Polskie studio Reality Pump bankrutuje i kończy działalność
Istniejące od połowy lat 90. krakowskie studio Reality Pump, odpowiadając za serie takie jak Earth 21xx oraz Two Worlds, zmuszone było zakończyć działalność. Część pozostałych w firmie pracowników weszła w skład krakowskich zespołów jak m.in. Bloober Team oraz Teyon.
Michał Kułakowski
Wyjątkowo zasłużone dla polskiej branży gier krakowskie Reality Pump kończy swoją działalność. Jak podaje serwis Onet.pl, przyczyną zamknięcia firmy są kłopoty finansowe oraz strukturalne. Większość byłych pracowników Reality Pump stało się częścią krakowskiego zespołu Bloober Team (A-Men, Basement Crawl), który obecnie przygotowuje grę Scopophobia.
Przypomnijmy, że Reality Pump było jednym z pierwszych studiów zajmujących się profesjonalną produkcją gier w naszym kraju. Firma została powołana do życia w 1995 roku w Bielsku-Białej i do 2001 roku, kiedy to została przejęta przez niemiecką spółkę Zuxxez Interactive (obecnie TopWare Interactive), była znana pod nazwą TopWare Programy.
Pierwszym przebojem krakowskiego dewelopera była gra Earth 2140 z 1998 roku, a więc klasyczny RTS w klimatach science-fiction. Prace nad tytułem nadzorował Mirosław Dymek, będący kreatywną siłą napędową młodego zespołu Ten zasłużony twórca wszedł do branży dzięki grze Polanie z 1996 roku. Była ona pierwszym rodzimą strategią czasu rzeczywistego, która kopiowała mechanikę serii Warcraft, wprowadzając przy tym unikalną ekonomię opartą na mleku i osadzając akcję tytułu na ziemiach zamieszkanych przez średniowiecznych Słowian. Dymek przez ponad 15 lat wyznaczał kierunek, w którym zmierzała firma i odpowiadał za wiele kolejnych gier, które znalazły uznanie także poza granicami Polski. Mowa tu oczywiście o kolejnych częściach cyklu Earth 21xx (3 główne odsłony oraz dodatki i rozszerzenia) oraz RPG w świecie fantasy Two Worlds (dwie części oraz jeden duży dodatek). Przez chwilę Two Worlds walczyło nawet o tytuł najlepiej sprzedającej się polskiej marki gier w historii – pierwsza część z 2007 roku trafiła do półtora miliona odbiorców a druga, wydana 3 lata później, do ponad pół miliona graczy.

Po odejściu ze studia Mirosława Dymka i części deweloperów, zespół pracował w ograniczonym 30-osobowym składzie
Chociaż studio nie wyprodukowało nigdy międzynarodowego przeboju na skalę Wiedźmina czy Dead Island, a jego gry nie cieszyły się uznaniem krytyków i nie zdobyły rzeszy fanów, to jednak zespół ambitnie parł przez lata do przodu. Sytuacja Reality Pump zaczęła się pogarszać znacząco kilka lat temu. W 2013 roku odeszła z niego podpora firmy Mirosław Dymek, a wraz z nim szereg utalentowanych deweloperów, którzy wspólnie przenieśli się do właśnie powstałego krakowskiego oddziału CD Projekt RED. Nowym prezesem Reality Pump został wówczas Tadeusz Zuber, który zapewniał w wywiadzie udzielonemu naszemu serwisowi w ubiegłym roku, że jego firma staje na na nogi i ma w planach kolejne projekty, między innymi Two Worlds III oraz potencjalnie nową grę z serii Earth.
Niestety, po odejściu części pracowników do CD Projektu, w studiu zostało zaledwie około 30 osób, które zajmowały się pirackim sandboksem Raven's Cry. To właśnie ten tytuł najprawdopodobniej przypieczętował smutny los dewelopera. Gra została przydzielona Polakom przez niemieckiego wydawcę, po tym jak jego oryginalni twórcy nie sprostali zadaniu. W Krakowie produkcja musiała powstać w bardzo krótkim czasie i to praktycznie od zera, przy ograniczonym budżecie. Bez wielkiego rozgłosu oraz kampanii marketingowej i po licznych przesunięciach terminu premiery, Raven's Cry ukazało się w styczniu tego roku na komputerach PC. Niedopracowana i pełna błędów gra spotkała się z wyjątkowo zimnym przyjęciem graczy oraz recenzentów (ocena 4/10 w serwisie GRY-OnLine). Skalę porażki ukazuje serwis Steamspy.com, który podaje, że powiązany z platformą firmy Valve tytuł kupiło zaledwie kilka tysięcy graczy. W obliczu bankructwa dewelopera oraz złego przyjęcia przez odbiorców, planowane przez producentów wersje konsolowe najpewniej nie ujrzą już nigdy światła dziennego.
Więcej:Two Worlds II doczekało się nowego rozszerzenia

GRYOnline
Gracze
Steam
- Reality Pump
- TopWare Interactive
- Earth 2170
Komentarze czytelników
zanonimizowany829982 Legionista
I gdzie jest k*rwa mać Państwo? Takie firmy powinny być przez nie wspomagane. ~Coś się kończy coś się zaczyna.
Irek22 Legend

Venom PK [36]
I gdzie jest k*rwa mać Państwo? Takie firmy powinny być przez nie wspomagane.
Już to przerabialiśmy. Nie sprawdziło się.
MaXXii Generał
Oby nie.
Oby tak
Niektórzy chyba zapominają, że to od dawna to już nie ta sama ekipa (pomijam pojedyncze nazwiska), która robiła serię Earth, Polan czy Two Worlds (przy całym moim krytycyzmie wobec "jedynki"). Z Reality Pump ostała się w zasadzie tylko nazwa, pod którą obecnie tworzyli tam zwyczajni partacze (znów - pomijam pojedyncze nazwiska).
Marki Reality Pump jako takiej szkoda, ale twórców nie - niech próbują sił w jakimś innym zawodzie (znów - pomijam pojedyncze nazwiska).
I tu się mylisz bo pracowali tam bardzo uzdolnieni ludzie, po prostu źle zarządzana ekipa doprowadza właśnie do upadku.
Gdyby faktycznie pracowali tam partacze jak sam twierdzisz to Two Worlds nie było by nikomu znaną marką, jak samo Earth, partaczami możesz nazwać ludzi którzy nadzorowali tą ekipą i nie potrafili sobie z nią dać rady. To właśnie dzięki nim studio które miało 20 lat upadło.
Zresztą źle się działo w firmie od kilku lat już przy TW2 było widać jak góra nie potrafi zarządzać ludźmi, liczne obsuwy i same komplikację.
PS: zresztą byłem jednym z kilku osób które mogło brać udział w BETA testach u nich w studiu :](Two Worlds 2).
FanBoyFrytek Konsul
Ja wciąż chcę two worlds 3 . Two Worlds 2 to boska gra która jak dla mnie zalicza się do czołowych 100% .
zanonimizowany994511 Pretorianin
Ja uważam że tylko two worlds 1 troche gorzej i wyszła ale następne części to już były dobre. Ja też bym bardzo liczył żeby ktoś przejoł projekt nad two worlds 3