6 rzeczy, których Diablo 4 musi nauczyć się od Diablo 2

Diablo 2 może nie jest doskonałe, ale jednak to klasyczna gra, która wiele rzeczy robiła naprawdę świetnie. Pewnie nie tylko ja bym się ucieszył, gdyby Diablo 4 pożyczyło konkretne rozwiązania z kultowej „dwójeczki”.

Hubert Sosnowski

Z jakiegoś powodu Diablo 2 było testowane przez ostatnie 21 lat na tysiącach komputerów. Z jakiegoś powodu odświeżenie graficzne zatytułowane Diablo 2 Resurrected zrobiło małą furorę. I zupełnie przy okazji przyniosło Blizzardowi lepszą prasę niż jakakolwiek zagrywka z ostatnich 5 lat (umówmy się, to nie było trudne). Istnieje szansa, że młody i – oby – nieumoczony zespół, który zmontowano na potrzeby Diablo IV, powtórzy ten sukces jakościowy i PR-owy. Zwłaszcza jeśli w odpowiednich momentach zainspiruje się szlachetnym przodkiem sprzed dwóch dekad.

Diablo 3 też ma kilka całkiem udanych elementów – walka deklasuje tę z Diablo 2 i większości hack’n’slashy z pierwszej dekady XXI wieku. Bardziej rozbudowane opcje związane z najemnikami czy losowe zadania rozsiane po mapie (o trybie przygodowym nie wspominając) – to wszystko świetne rozwiązania. Ale kilku rzeczy w całej historii gatunku NIKT nie zrobił lepiej niż Diablo 2. I choć część z nich ukrywa się mocno pod maską – to właśnie one decydują o potędze i regrywalności starego, nieco już przecież drewnianego „Diabełka”.

Słowa runiczne, które stwarzają nowe możliwości, zamiast tylko wzmacniać istniejące

Z jakiegoś powodu na BlizzConie twórcy dostali owacje za ogłoszenie tego elementu w Diablo 4. To system, za którym gracze tęsknili. Tak, słowa runiczne w Diablo 4 wracają w glorii i chwale, choć odmienione przez los. I jeśli jest jakiś jeden element, który nie do końca pasuje mi w zapowiedziach systemu „itemizacji” w nadciągającym hack’n’slashu, to właśnie interpretacja tej klasycznej mechaniki. Nie zrozumcie mnie źle, jestem nią co najmniej zaintrygowany z uwagi na jej poziom zaawansowania, ale mam też wątpliwości.

Runy w Diablo 4 będą działać trochę inaczej niż w Diablo 2. W „klasyku” szukaliśmy odpowiednio mocnego „waniliowego” przedmiotu z wymaganą liczbą gniazd, by zadziałało w nim słowo runiczne – i wkładaliśmy tam runy, jeśli je mieliśmy. Przy odpowiedniej kombinacji dostawaliśmy niesamowicie dobre przedmioty, konkurujące – a czasem przewyższające – unikaty. Pewnie, ich zdobywanie było mozolne, ale stwarzało nowe możliwości.

System z Diablo 4 teoretycznie oferuje je jeszcze większe, ale może okazać się, że sprowadzi się to do ulepszania bardzo skąpego zestawu przedmiotów – już wyjaśniam, o co chodzi. Runki w D4 mają dzielić się na dwie grupy: warunku i efektu. Te pierwsze będą od nas czegoś wymagać (np. wypicia miksturki leczenia), drugie zapewnią skutek (np. wzmocnienie umiejętności). I brzmi to ekstra. Tylko że będzie można je teoretycznie wstawiać do dowolnego przedmiotu, a więc także potężnych unikatów (czy raczej legend, jak się je obecnie nazywa). Więc będzie to raczej wzmacnianie już istniejących, a nie stwarzanie nowych możliwości. Chyba że Blizzard postawi tu jakieś ograniczenia.

System z Diablo 2 nie był perfekcyjny, od którejś z kolei łatki wszyscy biegali w poszukiwaniu Enigmy, więc wiecie – nie ma rozwiązań idealnych i temu nowemu też daję szansę. Ale nie do końca jestem przekonany, że sprawdzi się lepiej niż stary pomysł na runki.

Diablo II: Resurrected

Diablo II: Resurrected

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 23 września 2021

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

7.9

Gracze

8.0

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

61

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

Co będzie lepszą grą? Diablo 4 czy Path of Exile 2

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl