Niniejszy artykuł zawiera kompendium wiedzy o grze Call of Duty: Black Ops III, na bieżąco uzupełniane kolejnymi doniesieniami nt. tego FPS-a studia Treyarch. W dwunastej aktualizacji piszemy o nieoczekiwanym piątym DLC (Zombies Chronicles), otwartych beta-testach narzędzi moderskich i o Multiplayer Starter Packu.
Call of Duty: Black Ops III to dwunasta główna odsłona przebojowej serii pierwszoosobowych strzelanek od koncernu Activision, a zarazem druga, która powstała w trzyletnim okresie produkcyjnym. Za jej stworzenie odpowiada w głównej mierze studio Treyarch, w obrębie tego samego cyklu mające na koncie konsolowe Call of Duty 3, World at War, a także dwie poprzednie części Black Ops. Gra powstała głównie z myślą o komputerach osobistych oraz konsolach Xbox One i PlayStation 4, ale ukazała się także na Xboksie 360 i PlayStation 3 w zubożonej postaci [por. 6.3]. Co ciekawe, przy Black Ops III wydawca gry, firma Activision, dokonała zwrotu w swojej polityce wydawniczej, czyniąc uprzywilejowanymi platformy sprzętowe firmy Sony zamiast Microsoftu (przekłada się to przede wszystkim na wcześniejszy dostęp do dodatków na PlayStation 4). Premiera omawianej produkcji nastąpiła 6 listopada 2015 roku.
Kompendium jest na bieżąco aktualizowane o kolejne informacje na temat gry, wyróżniane każdorazowo pogrubieniem w głównym zrębie tekstu, a także wymieniane we wstępie do artykułu (tuż poniżej).
Aktualizacja #12 (16 maja 2017): Uaktualnienie informacji o wsparciu dla modów [6.4], premiera DLC Salvation i zapowiedź dodatku Zombies Chronicles [7.2], Multiplayer Starter Pack [7.4].
Aktualizacja #11 (25 września 2016): Zapowiedź dodatku Salvation i wycofanie pojedynczych DLC ze sprzedaży na PC, kolejne aktualizacje.
Aktualizacja #10 (23 lipca 2016): Aktualizacja statusu narzędzi moderskich, zapowiedź dodatku Descent i więcej materiałów wideo z DLC, kolejne duże aktualizacje.
Aktualizacja #9 (9 kwietnia 2016): Darmowe udostępnienie mapy Nuk3town dla wszystkich graczy, premiera DLC Awakening i zapowiedź dodatku Eclipse, kolejne aktualizacje.
Aktualizacja #8 (2 stycznia 2016): Aktualizacja wyników sprzedaży, zawartość dodatku Awakening, pierwsze dwa duże patche (listopadowy i grudniowy), zwiastun mikropłatności wprowadzonych w grudniowej aktualizacji.
Aktualizacja #7 (14 listopada 2015): Tryb Koszmar w ramach kampanii fabularnej i inne dodatkowe informacje o różnych aspektach gry, wydajność wersji konsolowych, zapowiedź filmu na kanwie serii Call of Duty, przegląd ocen i wstępnych (choć już rekordowych) wyników sprzedaży produkcji, trailer trybu Koszmar i materiały ekipy tvgry.pl.
Aktualizacja #6 (5 listopada 2015): Zaktualizowana lista trybów gry (m.in. o całkowicie nowy, „parkourowy” Free Run) i map w multiplayerze, dziewiąty specjalista (Firebreak), uzupełnione dane o wydajności wersji konsolowych, kolejne elementy brakujące w wersjach X360/PS3, zapowiedź wsparcia dla modów na PC, niedostępny wcześniej poziom trudności Realistic, wstępne informacje o przepustce sezonowej, nowe trailery i materiał ekipy tvgry.pl z targów Warsaw Games Week 2015.
Aktualizacja #5 (14 października 2015): Nieznane wcześniej informacje o kampanii fabularnej, a zwłaszcza jej braku w wersjach na X360 i PS3, nowa e-sportowa liga Call of Duty, parę ciekawostek (kontrowersyjna akcja na Twitterze, minigra Dead Ops Arcade II, specjalna wersja PlayStation 4) oraz świeże materiały wideo.
Aktualizacja #4 (19 września 2015): Zestawienia ujawnionych dotąd trybów gry i map oraz uzupełnienie listy specjalistów w multiplayerze o Spectre i Battery. Informacje o bonusie do zamówień przedpremierowych i polskim wydaniu, parę dodatkowych szczegółów o wersjach na X360 i PS3, podsumowanie sierpniowych beta testów oraz ciekawostka o nieoczekiwanej kategorii wiekowej dla Black Ops III w Australii. Do tego dwa nowe trailery.
Aktualizacja #3 (26 lipca 2015): Uprzywilejowanie konsol Sony, kolejne dwie klasy postaci (specjaliści) w multiplayerze, charakterystyka trybu zombie, terminy startu beta-testów na PC, PS4 i XOne, wydania kolekcjonerskie, garść nowych materiałów wideo.
Aktualizacja #2 (11 czerwca 2015): Informacje o wydaniach na Xboksa 360 i PlayStation 3.
Aktualizacja #1 (28 kwietnia 2015): Wysyp nowości po oficjalnej prezentacji Black Ops III – data premiery, zarys fabularny gry, struktura kampanii, model multiplayera, split-screen, wymagania sprzętowe wersji PC, beta-testy, dwa trailery i inne atrakcje.
![Poza i sprzęt mogą kojarzyć się z Advanced Warfare, ale nie – to nowe Call of Duty. - Call of Duty: Black Ops III – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: DLC Zombies Chronicles, Mod Tools i inne] - wiadomość - 2017-05-16](/Galeria/Html/Wiadomosci/635866440.jpg)
Jak każda odsłona omawianej serii, Black Ops III jest dynamicznym FPS-em, stawiającym na iście filmową, widowiskową akcję. Produkcja oferuje trzy podstawowe tryby gry: kilkugodzinną kampanię fabularną z wszechobecnymi skryptami, czyniącymi tę formę zabawy spektaklem na miarę kinowych sensacyjnych blockbusterów, tryb wieloosobowy, w którym kilkudziesięciu graczy toczy boje w rozmaitych trybach na niewielkich arenach, oraz kooperacyjne, czteroosobowe zmagania z zombie w obrębie rozbitej na epizody opowieści.
I chociaż fundament pozostaje niezmienny, twórcy pokusili się o pewne innowacje. Przede wszystkim, co-op trafił również do kampanii (można ją przechodzić w maks. cztery osoby). Ponadto sam tryb fabularny składa się teraz z przechodzonych bez odgórnie ustalonej kolejności misji o bardziej otwartej strukturze, między którymi gracze rozwijają umiejętności postaci i usprawniają ekwipunek. Na uwagę zasługuje też podkręcone tempo zabawy w multiplayerze oraz wzbogacenie formuły trybu zombie.
Akcja toczy się w roku 2065 i prezentuje mroczną, iście cyberpunkową wizję przyszłości. Robotyka, cybernetyka i inżynieria genetyczna uległy dynamicznemu rozwojowi, prowadząc do rozpowszechnienia implantów i innych udoskonaleń, które zacierają granicę między ludźmi i maszynami, a zarazem generują wiele nowych tarć i konfliktów w społeczeństwie. Mimo że świat poszedł naprzód i zaopatrzył się w globalny system obronny po ataku dronów Raula Menendeza, do którego doszło w Black Ops II, Ziemia nadal pozostaje rozbita między dwie potęgi polityczne – Stany Zjednoczone i Chiny. W dodatku boryka się z takimi problemami jak zmiany klimatyczne i wyczerpywanie się surowców.
Najbardziej zauważalny postęp technologiczny dokonał się oczywiście w wojsku. Na polach bitew pojawia się niezwykle zaawansowany sprzęt, a cyberwszczepy sprawiają, że żołnierze zamieniają się bez mała w chodzącą broń – w dosłownym tego wyrażenia znaczeniu. Jednak na pierwszy plan wysuwa się technologia Direct Neural Interface (DNI) – gigantyczna sieć, do której są podłączeni wszyscy członkowie oddziałów specjalnych. Technologia ta umożliwia koordynację żołnierzy na nieosiągalnym innymi środkami poziomie, umożliwiając im wykonywanie zadań, jakim „zwykła” jednostka nigdy by nie podołała.
![A jednak Gwiezdne wojny nie myliły się w kwestii dominacji machin kroczących na polach bitew przyszłości... tyle że nie doszacowały liczby luf. - Call of Duty: Black Ops III – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: DLC Zombies Chronicles, Mod Tools i inne] - wiadomość - 2017-05-16](/Galeria/Html/Wiadomosci/635866455.jpg)
Tak jak poprzednio, gracz dołącza do amerykańskich sił specjalnych (tytułowych Black Ops), korzystających ze wspomnianej wcześniej technologii DNI. Nasz oddział ma za zadanie zbadać krytyczny incydent z udziałem innej jednostki tego typu – wysłani na misję, koledzy z armii pod wodzą Johna Taylora nieoczekiwanie odłączyli się od sieci DNI i zapadli pod ziemię. Samo w sobie nie byłoby to może bardzo niepokojące w skali globalnej, gdyby nie fakt, że tuż po zniknięciu oddziału doszło do największego w dziejach wycieku tajnych rządowych danych.
Black Ops III oferuje jedną z bardziej dojrzałych i bogatych fabuł w dziejach cyklu Call of Duty, która zapewnia przynajmniej 10 godzin zabawy w trybie jednoosobowym. Warto jeszcze wspomnieć, że w grze pojawia się sekwencja w wirtualnej rzeczywistości, w której trafiamy w realia II wojny światowej.
Pierwsza nowość w kampanii uwidacznia się już na starcie – gra pozwala własnoręcznie ustalić płeć bohatera (nie wpływa to na rozgrywkę ani fabułę), podobnie jak jego/jej wygląd. Istotniejsza jest jednak przebudowa tego trybu zabawy – teraz zamiast ciągu misji poprzetykanych ekranami ładowania z fabularnymi odprawami mamy komplet pojedynczych zadań, między którymi trafiamy do centrum dowodzenia. Sami decydujemy z tego miejsca, w jakiej kolejności przejdziemy poszczególne etapy, bo każdy z nich jest dostępny od samego początku zabawy – nic nie stoi na przeszkodzie, by np. zacząć od finalnej misji i od razu zobaczyć zakończenie, a potem cofać się do początku.
Oprócz tego w centrum dowodzenia możemy modyfikować broń oraz rozwijać postać przez jej cyberwszczepy. Te ostatnie gwarantują nam dostęp do swego rodzaju cybernetycznych „mocy” – jest to 18 zdolności w trzech kategoriach (Martial, Control, Chaos), które można zmieniać w locie podczas walki. Przydatność takiego rozwiązania zasadza się na fakcie, że każdy rodzaj „mocy” jest skuteczny przeciwko innemu typowi przeciwników, a wśród tych ostatnich jest spore zróżnicowanie – walczymy z ludźmi, robotami, dronami, machinami kroczącymi etc. Centrum dowodzenia wyposażono także w bank danych, dostarczający dużej ilości wiedzy o fabule i świecie przedstawionym. Co ciekawe, z poziomu terminalu dającego dostęp do tych materiałów można zagrać w minigrę Dead Ops Arcade II: Cyber’s Avengening.
Również same poziomy doczekały się restrukturyzacji – przede wszystkim, stały się większe i bardziej otwarte, oferując rozmaite drogi i sposoby realizacji celów. Opracowano nawet sekcje, do których gracz nie może się dostać, dopóki nie wykupi odpowiednich umiejętności – takie rozwiązanie ma zachęcać do kilkukrotnego przechodzenia tych samych misji.
Bodaj czy nie największą nowością w kwestii trybu „singleplayer” jest wspomniana wcześniej możliwość przechodzenia kampanii w kooperacji. Bawić się razem może maksymalnie czterech graczy połączonych zdalnie lub dwóch na jednej maszynie (na podzielonym ekranie). Współpraca uwidacznia się nie tylko na polu walki – dla przykładu, gracz może wyposażyć kolegę w potężniejszą broń, aby zwiększyć jego (i całej drużyny) szanse na sukces w danej misji.
![Ponura przyszłość, ponure krajobrazy... - Call of Duty: Black Ops III – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: DLC Zombies Chronicles, Mod Tools i inne] - wiadomość - 2017-05-16](/Galeria/Html/Wiadomosci/635866471.jpg)
W ogólnych zrębach multiplayer nie zmienił się znacząco od poprzedniej części, ale nie zabrakło tu pewnych innowacji. Na pierwszy plan wysuwa się jeszcze większe podkręcenie dynamiki rozgrywki – osiągnięto to dzięki wprowadzeniu nielimitowanego sprintu, długich ślizgów w biegu oraz plecaka umożliwiającego wykonywanie wysokich i w pełni kierowanych skoków. Oprócz tego zaimplementowano bieganie po ścianach (z opcją zmiany kierunku ruchu w trakcie) oraz nurkowanie połączone z walką pod wodą.
Większość trybów gry pokrywa się z tym, co znamy z dotychczasowych odsłon serii Call of Duty. Oto dostępne formy rozgrywki:
![Stronghold – jedna z map dostępnych w trybie multiplayer. - Call of Duty: Black Ops III – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: DLC Zombies Chronicles, Mod Tools i inne] - wiadomość - 2017-05-16](/Galeria/Html/Wiadomosci/635866486.jpg)
W podstawowej wersji gry na starcie znalazło się 12 aren:
Ponadto osoby, które kupiły Black Ops III w pre-orderze lub w jednym z wydań specjalnych, otrzymały wcześniejszy dostęp do mapy Nuk3town. Arena ta odzwierciedla makietę nowoczesnego miasteczka, będącą celem treningowym dla broni nuklearnej, i stanowi remake map Nuketown oraz Nuketown 2025 z poprzednich odsłon podserii Black Ops. Mapa Nuk3town została udostępniona za darmo ogółowi graczy 22 marca 2016 roku.
![Wczesnym dostępem do trzeciej iteracji mapy Nuketown twórcy próbowali skusić graczy na złożenie zamówienia przedpremierowego na Black Ops III. - Call of Duty: Black Ops III – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: DLC Zombies Chronicles, Mod Tools i inne] - wiadomość - 2017-05-16](/Galeria/Html/Wiadomosci/635866502.jpg)
Równie nowatorski, co podkręcone tempo zabawy, jest system klas. Przed rozpoczęciem zabawy użytkownik wybiera jednego z dziewięciu tzw. specjalistów – każdy dysponuje unikalną superumiejętnością i specjalną bronią. Aby móc skorzystać z jednego lub drugiego, trzeba napełnić swoisty pasek energii, eliminując przeciwników i realizując cele rozgrywek. Oprócz tego specjaliści mają indywidualny wygląd (który można dodatkowo personalizować) oraz własne rysy biograficzne. Oto ujawnione dotąd klasy:
![Czy to RoboCop? Czy to Sędzia Dredd? Nie, to tylko elitarny żołnierz armii USA za pół wieku. - Call of Duty: Black Ops III – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: DLC Zombies Chronicles, Mod Tools i inne] - wiadomość - 2017-05-16](/Galeria/Html/Wiadomosci/635866518.jpg)
Pick 10 to nazwa systemu personalizacji żołnierza, weteranom serii znana z poprzednich odsłon (choć w poszczególnych grach wartość liczbowa ulegała niekiedy zmianie) – gracz ma do dyspozycji 10 punktów, za które wyposaża się w specjalne umiejętności (perki) oraz broń i inne elementy wyposażenia.
Gunsmith to z kolei nowość funkcjonująca w obrębie tego systemu – rozbudowana mechanika modyfikowania i personalizowania środków zagłady. Przykładowo, wybieramy jeden z odblokowanych karabinów szturmowych, a następnie przerabiamy poszczególne jego elementy, wybierając części różniące się statystykami i/lub wyglądem, zmieniamy teksturę i dokładmy własne rysunki na prawej, lewej i górnej części sprzętu. Co ciekawe, nic nie stoi na przeszkodzie, by zabrać do walki np. tylko jedną broń, ale wyposażoną w aż sześć ulepszeń o łącznej wartości 10 punktów.
Na podzielonym ekranie w multiplayerze bawić się może maksymalnie czterech graczy – ale tylko w zmaganiach lokalnych i/lub z botami. Gdy stajemy do walki z żywymi przeciwnikami z innych zakątków świata, limit split-screena zostaje obniżony do dwóch graczy.
![Decydując się na klimat noir, studio Treyarch udowodniło, że w temacie zombie apokalipsy wciąż jest miejsce na coś oryginanego. - Call of Duty: Black Ops III – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: DLC Zombies Chronicles, Mod Tools i inne] - wiadomość - 2017-05-16](/Galeria/Html/Wiadomosci/635866533.jpg)
Studio Treyarch po raz kolejny zaserwowało pełnoprawną kampanię dodatkową polegającą na kooperacyjnych zmaganiach z zombie. Tym razem zabawa toczy się w fikcyjnym amerykańskim mieście Morg w roku 1940 i została okraszona klimatem noir. Uczestnikom walki z żywymi trupami głosów i sylwetek ponownie użyczyli znani aktorzy: Ron Perlman, Jeff Goldblum, Robert Picardo, Heather Graham i Neil McDonough. Deweloper chciał dostarczyć w Black Ops III zabawę z zombie, która byłaby nieco głębsza fabularnie niż dotychczas. Dowodem na to mają być chociażby sylwetki głównych postaci – femme fatale z teatru, magik, gliniarz i bokser – które zostały opatrzone indywidualnym charakterem i mroczną przeszłością. Oprócz tego w trybie tym, tak jak w kampanii i multiplayerze, udostępnione zostały system rozwoju postaci oraz split-screen (dla maks. czterech graczy).
Po ukończeniu kampanii singleplayer można odblokować jej alternatywną wersję w trybie Koszmar (ang. Nightmares). Przechodzimy w nim te same poziomy, co poprzednio, ale tym razem naszymi przeciwnikami są zombie i inne maszkary, a w dodatku towarzyszy nam odmienna linia fabularna.
Jest to nowość, która została pomyślana głównie jako swego rodzaju trening zapoznający gracza z nowym systemem poruszania się postacią w multiplayerze, ale może stanowić formę zabawy również sama w sobie. W trybie Free Run pokonujemy wymagające tory przeszkód, na których musimy wykazać się umiejętnością biegania po ścianach, dalekiego skakania z pomocą silnika rakietowego, strzelania do celów w pędzie etc. Na starcie udostępniono cztery trasy o różnym poziomie trudności. Każda z nich jest opatrzona rankingiem, w którym są zapisywane czasy uzyskane przez graczy.
![Na szczęście nawet w roku 2065 zdarzają się jeszcze żołnierze wyglądający w miarę „normalnie”. - Call of Duty: Black Ops III – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: DLC Zombies Chronicles, Mod Tools i inne] - wiadomość - 2017-05-16](/Galeria/Html/Wiadomosci/635866549.jpg)
Black Ops III robi użytek z tego samego silnika, na którym „hulało” Advanced Warfare, i prezentuje się podobnie jak poprzedniczka, jeśli chodzi o techniczny poziom oprawy graficznej – choć może przewyższać ją pod kątem wizji artystycznej, jakości cutscenek itp.
Minimalnie wymagania sprzętowe Black Ops III są następujące:
Twórcy pozwalają pecetowcom „wycisnąć” z gry nieco więcej niż użytkownikom konsol – posiadacze odpowiednio wydajnych komputerów mogą cieszyć się rozgrywką w rozdzielczości 4K z szybkością sięgającą 60 klatek na sekundę. Oprócz tego nie brakuje szerokiego zakresu zaawansowanych ustawień graficznych oraz dedykowanych serwerów do rozgrywek wieloosobowych.
Jak to zwykle bywa, na premierę Black Ops III firmy AMD i NVIDIA wypuściły sterowniki do swoich kart graficznych, które poprawiają wyajność omawianej gry.
Black Ops III wygląda w zasadzie identycznie na PlayStation 4 i Xboksie One. Jak wynka z analizy ekipy Digital Foundry, obie wersje stosują skalowanie rozdzielczości, która w kampanii fabularnej waha się od 1360x1080 do 1920x1080 na PS4 i od 1200x900 do 1600x900 na XOne (zależnie od tego, czy wyświetlana jest akurat cutscenka, czy interaktywny fragment rozgrywki). Z kolei płynność animacji na obu platformach waha się w tym trybie w przedziale 40-55 klatek na sekundę (przy czym na XOne zdarzają się drastyczne spadki). Znacznie lepiej konsole radzą sobie w trybie multiplayer – płynność trzyma się tam bardzo blisko poziomu 60 FPS.
![Next-genowa mimika twarzy? - Call of Duty: Black Ops III – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: DLC Zombies Chronicles, Mod Tools i inne] - wiadomość - 2017-05-16](/Galeria/Html/Wiadomosci/635866564.jpg)
Call of Duty: Black Ops III może pochwalić się jedną z dziwniejszych „kolekcjonerek” ostatnich lat. Główną częścią najbardziej ekskluzywnego zestawu – nazwanego Juggernog Edition i kosztującego 599,99 zł – jest bowiem… mała lodówka, inspirowana maszyną Perk-a-Cola z gry i emitująca światło oraz dźwięki. Oprócz tego w pakiecie znajdują się: cztery klimatyczne podstawki pod szklanki, karty z grafikami koncepcyjnymi postaci z multiplayera, steelbook, przepustka sezonowa, bonusowa mapa do trybu zombie z postaciami z jednej z wcześniejszych odsłon serii (The Giant), ścieżka dźwiękowa i dwa zestawy do personalizacji broni. Wydanie kolekcjonerskie jest dostępne tylko dla XOne i PS4.
![Tak prezentuje się zawartość Juggernog Edition. Lodówka po lewej stronie mieści 12 puszek napojów. - Call of Duty: Black Ops III – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: DLC Zombies Chronicles, Mod Tools i inne] - wiadomość - 2017-05-16](/Galeria/Html/Wiadomosci/635866580.jpg)
Dla nieco oszczędniejszych graczy, którym jednak również nie brakuje żyłki kolekcjonerów, przygotowano Hardened Edition za 379,99 zł. W skład tej wersji oprócz gry wchodzą karty z grafikami koncepcyjnymi, steelbook, mapa The Giant, ścieżka dźwiękowa i dwa pakiety do modyfikacji broni. Również to wydanie można zamówić tylko dla wersji na XOne i PS4.
Pecetowcy mogą co najwyżej skusić się na cyfrową Digital Deluxe Edition za 99,99 euro (ponad 400 zł), która poza samą grą oferuje raptem przepustkę sezonową, ścieżkę dźwiękową, bonusową mapę i zestawy do dostosowywania broni. Rzecz jasna, owe wydanie cyfrowe jest dostępne też dla użytkowników XOne i PS4.
Zamówienia przedpremierowe były nagradzane wcześniejszym dostępem do multiplayerowej mapy Nuk3town.
Przed premierą Black Ops III doszło do zmiany na stanowisku polskiego wydawcy serii Call of Duty – przywilej ten z rąk firmy LEM (Licomp Empirical Multimedia) odebrał CDP.pl. Omawiana produkcja na rodzimym rynku jest dostępna w polskiej kinowej wersji językowej (z przetłumaczonymi napisami) i występuje zarówno w wydaniu standardowym, jak i edycjach Juggernog oraz Hardened.
Pierwotnie wydawało się, że Black Ops III będzie pierwszą odsłoną Call of Duty powstającą wyłącznie na platformy sprzętowe ósmej generacji, lecz po kilku tygodniach od ujawnienia gry okazało się, że wyjdzie ona również na Xboksa 360 i PlayStation 3 – ale w bardzo okrojonej wersji. Za edycje te odpowiadają studia Beenox (do tej pory związane głównie z marką Skylanders i egranizacjami filmów) i Mercenary Technology (zespół niemający na koncie żadnych większych osiągnięć, choć jego członkowie długo pracują w branży). Oto różnice między wersjami na PC, PS4 i XOne a tymi na starsze konsole:
Co więcej, zabrakło opcji transferu statystyk z trybu multiplayer między konsolami siódmej i ósmej generacji dla osób, które zdecydowałyby się na przesiadkę na nowszy sprzęt Sony czy Microsoftu po premierze Black Ops III. Decyzja ta może być o tyle zaskakująca, że wcześniej zarówno Ghosts, jak i Advanced Warfare oferowały taką możliwość.
Studio Treyarch zaskoczyło wszystkich, ogłaszając na krótko przed premierą Black Ops III, że pecetowa wersja gry doczeka się oficjalnego wsparcia dla modów. Obecnie narzędzia moderskie znajdują się w fazie otwartych beta-testów – oznacza to, że praktycznie każdy może tworzyć mody, używając Mod Tools, i wypróbowywać je za pośrednictwem Warsztatu Steam. Gracze mogą projektować własne mapy, tryby gry, bronie itp., z których da się korzystać w multiplayerze i kooperacji na prywatnych serwerach.
![Call of Duty: Black Ops III – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: DLC Zombies Chronicles, Mod Tools i inne] - ilustracja #11](/Galeria/Html/Wiadomosci/635866596.jpg)
Przy okazji premiery Call of Duty: Black Ops III firma Activision powołała do życia nową ligę e-sportową – Call of Duty World League. W pierwszym sezonie rozgrywek, trwającym do jesieni 2016 roku, pula nagród wynosi ok. 3 miliony dolarów. Turnieje odbywają się w obrębie trzech regionów (Ameryka Północa, Europa i Australia z Nową Zelandią), z których wybierane są najlepsze drużyny do zmierzenia się w wielkim finale.
Po raz pierwszy od wielu lat nowa odsłona Call of Duty (a dokładniej zabawa wieloosobowa w niej) zostanła udostępniona graczom do wypróbowania przed rynkowym debiutem. Według pierwotnych założeń w beta testach Black Ops III mogły wziąć udział tylko osoby, które złożyły zamówienie przedpremierowe na grę, ale z czasem udostępniono je szerszemu gronu (np. osobom, które miały poprzednie CoD-y w bibliotece na Steamie). Testy trwały w dniach 19-24 sierpnia 2015 r. na PlayStation 4 oraz 26-30 sierpnia na PC i Xboksie One. Po pierwszej ich fazie Activision odtrąbiło wielki sukces, głosząc, że z „milionami” uczestników była to największa beta w dotychczasowej historii PS4 (należy jednak pamiętać, że w ostatniej dobie jej trwania zabawę otwarto dla wszystkich chętnych). O tym, co było dostępne w testach na starcie, przeczytacie tutaj.
![John Taylor – to od poszukiwań jego oddziału zaczyna się kampania fabularna w Black Ops III. - Call of Duty: Black Ops III – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: DLC Zombies Chronicles, Mod Tools i inne] - wiadomość - 2017-05-16](/Galeria/Html/Wiadomosci/635866611.jpg)
7.1.1. Oceny krytyków
Jak zwykle, Black Ops III okazało się bardzo przyzwoitą strzelanką, dorównującą dokonaniom poprzedniczek, a może nawet je przewyższającą. Krytykom przypadło do gustu głównie zaimplementowanie mnóstwa zawartości, utrzymanie multiplayera na wysokim poziomie przy dodaniu paru ciekawych innowacji oraz pomysłowe rozwinięcie trybu zombie. Mieszane uczucia wzbudziła natomiast kampania fabularna – jedni wychwalają ją za co-op i/lub fabularne pogłębienie, inni narzekają na „pretensjonalność” i wkradającą się momentami w rozgrywkę nudę. Ponadto wersji PC oberwało się za słabą optymalizację i dużo niedoróbek.
W serwisie Metacritic średnia ocen Black Ops III wynosi obecnie 81% na PS4 (na podstawie 67 recenzji), 83% na XOne (10 recenzji) i 78% na PC (9 recenzji). Zupełnie inną sprawą są wersje na X360 i PS3, które z uwagi na drastycznie okrojoną zawartość są równane z ziemią przez graczy (krytycy jak dotąd nie podjęli się ich oceny). Z naszej strony omawiana produkcja w wersji na PlayStation 4 otrzymała od Gambrinusa notę 7.5 / 10. O tym, co nie przypadło do gustu recenzentowi, przekonacie się tutaj:
7.1.2. Wyniki sprzedaży
Firma Activision pochwaliła się, że w ciągu weekendu, który nastąpił po debiucie Black Ops III, gra zarobiła na siebie aż 550 miliionów dolarów (nie podano liczby sprzedanych egzemplarzy) – to lepszy wynik niż w przypadku Jurassic World, czyli najbardziej kasowego filmu 2015 roku. Ponadto tytuł ten okazał się bestsellerem podczas czarnego piątku w USA w 2015 roku. W listopadzie 2015 roku zdominował listę przebojów sprzedaży detalicznej w USA i zajął drugie miejsce na Steamie. W okresie świątecznym okazał się najczęściej wybieraną produkcją przez klientów sieci Amazon. Zdominował też cały rynek amerykański w 2015 roku.
7.1.3. Inne sukcesy
W listopadzie 2015 roku Black Ops III był najpopularniejszą grą wśród użytkowników serwisu YouTube.
![Call of Duty: Black Ops III – kompendium wiedzy [Aktualizacja #12: DLC Zombies Chronicles, Mod Tools i inne] - ilustracja #13](/Galeria/Html/Wiadomosci/635866627.jpg)
Tak jak poprzednie odsłony serii, Black Ops III otrzymało przepustkę sezonową, na którą składają się cztery dodatki. W DLC znajdują się przede wszystkim kolejne rozdziały trybu zombie oraz dodatkowe mapy do rozgrywek wieloosobowych (zarówno oryginalne areny, jak i przeróbki popularnych lokacji z poprzednich części Black Ops i Call of Duty: World at War). Season pass kosztuje domyślnie 49,99 euro. Oto charakterystyka dodatków:
Awakening. Wyszedł 2 lutego 2016 roku na PS4 i 3 marca na PC i XOne. Wprowadził cztery mapy do multiplayera:
Oprócz tego w jego skład wejdzie drugi rozdział kampanii w trybie zombie, zatytułowany „Der Eisendrachen”. Bohaterami są w nim znani fanom serii Richtofen, Nicolai, Takeo i Dempsey, którzy w czasie II wojny światowej trafiają do ponurego austriackiego zamku, słynącego niegdyś jako źródło wielkiego zła. Więcej informacji
Eclipse. Wyszedł 19 kwietnia 2016 roku na PS4 i 19 maja na PC i XOne. Wprowadził kolejne cztery mapy do multiplayera:
Do tego dochodzi trzeci rozdział w kampanii zombie. Tym razem Richtofen, Nicolai, Takeo i Dempsey lądują na tajemniczej wyspie na Pacyfiku, kryjącej ośrodek prowadzenia eksperymentów biologicznych, które doprowadziły do stworzenia nowej odmiany nieumarłych potworów.
Descent. Wyszedł 12 lipca 2016 roku na PS4 i 13 sierpnia na PC i XOne. Wprowadził kolejne cztery mapy do multiplayera:
Do tego dochodzi czwarty rozdział w kampanii zombie, zatytułowany Gorod Krovi. Tym razem Richtofen, Nicolai, Takeo i Dempsey trafiają do Stalingradu w alternatywnej wersji historii, gdzie muszą stawić czoła armii nieumarłych wspieranej przez smoki.
W sierpniu 2016 roku Activision nieoczekiwanie zmieniło model dystrybucji dodatków do Call of Duty: Black Ops III, likwidując możliwość kupowania DLC pojedynczo. Od tamtej pory można je nabyć tylko w „czteropaku” (przepustce sezonowej).
Salvation. Premiera 6 września 2016 roku na PS4 oraz 11 października na PC i XOne. Wprowadza kolejne cztery mapy do multiplayera:
Do tego dochodzi ostatni rozdział kampanii zombie, zatytułowany Revelations. Richtofen, Nicolai, Takeo i Dempsey stają do ostatecznej walki z Doktorem Montym i jego armią nieumarłych, toczącej się w świecie fantazji.
Zombies Chronicles. Gdy oczy całego świata były zwrócone już nawet nie na Call of Duty: Infinite Warfare, lecz na majaczące na horyzoncie Call of Duty: WWII, Activision znienacka zapowiedziało piąty dodatek do Black Ops III i wypuściło go niedługo potem – 16 maja 2017 roku na PS4 oraz miesiąc później na PC i XOne. Zombies Chronicles zawiera osiem etapów do kooperacyjnego trybu zombie, które stanowią gruntownie odświeżone wersje wybranych rozdziałów analogicznego wariantu rozgrywki z wcześniejszych odsłon serii Call of Duty od studia Treyarch:
Sugerowana cena DLC wynosi 29,99 euro. Nie jest ono objęte przepustką sezonową.
Oprócz wypuszczanych co jakiś czas małych łatek, które np. na bieżąco eliminują pilne błędy i poprawiają wydajność wersji PC, gra regularnie (średnio co miesiąc) otrzymuje duże aktualizacje:
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
1

Autor: Krzysztof Mysiak
Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.