Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Gry wieloosobowe wykorzystujące Internet PS2

Rozgrywka przez Internet to najpowszechniejsza forma trybu multiplayer. Polega na łączeniu się z graczami z całego świata przez globalną sieć za pośrednictwem serwerów, za które najczęściej odpowiada producent gry. Te ostatnie mogą być zarówno publiczne, dostępnie dla każdego, jak i prywatne, a więc tylko dla użytkowników zaproszonych przez osobę pełniącą funkcję administratora.

Need for Speed: Most Wanted (2005)
Need for Speed: Most Wanted (2005)

Wyścigi 15 listopada 2005

Dziewiąta odsłona legendarnego cyklu samochodówek, wykreowanego przez koncern EA. Po dwóch częściach gry obdarzonych podtytułem Underground i poświęconych nielegalnym wyścigom ulicznym, kolejna produkcja w serii stanowi częściowy powrót do korzeni, łącząc rozwiązania wykorzystane w swych obu poprzedniczkach z elementami starszych części cyklu. Celem zabawy jest wspięcie się na szczyt tytułowej czarnej listy najbardziej poszukiwanych kierowców. Nadal więc poruszamy się po terenie wielkiego wirtualnego miasta, podejmując kolejne wyzwania w ramach kilku rodzajów wyścigów. Wśród nich znajdziemy tor, sprint, drag, eliminację, próbę czasową, próbę prędkości oraz ucieczkę przed policją. Po zaliczeniu odpowiedniej ilości wyzwań możemy wyzwać na pojedynek kolejnego kierowcę z listy. Obok typowych dla serii elementów, jak licencjonowane samochody oraz zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, w grze zachowano także rozbudowane opcje mechanicznego i optycznego tuningu nabywanych samochodów.

PS2

Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited

Wyścigi 20 lutego 2007

Nowe wcielenie popularnej serii samochodowej, zapoczątkowanej jeszcze w 1987 roku przez studio Distinctive Software i firmę Accolade. Test Drive Unlimited powstał pod egidą firmy Atari, a za jego powstanie odpowiada studio Eden Games, znane dotąd głównie za sprawą zręcznościowego cyklu rajdowego V-Rally. Główną zmianą w stosunku do poprzednich odsłon serii jest oddanie do dyspozycji graczy rozległego, otwartego świata, jakim jest wiernie odwzorowana, hawajska wyspa Oahu. Jej teren możemy swobodnie eksplorować, podejmując szereg zróżnicowanych wyzwań wyścigowych i zarabiając gotówkę, pozwalającą na stopniową rozbudowę garażu o nowe modele pojazdów – łącznie ponad 90 licencjonowanych samochodów oraz motocykli. Podczas zabawy możemy modyfikować swojego awatara, ubierając go w ciuchy znanych projektantów, a także zakupić nowy dom z bardziej pojemnym garażem. Całość uzupełnia nowatorski tryb multiplayer, pozwalający – niczym w grach MMO – na rywalizację tysięcy graczy w tym samym momencie.

PS2

Killzone
Killzone

Akcji 2 listopada 2004

Osadzona w realiach science-fiction strzelanina FPS, opracowana ekskluzywnie na konsolę PlayStation 2 przez studio Guerrilla Games. Akcja gry Killzone osadzona została w niedalekiej przyszłości, w której kontrolowany przez gracza bohater wplątany zostaje w wojnę między dwoma frakcjami: Helghastami oraz ISA. Do naszej dyspozycji oddanych zostało 11 zróżnicowanych misji, podzielonych dodatkowo na mniejsze etapy. Podczas zabawy przejmujemy pieczę nad czteroosobowym oddziałem wojowników o różnych specjalizacjach, jednak w danej chwili kontrolować możemy wyłącznie jednego z nich. Na wyróżnienie zasługuje obszerny arsenał 26 rodzajów broni – od zwykłych karabinów, poprzez snajperki, wyrzutnie granatów i rakiet, aż po stacjonarne działka o potężnej sile rażenia (choć jednocześnie możemy posiadać jednak tylko trzy sztuki broni). Ważnym elementem rozgrywki jest tryb wieloosobowy, pozwalający na rywalizację do 12 osób za pośrednictwem internetu lub standardowy split-screen dla 2 graczy.

PS2

FIFA 14
FIFA 14

Sportowe 24 września 2013

Sportowa symulacja rozgrywek piłki nożnej, będąca zarazem 21. pierwszą odsłoną cyklu FIFA. Gra wyprodukowana została przez studio deweloperskie EA Canada. Zgodnie z utartym schematem serii, gracze mają okazję pokierować zawodnikami ulubionych drużyn, tocząc mecze piłkarskie z żywymi przeciwnikami lub komputerową sztuczną inteligencją. Baza danych w FIFA 14 zawiera informacje o 15 tysiącach piłkarzy grających w kilkudziesięciu ligach na całym świecie, w tym również w polskiej Ekstraklasie. W porównaniu z wcześniejszymi grami z cyklu, 14-tka wprowadza kilka istotnych zmian w rozgrywce, w tym udoskonalony system fizyki piłki. Wersje gry adresowane na platformy Xbox One i PlayStation 4 korzystają ponadto z nowego silnika Ignite (zastosowanego także w NHL 25), zapewniającego znakomitej jakości oprawę wizualną.

PS2

Need for Speed Carbon
Need for Speed Carbon

Wyścigi 1 listopada 2006

Dziesiąta część bestsellerowego cyklu gier wyścigowych, zapoczątkowanego w 1995 roku. W grze wcielamy się w znanego z poprzedniej odsłony bohatera, który po powrocie do rodzinnego miasta odkrywa, że kontrolę nad organizacją ulicznych wyścigów przejęły wrogie gangi. W trakcie kolejnych wyścigowych wyzwań stopniowo – dzielnica po dzielnicy – odzyskamy panowanie nad miastem. Mechanika zabawy czerpie ze sprawdzonych rozwiązań swych poprzedniczek, wprowadzając jednocześnie zupełnie nowe elementy. Pierwszym z nich są pojedynki w kanionie, podczas których możemy przebić się przez barierki i spaść w przepaść. Druga z nowości to możliwość stworzenia własnego teamu, którego członkowie będą nas wspomagać w niektórych wyścigach np. blokując rywali. W grze nie zabrakło cut-scenek z udziałem żywych aktorów, kilkudziesięciu licencjonowanych modeli samochodów, a także rozbudowanych opcji tuningu, gdzie dzięki specjalnemu modułowi Autosculpt możemy zmodyfikować niemal każdy element nadwozia.

PS2

Władca Pierścieni: Trzecia Era
Władca Pierścieni: Trzecia Era

RPG 2 listopada 2004

Władca Pierścieni powraca! Nastała Trzecia Era. Era chaosu i zwątpienia. Historia zatoczyła okrąg. Zbierz drużynę i wyrusz na kolejną wyprawę po prawdę i sprawiedliwość. Uważaj jednak na złowrogie Oko - ono nie spocznie, póki cię nie unicestwi.

PS2

Władca Pierścieni: Powrót Króla
Władca Pierścieni: Powrót Króla

Akcji 3 listopada 2003

Gra akcji z elementami RPG, opracowana przez zespoły Visceral Games oraz EA Redwood Shores w oparciu o licencję filmowego hitu o tym samym tytule. Produkcja pozwala graczom wcielić się w jedną z kilkunastu postaci znanych ze srebrnego ekranu (na ich liście pojawiają się Frodo, Gandalf, Aragorn i Legolas), w których skórze podejmują próbę ostatecznego zniszczenia Pierścienia Władzy, a co za tym idzie – Mrocznego Władcy, Saurona. Rozgrywka w The Lord of the Rings: The Return of the King koncentruje się na starciach z hordami przeciwników, toczonych na dwunastu zróżnicowanych polach bitew; mowa między innymi o Minas Tirith, Polach Pelennoru, Czarnej Bramie czy choćby o Ścieżkach Umarłych. W miarę postępów rozwijamy poszczególnych bohaterów, zyskując dostęp do potężniejszych kombinacji ciosów, które później można wykorzystać w potyczkach. Dodatkową atrakcją wersji na komputery osobiste i konsole stacjonarne są wstawki filmowe pochodzące z trzeciej części filmowej trylogii Władcy Pierścieni oraz soundtrack skomponowany przez Howarda Shore'a. Całość można ukończyć w pojedynkę lub w towarzystwie drugiego gracza.

PS2

Juiced
Juiced

Wyścigi 13 czerwca 2005

Juiced to wyścigi samochodowe będące kombinacją realistycznej symulacji oraz prostoty sterowania i efektowności rozgrywki typowej dla dynamicznych gier arcade’owych. Ciekawym elementem jest położenie dużego nacisku na styl jazdy. Jeśli o to nie zadbamy, przeciwnicy mogą odmówić rywalizowania z nami.

PS2

Call of Duty: Finest Hour
Call of Duty: Finest Hour

Akcji 16 listopada 2004

Pierwszoosobowa strzelanina osadzona w realiach II wojny światowej, stworzona przez studio Spark Unlimited i wydana przez firmę Activision. Call of Duty: Finest Hour to konsolowa wersja pecetowego Call of Duty, za które odpowiada studio Infinity Ward. Nie jest to jednak klasyczny port, lecz swego rodzaju rozszerzenie, oferujące inne wątki fabularne. Łącznie gra przedstawia sześć przeplatających się historii, w trakcie których wcielamy się w żołnierzy trzech państw alianckich: USA, Wielkiej Brytanii i Związku Radzieckiego. Biorą oni udział w fabularyzowanych, ale autentycznych operacjach II wojny światowej z lat 1942-1945, w tym w bitwie o Stalingrad czy też zmaganiach w Afryce Północnej, Belgii i Niemczech. Podczas 15 liniowych misji gracz bierze udział w licznych wymianach ognia, korzystając z wiernie odwzorowanych broni z tamtego okresu. Oprócz kampanii dla jednego gracza, Call of Duty: Finest Hour oferuje kilka wariantów rozgrywki wieloosobowej, w tym Deathmatch, Team Deatchmatch i Capture the Flag.

PS2

Medal of Honor: Airborne
Medal of Honor: Airborne

Akcji prace wstrzymane

Po serii spin-offów wydanych na konsole szóstej generacji, popularna seria gier FPS powraca w swej pełnoprawnej, multiplatformowej odsłonie. Zgodnie z podtytułem gry, wydarzenia II wojny światowej obserwujemy tym razem oczami spadochroniarza Boyda Taversa, reprezentującego 82 Dywizję Powietrzno-Desantową armii USA. Ukazane w grze wydarzenia podzielone zostały na sześć kampanii, rozgrywających się w okresie 1943-45 na terenie Sycylii, Normandii, Holandii oraz Niemiec, a wybór miejsca zrzutu determinuje w pewnym stopniu nasze kolejne poczynania. Twórcy nie zapomnieli oczywiście o wiernie odwzorowanej broni z okresu II wojny, które dodatkowo możemy ulepszać, wyposażając je w ekstra uchwyt, magazynek itp. W przeciwieństwie do poprzednich odsłon serii, Airborne stworzono na silniku Unreal Engine 3, co wpłynęło pozytywnie na jakość oprawy graficznej, animacje i mimikę postaci. Całość uzupełnia zaś rozbudowany tryb multiplayer, przeznaczony do zabawy w trybie kooperacji nawet 12 osób.

PS2

Far Cry Instincts
Far Cry Instincts

Akcji prace wstrzymane

Konsolowa wersja strzelaniny FPP, której akcja rozgrywa się na tropikalnej wyspie. W grze zmierzymy się z serią zróżnicowanych przeciwników, eksplorując przy tym tropikalną dżunglę, w poszukiwaniu zaginionej dziennikarki. Do naszej dyspozycji oddano szereg broni i pojazdów. Grafika prezentuje się rewelacyjnie, a efekty specjalne i dźwiękowe są na najwyższym poziomie.

PS2

Call of Duty 3
Call of Duty 3

Akcji 7 listopada 2006

Trzecia pełnoprawna odsłona popularnej serii Call of Duty. W przeciwieństwie do poprzednich części cyklu, za powstanie gry odpowiada studio Treyarch – autorzy konsolowego Call of Duty 2: Big Red One. Akcja rozgrywa się ponownie na kilku różnych frontach II wojny światowej, oferując możliwość pokierowania Amerykanami, Brytyjczykami, Kanadyjczykami i Polakami. W porównaniu z poprzednią odsłoną, mechanika pozostała praktycznie niezmieniona, choć nie obeszło się bez kilku nowości. Twórcy zaimplementowali m.in. zrzuty spadochronowe i pełną obsługę pojazdów oraz łodzi. Wyraźnie zwiększono też interakcję ze środowiskiem oraz realizm – kule zachowują się inaczej w kontakcie z konkretnymi materiałami i podatne są na czynniki atmosferyczne. W grze rozbudowano też wariant rozgrywki wieloosobowej, gdzie gracze mogą podzielić się rolami i porozumiewać za pomocą specjalnych komend.

PS2

Need for Speed: Undercover
Need for Speed: Undercover

Wyścigi 18 listopada 2008

Po nieco bardziej realistycznym ProStreet, rozgrywającym się głównie na profesjonalnych, zamkniętych torach, popularna seria wyścigowa Need for Speed powraca na ulice miasta w swej tradycyjnej, zręcznościowej odsłonie. Opracowany przez kanadyjski oddział EA, Undercover kładzie też szczególny nacisk na fabułę. W grze wcielamy się w postać policjanta, który, pracując pod tytułową przykrywką, stara się wniknąć w szeregi gangu samochodowego. Aby to uczynić, musi udowodnić swe umiejętności w szeregu wyzwań wyścigowych, takich jak tradycyjne wyścigi, jazda na czas, bitwa na autostradzie czy wyprzedzanie. Zgodnie z tradycją serii, do dyspozycji otrzymujemy masę licencjonowanych samochodów, podatnych na tuning optyczny oraz mechaniczny. Poprawioną oprawę graficzną i przebojową ścieżkę dźwiękową uzupełniają wstawki filmowe z udziałem m.in. znanej z Mission: Impossible III Maggie Q. oraz piosenkarki Christiny Milian.

PS2

Brothers in Arms: Earned in Blood
Brothers in Arms: Earned in Blood

Akcji 18 października 2005

Brothers in Arms: Earned in Blood to kolejna odsłona cyklu taktycznych strzelanin, rozgrywających się w czasie II wojny światowej. Po dużym sukcesie pierwszej gry, zatytułowanej Road to Hill 30, autorzy z Gearbox Software zdecydowali się kontynuować temat. Nowy program ukazał się na rynku zaledwie w kilka miesięcy po pierwowzorze.

PS2

Battlefield 2: Modern Combat
Battlefield 2: Modern Combat

Akcji 25 października 2005

Konsolowa edycja gry Battlefield 2, będącej drugą pełnoprawną odsłoną serii wieloosobowych strzelanin FPS autorstwa szwedzkiego studia DICE. Jak sugeruje podtytuł gry, w tym wypadku mamy do czynienia z symulacją żołnierza nowej generacji, do dyspozycji którego oddano najnowsze technologie oraz śmiercionośną broń. Fabuła Battlefield 2: Modern Combat obraca się wokół osadzonego na terytorium Kazachstanu, fikcyjnego konfliktu pomiędzy sojuszem NATO a Chinami. Istotnym wyróżnikiem pierwszej konsolowej odsłony serii jest wprowadzenie pełnoprawnej kampanii dla jednego gracza. Pozostałe elementy cyklu pozostały jednak niezmienione, a zabawa koncentruje się przede wszystkim na potyczkach wieloosobowych, podczas których kierujemy żołnierzem reprezentującym jedną z kilku dostępnych klas, korzystając z szerokiej gamy ok. 50 rodzajów uzbrojenia oraz ok. 30 pojazdów wojskowych. W zależności od platformy, w rozgrywce może wziąć udział jednocześnie nawet do 24 graczy.

PS2

Star Wars: Battlefront (2004)
Star Wars: Battlefront (2004)

Akcji 20 września 2004

Star Wars: Battlefront to taktyczna gra akcji, inspirowana popularnymi produktami spod znaku Battlefield 1942 i Operation Flashpoint. Zabawa traktuje o zespołowych walkach na wielką skalę w realiach uniwersum Gwiezdnych Wojen, wykreowanego w umyśle słynnego filmowca George'a Lucasa.

PS2

Ratchet & Clank 3
Ratchet & Clank 3

Zręcznościowe 3 listopada 2004

Ratchet & Clank III: Up your Arsenal to kolejna część cudownej serii gier przygodowych z ogromną dawką zdrowej strzelaniny, w której dwóch kumpli zamienia w pył dziesiątki natarczywych przeciwników.

PS2

Tom Clancy's Rainbow Six Vegas
Tom Clancy's Rainbow Six Vegas

Akcji prace wstrzymane

Kolejna odsłona bestsellerowej serii taktycznych strzelanin FPS, w której śledzimy poczynania fikcyjnego oddziału antyterrorystycznego Rainbow Six, wykreowanego przez słynnego pisarza Toma Clancy’ego. Tym razem akcja przenosi nas do tytułowego miasta hazardu, które stało się siedliskiem niebezpiecznych ognisk terroryzmu. Pod względem mechaniki, gra stanowi kontynuację linii zapoczątkowanej w Rainbow Six: Lockdown, gdzie zrezygnowano ze skrupulatnego planowania taktycznego na rzecz bardziej dynamicznej akcji. Podczas zabawy stajemy na czele kilkuosobowego teamu, złożonego ze specjalistów w różnych dziedzinach, a rozgrywka wymaga wydawania rozkazów pozostałym członkom ekipy i umiejętnego współdziałania w zespole. Całość stała się zdecydowanie łatwiejsza od poprzednich gier cyklu m.in. dzięki wprowadzeniu systemu regeneracji zdrowia. W grze nie zabrakło jednak tradycyjnie autentycznego arsenału środków bojowych, wykorzystywanego przez jednostki antyterrorystyczne na całym świecie.

PS2

Metal Gear Solid 3: Subsistence
Metal Gear Solid 3: Subsistence

Akcji 14 marca 2006

Ulepszona i rozbudowana wersja gry Metal Gear Solid 3: Snake Eater z roku 2004, w której kierując postacią głównego protagonisty serii, Snake’a, udajemy się do Związku Radzieckiego, aby przechwycić plany technologii pozwalającej na przenoszenie ładunków nuklearnych. Główną nowością Metal Gear Solid 3: Subsistence jest nieobecny w pierwowzorze tryb online, pozwalający na wspólną zabawę do 6 graczy w jednym z kilku wariantów rozgrywki, takich jak klasyczny Team Battle czy Snake and Enemy. Nowa wersja gry oferuje także unowocześnioną i bardziej funkcjonalną pracę kamery, dzięki której możemy np. przełączyć się na widok trzecioosobowy, zapewniający szersze pole widzenia i większą swobodę poruszania się. Całość uzupełnia zestaw dodatkowych etapów do trybu Snake vs. Monkey oraz dostępna po ukończeniu gry opcja Duel Mode, pozwalająca na ponowne rozegranie pojedynku z każdym bossem. W pakiecie znalazły się też dwie klasyczne gry z cyklu Metal Gear, które zapoczątkowały całą serię.

PS2

Ratchet: Gladiator
Ratchet: Gladiator

Zręcznościowe 25 października 2005

Ratchet: Deadlocked (na kontynencie europejskim tytuł brzmi Ratchet: Gladiator) jest czwartą grą z serii wirtualnych zręcznościówek, zapoczątkowanej w 2002 roku – wówczas bowiem ukazała się pozycja pt. Ratchet & Clank autorstwa pracowników firmy Insomaniac Games. Rzecz jasna ponownie w rolach głównych obsadzono wielkouchego humanoidalnego stwora i zawsze towarzyszącego mu robota.

PS2

Need for Speed ProStreet
Need for Speed ProStreet

Wyścigi 13 listopada 2007

Jedenasta odsłona popularnej serii wyścigowej, wykreowanej przez koncern Electronic Arts. W odróżnieniu od poprzednich części cyklu, gra zrywa całkowicie z ideą nielegalnych wyścigów samochodowych, przenosząc akcję na profesjonalne, zamknięte tory. Gracze biorą udział w szeregu kolejnych zawodów, w ramach których rozgrywane są cztery podstawowe warianty wyścigów: tradycyjny, Drag, Drift oraz Speed Challenge, polegający na uzyskaniu jak najwyższej prędkości. Kolejne zwycięstwa odblokowują dostęp do nowych wyzwań oraz dodatkowych samochodów. Te reprezentują 26 licencjonowanych marek i dzięki specjalnemu systemowi Autosculpt mogą być poddawane tuningowi. Autorzy położyli szczególny nacisk na odwzorowanie kolizji oraz model uszkodzeń, których efekty wpływają teraz również na osiągi naszego wozu. Dla amatorów realizmu przewidziano także możliwość wyłączenia wszelkich udogodnień, jak wspomaganie kierownicy czy ABS, co czyni model jazdy nieco bardziej symulacyjnym.

PS2

FIFA 13
FIFA 13

Sportowe 25 września 2012

Wyprodukowana przez studio EA Canada sportowa symulacja piłkarska, stanowiąca kolejną odsłonę cyklu FIFA. Zgodnie z tradycją serii, gracze mają sposobność pokierować poczynaniami ulubionych drużyn piłkarskich z kilkudziesięciu najważniejszych lig na świecie, a także reprezentacjami narodowymi. Oficjalna licencja FIFA (Międzynarodowa Federacja Piłki Nożnej) pozwoliła wykorzystać autentyczne nazwiska piłkarzy, barwy klubów czy nazwy turniejów. Rozgrywka w FIFA 13 bazuje na sprawdzonych rozwiązaniach. Twórcy pokusili się jednak o kilka zmian, takich jak poprawiony silnik Player Impact Engine czy system kontroli piłki. Nowości to m.in. moduły Attacking Intelligence i Tactical Free Kicks oraz tryb zabawy – Skill Games. Gra oferuje możliwość rywalizacji z komputerową sztuczną inteligencją lub żywymi przeciwnikami.

PS2

Tom Clancy's Ghost Recon: Advanced Warfighter
Tom Clancy's Ghost Recon: Advanced Warfighter

Akcji 30 marca 2006

Trzecia część cyklu taktycznych gier akcji, tworzonych w zespole Red Storm pod okiem popularnego pisarza powieści sensacyjnych - Toma Clancy’ego. Akcja tej produkcji ma miejsce w 2013 roku w Mexico City.

PS2

Unreal Tournament (1999)
Unreal Tournament (1999)

Akcji 21 października 2000

Bazująca na silniku bestsellerowego Unreala strzelanina FPS studia Digital Extremes, koncentrująca się na sieciowych zmaganiach graczy na futurystycznych arenach. W grze Unreal Tournament możemy rywalizować w jednym z kilku trybów rozgrywki; są tu deatmatch, team deatmatch, capture the flag, domination, last man standing oraz assault, a każdy z nich odznacza się własną specyfiką. Arsenał dostępnych broni nie jest specjalnie rozbudowany, jednak każdą z nich wykorzystywać możemy na dwa sposoby. Oprócz trybu multiplayer, twórcy przygotowali również kampanię dla jednego gracza, w praktyce stanowiącą serię pojedynków z przeciwnikami sterowanymi przez komputerową SI. Na wyróżnienie zasługuje jednak realistyczne zachowanie botów, których inteligencję można dostosować do własnych umiejętności i preferowanego stylu rozgrywki.

PS2