Grupa Games Sales Data udostępniła podsumowanie wyników rynku gier w Europie w 2024 roku. Niektóre z tych danych są dosyć zaskakujące.
 
Dzięki raportowi grupy analitycznej GSD poznaliśmy zeszłoroczne wyniki europejskiego rynku gier.
W 2024 roku w Europie zakupiono 188,1 mln gier pecetowych i konsolowych, czyli o 1% więcej niż w 2023 r.
| # | Gra | Wydawca | 
| 1. | EA Sports FC 25 | EA | 
| 2. | Call of Duty: Black Ops 6 | Activision Blizzard | 
| 3. | EA Sports FC 24 | EA | 
| 4. | Grand Theft Auto 5 | Rockstar | 
| 5. | Hogwarts Legacy | Warner Bros | 
| 6. | Helldivers 2 | Sony | 
| 7. | Red Dead Redemption 2 | Rockstar | 
| 8. | The Crew 2 | Ubisoft | 
| 9. | It Takes Two | EA | 
| 10. | Call of Duty: Modern Warfare 3 | Activision Blizzard | 
| 11. | Elden Ring | Bandai Namco | 
| 12. | Mario Kart 8: Deluxe | Nintendo* | 
| 13. | Dragon Ball: Sparking! Zero | Bandai Namco | 
| 14. | Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege | Ubisoft | 
| 15. | Warhammer 40,000: Space Marine 2 | Focus Home Entertainment | 
| 16. | Need for Speed: Heat | EA | 
| 17. | Super Mario Bros Wonder | Nintendo* | 
| 18. | Super Mario Party Jamboree | Nintendo* | 
| 19. | Fallout 4 | Bethesda | 
| 20. | Metro Exodus | Plaion | 
* - Nintendo nie udostępnia GSD danych ze sprzedaży, dlatego zamiast tego grupa korzysta z własnych szacunków wyników gier tej firmy.
Patrząc na powyższą listę, uwagę zwraca jedna rzecz – w pierwszej dwudziestce znalazło się raptem sześć gier wydanych w ubiegłym roku. Reszta to produkcje starsze. Często powodowały to atrakcyjne promocje, jak w przypadku The Crew 2, które można było kupić za jedno euro, dzięki czemu gra wdarła się do pierwszej dziesiątki zestawienia.
Ten trend cały czas się wzmacnia – w 2023 roku na nowe gry przypadło 34% wszystkich sprzedanych egzemplarzy, podczas gdy w 2024 r. było to już tylko 27%.
Jednocześnie był to również rok niespodzianek. Wśród największych nowych przebojów pojawiło się bowiem wiele gier, po których nikt nie spodziewał się tak wielkich sukcesów. Helldivers 2, Dragon Ball: Sparking! Zero oraz Warhammer 40,000: Space Marine 2 z łatwością pobiły produkcje z wydawałoby się znacznie mocniejszych marek, w tym Star Wars Outlaws (47. miejsce), Final Fantasy VII: Rebirth (49.) czy Dragon Age: The Veilguard (67.).
Rok 2024 był jednocześnie słaby dla sprzętu – sprzedano o 21% mniej egzemplarzy konsol niż w 2023 r. Wszystkie platformy zaliczyły zjazdy. Najchętniej kupowano PS5, którego sprzedaż spadła o 20%. Na drugim miejscu znalazło się Nintendo Switch (spadek o 15%), a na ostatnim Xbox Series X/S (spadek o 48%).
 
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
1

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.