Stagnacja na rynku PC i konsole na fali wznoszącej to najnowsze prognozy dużej londyńskiej firmy analitycznej
Londyńska grupa analityczna GlobalData uważa, że rynek PC stanie w miejscu, podczas gdy przychody z segmentu konsol zwiększą się o ponad połowę do 2030 roku.

W rękach graczy ma znajdować się ponad 250 milionów konsol najnowszej generacji, które też znacznie zyskają w najbliższy 5 latach.
Do tego wniosku doszli analitycy z londyńskiej grupy GlobalData. Ich zdaniem roczne przychody z segmentu konsolowego wzrosną z 52 miliardów dolarów (2023 r.) do 79 mld dol. w 2030 roku. Jednocześnie spółka przewiduje, że pecety staną w miejscu i zostaną daleko w tyle z konsolami (oraz urządzeniami mobilnymi, które nadal są najbardziej dochodowym rynkiem dla deweloperów).
GlobalData wskazuje nie tylko na zbliżający się debiut Nintendo Switcha 2, ale też wydanie kolejnej generacji konsol PlayStation i Xbox do 2028 roku. Ponadto ważne mają być „innowacje” pokroju gry w chmurze, cross-playa i wykorzystania AI (m.in. w formie upscalingu, ale też systemów „bezpieczeństwa użytkowników” i w grafice), jak również ostrą konkurencję między trzema konsolowymi gigantami: Microsoftem, Sony i Nintendo.

Urządzenia mobilne na szczycie, konsole na plus i PC w stagnacji – tak ma wyglądać rynek gier w latach 2025-2030.GlobalData.
Warto przy tym zwrócić uwagę, że raport Global Data stoi w sprzeczności do wcześniejszej analizy grupy Epylion. Ta w połowie stycznia twierdziła, że to PC są główną siłą napędową rynku gier w ostatnich latach, a segment konsolowy popadł w stagnację. Do tego późniejsze badanie GDC wskazywało, że pecety są platformą preferowaną przez deweloperów.
Co ciekawe, Rupantar Guha (główny analityk ds. wywiadu strategicznego w GlobalData), zwrócił też uwagę na tworzenie remake’ów i remasterów „klasycznych tytułów” oraz gier indie jako ważne trendy we współczesnej branży gier.
Guha twierdzi, iż są to „ekonomicznie efektywne” sposoby na zwiększanie sprzedaży – odpowiednio przez wykorzystanie istniejących marek (choć można w to wątpić w kontekście remake’ów tworzonych bez oryginalnego kodu źródłowego, a więc niemalże od podstaw) i produkcję niskobudżetowych „indyków”. Analityk uważa, że zespoły specjalizujące się w takich projektach mogą być atrakcyjnym zakupem dla wydawców.
Komentarze czytelników
segeta Legionista
Ameryki nie odkrył konsole od lat dominują do 2032 rynek konsol będzie już dwa razy większy od rynku PC.
booboo7 Centurion

Konsole nie mają większego sensu, każdą interesującą mnie grę znajdę na PC i ogram ją w lepszej jakości. To PeCety będą ciągnąć growy rynek coraz mocniej.
segeta Legionista
adam11$13 wolę oficjalne dane rynkowe które pokazują że od konsole dominują
plolak Generał
Uroki monopolu.
Chińczyki działać na rynku układów scalonych trzeba rozbić ten monopol hegemona.
Teqnixi Konsul
Rozwój Steam Decka i podobnych położy już całkiem konsole na łopatki. Microsoft też pewnie coś takiego wyda jak opracuje jakąś nakładkę na Windowsa.