry artykuł poza jednym babolem:
"Sednem każdego Diablo jest kooperacyjny multiplayer" - ależ nie jest nie był , a jak będzie to niefajnie. Singiel i basta!

Komentarz: Bri
2021-10-20
20:01

Adakon Centurion

😈

Multi całkowicie zabija klimat Diablo... tak jak ktoś wczesniej napisal - jeden leci w lewo, drugi w prawo a jak dropnie jakis item to nie ma czasu nawet zobaczyc co wypadlo bo przeciez trzeba leciec jak pies z wywieszonym jezorem, do tego smieszki-heheszki via micro i cala groza idzie sie jeb..ć... pozatym co do za przyjemnosc gdy dostajesz jakis fajny item od kumpla? piekno tej gry polega wlasnie na tym zeby SAMEMU wszystko odkrywac i znajdywac, i do tego ma byc TRUDNO czyli obowiazkowo /players 8 ;) no ale wy młodzi to musicie miec wszystko podane na tacy bez zadnego wysilku, tyle w temacie ;)

Komentarz: Adakon

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl