Fabuła z niedopowiedzeniami i ciężkim tonem. Tego Diablo 4 musi nauczyć się od Diablo 2

Hubert Sosnowski

Fabuła z niedopowiedzeniami i ciężkim tonem

Opowieść w Diablo 3, przynajmniej na papierze, miała kilka potężnych zalet. Główną była moc sprawcza bohaterów. Choć wiele rzeczy załatwiali inni, zazwyczaj to my byliśmy w centrum akcji, a nie jedynie sprzątaliśmy po kimś bałagan czy sprawdzaliśmy, co się właśnie schrzaniło. Problem w tym, że ta „niby-sprawczość” w połączeniu z superbohaterskimi motywami (nasi herosi to potomkowie Nefalemów, pierwszych ludzi oraz potomków aniołów i demonów) zabiła całą grozę i tajemniczość. A niektóre partie były zwyczajnie głupio lub pretensjonalnie napisane. Z kilku ciekawych i odważnych motywów zrezygnowano (przemiana archanioła Imperiusa z dupka w potwora) – ale może pojawią się w Diablo IV, nie jest jeszcze za późno.

Diablo 2 – oraz część pierwsza – udziela ważnej lekcji, jak snuć opowieść. W całej historii potrzebna jest tajemnica, przynajmniej pozorna. Atmosferę grozy, nawet w rąbance, buduje się przez niepewność i niedopowiedzenia. Wiele wątków i postaci rzucało jedynie sugestie dotyczące tego, jak funkcjonuje świat czy jakieś straszydło, któremu właśnie dokopaliśmy. Nie wykładało kawy na ławę. Co więcej, kierowaliśmy silnymi, wyjątkowymi jednostkami, ale gra w żadnym momencie nie informowała, że operują one narzędziami, których nie posiadaliby inni doświadczeni przedstawiciele ich profesji. Dlatego – mimo lekkiego dysonansu związanego z wymordowaniem tysięcy potworków – mogliśmy czuć się jak w miarę zwykli śmiertelnicy maszerujący w paszczę wszechogarniającego, przytłaczającego zła. W pierwszym Diablo to w ogóle generowało cudownie przytłaczający efekt, ale do tego seria nie ma już szans powrócić.

Natomiast do rozwiązań z Diablo 2 – owszem. Wypowiedzi projektantów oraz materiały wskazują na to, że ekipa odpowiedzialna za Diablo 4 przynajmniej po części odrobiła lekcje. Musi tylko pamiętać, że prawdziwa groza (oraz przeciwstawiony jej straceńczy ludzki heroizm) bije z Sanktuarium, kiedy nie prowadzimy super-Saiyan z odpaloną aurą, a zwykłych, zdeterminowanych śmiertelników.

Diablo II: Resurrected

Diablo II: Resurrected

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 23 września 2021

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

7.9

Gracze

8.0

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

61

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

Co będzie lepszą grą? Diablo 4 czy Path of Exile 2

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2021-10-14
10:20

diseasex Konsul

wciagnela mnie
gram na 2 konta xD

Komentarz: diseasex
2021-10-14
10:25

Paudyn Legend

Paudyn

Przede wszystkim mniej rozleglych otwartych lokacji, po ktorych czlowiek biega jak poje*** i nudzi sie jak mops. Po pierwszym przejsciu Diablo II kazde kolejne wygladalo u mnie podobnie - byle jak najszybciej przedostac sie przez te "outdoorowe pierdolety" i dostac do ciekawych komnat/korytarzy.

Komentarz: Paudyn
2021-10-14
17:31

grabeck666 Senator

Ja miałem straszną nadzieję, że słowa runicznie nie pojawią się w 4ce w takiej samej formie jak były w 2ce. I tak każdy używał tego samego i nikt nie nosił już złotych itów ani setów. Tylko runyrunyruny. I to jeszcze takie, że robisz na 15 lvlelu niektórymi postaciami i trzymasz do 60ego...

Komentarz: grabeck666
2021-10-16
22:58

Bri Generał

Bri

Dobra gra - to i dobry artykuł poza jednym babolem:
"Sednem każdego Diablo jest kooperacyjny multiplayer" - ależ nie jest nie był , a jak będzie to niefajnie. Singiel i basta!

Komentarz: Bri
2021-10-20
20:01

Adakon Centurion

😈

Multi całkowicie zabija klimat Diablo... tak jak ktoś wczesniej napisal - jeden leci w lewo, drugi w prawo a jak dropnie jakis item to nie ma czasu nawet zobaczyc co wypadlo bo przeciez trzeba leciec jak pies z wywieszonym jezorem, do tego smieszki-heheszki via micro i cala groza idzie sie jeb..ć... pozatym co do za przyjemnosc gdy dostajesz jakis fajny item od kumpla? piekno tej gry polega wlasnie na tym zeby SAMEMU wszystko odkrywac i znajdywac, i do tego ma byc TRUDNO czyli obowiazkowo /players 8 ;) no ale wy młodzi to musicie miec wszystko podane na tacy bez zadnego wysilku, tyle w temacie ;)

Komentarz: Adakon

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl