Twórcy Just Cause pracowali nad wielkim projektem. Contraband miał przenieść nas w lata 70. i pozwolić wcielić się w przemytników
Po fali sukcesów Avalanche Studios znalazło się na równi pochyłej. Choć Contraband było wielkim przedsięwzięciem, projekt najwyraźniej nigdy nie ujrzy światła dziennego.

Spis treści:
Zespół Avalanche Studios darzę sympatią w zasadzie od samego początku, bo od zapowiedzi jego debiutanckiej produkcji. Mowa o grze Just Cause, której kartą przetargową była szalona rozgrywka i wielki, otwarty świat, przez co przypięto jej łatkę „GTA w tropikach”. Nie ma jedna co ukrywać, że na przestrzeni lat zespół ze Sztokholmu nieco się pogubił, jego flagowa seria straciła dawny blask, a ekipie trudno było dostarczyć hit podobnego kalibru. Szansą na zmianę tego stanu rzeczy miało być Contraband. Szansą, która najprawdopodobniej nigdy nie zostanie wykorzystana.
Ten cykl nie jest częścią naszego działu Premium. Decydując się na zakup abonamentu, możesz jednak pomóc w tworzeniu większej liczby takich tekstów. Dziękujemy.
Kup Abonament Premium Gry-Online.pl
Przemytnicza gra akcji od twórców Just Cause
Contraband doczekało się oficjalnej zapowiedzi w czerwcu 2021 roku. Firma Microsoft zapowiedziała wówczas produkcję tworzoną przez Avalanche Studios wyłącznie z myślą o Xboksach Series X/S oraz komputerach osobistych. Na temat samej gry nie ujawniono zbyt wiele. Dość powiedzieć, że jej oficjalny opis głosił:
Witamy w Contraband, kooperacyjnym raju dla przemytników, osadzonym w fikcyjnym świecie Bayan z lat 70., stworzonym przez Avalanche Studios oraz Xbox Game Studios (…).
Odległa premiera
Produkcja miała ukazać się na komputerach osobistych oraz Xboksach Series X/S, trafiając na premierę do usługi Xbox Game Pass. Kiedy? Dobre pytanie. Lakoniczny opis gry, a także enigmatyczny zwiastun, rodziły podejrzenia, że nie była na szczególnie zaawansowanym etapie produkcji. Wydawało się więc, że jej premiera będzie pieśnią odległej przyszłości.
W marcu 2022 roku pojawiły się nieoficjalne doniesienia, zgodnie z którymi Contraband miało zostać wewnętrznie opóźnione. Wynikało z nich, że choć autorzy pierwotnie planowali wypuścić swoje dzieło w 2022 roku, to jednak ostatecznie przesunęli jego premierę na rok 2023.
Enigmatyczny gameplay
Jeszcze większą zagadką przez długi czas było to, jak miała wyglądać rozgrywka w Contraband. Przemytnicza tematyka oraz dotychczasowy dorobek studia zdawały się wskazywać na to, że otrzymamy strzelankę, w odróżnieniu od Just Cause stworzoną z myślą o zabawie w trybie współpracy. Niemniej w lutym 2022 roku pojawiły się pogłoski (oczywiście nieoficjalne), zgodnie z którymi filarem zabawy w Contraband miały być walki pojazdów.
Wynikało z nich, że o ile organizacja przemytu i napadów w otwartym świecie będzie stanowić tu gwóźdź programu, o tyle zabijanie miało być ostatecznością. Zamiast tego przeciwników mielibyśmy neutralizować, niszcząc im samochody (na przykład przez przebijanie opon).
Ważny projekt
I… to by było na tyle w kwestii tego, czego udało nam się dowiedzieć o zawartości Contraband na przestrzeni czterech lat od zapowiedzi tej pozycji. W międzyczasie pojawiły się poszlaki wskazujące na to, że nad grą mogło pracować ponad 150 osób. Oznaczałoby to, że mowa o znacznie większym projekcie, niż Just Cause 4, co pokazywało, jak ważnym przedsięwzięciem omawiana gra miała być dla Avalanche Studios.

Przedwczesny koniec
Cisza towarzysząca procesowi produkcji Contraband została przerwana 7 sierpnia 2025 roku. Niestety nie w taki sposób, jakiego życzyliby sobie fani. Avalanche Studios i Microsoft wydały bowiem oświadczenie, zgodnie z którym prace nad grą zostały wstrzymane. Jak można było w nim wyczytać:
Przez ostatnich kilka lat Avalanche Studios Group i Xbox Game Studios Publishing współpracowały nad grą Contraband. Aktywny rozwój projektu został obecnie wstrzymany, a my oceniamy jego przyszłość. Jesteśmy wdzięczni za entuzjazm, jaki okazaliście od momentu ogłoszenia projektu i jak najszybciej wystosujemy informację o dalszych krokach.
Nie trzeba było długo czekać na reakcję ze strony Jasona Schreiera, znanego z ujawniania informacji zza branżowych kulis, który powołując się na swoje źródła, stwierdził, że opisywany projekt został całkowicie anulowany:
Xbox anulował Contraband, zapowiedziane w 2021 roku przez Avalanche Studios (Just Cause), po czterech latach milczenia – informują źródła dla Bloomberg News. Wiadomość ta pojawia się kilka tygodni po masowych zwolnieniach, podczas których Xbox anulował także kilka innych dużych tytułów.
A zatem, pomimo że nie otrzymaliśmy oficjalnego potwierdzenia, wiele wskazywało na to, że Contraband dołączyło do Perfect Dark i Everwild, czyli wyżej wspomnianych „innych dużych tytułów” anulowanych przez Microsoft latem 2025 roku.

Niestety w chwili pisania tych słów jedynym opublikowanym materiałem z Contraband jest zwiastun udostępniony w czerwcu 2021 roku. Czas pokaże, czy światło dzienne ujrzą jakieś zrzuty ekranu bądź nagrania prezentujące ów tytuł w akcji.

Necro Gaming
Cykl Necro Gaming rozwijamy od lipca 2024 roku. Poniżej linkujemy do pięciu poprzednich odcinków:
- Stracili miliony na tej „supergrze”. Jej anulowanie było jednak najlepszą wiadomością dla fanów Obcego: Izolacji
- Obiecywali mroczne RPG akcji. Po latach fani Techlandu dostali coś zupełnie innego i byli rozczarowani
- Assassin’s Creed i Splinter Cell nie powstałyby, gdyby nie ta gra. The Drift od Ubisoftu miało zmienić się w Jamesa Bonda
- MMORPG, który mógł zagrozić dominacji WoW-a. Warhammer 40,000: Dark Millennium Online umarło, zanim się narodziło
- Blizzard szykował survivalową rewolucję. Ostatecznie ambitne Odyssey przerosło twórców Diablo i StarCrafta