ARX Fatalis. 10 gier ambitnych i dobrych... ale nudnych

Marek Jura

78

ARX Fatalis

Premiera: 2002

Producent: Arkane Studios

Co sprawia, że gra jest wyjątkowa: nietypowy pomysł na kreację świata

Czym przynudza: questowym bałaganem i licznymi bugami

Ta stareńka gra nie zachwycała animacją nawet w dniu premiery. Na dodatek w okresie, gdy prym wciąż wiodły izometryczne RPG, przywitała nas nowatorskim 3D. Z perspektywy czasu wiemy, że korzystające ze starszej technologii Fallouty czy Planescape: Torment zestarzały się znacznie ładniej, ale wówczas to nie oprawa graficzna była największą bolączką graczy.

Pomysłu na grę trudno nie uznać za niesamowicie oryginalny. Zaczynało się sztampowo – w podziemiach... z których bohater nigdy nie miał się wydostać. Świat w ARX Fatalis to bowiem jedynie mniej lub bardziej rozbudowane lochy, gdzie przeniosła się cała ludzkość. I inne rasy, nie zawsze przyjazne. Cały czas jest tu więc ciemno, mrocznie i niesztampowo. Szkoda tylko, że tak trudno popchnąć fabułę naprzód.

Gra zdecydowanie nie prowadzi za rączkę. Niestety, nie w ten sposób, jakiego byśmy oczekiwali. W ciemnych, podobnych do siebie korytarzach łatwo się zgubić, mapa jest mało szczegółowa i częstokroć po wykonaniu jednego z questów nie wiadomo, co należy zrobić, by rozpocząć kolejny. Do tego dochodzi kilka całkiem poważnych bugów, które potrafią nawet kompletnie uniemożliwić ukończenie zabawy. Szkoda, bo ta skądinąd świetnie oceniona w momencie premiery produkcja zasługiwała na znacznie lepszy gameplay. Dzięki temu gracze mogliby skupić się na eksplorowaniu nietuzinkowego świata, a nie na walce z bugami i próbach odnalezienia się w labiryncie źle oznaczonych korytarzy.

  1. Więcej o grze ARX Fatalis
Death Stranding

Death Stranding

PC PlayStation
Data wydania: 8 listopada 2019
Death Stranding - Encyklopedia Gier
8.1

GRYOnline

7.7

Gracze

9.3

Steam

8.3

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

45

Marek Jura

Autor: Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

Lubisz nudne gry?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl