Rozwój rynku gier to obecnie głównie PC. Konsole popadły w stagnację, a mobilne produkcje słabną

Z raportu grupy Epyllion wynika, że na rynku gier jedyną kategorią, która zanotowała dobry wzrost w ostatnich kilku latach, są pecety.

Adrian Werner

Rozwój rynku gier to obecnie głównie PC. Konsole popadły w stagnację, a mobilne produkcje słabną, źródło grafiki: Seasin.
Rozwój rynku gier to obecnie głównie PC. Konsole popadły w stagnację, a mobilne produkcje słabną Źródło: Seasin.

Grupa analityczna Epyllion opublikowała raport opisujący obecny stan rynku gier. Wynika z niego, że pecety dawno już wyprzedziły konsole, a dystans między tymi dwiema kategoriami z roku na rok staje się coraz większy.

  1. W 2004 roku przychody z produkcji pecetowych stanowiły jedynie 29% wszystkich przychodów z gier (49% przypadało na konsole stacjonarne, a 23% na przenośne). Natomiast w 2024, nie licząc gier mobilnych, 53% przychodów wygenerowały już gry pecetowe, a 47% konsolowe.
  2. Co więcej, rynek konsolowy popadł od 2021 roku w stagnację, podczas gdy pecetowy wzrósł o 20%.
  3. Nie znaczy to jednak, że twórcy gier pecetowych nie mają powodów do niepokoju. Wśród dorosłych graczy ilość spędzanego w tych produkcjach czasu zmalała o 21% (w przypadku konsol domowych, czyli Xboksów i PlayStation, spadek wyniosł aż 43%).
  4. Coraz większym problemem staje się także zbyt duża liczba wydawanych gier. W 2024 roku na Steamie zadebiutowało ponad 19 tys. produkcji i 80% z nich wygenerowało przychody poniżej 5 tys. dolarów.

Źródło fot. Epyllion

W raporcie znalazły się także ciekawe dane o rosnącym znaczeniu rynku chińskiego. Obecnie obywatele z tego kraju są największą grupą użytkowników Steama. Ponadto gry tworzone w tym kraju są coraz popularniejsze poza jego granicami. W 2011 roku raptem 0,5% światowych przychodów z gier przypadało na produkcje z Chin, podczas gdy w 2024 r. było to już 13%. Najlepszym tego przykładem jest Genshin Impact, które przyniosło ponad 9 mld dolarów przychodów.

Obecnie na rynku gier dominują urządzenia mobilne – produkcje na nie generują 55% wszystkich przychodów. Jednak nawet tutaj zanotowano spadek o 8% w porównaniu z rekordowym 2021 rokiem. Wynika to nie tylko z końca pandemii, ale również tego, że media społecznościowe (zwłaszcza TikTok) zajmują coraz więcej czasu swoim użytkownikom, przez co zostawiają go mniej na gry.

Podobało się?

1

Adrian Werner

Autor: Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

Nintendo ujawniło pierwszą grę na Switcha 2. To nowa odsłona wyścigowego Mario Karta

Następny
Nintendo ujawniło pierwszą grę na Switcha 2. To nowa odsłona wyścigowego Mario Karta

Grałem 20 godzin w Civilization 7 i jestem mocno zaniepokojony

Poprzedni
Grałem 20 godzin w Civilization 7 i jestem mocno zaniepokojony

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl