Stagnacja na rynku PC i konsole na fali wznoszącej to najnowsze prognozy dużej londyńskiej firmy analitycznej

Londyńska grupa analityczna GlobalData uważa, że rynek PC stanie w miejscu, podczas gdy przychody z segmentu konsol zwiększą się o ponad połowę do 2030 roku.

Jakub Błażewicz

15
Stagnacja na rynku PC i konsole na fali wznoszącej to najnowsze prognozy dużej londyńskiej firmy analitycznej, źródło grafiki: Sony..
Stagnacja na rynku PC i konsole na fali wznoszącej to najnowsze prognozy dużej londyńskiej firmy analitycznej Źródło: Sony..

W rękach graczy ma znajdować się ponad 250 milionów konsol najnowszej generacji, które też znacznie zyskają w najbliższy 5 latach.

Do tego wniosku doszli analitycy z londyńskiej grupy GlobalData. Ich zdaniem roczne przychody z segmentu konsolowego wzrosną z 52 miliardów dolarów (2023 r.) do 79 mld dol. w 2030 roku. Jednocześnie spółka przewiduje, że pecety staną w miejscu i zostaną daleko w tyle z konsolami (oraz urządzeniami mobilnymi, które nadal są najbardziej dochodowym rynkiem dla deweloperów).

GlobalData wskazuje nie tylko na zbliżający się debiut Nintendo Switcha 2, ale też wydanie kolejnej generacji konsol PlayStation i Xbox do 2028 roku. Ponadto ważne mają być „innowacje” pokroju gry w chmurze, cross-playa i wykorzystania AI (m.in. w formie upscalingu, ale też systemów „bezpieczeństwa użytkowników” i w grafice), jak również ostrą konkurencję między trzema konsolowymi gigantami: Microsoftem, Sony i Nintendo.

Urządzenia mobilne na szczycie, konsole na plus i PC w stagnacji – tak ma wyglądać rynek gier w latach 2025-2030.GlobalData.

Warto przy tym zwrócić uwagę, że raport Global Data stoi w sprzeczności do wcześniejszej analizy grupy Epylion. Ta w połowie stycznia twierdziła, że to PC są główną siłą napędową rynku gier w ostatnich latach, a segment konsolowy popadł w stagnację. Do tego późniejsze badanie GDC wskazywało, że pecety są platformą preferowaną przez deweloperów.

Co ciekawe, Rupantar Guha (główny analityk ds. wywiadu strategicznego w GlobalData), zwrócił też uwagę na tworzenie remake’ów i remasterów „klasycznych tytułów” oraz gier indie jako ważne trendy we współczesnej branży gier.

Guha twierdzi, iż są to „ekonomicznie efektywne” sposoby na zwiększanie sprzedaży – odpowiednio przez wykorzystanie istniejących marek (choć można w to wątpić w kontekście remake’ów tworzonych bez oryginalnego kodu źródłowego, a więc niemalże od podstaw) i produkcję niskobudżetowych „indyków”. Analityk uważa, że zespoły specjalizujące się w takich projektach mogą być atrakcyjnym zakupem dla wydawców.

1

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Polski rywal STALKER-a 2 zadebiutował we wczesnym dostępie. Chernobylite 2 porzuca założenia „jedynki”, stając się rasowym RPG akcji z otwartym światem

Następny
Polski rywal STALKER-a 2 zadebiutował we wczesnym dostępie. Chernobylite 2 porzuca założenia „jedynki”, stając się rasowym RPG akcji z otwartym światem

RTX 5070 dostał sterowniki GeForce Game Ready. Multigenerowanie klatek trafia do kolejnej gry

Poprzedni
RTX 5070 dostał sterowniki GeForce Game Ready. Multigenerowanie klatek trafia do kolejnej gry

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl