Xbox znowu zwalnia. 9100 - tyle osób ma dziś stracić pracę w całym Microsofcie. Anulowano też dobrze zapowiadające się gry Everwild i Perfect Dark
Microsoft w osobie Phila Spencera potwierdził to, o czym mówiło się przez kilka ostatnich dni. W firmie doszło do kolejnych dużych zwolnień. Anulowano przy tym ponoć co najmniej trzy gry.

Plotki o kolejnych zwolnieniach w dziale Xboxa znalazły potwierdzenie w rzeczywistości. Póki co poznaliśmy pierwsze, „europejskie” efekty restrukturyzacji, ale już docierają do nas doniesienia o charakterze globalnym.
Zwolnienia w dziale Xboxa
Jak poinformowała agencja Bloomberg, pracę straciło 200 osób z grupy King, a także bliżej nieokreślona liczba pracowników europejskiego oddziału ZeniMax i londyńskiego studia Bethesdy. Według Seattle Times globalna liczba zwolnionych w całej firmie sięgnie dziś 9100 – te szacunki mają uwzględniać zwolnienia na całym świecie (Microsoft zatrudnia łącznie 228 000 osób).
Źródłem powyższych wieści są w tej chwili anonimowi pracownicy działu Xboxa, którzy dostarczyli mediom komunikat od Phila Spencera, wysłany szefom działów Xboxa i studiów (via IGN).
Dziś przekazujemy informacje o decyzjach, które wpłyną na koleżanki i kolegów w całej naszej organizacji. Aby zapewnić działowi Microsoft Gaming trwały sukces i pozwolić nam skupić się na strategicznych obszarach wzrostu, zakończymy lub ograniczymy pracę w niektórych obszarach działalności i, idąc za przykładem Microsoftu, zredukujemy szczeble zarządzania, aby zwiększyć naszą elastyczność i efektywność. Z szacunku dla osób dotkniętych dzisiejszymi zmianami, szczegóły dotyczące powiadomień i wszelkich zmian organizacyjnych zostaną przekazane przez liderów waszych zespołów w nadchodzących dniach.
Zdaję sobie sprawę, że zmiany te następują w czasie, gdy mamy więcej graczy, gier i godzin spędzonych na graniu niż kiedykolwiek wcześniej. Nasza platforma, sprzęt i plan wydawniczy gier nigdy nie wyglądały lepiej. Sukces, który obecnie odnosimy, opiera się na trudnych decyzjach, które podjęliśmy w przeszłości. Musimy dokonywać wyborów teraz, aby zapewnić sobie stały sukces w przyszłych latach, a kluczową częścią tej strategii jest dyscyplina w priorytetyzowaniu najlepszych możliwości. Będziemy chronić to, co cechuje prężny rozwój, i skoncentrujemy wysiłki na obszarach o największym potencjale, jednocześnie spełniając oczekiwania, jakie firma ma wobec naszej działalności. To skoncentrowane podejście oznacza, że możemy dostarczać wyjątkowe gry i doświadczenia graczom przez kolejne pokolenia.
Priorytetyzacja naszych możliwości jest kluczowa, ale nie umniejsza to wagi tej chwili. Mówiąc wprost, nie bylibyśmy tu, gdzie jesteśmy dzisiaj, bez czasu, energii i kreatywności osób, których stanowiska zostały dotknięte zmianami. Te decyzje nie są odzwierciedleniem talentu, kreatywności i zaangażowania tych osób. Nasza dynamika rozwoju nie jest przypadkowa — jest wynikiem lat wytężonej pracy wielu zespołów.
Dział HR pracuje bezpośrednio z pracownikami dotkniętymi zmianami, aby zapewnić im odprawę (zgodnie z lokalnym prawem), w tym wynagrodzenie, opiekę zdrowotną oraz wsparcie w znalezieniu nowego zatrudnienia, aby pomóc im w tym okresie przejściowym. Pracownicy, których stanowiska zostały zlikwidowane, są zachęcani do zapoznania się z otwartymi pozycjami w całym dziale Microsoft Gaming, a ich aplikacje będą rozpatrywane priorytetowo.
Dziękuję wszystkim, którzy kształtowali naszą kulturę, nasze produkty i naszą społeczność. Będziemy iść naprzód z głębokim uznaniem i szacunkiem dla wszystkich, którzy przyczynili się do tej podróży.
Phil
Everwild i Perfect Dark zostały anulowane
Choć na razie bez szczegółów, serwis VGC donosi, że zwolnienia dotknęły również studio Rare, w skutek czego gra Everwild została anulowana. Co ciekawe, w lutym 2025 r. Phil Spencer sam przypomniał o tej ślicznej produkcji, zapewniając, iż wciąż ona powstaje, a jej twórcy otrzymali wystarczającą ilość czasu, by ją dokończyć. Inna sprawa, że od zapowiedzi minie w tym roku 6 lat, a projekt w jakiejś formie istnieje od ok. dekady.
Ponadto serwis Windows Central miał dotrzeć do informacji, że podobny los spotkał FPS-a Perfect Dark (zapowiedź w 2020 r., ostatni zwiastun w 2024 r.) oraz nieogłoszone dotąd MMORPG w realiach fantasy od ZeniMax Online Studios, rozwijane jakoby od 2018 r. pod nazwą kodową Blackbird. Szef ZMOS, Matt Firor, odszedł zaś ze swojego stanowiska po 18 latach pracy w firmie
Microsoft potwierdził zarówno skasowanie Everwild, jak i Perfect Dark (via VGC), informując przy tym o zlikwidowaniu studia The Initiative, które rozwijało drugą z wymienionych gier.
Podjęliśmy decyzję o wstrzymaniu rozwoju Perfect Dark i Everwild, a także kilku niezapowiedzianych projektów z naszego portfolio. W ramach tych działań zamykamy jedno z naszych studiów, The Initiative. Decyzje te, podobnie jak inne zmiany, to efekt przeprowadzanego w szerszym zakresie dostosowywania priorytetów i koncentracji zasobów, co ma na celu przygotować nasze zespoły do ??osiągnięcia większego sukcesu w zmieniającym się krajobrazie branżowym. Nie podjęliśmy tych wyborów łatwo ani lekkomyślnie, ponieważ za każdym projektem i studiem stoją lata wysiłku, wyobraźnia i zaangażowanie – powiedział Matt Booty, obecny szef Xbox Game Studios.
Ostre cięcie u twórców Call of Duty i Forzy Motorsport
To nie wszystko, cięcia dotknęły bowiem także studia Raven Software, Sledgehammer, High Moon (wszystkie są znane z Call of Duty) i Turn 10 (Forza Motrosport) – w tym drugim przypadku ucierpiała jakoby aż połowa zespołu. Niestety Jason Schreier zapewnia, iż tego typu smutnych wieści czeka nas więcej.