Polskie studio Reality Pump bankrutuje i kończy działalność

Istniejące od połowy lat 90. krakowskie studio Reality Pump, odpowiadając za serie takie jak Earth 21xx oraz Two Worlds, zmuszone było zakończyć działalność. Część pozostałych w firmie pracowników weszła w skład krakowskich zespołów jak m.in. Bloober Team oraz Teyon.

Michał Kułakowski

Początki firmy sięgają 1995 roku

Wyjątkowo zasłużone dla polskiej branży gier krakowskie Reality Pump kończy swoją działalność. Jak podaje serwis Onet.pl, przyczyną zamknięcia firmy są kłopoty finansowe oraz strukturalne. Większość byłych pracowników Reality Pump stało się częścią krakowskiego zespołu Bloober Team (A-Men, Basement Crawl), który obecnie przygotowuje grę Scopophobia.

Przypomnijmy, że Reality Pump było jednym z pierwszych studiów zajmujących się profesjonalną produkcją gier w naszym kraju. Firma została powołana do życia w 1995 roku w Bielsku-Białej i do 2001 roku, kiedy to została przejęta przez niemiecką spółkę Zuxxez Interactive (obecnie TopWare Interactive), była znana pod nazwą TopWare Programy.

Pierwszym przebojem krakowskiego dewelopera była gra Earth 2140 z 1998 roku, a więc klasyczny RTS w klimatach science-fiction. Prace nad tytułem nadzorował Mirosław Dymek, będący kreatywną siłą napędową młodego zespołu Ten zasłużony twórca wszedł do branży dzięki grze Polanie z 1996 roku. Była ona pierwszym rodzimą strategią czasu rzeczywistego, która kopiowała mechanikę serii Warcraft, wprowadzając przy tym unikalną ekonomię opartą na mleku i osadzając akcję tytułu na ziemiach zamieszkanych przez średniowiecznych Słowian. Dymek przez ponad 15 lat wyznaczał kierunek, w którym zmierzała firma i odpowiadał za wiele kolejnych gier, które znalazły uznanie także poza granicami Polski. Mowa tu oczywiście o kolejnych częściach cyklu Earth 21xx (3 główne odsłony oraz dodatki i rozszerzenia) oraz RPG w świecie fantasy Two Worlds (dwie części oraz jeden duży dodatek). Przez chwilę Two Worlds walczyło nawet o tytuł najlepiej sprzedającej się polskiej marki gier w historii – pierwsza część z 2007 roku trafiła do półtora miliona odbiorców a druga, wydana 3 lata później, do ponad pół miliona graczy.

Po odejściu ze studia Mirosława Dymka i części deweloperów, zespół pracował w ograniczonym 30-osobowym składzie

Chociaż studio nie wyprodukowało nigdy międzynarodowego przeboju na skalę Wiedźmina czy Dead Island, a jego gry nie cieszyły się uznaniem krytyków i nie zdobyły rzeszy fanów, to jednak zespół ambitnie parł przez lata do przodu. Sytuacja Reality Pump zaczęła się pogarszać znacząco kilka lat temu. W 2013 roku odeszła z niego podpora firmy Mirosław Dymek, a wraz z nim szereg utalentowanych deweloperów, którzy wspólnie przenieśli się do właśnie powstałego krakowskiego oddziału CD Projekt RED. Nowym prezesem Reality Pump został wówczas Tadeusz Zuber, który zapewniał w wywiadzie udzielonemu naszemu serwisowi w ubiegłym roku, że jego firma staje na na nogi i ma w planach kolejne projekty, między innymi Two Worlds III oraz potencjalnie nową grę z serii Earth.

Niestety, po odejściu części pracowników do CD Projektu, w studiu zostało zaledwie około 30 osób, które zajmowały się pirackim sandboksem Raven's Cry. To właśnie ten tytuł najprawdopodobniej przypieczętował smutny los dewelopera. Gra została przydzielona Polakom przez niemieckiego wydawcę, po tym jak jego oryginalni twórcy nie sprostali zadaniu. W Krakowie produkcja musiała powstać w bardzo krótkim czasie i to praktycznie od zera, przy ograniczonym budżecie. Bez wielkiego rozgłosu oraz kampanii marketingowej i po licznych przesunięciach terminu premiery, Raven's Cry ukazało się w styczniu tego roku na komputerach PC. Niedopracowana i pełna błędów gra spotkała się z wyjątkowo zimnym przyjęciem graczy oraz recenzentów (ocena 4/10 w serwisie GRY-OnLine). Skalę porażki ukazuje serwis Steamspy.com, który podaje, że powiązany z platformą firmy Valve tytuł kupiło zaledwie kilka tysięcy graczy. W obliczu bankructwa dewelopera oraz złego przyjęcia przez odbiorców, planowane przez producentów wersje konsolowe najpewniej nie ujrzą już nigdy światła dziennego.

Wyjątkowo słaby i niedopracowany Raven's Cry to ostatnia gra polskiego dewelopera

  1. Oficjalna strona Reality Pump
Earth 2160

Earth 2160

PC
po premierze

Data wydania: 3 czerwca 2005

Informacje o Grze
8.5

GRYOnline

8.0

Gracze

7.0

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Kalendarz Wiadomości

maj
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2015-05-08
18:27

zanonimizowany829982 Legionista

I gdzie jest k*rwa mać Państwo? Takie firmy powinny być przez nie wspomagane. ~Coś się kończy coś się zaczyna.

Komentarz: zanonimizowany829982
2015-05-08
18:28

Irek22 Legend

Irek22

Venom PK [36]
I gdzie jest k*rwa mać Państwo? Takie firmy powinny być przez nie wspomagane.

Już to przerabialiśmy. Nie sprawdziło się.

Komentarz: Irek22
2015-05-08
18:39

MaXXii Generał

Oby nie.

Oby tak

Niektórzy chyba zapominają, że to od dawna to już nie ta sama ekipa (pomijam pojedyncze nazwiska), która robiła serię Earth, Polan czy Two Worlds (przy całym moim krytycyzmie wobec "jedynki"). Z Reality Pump ostała się w zasadzie tylko nazwa, pod którą obecnie tworzyli tam zwyczajni partacze (znów - pomijam pojedyncze nazwiska).
Marki Reality Pump jako takiej szkoda, ale twórców nie - niech próbują sił w jakimś innym zawodzie (znów - pomijam pojedyncze nazwisk
a).

I tu się mylisz bo pracowali tam bardzo uzdolnieni ludzie, po prostu źle zarządzana ekipa doprowadza właśnie do upadku.
Gdyby faktycznie pracowali tam partacze jak sam twierdzisz to Two Worlds nie było by nikomu znaną marką, jak samo Earth, partaczami możesz nazwać ludzi którzy nadzorowali tą ekipą i nie potrafili sobie z nią dać rady. To właśnie dzięki nim studio które miało 20 lat upadło.
Zresztą źle się działo w firmie od kilku lat już przy TW2 było widać jak góra nie potrafi zarządzać ludźmi, liczne obsuwy i same komplikację.

PS: zresztą byłem jednym z kilku osób które mogło brać udział w BETA testach u nich w studiu :](Two Worlds 2).

Komentarz: MaXXii
2015-05-20
12:11

FanBoyFrytek Konsul

Ja wciąż chcę two worlds 3 . Two Worlds 2 to boska gra która jak dla mnie zalicza się do czołowych 100% .

Komentarz: FanBoyFrytek
2015-09-01
17:25

zanonimizowany994511 Pretorianin

Ja uważam że tylko two worlds 1 troche gorzej i wyszła ale następne części to już były dobre. Ja też bym bardzo liczył żeby ktoś przejoł projekt nad two worlds 3

Komentarz: zanonimizowany994511

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl