Twórcy God of War i Red Dead Redemption w jednym zespole. Mimo to ich „grę AAAA” spotkał fatalny koniec
Studio The Initiative miało tchnąć życie w markę Perfect Dark i wnieść nową jakość do branży gier wideo. Mówiło się, że jego dzieła będą reprezentować klasę „AAAA”. Ostatecznie jednak pierwsze przedsięwzięcie zespołu doprowadziło do jego zamknięcia.

Spis treści:
Wydane w 2000 roku Perfect Dark to z całą pewnością jedna z najlepszych produkcji w portfolio studia Rare, a zarazem jeden z tytułów, które położyły podwaliny pod konsolowe FPS-y. W 2005 roku premierze Xboksa 360 towarzyszyła gra Perfect Dark Zero, która próbowała tchnąć w tę markę nowe życie. W 2020 roku Microsoft podjął jeszcze jedną próbę jej reaktywacji. Próbę ostatecznie nieudaną, która pogrzebała całe studio specjalnie powołane do życia na jej potrzeby.
Ten cykl nie jest częścią naszego działu Premium. Decydując się na zakup abonamentu, możesz jednak pomóc w tworzeniu większej liczby takich tekstów. Dziękujemy.
Kup Abonament Premium Gry-Online.pl
Ambitna inicjatywa
Jednym z wielkich ogłoszeń przygotowanych przez Microsoft z myślą o targach E3 2018 była informacja o otwarciu nowego studia deweloperskiego. The Initiative, bo takie miano nosiła owa ekipa z kalifornijskiego Santa Monica, startowało z wysokiego C, bowiem na jego czele stanął Darrel Gallagher, który wcześniej kierował zespołem Crystal Dynamics. Studio miało tworzyć produkty klasy „AAAA”, a w jego szeregi wchodzili branżowi weterani, którzy wcześniej pracowali między innymi nad Tomb Raiderem, Red Dead Redemption, czy God of War. W grudniu 2020 roku dowiedzieliśmy się natomiast, że debiutanckim projektem tego studia będzie właśnie Perfect Dark.

Nowe wcielenie agentki Dark
Perfect Dark miało stanowić reboot marki, zrealizowany w formie szpiegowskiego FPS-a z elementami skradanki, inspirowanego immersive simami. Produkcja miała zostać osadzona w futurystycznym uniwersum, w którym Ziemia doświadczyła szeregu poważnych katastrof ekologicznych, znanych pod nazwą Kaskada. Nadzieję na naprawę zdewastowanego środowiska miał stanowić wynalazek megakorporacji Core Mantis, której udało się stworzyć sieć GEN, przywracającą do życia całe ekosystemy. Na swoisty poligon doświadczalny wybrano Kair, który po udanej rewitalizacji zaczął ponownie nadawać się do zamieszkania.
To właśnie Kair miał być głównym miejscem akcji, a trafilibyśmy tam w skórze agentki Joanny Dark, pracującej dla megakorporacji dataDyne. Zadaniem protagonistki miało być schwytanie Daniela Carringtona będącego najbardziej poszukiwanym przestępcą na świecie.
Prawie jak immersive sim
Pomimo że nikt nie określał Perfect Dark mianem immersive sima z prawdziwego zdarzenia, to jednak deweloperzy nie kryli się z tym, że inspirowali się tym gatunkiem, projektując swoje dzieło. Twórcy chcieli pozwolić nam rozwiązywać napotykane problemy na różne sposoby. Jak przystało na strzelankę FPP, moglibyśmy pozbywać się przeciwników siłą, robiąc użytek z broni palnej. Poza tym gra miała pozwolić nam walczyć wręcz bądź działać po cichu i przekradać się za plecami nieprzyjaciół oraz eliminować ich z zaskoczenia.
Wszystko to ułatwiałyby nam gadżety służące do odwracania uwagi wrogów oraz infiltracji. Agentka Dark dysponowałaby między innymi możliwością widzenia celów przez ściany oraz skanowania ich, a ponadto na jej podorędziu znajdowałoby się między innymi urządzenie pozwalające imitować głosy adwersarzy, chociażby w celu odwracania uwagi ich kolegów czy otwierania zamków. Dopełnieniem tych możliwości byłby system parkouru umożliwiający Joannie między innymi bieganie po ścianach czy zręczne pokonywanie przeszkód terenowych.
Na opublikowanych przez twórców materiałach Perfect Dark prezentowało się co najmniej bardzo przyjemnie dla oka. Oprawa wizualna tej produkcji miała przy tym być utrzymana w realistycznej stylistyce. Głosu głównej bohaterce miała użyczyć aktorka Alix Wilton Regan, natomiast jej twarz miała być wzorowana na modelce Elissie Bibaud.

Widmo problemów
Niestety po drodze coś poszło bardzo nie tak. Po oficjalnej zapowiedzi twórcy na długi czas nabrali wody w usta w temacie swojego projektu, a niepokojącą ciszę przerywały komunikaty, z których część była optymistyczna, a część – wręcz przeciwnie. W 2021 roku ze studia odszedł naczelny projektant Perfect Dark, Drew Murray, a w 2022 roku szeregi The Initiative opuścił reżyser projektu – Dan Neuburger.
Z drugiej strony we wrześniu 2021 roku dowiedzieliśmy się, że w stworzeniu Perfect Dark pomoże Crystal Dynamics. W marcu 2022 roku Jez Corden donosił z kolei, że opisywane przedsięwzięcie „ma się dobrze”, a w kwietniu 2022 r. do grona jego autorów dołączył Jeff Ross, czyli reżyser Days Gone, który miał piastować funkcję specjalisty ds. projektowania.
Wiosną 2024 roku nad Perfect Dark zaczęły jednak zbierać się czarne chmury. Jeff Grubb informował bowiem, że gra była „w bardzo kiepskim stanie” i nie wyglądało, by „nabierała jakiegokolwiek kształtu”. Niejako w opozycji do tych doniesień w czerwcu 2024 roku Microsoft zaprezentował światu gameplayowy zwiastun tej produkcji, zatem można było mieć nadzieję, że deweloperom udało się przezwyciężyć napotkane trudności, a projekt zmierza w dobrym kierunku. W październiku 2024 roku nowym dyrektorem kreatywnym Perfect Dark został Brian Horton, mający w CV podobną funkcję przy Marvel’s Wolverine.

Nieudana inicjatywa
Tak oto dotrwaliśmy do lipca 2025 roku, kiedy to przez Microsoft przechodziła kolejna fala zwolnień. W wyniku szeroko zakrojonej restrukturyzacji podjęto szereg trudnych decyzji, a jedną z nich było anulowanie projektu Perfect Dark. Na tym nie koniec, bowiem jednocześnie zdecydowano o zamknięciu studia The Initiative. Tym samym przez siedem lat od pojawienia się na branżowej mapie, zespół z Santa Monica ostatecznie nie był w stanie dostarczyć nam żadnego dzieła.
Co ciekawe, raptem kilka dni temu pojawiły się nieoficjalne doniesienia (za którymi stał sam Jason Schreier), zgodnie z którymi przejęciem opisywanego projektu miała być zainteresowana firma Take-Two Interactive. Ostatecznie jednak do tego nie doszło, bowiem owemu wydawcy i firmie Microsoft podobno nie udało się osiągnąć „porozumienia w sprawie długoterminowej własności marki”.
A zatem jaka przyszłość czeka markę Perfect Dark? Cóż, można przypuszczać, że Microsoft na tyle mocno się na niej „sparzył”, że raczej nieprędko sobie o niej przypomni…

Necro Gaming
Cykl Necro Gaming rozwijamy od lipca 2024 roku. Poniżej linkujemy do pięciu poprzednich odcinków:
- To miała być niezapomniana przygoda w świecie fantasy. Everwild od początku sprawiało jednak problemy, a twórcy sami nie wiedzieli, o co im chodzi
- Twórcy Just Cause pracowali nad wielkim projektem. Contraband miał przenieść nas w lata 70. i pozwolić wcielić się w przemytników
- Stracili miliony na tej „supergrze”. Jej anulowanie było jednak najlepszą wiadomością dla fanów Obcego: Izolacji
- Obiecywali mroczne RPG akcji. Po latach fani Techlandu dostali coś zupełnie innego i byli rozczarowani
- Assassin’s Creed i Splinter Cell nie powstałyby, gdyby nie ta gra. The Drift od Ubisoftu miało zmienić się w Jamesa Bonda