Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS

deweloperzy - newsy i ciekawostki

Od grania do robienia gier. Oto deweloperzy, którzy zamienili swoją pasję w pracę
Od grania do robienia gier. Oto deweloperzy, którzy zamienili swoją pasję w pracę

Sonia Selerska, 11 grudnia 2023, 16:03

Słynni twórcy gier chętnie wspominają o tytułach, które już od dzieciństwa stanowiły dla nich inspirację – tę kreatywną, ale także zawodową. Cuphead, Dying Light czy Pokemony nigdy by nie powstały, gdyby ich autorzy nie oddali się swojej wielkiej pasji związanej z wirtualną rozrywką.

Tworzenie gier to dochodowa branża? Zaglądamy Wiedźminowi i innym do sakwy
Tworzenie gier to dochodowa branża? Zaglądamy Wiedźminowi i innym do sakwy

Sonia Selerska, 21 listopada 2023, 13:58

Czy tworzenie gier prowadzi tak samo do chwały (jeśli tytuł zadowoli graczy), jak i wysokich zarobków? Dowiedzcie się więcej na temat dochodowości w gamedevie.

Segregacja graczy ze względu na umiejętności jest formą dyskryminacji, twierdzi twórca Halo
Segregacja graczy ze względu na umiejętności jest formą dyskryminacji, twierdzi twórca Halo

Marcin Przała, 21 listopada 2023, 13:39

System sieciowego doboru graczy na podstawie umiejętności od wielu już lat jest przedmiotem gorącej dyskusji. Głos w tej sprawie zabrał niedawno były twórca wieloosobowej rozgrywki w serii Halo, który podał argumenty przeciw kontrowersyjnemu SBMM.

Praca marzeń - jak się wkręcić w tworzenie gier? Szanse i wyzwania przyszłych deweloperów
Praca marzeń - jak się wkręcić w tworzenie gier? Szanse i wyzwania przyszłych deweloperów

Sonia Selerska, 24 października 2023, 09:48

Oto proste zasady, które ułatwią Wam wejście na ścieżkę kariery w branży gamedevu. Dowiedzcie się, jakie kroki warto podjąć przed złożeniem pierwszego CV i pracą przy grach wideo.

Hakerzy przejęli konta twórców gier na Steam; niewiele wskórali, ale Valve wreszcie się przejęło
Hakerzy przejęli konta twórców gier na Steam; niewiele wskórali, ale Valve wreszcie się przejęło

Hubert Śledziewski, 12 października 2023, 18:21

Deweloperzy wydający gry na Steamie będą musieli dodatkowo potwierdzać autentyczność swoich kont. Jest to efekt szeregu niedawnych ataków hakerskich, które wreszcie skłoniły firmę Valve do działania.

Przywrócił wiarę w Star Wars od EA, teraz odchodzi z firmy
Przywrócił wiarę w Star Wars od EA, teraz odchodzi z firmy

Kamil Kleszyk, 14 września 2023, 09:44

Szeregi Respawn Entertainment opuścił Stig Asmussen. Deweloper odpowiedzialny za sukces Star Wars Jedi od Electronic Arts zdecydował się „szukać przygód gdzie indziej”.

Graviteam z Charkowa - studio utraciło siedzibę, ale zespół jest cały i zdrowy
Graviteam z Charkowa - studio utraciło siedzibę, ale zespół jest cały i zdrowy

Hubert Śledziewski, 11 marca 2022, 22:15

Ukraińskie studio Graviteam utraciło swoją zlokalizowaną w Charkowie siedzibę w wyniku działań wojennych prowadzonych przez wojska rosyjskie. Na szczęście nie ucierpiał żaden z członków zespołu.

GameDevPaidMe - deweloperzy ujawniają swoje zarobki na Twitterze
GameDevPaidMe - deweloperzy ujawniają swoje zarobki na Twitterze

Adrian Piotrowski, 12 maja 2021, 13:52

Hashtag #GameDevPaidMe ponownie stał się trendem na Twitterze i tak jak przed rokiem deweloperzy ujawniają swoje zarobki oraz zachęcają kolegów po fachu do przełamania zmowy milczenia.

Reżyser Wiedźmina 3 opuszcza CD Projekt
Reżyser Wiedźmina 3 opuszcza CD Projekt

Hubert Śledziewski, 4 maja 2021, 22:00

Konrad Tomaszkiewicz, reżyser gry Wiedźmin 3: Dziki Gon, opuścił CD Projekt. Przyczyną jego decyzji miało być dochodzenie w sprawie stosowania mobbingu.

PC wciąż najpopularniejszą platformą pośród deweloperów. Dobry wynik PlayStation
PC wciąż najpopularniejszą platformą pośród deweloperów. Dobry wynik PlayStation

Bartosz Świątek, 29 kwietnia 2021, 11:47

Ankieta przeprowadzona przez organizatorów GDC wskazuje, że pecety są platformą cieszącą się największą popularnością pośród twórców gier. PlayStation 5 wzbudza zauważalnie większe zainteresowanie od Xboksa Series X/S.

Weterani m.in. Blizzarda i Ubisoftu na Game Industry Conference - start wkrótce
Weterani m.in. Blizzarda i Ubisoftu na Game Industry Conference - start wkrótce

Miłosz Szubert, 17 listopada 2020, 13:50

W dniach 19-21 listopada odbędzie się Game Industry Conference, czyli coroczne spotkanie przeznaczone przede wszystkim dla profesjonalnych twórców gier, które tym razem przybierze formę internetową. Co istotne, bilety na to wydarzenie są rozprowadzane w modelu „zapłać, ile chcesz”.

Europejskie studia boją się kryzysu. Część z nich może nie przetrwać
Europejskie studia boją się kryzysu. Część z nich może nie przetrwać

Bartosz Świątek, 23 kwietnia 2020, 12:55

European Games Developer Federation przeprowadziła ankietę dotyczącą kondycji europejskich firm produkujących gry i ich obaw w związku z kryzysem wywołanym przez koronawirusa. 17% tego typu podmiotów obawia się, że może nie przetrwać trzech miesięcy. Najgorzej radzą sobie małe studia.

#ZostanWDomuRobGry – jutro rusza nowa akcja polskiego gamedevu
#ZostanWDomuRobGry – jutro rusza nowa akcja polskiego gamedevu

Bartosz Świątek, 29 marca 2020, 10:10

Jutro rusza akcja #ZostanWDomuRobGry, w ramach której wszyscy będą mogli nauczyć się podstaw pracy z kilkoma popularnymi silnikami. Częścią wydarzenia będzie tzw. jam – wspólny projekt. Event jest objęty honorowym patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nasz portal jest patronem medialnym.

Twórcy Beautiful Desolation apelują do piratów o jakiekolwiek wsparcie
Twórcy Beautiful Desolation apelują do piratów o jakiekolwiek wsparcie

Konrad Serafiński, 1 marca 2020, 10:00

Twórcy Beautiful Desolation, czyli studio The Brotherhood, zwrócili się w bezpośrednim apelu do piratów, prosząc, by ci w jakikolwiek sposób wsparli ich działania. Powstała nawet specjalna strona, na którą można wpłacić minimum dolara, by zapewnić przyszłość dwuosobowemu zespołowi producentów.

Zwroty gier na GOG - deweloperzy o swoich obawach
Zwroty gier na GOG - deweloperzy o swoich obawach

Piotr Doroń, 28 lutego 2020, 12:32

Nowa polityka zwrotów w sklepie GOG.com wywołała w sieci falę dyskusji na temat słuszności rozwiązania. Deweloperzy, szczególnie ci niezależni, są w większości przeciwni. Odczucia graczy są wyjątkowo mieszane.

GDC – ponad połowa tworzonych obecnie gier powstaje z myślą o PC
GDC – ponad połowa tworzonych obecnie gier powstaje z myślą o PC

Bartosz Krawcewicz, 25 stycznia 2020, 11:36

Organizatorzy Game Developers Conference przeprowadzili ankietę wśród deweloperów gier, z której możemy dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy na temat trendów obecnie panujących w branży, np. tego, jaki odsetek twórców ma w zanadrzu projekty na PS5 i nowego Xboksa.

Deweloperzy twierdzą, że tworzenie gier na PS5 jest prostsze niż kiedykolwiek
Deweloperzy twierdzą, że tworzenie gier na PS5 jest prostsze niż kiedykolwiek

Konrad Serafiński, 28 grudnia 2019, 09:15

Deweloperzy twierdzą, że tworzenie gier na PlayStation 5 jest bardzo proste i przyjemne. Takie informacje podał w wywiadzie z Dengeki PlayStation Shuhei Yoshida, prezes Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios.

Kojima pobił dwa rekordy Guinnessa
Kojima pobił dwa rekordy Guinnessa

Konrad Serafiński, 11 listopada 2019, 09:20

Hideo Kojima ma największą liczbę zwolenników na Twitterze oraz Instagramie wśród reżyserów gier. Tym samym pobił równocześnie dwa rekordy Guinnessa, czym pochwalił się oczywiście za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Współtwórca Limbo i Inside: pogoń za 4K jest bezcelowa
Współtwórca Limbo i Inside: pogoń za 4K jest bezcelowa

Jakub Błażewicz, 6 listopada 2019, 19:33

Dino Patti, współzałożyciel zespołów odpowiedzialnych za Limbo oraz Somerville, poruszył kwestię rozdzielczości 4K w grach. Jego zdaniem technologia ta jest „bezużyteczna” i sztucznie promowana przez producentów oraz sprzedawców sprzętu i nie ma żadnego przełożenia na rozwój gier.

Dr DisRespect - streamowanie bardziej opłacalne niż praca przy Call of Duty
Dr DisRespect - streamowanie bardziej opłacalne niż praca przy Call of Duty

Paweł Woźniak, 23 października 2019, 12:19

Jeden z najpopularniejszych streamerów, Dr DisRespect, zdradził, dlaczego nie opłaca mu się już wrócić do pracy przy tworzeniu gier wideo. Powód jest banalnie prosty - zarobki. Kilkadziesiąt tysięcy dolarów wypłaty za pracę nad Call of Duty: Advanced Warfare jest śmiesznie małą kwotą przy obecnych dochodach streamera.

MicroProse powraca i zapowiada nową grę
MicroProse powraca i zapowiada nową grę

Paweł Woźniak, 1 września 2019, 14:05

Popularna kiedyś firma produkująca gry komputerowe, głównie strategie i symulatory - MicroProse - została wykupiona przez Davida Lagettie. W udzielonym wywiadzie powiedział on, że pierwsze nowe tytuły pojawią się już niebawem.

Telltale Games wskrzeszone. Szansa na nowe odsłony gier studia
Telltale Games wskrzeszone. Szansa na nowe odsłony gier studia

Michał Kułakowski, 28 sierpnia 2019, 17:41

Specjalizujące się grach przygodowych studio Telltale Games zostanie wskrzeszone. Nowi właściciele praw do nazwy zespołu oraz jego dorobku zakupili je ze wsparciem m.in. chińskiego Athlon Games. Istnieje szansa na to, że w przyszłości ukażą się kontynuacje serii takich jak The Wolf Among Us oraz Batman: The Telltale Series.

Program partnerski Google Stadia bardzo popularny pośród deweloperów
Program partnerski Google Stadia bardzo popularny pośród deweloperów

Bartosz Świątek, 12 lipca 2019, 09:09

W czasie tegorocznej konferencji Develop:Brighton Sam Corcoran – Technical Account Manager w firmie Google – poinformował, że do programu partnerskiego platformy streamingowej Stadia aplikowało już przeszło 4 tys. firm.

Sony planuje zakup nowych studiów deweloperskich
Sony planuje zakup nowych studiów deweloperskich

Konrad Serafiński, 2 lipca 2019, 09:58

Prezes Sony Interactive Entertainment, Jim Ryan, zdradził, że firma myśli o kupnie nowych studiów deweloperskich, które zajmą się tworzeniem gier na PlayStation 5. Czyżby Sony chciało zagrać na nosie Microsoftowi?

Oto jak twórcy gier manipulują mechanizmami Steama w datach premier
Oto jak twórcy gier manipulują mechanizmami Steama w datach premier

Miłosz Szubert, 6 marca 2019, 11:45

Mike Rose, założyciel studia No More Robots, zwrócił uwagę na pewną nieuczciwą praktykę, jaką stosują niektórzy producenci gier na Steamie. Otóż podają oni nieprawdziwe daty premier swoich produkcji, aby wyświetlały się one bez przerwy na szczycie listy nadchodzących tytułów.

Raport GDC 2019 – PC wciąż najatrakcyjniejszą platformą dla deweloperów
Raport GDC 2019 – PC wciąż najatrakcyjniejszą platformą dla deweloperów

Michał Kułakowski, 25 stycznia 2019, 20:30

Według raportu GDC 2019, opartego na ankiecie przeprowadzonej wśród czterech tysięcy deweloperów z całego świata, najatrakcyjniejszą platformą do produkcji gier pozostają wciąż bezapelacyjnie komputery PC.

18% deweloperów pracuje już nad grami na następną generację konsol
18% deweloperów pracuje już nad grami na następną generację konsol

Adrian Werner, 25 stycznia 2019, 12:32

Z ankiety GDC wynika, że co najmniej 18% deweloperów pracuje już nad grami przeznaczonymi na następną generację konsol.

Epic Games udostępni deweloperom narzędzia sieciowe użyte w Fortnite
Epic Games udostępni deweloperom narzędzia sieciowe użyte w Fortnite

Bartosz Świątek, 13 grudnia 2018, 13:45

W przyszłym roku firma Epic Games udostępni zainteresowanym deweloperom narzędzia sieciowe użyte przy produkcji Fortnite. Z technologii będzie można korzystać nieodpłatnie – podobnie jak z silnika Unreal Engine 4.

EA zapowiada Projekt Atlas – platformę dla deweloperów opartą na chmurze
EA zapowiada Projekt Atlas – platformę dla deweloperów opartą na chmurze

Bartosz Świątek, 30 października 2018, 12:29

Firma Electronic Arts przedstawiła w obszernej notce blogowej swoją nową inicjatywę. Tzw. Projekt Atlas będzie platformą dla deweloperów, działającą w oparciu o chmurę i ułatwiającą integrowanie technologii wykorzystywanych przy tworzeniu gier.

Polscy twórcy gier wideo zapłacą mniejsze podatki
Polscy twórcy gier wideo zapłacą mniejsze podatki

Michał Ostiak, 21 lipca 2018, 09:14

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego dostrzegło ogromny potencjał w branży gier i planuje wprowadzenie ulgi podatkowej dla producentów "gier kulturowych".

Epic Games podzieli się zyskami z Unreal Engine Marketplace
Epic Games podzieli się zyskami z Unreal Engine Marketplace

Bartosz Świątek, 13 lipca 2018, 11:38

Studio Epic Games, odpowiedzialne za rozwój silnika Unreal Engine, zdecydowało się na oddanie większej części zysków ze sprzedaży wirtualnych dóbr na Unreal Engine Marketplace. Zmiana obejmie także wcześniejsze transakcje.

GDC 2018 - PC najpopularniejszą platformą wśród deweloperów, a lootboksy nigdzie się nie wybierają
GDC 2018 - PC najpopularniejszą platformą wśród deweloperów, a lootboksy nigdzie się nie wybierają

Adrian Werner, 25 stycznia 2018, 13:10

Otrzymaliśmy wyniki tegorocznych ankiet GDC badających preferencje deweloperów. Z odpowiedzi prawie 4 tys. osób wynika, że wzmocniła się pozycja pecetów i konsol, a lekko osłabiła urządzeń mobilnych. Ponadto 11% z respondentów przyznało, że w tworzonej przez nich właśnie grze znajdą się lootboksy.

Kondycja polskiego rynku gier – deweloperzy gier w Polsce
Kondycja polskiego rynku gier – deweloperzy gier w Polsce

Łukasz Szliselman, 23 maja 2017, 11:30

W związku z konferencją Digital Dragons 2017 przygotowany został raport dotyczący kondycji polskiego rynku gier wideo. Dziś przyjrzymy się firmom deweloperskim pracującym na terenie naszego kraju.

Wystartował unijny program dofinansowań dla twórców gier
Wystartował unijny program dofinansowań dla twórców gier

Piotr Bicki, 27 stycznia 2015, 17:25

Unia Europejska zachęca do produkowania gier. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu, w ramach którego niezależni deweloperzy mogą uzyskać dofinansowanie na realizację własnych projektów. Wnioski można składać do 26 marca.

Nowe badania GDC - PC nadal najpopularniejszą platformą wśród twórców
Nowe badania GDC - PC nadal najpopularniejszą platformą wśród twórców

Jakub Błażewicz, 16 stycznia 2015, 12:40

Po raz kolejny organizatorzy konferencji GDC przeprowadzili badanie wśród kilku tysięcy deweloperów, pytając ich o wybór platformy dla ich gier, sprawy finansowe oraz esport. Mimo dwukrotnego wzrostu zainteresowania konsolami, PC znów zajęło pierwszą pozycję, a tuż za nim znalazły się tablety i smartfony.

Valve Software wymarzonym miejscem pracy dla deweloperów – sondaż IGDA
Valve Software wymarzonym miejscem pracy dla deweloperów – sondaż IGDA

Krzysztof Mysiak, 20 sierpnia 2014, 09:41

Amerykańskie stowarzyszenie IGDA przeprowadziło sondaż wśród 2,2 tysiąca deweloperów, zadając im pytanie, w jakiej firmie najbardziej chcieliby pracować. Na pierwszym miejscu wylądowało Valve Software, jednak już na drugiej lokacie znalazła się odpowiedź wyrażająca chęć otworzenia własnej spółki.

Producent wykonawczy trylogii Mass Effect odchodzi z BioWare
Producent wykonawczy trylogii Mass Effect odchodzi z BioWare

Łukasz Szliselman, 8 sierpnia 2014, 09:30

Studio BioWare opuścił Casey Hudson, producent wykonawczy serii Mass Effect, pracujący wcześniej nad Neverwinter Nights, MDK 2 i Star Wars: Knights of the Old Republic. Hudson wyjaśnił, że przyszła dla niego pora, by rozpocząć nowy etap kariery.

Zarobki deweloperów w USA w 2013 roku
Zarobki deweloperów w USA w 2013 roku

Kamil Zwijacz, 23 lipca 2014, 16:34

W serwisie Gamasutra opublikowano raport dotyczący zarobków deweloperów gier wideo w USA za rok 2013. Okazało się, co oczywiście nie jest żadną niespodzianką, że najwięcej zarabiają pracownicy działów zarządczych i marketingowych (szefowie, menadżerowie, itd.), ale świetnie radzą sobie także specjaliści od udźwiękowienia oraz programiści.

Płonące oko i ostre noże na zamknięcie studia Neversoft
Płonące oko i ostre noże na zamknięcie studia Neversoft

Marcin Skierski, 11 lipca 2014, 13:38

Pracownicy studia Neversoft oficjalnie pożegnali się ze swoim dotychczasowym miejscem pracy. W maju poinformowano o zamknięciu zespołu odpowiedzialnego za serie Tony Hawk's i Guitar Hero, a jego członkowie przeszli do ekipy Infinity Ward.

Europa bastionem gier pecetowych i mobilnych
Europa bastionem gier pecetowych i mobilnych

Marcin Skierski, 8 lipca 2014, 13:40

Z ankiety przeprowadzonej przez organizatorów tegorocznej edycji Game Developers Conference Europe (11-13 sierpnia) wynika, że większość europejskich studiów deweloperskich tworzy gry na PC i urządzenia mobilne. Dopiero w dalszej kolejności wyrażają zainteresowanie PlayStation 4 oraz Xboksem One.

Zarobki Polskiego Gamedevu - opublikowano raport na rok 2013
Zarobki Polskiego Gamedevu - opublikowano raport na rok 2013

Krzysztof Mysiak, 5 grudnia 2013, 09:31

Grupa Polski GameDev przedstawiła wyniki badań dotyczących wysokości zarobków twórców gier w naszym kraju. Średnia kwota wyniosła 4 458 zł netto, a największe przychody wykazali pracownicy dużych firm z długim stażem, piastujący funkcje kadry zarządzającej, producentów lub programistów.

Badanie GDC - 44% deweloperów chce skorzystać z crowdfundingu
Badanie GDC - 44% deweloperów chce skorzystać z crowdfundingu

Marcin Skierski, 4 marca 2013, 11:40

Z badania przeprowadzonego przez organizatorów imprezy Game Developers Conference wynika, że 44% ankietowanych deweloperów ma zamiar skorzystać z crowdfundingu, aby zdobyć fundusze na stworzenie gry. Pokazuje to coraz większą popularność tego modelu finansowania.