Gry wieloosobowe wykorzystujące wspólny ekran PSV
W przypadku wspólnego ekranu gracze nie łączą się z siecią – lokalną ani internetową – bo rozgrywka toczy się na jednej konsoli czy komputerze. Dwoje lub więcej graczy bierze udział w zabawie równocześnie, lecz ekran nie zostaje podzielony – wszystkie kontrolowane przez graczy postacie (bądź pojazdy czy cokolwiek innego) są widoczne w oknie gry. Ta forma multiplayera występuje najczęściej w bijatykach, platformówkach (np. seria LEGO), symulatorach sportowych i kooperacyjnych grach akcji z widokiem izometrycznym.

Mortal Kombat
Bijatyki 1 maja 2012
Brutalna bijatyka, która stanowi swoisty restart jednej z najpopularniejszych serii mordobić, zapoczątkowanej w 1992 roku. Za powstanie gry odpowiada ekipa studia NetherRealm, na czele której stanął pomysłodawca marki, Ed Boon. Nowa odsłona cyklu czerpie ze sprawdzonych pomysłów najlepszych części serii, stanowiąc udoskonaloną i uwspółcześnioną wersję klasycznych bijatyk spod znaku Mortal Kombat. Sednem rozgrywki pozostały więc brutalne walki, wypełnione spektakularnymi ciosami specjalnymi i efektownymi sposobami dobicia przeciwnika. Do naszej dyspozycji oddano ogromny wachlarz zarówno znanych, jak i zupełnie nowych postaci. W grze wprowadzono nowy system X-Ray, służący do wyprowadzania specjalnych, kilkuczęściowych sekwencji ataków. Wśród nowości wymienić też warto nowe tryby zabawy: tryb wyzwań, fabularny Story Mode oraz pozwalający na pojedynki dwuosobowych zespołów Tag Team. Mariaż klasyki z nowoczesnością widać także w oprawie graficznej tytułu, która łączy w sobie elementy dwu- i trójwymiarowe.

Helldivers
Akcji 3 marca 2015
Ukierunkowana na zabawę w trybie kooperacji, zręcznościowa strzelanina w realiach science-fiction, opracowana przez studio Arrowhead – znane głównie za sprawą humorystycznego RPG akcji Magicka. Akcja gry osadzona jest w odległej przyszłości, a gracze wcielają się w członków tytułowego oddziału Helldivers, którego zadaniem jest ochrona nękanej politycznymi konfliktami planety zwanej Super Ziemią. Została ona zaatakowana przez trzy rasy obcych, a zadaniem graczy w kolejnych, generowanych proceduralnie misjach, jest oczywiście ocalenie ludzkości. Przed przystąpieniem do zabawy możemy wybrać dla naszego oddziału max. 4 zdolności specjalne, a w miarę postępów w grze zdobywamy kolejne bronie i ulepszenia. Rozgrywki odbywają się w turach, trwających po kilka tygodni. Kampania fabularna gry (którą możemy przejść także w pojedynkę) jest wspólna dla całej społeczności, tak więc sukcesy i porażki poszczególnych graczy wpływają na to, w którą stronę ostatecznie przechyli się szala zwycięstwa.

Broforce
Akcji prace wstrzymane
Staroszkolna strzelanina platformowa, opracowana przez niezależne południowoafrykańskie studio Free Lives. Gra w sposób humorystyczny wskrzesza legendę klasycznych side-scrollowych strzelanek arcade oraz kultowych filmowych twardzieli lat 80. i 90. Przemierzając kolejne wypełnione czarnymi charakterami poziomy, kontrolujemy takie znakomitości, jak John Rambo, Strażnik Teksasu, John McClane, B.A. Barracus, Robocop czy Conan. Ich nazwiska zostały co prawda w zabawny sposób przeinaczone, lecz nie mamy wątpliwości z jaką postacią mamy aktualnie do czynienia. Każdy z herosów, oprócz standardowego arsenału broni, dysponuje własną unikalną umiejętnością lub spluwą. Celem każdej misji jest uwolnienie zakładników, zaś po jego zrealizowaniu ewakuujemy się na pokładzie helikoptera. Prócz trybu jednoosobowego Broforce oferuje możliwość kooperacji w trybie lokalnym bądź przez internet. Do złotej ery automatów arcade nawiązuje także charakterystyczna pixelartowa oprawa graficzna gry.

LEGO Jurassic World
Akcji 12 czerwca 2015
Kolejny tytuł z niezwykle popularnej serii przygodowych gier akcji, zapoczątkowanej w połowie lat 90-tych i wykorzystującej licencję najpopularniejszych klocków świata. Gra studia Traveller’s Tales powstała z okazji premiery kinowego filmu przygodowego Jurassic World, jednak jej fabuła wykorzystuje także wątki z bestsellerowej trylogii Jurassic Park autorstwa Stevena Spielberga. Akcja gry toczy się na znanej z filmu wyspie Isla Nublar, będącej w istocie unikalnym parkiem rozrywki, w którym żyją odtworzone za pomocą klonowania prehistoryczne gady. W wyniku kolejnych eksperymentów, naukowcy tworzą zupełnie nowy gatunek dinozaura, będący połączeniem tyranozaura i welociraptora. Niestety, zwierzę wymyka się spod kontroli naukowców, stając się nie lada zagrożeniem dla wszystkich gości parku. Pod względem mechaniki, gra wykorzystuje tradycyjne rozwiązania serii, gdzie obok elementów przygodowych i zręcznościowych, na graczy czeka cała galeria postaci, znanych z filmowych pierwowzorów.

FIFA 14
Sportowe 24 września 2013
Sportowa symulacja rozgrywek piłki nożnej, będąca zarazem 21. pierwszą odsłoną cyklu FIFA. Gra wyprodukowana została przez studio deweloperskie EA Canada. Zgodnie z utartym schematem serii, gracze mają okazję pokierować zawodnikami ulubionych drużyn, tocząc mecze piłkarskie z żywymi przeciwnikami lub komputerową sztuczną inteligencją. Baza danych w FIFA 14 zawiera informacje o 15 tysiącach piłkarzy grających w kilkudziesięciu ligach na całym świecie, w tym również w polskiej Ekstraklasie. W porównaniu z wcześniejszymi grami z cyklu, 14-tka wprowadza kilka istotnych zmian w rozgrywce, w tym udoskonalony system fizyki piłki. Wersje gry adresowane na platformy Xbox One i PlayStation 4 korzystają ponadto z nowego silnika Ignite (zastosowanego także w NHL 25), zapewniającego znakomitej jakości oprawę wizualną.

Shovel Knight
Zręcznościowe 21 kwietnia 2015
Osadzona w realiach fantasy, klasyczna dwuwymiarowa platformówka z elementami gier przygodowych i RPG. Tytuł jest debiutem niezależnego Yacht Club Games, w skład którego weszli m.in. byli pracownicy doświadczonego na gruncie gier zręcznościowych studia Way Forward. W grze wcielamy się w tytułowego rycerza, który z pomocą legendarnego, przypominającego łopatę oręża, staje do walki z członkami tajemniczego zakonu The Order of No Quarter. Podczas przemierzania kolejnych, urozmaiconych lokacji nasz bohater zmierzy się z zastępami wrogów, wśród których znajdą się także i wymagający bossowie. Wchodząc w interakcję z niektórymi elementami otoczenia, rozwiąże też szereg zagadek logicznych, ułatwiających ukończenie poszczególnych poziomów. Styl rozgrywki wzorowany jest na klasycznych platformówkach pokroju Mega Mana czy Castlevanii, a oldskulowość produkcji podkreśla pixel-artowa oprawa graficzna. Gra pozwala na zabawę w pojedynkę lub w lokalnym trybie wieloosobowym dla maksymalnie 4 graczy.

Dengeki Bunko: Fighting Climax
Bijatyki 13 listopada 2014
Klasyczna dwuwymiarowa bijatyka, w której walczą ze sobą postacie występujące w japońskich książkach z imprintu Dengeki Bunko, a także w ich popularnych adaptacjach anime. W grze znajdziemy bohaterów z serii takich jak Sword Art Online, Durarara!!, Shakugan no Shana, Toradora! czy Toaru Majutsu no Index. Produkcja posiada standardowe tryby rozgrywki oraz możliwość zabawy w sieci.

Worms: Revolution Extreme
Strategiczne 8 października 2013
Kolejna odsłona popularnej serii gier strategicznych o zwalczających się robakach od studia Team 17. W przeciwieństwie do kilku poprzednich, trójwymiarowych Wormsów, Worms: Revolution Extreme proponuje rozgrywkę na klasycznych zasadach, z kamerą umieszczoną z boku planszy. Jak zawsze, naprzeciw siebie staje kilka drużyn złożonych z agresywnych robali, które wykonują akcje w turach. Deweloper oddał do naszej dyspozycji pokaźny arsenał środków zagłady, w tym różne rodzaje broni palnej, wyrzutnie rakiet i granatów oraz kultowy Święty Granat Ręczny czy zdalnie sterowane Superowce. Do tego arsenału dochodzą także inne gadżety: lina, spadochron czy palnik. Worms: Revolution Extreme wprowadza kilka nowych sposobów na eliminację wrogów, jak choćby telekineza, pistolet na wodę czy Boggy-B. Inną nowością są obiekty fizyczne, które możemy przemieszczać lub niszczyć. Po raz pierwszy robaki zostały także podzielone na klasy, takie jak: naukowiec, żołnierz, strażnik oraz zwiadowca. Worms: Revolution działa na nowym silniku graficznym, umożliwiającym generowanie ładnych, trójwymiarowych scenografii.

The Binding of Isaac: Rebirth
Zręcznościowe 4 listopada 2014
Rozszerzona wersja The Binding of Isaac, która ukazała się w 2011 roku staraniem niezależnego studia Team Meat. Stworzeniem The Binding of Isaac: Rebirth we współpracy z twórcami oryginału zajęła się bardziej doświadczona ekipa Nicalis. Pod względem mechaniki rozgrywka nie uległa większym zmianom, oferując losowo generowane poziomy, które przemierza tytułowy Isaac, rozwiązując proste zagadki i eliminując potwory oraz bardziej wymagających bossów. Zasadniczą różnicę w stosunku do wykonanego w technologii flash pierwowzoru, stanowi zupełnie nowy silnik graficzny, dzięki któremu gra zyskała znacznie lepszą oprawę oraz szereg innowacji, które ze względu na ograniczenia technologiczne nie znalazły się w oryginale. Autorzy odtworzyli całą zawartość gry macierzystej oraz dwóch rozszerzeń DLC, uzupełniając to garścią nowości. W grze pojawia się także po raz pierwszy lokalny tryb kooperacji, pozwalający na wspólną zabawę 2 graczy przy jednym ekranie.
![Under Night In-Birth Exe: Late[st]](/galeria/gry13/424803998.jpg)
Under Night In-Birth Exe: Late[st]
Bijatyki 20 lipca 2017
Rozszerzona wersja klasycznej dwuwymiarowej bijatyki Under Night In-Birth Exe: Late, która ukazała się w 2014 roku. Ta edycja gry wzbogacona została o nowe tryby rozgrywki, kampanię fabularną, samouczek oraz liczne poprawki w systemie walki.

Catherine: Full Body
Przygodowe 14 lutego 2019
Zremasterowana i rozszerzona wersja gry Catherine, która zadebiutowała w 2011 roku. Za tę unikalną produkcję, łączącą przygodówkę ze zręcznościową grą logiczną, odpowiada japońskie studio Atlus, znane dzięki seriom Shin Megami Tensei oraz Persona. W trakcie zabawy wcielamy się trzydziestoletniego w Vincenta, który musi zmierzyć się ze swoimi najgorszymi koszmarami, zarówno w rzeczywistości jak i w świecie snów.

NeuroVoider
Akcji 14 marca 2018
Roguelike’owa strzelanina typu twin-stick shooter z widokiem z góry. Za stworzenie tytułu odpowiada niezależne studio Flying Oak Games. W NeuroVoider wcielamy się w jedną z czterech osób, które przetrwały zagładę ludzkości z rąk armii robotów. Rozgrywka sprowadza się do przedzierania się przez dwuwymiarowe poziomy i strzelania do spotykanych po drodze przeciwników. Walczymy nie tylko z zastępami szeregowych żołnierzy – którzy notabene są generowani proceduralnie, podobnie jak same plansze – ale od czasu do czasu stajemy też oko w oko z silniejszymi bossami. Zabawę dodatkowo wzbogacają elementy RPG – z części pozyskanych ze zniszczonych przeciwników możemy stworzyć przydatne ulepszenia i w przerwach między misjami rozwijać swoją postać. Głównym trybem zabawy w NeuroVoider jest czteroosobowa kooperacja na podzielonym ekranie, choć można też bez przeszkód grać samemu. Jeśli chodzi o stronę audiowizualną, produkcja wyróżnia się oldskulową grafiką w stylu pixel art, a zabawie towarzyszy elektroniczna ścieżka dźwiękowa.

Bloodstained: Ritual of the Night
Akcji prace wstrzymane
Platformowa przygodowa gra akcji w realiach gotyckiego horroru, będąca duchowym spadkobiercą serii Castlevania. Za jej stworzenie odpowiada Koji Igarashi, wieloletni producent tytułów z owego kultowego cyklu. Zabawa skupia się na eksploracji rozległego zamczyska, urozmaicanej walką z panoszącymi się po tym miejscu demonami, a także rozwijaniem bohaterki i zbieraniem przedmiotów. Można też grać w trybie lokalnej kooperacji.

TowerFall: Ascension
Zręcznościowe 15 grudnia 2015
Old-schoolowa, dwuwymiarowa gra zręcznościowa, przywodząca na myśl klasyczne platformówki z początku lat 90-tych. W tej nastawionej na lokalną rywalizację maksymalnie 4 graczy produkcji, wcielamy się w jednego z dostępnych łuczników, a naszym celem jest eliminacja pozostałych zawodników przy pomocy łuku, strzał oraz znajdowanych w specjalnych skrzyniach power-upów.

Metal Slug 3
Akcji 24 marca 2015
Reedycja klasycznej dwuwymiarowej strzelaniny, która pierwotnie zadebiutowała na konsoli NeoGeo. Do pokonania mamy kilkanaście różnych plansz. Zajmujemy się wyłącznie likwidacją pojawiających się na ekranie przeciwników.

Crypt of the NecroDancer
RPG 2 lutego 2016
Przygotowana przez jednoosobowe, kanadyjskie studio Brace Yourself Games oryginalna produkcja niezależna, łącząca z pozoru niepasujące do siebie elementy roguelike’owego RPG-a oraz gry tanecznej. W grze Crypt of the NecroDancer wcielamy się w postać dziewczyny imieniem Cadence, poszukującej swego zaginionego ojca. Trop wiedzie do wnętrza tajemniczej krypty, którą włada demon znany jako NecroDancer. Rzuca on na bohaterkę nietypową klątwę, polegającą na tym, że jej serce już zawsze bić będzie w rytm muzyki. Pod względem mechaniki na pozór mamy do czynienia z oldskulowym RPG-iem akcji, w którym eksplorujemy proceduralnie generowane podziemia oraz za pomocą broni i czarów stawiamy czoła rozmaitym potworom. Cała nietypowość rozgrywki polega jednak na tym, że nasi przeciwnicy poruszają się w rytm muzyki i żeby ich pokonać, nasza protagonistka musi dostosować się do ich tańca. Każdy z napotkanych wrogów posiada przy tym swój własny, unikalny styl, zaś odkrycie właściwej kombinacji ruchów stanowi klucz do zwycięstwa.

Skullgirls 2nd Encore
Bijatyki 5 kwietnia 2016
Dynamiczna i świetnie animowana bijatyka, w której wcielamy się w tytułowe wojowniczki. Twórcy gry chcieli stworzyć produkcję skierowaną zarówno do weteranów, jak i nowicjuszy. Pierwsza grupa powinna docenić rozbudowany system walki, a druga mnóstwo samouczków.

Samurai Shodown V Special
Bijatyki 12 września 2017
Odświeżona i rozbudowana wersja bijatyki Samurai Shodown V. W przeciwieństwie do pierwowzoru, wydanego na konsolach w 2006 roku, Samurai Shodown V Special cechuje się wysokim poziomem brutalności znanym z edycji przeznaczonych na automaty. Kontrolując wybranego wojownika i obserwując akcję z boku, gracz toczy krwawe pojedynki. Ważną rolę podczas starć odgrywają dwa współczynniki: Sword Gauge, który odpowiada za siłę ciosów (wzrasta, gdy przechodzimy do defensywy) oraz Rage Gauge, odpowiedzialny za specjalne kontry (ładuje się, gdy otrzymujemy obrażenia). Wśród dostępnych umiejętności pojawia się wiele widowiskowych ciosów czy choćby możliwość spowolnienia czasu, a także niezwykle brutalne Overkill Moves, zazwyczaj kończące starcie. Podstawą rozgrywki w Samurai Shodown V Special jest tryb fabularny, opowiadający o wydarzeniach sprzed pierwszej części cyklu. Dostępny jest też Versus Mode, w którym możemy zmierzyć się z innym graczem. Samurai Shodown V Special opiera się na oldskulowej grafice 2D.

Risk of Rain
Akcji 12 kwietnia 2016
Risk of Rain to platformowa gra akcji z elementami cRPG, stworzona przez niezależne studio Hopoo Games. Bohaterowie kontrolowani przez graczy usiłują przeżyć na odległej planecie zamieszkanej przez wiele złowrogo nastawionych istot. Produkcja odznacza się stylistyką retro i wysokim poziomem trudności.

BlazBlue: Chrono Phantasma Extend
Bijatyki 23 kwietnia 2015
Rozszerzona wersja gry BlazBlue: Chrono Phantasma, która zadebiutowała jesienią 2013 roku na konsolach PlayStation 3. Pod względem mechaniki produkcja łączy w sobie elementy klasycznych dwuwymiarowych bijatyk oraz popularnych w Kraju Kwitnącej Wiśni przygodówek typu visual novel. W fazie przygodowej główny nacisk położony został na opowiadaną historię, a przez większość czasu śledzimy rozwój fabuły, przedstawionej w formie grafik i dialogów. Co pewien czas musimy jednak stoczyć walkę z napotkanym przeciwnikiem, a jej wynik w istotny sposób wpływa na dalszy bieg wydarzeń. Element ten ma postać dynamicznych oraz efektownych pojedynków i zaprojektowany został głównie z myślą o trybie multiplayer. W porównaniu z pierwotną wersją tytułu, edycja Extend niesie ze sobą kilka nowych opcji ułatwiających sterowanie bohaterami, np. odświeżony Guard System czy cztery nowe postawy w ramach Stylish Mode. Listę nowości uzupełniają dwie niedostępne wcześniej postaci oraz nieznacznie odświeżona oprawa graficzna gry.

Rocketbirds 2: Evolution
Akcji 26 kwietnia 2016
Kontynuacja wydanej w 2011 roku dwuwymiarowej platformówki studia Ratloop Asia. Akcja Rocketbirds 2: Evolution przenosi nas ponownie do alternatywnej rzeczywistości, w której dominującym gatunkiem stały się ptaki. Podczas zabawy wcielamy się w znanego z pierwowzoru agenta zwanego Hardboiled Chicken, który stara się po raz kolejny powstrzymać złowrogiego Putzkiego, dążącego do przejęcia kontroli nad całym światem. Pod względem mechaniki produkcja nie odbiega znacząco od rozwiązań znanych z poprzedniej części serii, tak więc mamy tu ponownie do czynienia z klasyczną platformówką 2D, skupiającą się przede wszystkim na strzelaniu. Wśród wprowadzonych nowości wyróżnić należy przede wszystkim wyraźnie rozszerzony arsenał broni oraz nowy tryb zabawy o nazwie Rescue Mode, w którym max. 4 graczy (offline lub online) wspólnie wyrusza na misję z zadaniem odbicia uwięzionych przez wroga zakładników.

Tumblestone
Logiczne 12 lipca 2016
Ukierunkowana na dynamiczną akcję i rozgrywkę wieloosobową gra logiczna studia The Quantum Astrophysicists Guild, stanowiąca połączenie mechanizmów casualowych gier match-3 z elementami takich klasyków, jak Tetris czy Asteroids. Cała zabawa w Tumblestone polega na zestrzeliwaniu opadających, kolorowych klocków za pomocą wiązki laserowej u dołu ekranu. Naszym celem jest zaś wyczyszczenie planszy z wszystkich klocków, poprzez łączenie trzech elementów tego samego koloru, dzięki czemu znikają one z ekranu. Prostą mechanikę urozmaicają dodatkowo liczne modyfikatory, które potrafią diametralnie odmienić sytuację na planszy, a nawet same zasady rozgrywki. Opisywana produkcja oferuje możliwość zabawy w kilku zróżnicowanych trybach rozgrywki, począwszy od ponad 30-godzinnej kampanii fabularnej i trzech odmiennych wariantów trybu Arcade, aż po opcję zabawy wieloosobowej w wariancie kooperacji lub rywalizacji, przeznaczonej dla max. 4 graczy w sieci lokalnej, jak i przez Internet.

Garou: Mark of the Wolves
Bijatyki 3 grudnia 2016
Garou: Mark of Th Wolves to kolejna odsłona słynnej bijatyki 2D, w której spotykają się ze sobą mistrzowie różnorodnych sztuk walki. Akcja nawiązuje do serii Fatal Fury, przywracając jednak jedynie jedną postać z poprzedników.

Super Monkey Ball: Banana Blitz
Towarzyskie 23 października 2012
Super Monkey Ball: Banana Blitz to gra zręcznościowa, zaprojektowana przez specjalistów z dalekowschodniej korporacji Sega. Głównym zadaniem gracza jest kolekcjonowanie tytułowych bananów, ulubionych przysmaków małpki AiAi.