72% twórców gier uważa, że Steam to monopol. Mają jednak jeden dobry powód, by wciąż z niego korzystać

Według najnowszych badań większość deweloperów postrzega Steama jako monopolistę. Platforma odpowiada jednak za bardzo dużą część ich przychodów.

Marcin Bukowski

72% twórców gier uważa, że Steam to monopol. Mają jednak jeden dobry powód, by wciąż z niego korzystać, źródło grafiki: Valve.
72% twórców gier uważa, że Steam to monopol. Mają jednak jeden dobry powód, by wciąż z niego korzystać Źródło: Valve.

Od premiery Steama minęło już ponad 20 lat i w tym czasie platforma Valve zdominowała cyfrową dystrybucję gier na PC. Mimo że wciąż ma na rynku konkurentów – chociażby w postaci Epic Games Store czy GOG.com – większość deweloperów uważa Steama za monopolistę. Nie zamierzają jednak z niego zrezygnować z prostego powodu.

Steam monopolistą?

W maju tego roku niezależna firma Atomik Research przeprowadziła badania zatytułowane: „Stan dystrybucji gier na PC”. Objęły one 306 przedstawicieli kadry kierowniczej z branży gier w Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.

Według wyników 72% ankietowanych uważa, że Steam ma obecnie monopol na rynku gier PC. Mimo to istnieje dobry powód, by wciąż z niego korzystać – odpowiada za generowanie ponad 75% ich całkowitych przychodów.

Zwrócono jednak uwagę, że twórcy gier zaczęli korzystać też z innych platform jak Epic Games Store czy sklep Xbox. Prawie połowa ankietowanych (48%) udostępnia swoje tytuły w obu miejscach. Znacznie mniej – bo tylko 10% – korzystało z GOG-a, a jedynie 8% z itch.io. Wynik ostatniej platformy nie powinien jednak dziwić, gdyż skierowana jest ona do niezależnych deweloperów.

Warto wspomnieć, że aż 80% przepytanych deweloperów planuje w ciągu pięciu najbliższych lat korzystać z innych kanałów sprzedaży niż Steam. Co ciekawe, tylko 32% z nich wydaje część swoich gier na nośnikach fizycznych, co pokazuje jak dominująca stała się cyfrowa dystrybucja.

Steam nie bez powodu cieszy się tak ogromną popularnością na PC – platforma słynie m.in. z bardzo ludzkiego podejścia do graczy. Jednocześnie, chociaż wielcy deweloperzy zarabiają za jej pośrednictwem krocie, duża część mniejszych twórców nie jest w stanie uzyskać nawet 100 dolarów. Ponadto my, gracze i dziennikarze z Polski, liczymy także na ostateczne naprostowanie kwestii polskich cen na Steamie.

  1. Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
Podobało się?

0

Marcin Bukowski

Autor: Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

Microsoft zakupił tak wiele kart graficznych do sztucznej inteligencji, że teraz stoi przed poważnym problemem

Następny
Microsoft zakupił tak wiele kart graficznych do sztucznej inteligencji, że teraz stoi przed poważnym problemem

Niemiecka odpowiedź na Czas apokalipsy? Już wkrótce na Amazon Prime Video pojawi się nowy film wojenny reżysera Okrętu

Poprzedni
Niemiecka odpowiedź na Czas apokalipsy? Już wkrótce na Amazon Prime Video pojawi się nowy film wojenny reżysera Okrętu

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl