Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 15 maja 2010, 13:56

autor: Olek

Dungeons&Dragons Online trzecią siłą w grach MMO

Król jest jeden, ale przybywa mu konkurentów. W najświeższym rankingu popularności gier z gatunku massive multiplayer online, przygotowanym przez analityków z NPD Group, niepodzielnie rządzi wciąż World of Warcraft. Gracze coraz chętniej jednak sięgają po tytuły, które nie wymagają od nich opłacania stałych abonamentów i stąd rosnące zainteresowanie np. Dungeons&Dragons Online.

Król jest jeden, ale przybywa mu konkurentów. W najświeższym rankingu popularności gier z gatunku massive multiplayer online, przygotowanym przez analityków z NPD Group, niepodzielnie rządzi wciąż World of Warcraft. Gracze coraz chętniej jednak sięgają po tytuły, które nie wymagają od nich opłacania stałych abonamentów i stąd rosnące zainteresowanie np. Dungeons&Dragons Online.

Firma NPD ukończyła swój doroczny raport dotyczący rynku gier sieciowych, którego fragmenty opisaliśmy już w marcu. Dopiero teraz poznaliśmy jednak zwycięzców rankingu najpopularniejszych gier MMO. W tym roku na podium zrobiło się ciekawie, a to za sprawą gry studia Turbine, która odkąd udostępniona została na zasadach „free to play”, cieszy się rosnącym zainteresowaniem. Chodzi rzecz jasna o Dungeons&Dragons Online.

Dungeons&Dragons Online trzecią siłą w grach MMO - ilustracja #1

World of Warcraft to wciąż niekwestionowany numer jeden wśród gier z gatunku MMO.

Badaniem ankietowym objętych zostało 19 tys, graczy w różnym wieku. 30% procent respondentów przyznało, że grywa w World of Warcraft. Podobnie jak w dwóch poprzednich raportach, na drugim miejscu zestawienia z wynikiem 10% uplasowała się gra RuneScape studia Jagex. Tylko 2 punkty procentowe mniej zdobyło DDO, które podwoiło (z 4 do 8%) swoją popularności wśród ankietowanych i zepchnęło z podium dotychczasowy numer trzy na liście, czyli GuildWars.

Tak znaczący awans Dungeons&Dragons Online to spore zaskoczenie. Zdaniem analityków z NPD o wzroście popularności zadecydowała w tym przypadku udana zmiana modelu biznesowego. Przypomnimy, że we wrześniu ubiegłego roku DDO stało się grą „darmową”, opartą w głównej mierze o mikrotransakcje. W ciągu pół roku tytułem zainteresowało się ponad milion nowych graczy. Natomiast generowane miesięcznie przychody wzrosły pięciokrotnie.

Dungeons&Dragons Online trzecią siłą w grach MMO - ilustracja #2

Rosnąca popularność Dungeons&Dragons Online to w głównej mierze zasługa nowego modelu biznesowego gry.

W badaniu wyraźnie zaznaczyła się nowa tendencja w grach sieciowych. Ich użytkownicy coraz mniej przychylnie patrzą na obowiązkowe abonamenty (spadek popularności tej formy płacenia za granie z 30% w 2008 roku do 18% w 2010). Obecnie najchętniej widziane są tytuły, w których wystarczy dokonać jednorazowego zakupu, by cieszyć się nimi bezterminowo. Rośnie jednak zainteresowanie grami „free to play”, w których podstawowym źródłem przychody twórców i wydawców są mikrotranskacje.

Ankiety zebrane przez NPD Group pozwoliły także poznać kilka danych statystycznych na temat samych graczy. Okazuje się, że w gry MMO najchętniej grywają mężczyźni (płeć piękna to obecnie 32% grających) w wieku od 25 do 34 lat, którzy na swoje hobby poświęcają ponad 20 godzin tygodniowo.

GOL Newsroom

Zapraszamy Was do polubienia profilu Newsroomu na Facebooku. Znajdziecie tam nie tylko najciekawsze wiadomości, ale i szereg miłych dodatków.