PC to tylko 14% rynku gier w Europie; FIFA 21 najlepiej sprzedającą się grą
Federacje ISFE i EGDF opublikowały wspólny raport, podsumowujący sytuację europejskiej branży gier w 2020 roku. Dowiedzieliśmy się m.in., że najlepiej sprzedającą się grą na Starym Kontynencie była FIFA 21.
Ignacy Ziarkiewicz

Rok 2020 był wyjątkowym okresem - dla jednych oznaczał upadek finansowy, natomiast inne produkty cieszyły się w tym czasie wybitną popularnością. Dzięki pandemii branża gier w Europie poradziła sobie o wiele lepiej niż zazwyczaj – według najnowszego raportu ISFE (Interactive Software Federation of Europe) i EDGF (European Games Developer Federation), w 2020 roku użytkownicy zamieszkujący Stary Kontynent przeznaczyli na gry o 22% więcej pieniędzy niż w 2019 r. Przychody z tego tytułu wyniosły 23 miliardy euro (ponad 105 mld złotych). Za 44% tej kwoty odpowiadają produkcje na konsole, za 40% gry mobilne, a pozycje na PC jedynie za 14%. Na szarym końcu znajdują się usługi na żądanie i streaming, które wygenerowały jedynie 2%.
Jeśli chodzi o źródła przychodu niezależnie od platformy, 40% pochodzi z cyfrowych zakupów gier oraz dodatków, a kolejne 40% z aplikacji mobilnych. Pozostałe 20% wygenerowała sprzedaż kopii fizycznych gier. Rynek cyfrowy zwiększył przychody z 11 miliardów euro w 2019 roku do 14 mld euro w 2020 r. – przy czym pełne wersje gier odpowiadają jedynie za 25% tej sumy. 64% to przychód ze sprzedaży różnego rodzaju dodatków do gier, a 11% to subskrypcje i gry społecznościowe.
Równie ciekawie prezentuje się lista największych bestsellerów 2020 roku w Europie. Na pierwszym miejscu uplasowała się FIFA 21. Za nią znalazło się nieśmiertelne GTA V, a ostatnią pozycję na podium zajęła znowu FIFA, tylko że tym razem oznaczona numerem 20. Kolejne miejsca zajęły: Call of Duty: Black Ops - Cold War, Animal Crossing New Horizons, Tom Clancy's Rainbow Six Siege, Call of Duty: Modern Warfare, Assassin's Creed Valhalla i Red Dead Redemption 2.
Z raportu dowiadujemy się również, że średni wiek europejskiego gracza to ok. 31 lat. Europejska branża gier daje zatrudnienie 86 953 osobom, z czego 20% to kobiety. Natomiast jeśli chodzi o odbiorców, 47% osób korzystających z elektronicznej rozrywki to reprezentantki płci żeńskiej, a 53% przedstawiciele płci męskiej. Średnia liczba godzin poświęconych na granie w ciągu tygodnia to 9,5.
Pozostałe dane znajdziecie tu.
Branża gier zapewne jako jedna z niewielu bardzo dobrze poradziła sobie w czasach pandemii. Jednak w tym roku sytuacja zaczęła się normować i pewnie nie zobaczymy już tak gwałtownych wzrostów.
- EA chwali się sukcesem FIFA 21; zaangażowanie w FUT mocno wzrosło
- Chernobylite i The Ascent wśród największych premier lipca na Steam

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Komentarze czytelników
Piotr44 Generał

WSZYSTKIE konsole razem wzięte to tylko 44%procent rynku jak rozbić to na poszczególne modele to PCty są potęgą i basta :-)
ps. Nie sądziłem że rynek konsolowy jest taki słaby.
zanonimizowany1339461 Senator
Ciekawe jaki procent rynku pctowego stanowią te kilka/kilkanaście tytułów jak fornite cs go, lol, dota, pubg itd.
seb90 Pretorianin

Gra na maszynach do pisania już od dawna umiera tak za pięć lat tylko garstka ludzie będzie grała na pc.
lordpilot Legend

Streaming tragicznie, PC kiepsko, konsole nieźle, ale za rok -dwa, pewnie na pierwszym miejscu będzie już segment "mobile".