Data wydania: 2 października 2020
Platformówka 3D studia Toys for Bob stanowiąca kontynuację Crash Bandicoot 3: Warped z 2007 roku. Podczas zabawy w Crash Bandicoot 4: It’s About Time gracze eksplorują kolorowe światy, przeskakują przeszkody, unikają pułapek i radzą sobie z wrogami. W przygodach pomagają im specjalne maski pozwalające manipulować czasoprzestrzenią.
GRYOnline
Gracze
Steam
Crash Bandicoot 4: It’s About Time to trójwymiarowa platformówka należąca do jednego z najpopularniejszych cykli tej kategorii. Produkcję opracowało studio Toys for Bob, czyli autorzy m.in. Spyro Reignited Trilogy.
Pod względem fabularnym gra stanowi kontynuację oryginalnej trylogii. Produkcja przewija historię cyklu do zakończenia Crash Bandicoot 3: Warped, wymazując z kanonu wszystkie późniejsze części.
Po wydarzeniach z trzeciej odsłony tercet łotrów, czyli Neo Cortex, Dr. N. Tropy i Uka Uka, został uwięziony na odległej planecie. Złoczyńcy spędzili całe dekady próbując uciec z tego więzienia, ale w końcu odnieśli sukces, wyrywając przy okazji wielką dziurę w kontinuum czasoprzestrzennym. Zadaniem gracza jest powstrzymanie ich nim zawładną całym multiwersum.
Crash Bandicoot 4: It’s About Time stanowi rozwinięcie rozwiązań z wcześniejszych odsłon. Otrzymujemy zatem trójwymiarową platformówkę, w której musimy przemierzać kolorowe mapy, zbierać przedmioty, unikać pułapek oraz innych zagrożeń oraz eliminować wrogów, głównie poprzez skakanie im na głowy lub uderzanie w nich podczas kręcenia piruetów.
Produkcja posiada rozbudowaną mechanikę platformówkową. Gracze mogą m.in. biegać po ścianach, bujać się na linach oraz zjeżdżać po poręczach. Ponadto podczas przygód gromadzimy kwantowe maski, oferujące moce pozwalające zaginać rzeczywistość oraz manipulować czasem. Umożliwiają one np. przywoływanie na mapę dodatkowe elementów otoczenia pomagające w eksploracji.
Gra nie oferuje pełnej swobody eksploracji świata. Poziomy wyglądają różnie, ale wszystkie mają postać tunelu prowadzącego nas w większości liniową drogą od startu do mety. Zabawę urozmaicają starcia z bossami oraz okazjonalne sekcje wzorowane na dwuwymiarowych platformówkach.
Podczas rozgrywki gracz może pokierować Crashem, jego młodszą siostrą Coco oraz kilkoma innymi postaciami, w tym Neo Cortexem. Po raz pierwszy w historii serii grywalny jest także Dingodile, który wcześniej pełnił rolę bossa.
Crash Bandicoot 4: It’s About Time opracowano głównie z myślą o pojedynczym graczu, ale kampanię można przechodzić z drugim graczem dzięki udostępnionej przez twórców opcji gry na zmianę. Wszystko to przy pomocy jednego pada, którego po śmierci przekazujemy do drugiej osobie. Istnieje też specjalny tryb multiplayer o nazwie Bitwa Bandików, w którym na podobnej zasadzie rywalizujemy z innymi graczami przed jednym telewizorem, starając się osiągnąć jak najlepsze wyniki czasowe.
Poza standardową kampanią dostępne są także dodatkowe tryby zabawy, który zapewniają np. lustrzane odbicia map i zmiany w stylu graficznym oraz rozgrywce. Dzięki temu poziomy możemy przechodzić wielokrotnie, za każdym razem otrzymując świeże doznania.
Gra posiada atrakcyjną trójwymiarową oprawę graficzną wykonaną w mocno kreskówkowej stylistyce. Autorzy postawili na świeży styl graficzny, który odbiega od tych z poprzednich serii, ale zachowuje specyficzny klimat marki.
Autor opisu gry: Agnieszka Adamus
Platformy:
PC Windows 26 marca 2021Polskie napisy
Xbox One 2 października 2020Polskie napisy
PlayStation 5 12 marca 2021Polskie napisy
Xbox Series X/S 12 marca 2021Polskie napisy
PlayStation 4 2 października 2020Polskie napisy
Nintendo Switch 12 marca 2021Polskie napisy
Producent: Toys for Bob
Wydawca: Activision Blizzard
21GIER
Seria platformówek 3D z sympatycznym jamrajem pasiastym w roli głównej. Cykl został stworzony przez studio Naughty Dog, jednak na przestrzeni lat przechodził w ręce wielu deweloperów (m.in. Radical Entertainment czy też High Impact Games). Obecnie prawa do marki znajdują się w posiadaniu koncernu Activision-Blizzard, a za odsłony mobilne odpowiada firma King (twórcy Candy Crush).
Recenzja GRYOnline
Nowy Crash Bandicoot nie poszedł na łatwiznę, a na wielu płaszczyznach nawet serię rozwinął. To żywy dowód na to, że niektóre gatunki nie potrzebują wymuszonej rewolucji. Bo po co wymyślać koło na nowo, skoro klasyczna receptura działa świetnie? Dobrze żyje się myślą, że na rynku pojawia się właśnie taka produkcja jak It’s About Time.
Aktualizacja: 21 września 2020
Crash Bandicoot 4 poradnik, solucja to najlepsze porady i wskazówki do tej gry platformowej. Dowiesz się tutaj, jak zdobyć wszystkie skrzynie, odnaleźć znajdźki, ukończyć poziomy w najlepszym czasie i zdobyć platynę. Nie zabrakło również opisu sterowania.
23 grudnia 2022
Koniec grudnia to idealny czas, aby doszczętnie opróżnić swój portfel i dlatego Valve ochoczo przybywa z pomocą! Wyprzedaż pełna jest mniejszych lub większych obniżek, przy czym każdy powinien znaleźć coś dla siebie, nawet największe marudy.
29 listopada 2020
Nie lubisz gier, w których wątek fabularny rozciągnięty jest na 50 godzin? Zadania poboczne odwracają uwagę od historii? Przygotowaliśmy więc zestaw tegorocznych produkcji, które można ukończyć w mniej niż 10 godzin.
28 września 2020
Powiadam Wam, że nie jest źle i każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Mimo, że na największe hity trzeba będzie poczekać do listopada, to październik i tak wypada całkiem interesująco.
Subskrybenci usługi Game Pass otrzymają w pierwszej połowie czerwca 2025 roku kilka ciekawych nowości. Wśród nich znajdzie się produkcja 11 bit studios – The Alters.
gry
Kamil Kleszyk
5 czerwca 2025 16:03
Guitar Hero, Call of Duty i Crash Bandicoot stały się częścią akcji Activision Blizzarda mającej na celu zbadanie zainteresowania graczy nowy grami.
gry
Jakub Błażewicz
4 marca 2025 10:55
Poznaliśmy tytuły, które według przecieków zadebiutują w lutym w usłudze Game Pass. Gwiazdą tego miesiąca ma być czwarta część serii Crash Bandicoot.
gry
Marcin Bukowski
23 stycznia 2025 12:07
Jeśli czekaliście na powrót Crasha Bandicoota, a konkretnie na Crasha 5 – mamy dla Was złe wieści. Podzielił się nimi jeden z byłych pracowników studia Toys for Bob.
gry
Hubert Sosnowski
15 lipca 2024 17:35
Twórcy Crasha Bandicoota 4: It's About Time i remake’ów Spyro, studio Toys for Bob, ogłosili oficjalnie, że pracują nad nową produkcją, za której wydanie będzie odpowiadał Microsoft.
gry
Kamil Kleszyk
2 czerwca 2024 10:26
Toys for Bob stało się kolejnym studiem, które ucierpiało na zwolnieniach w firmie Microsoft. Początkowo niektórzy nawet podejrzewali, że zostało zamknięte.
gry
Adrian Werner
27 marca 2024 20:23
Powstaje nowa gra z uniwersum Crasha Bandicoota, ale nie wydaje się być tym, na co czekają fani rudego jamraja. Crash Team Rumble jawi się raczej jako klon Super Smash Bros. Ultimate od Nintendo.
gry
Hubert Śledziewski
12 grudnia 2022 11:10
Crash Bandicoot 4: It's About Time trafi wreszcie na Steama. Ponadto wszystko wskazuje na to, że wkrótce zapowiedziana zostanie nowa gra z tej serii.
gry
Adrian Werner
12 października 2022 09:38
Poznaliśmy lipcową pulę gier z PS Plus Essential. Zgodnie z plotkami, wśród tytułów objętych ofertą znajdziemy m.in. Crash Bandicoot 4.
promocje
Agnieszka Adamus
29 czerwca 2022 17:59
Popularne pliki do pobrania do gry Crash Bandicoot 4: Najwyższy czas.
trainer Crash Bandicoot 4: Najwyższy czas - +8 Trainer - 2 kwietnia 2021
trainer Crash Bandicoot 4: Najwyższy czas - v1.0 +5 Trainer - 28 kwietnia 2021
mod Crash Bandicoot 4: Najwyższy czas - Crash Bandicoot Classic Skin v.0.3 - 20 kwietnia 2021
mod Crash Bandicoot 4: Najwyższy czas - Ultrawide Fix v.1.0.0 - 31 marca 2021
mod Crash Bandicoot 4: Najwyższy czas - PS5 Dualsense Button Replacement for PS4 v.1.1 - 12 kwietnia 2021
mod Crash Bandicoot 4: Najwyższy czas - Skip Intro Scenes Mod - Movie Skippable v.1.1 - 6 kwietnia 2021
Wymagania sprzętowe gry Crash Bandicoot 4: Najwyższy czas:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3-4340 3.6 GHz / AMD FX-6300 3.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 / Radeon HD 7950 lub lepsza, 30 GB HDD, Windows 10.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-2500K 3.3 GHz / AMD Ryzen 5 1600X 3.6 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 / Radeon R9 390 lub lepsza, 30 GB HDD, Windows 10.
PlayStation 5
Wspiera:
60 fps w 4K
Xbox Series X/S
Wspiera:
XSX: 60 fps w 4K / XSS: 60 fps w 4K
Średnie Oceny:
Średnia z 2 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 1325 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 3352 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Karol Laska
Recenzent GRYOnline.pl
2020.10.01
Grając w najnowszą część Crasha uświadomiłem sobie, że gdzieś to już wszystko widziałem. Znajome mechaniki, poziomy, animacje. Ale wiecie, co? Te powielone schematy zagrały aż za dobrze i otrzymaliśmy nowego króla platformówek 3D.
zvr
Ekspert
2022.07.24
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (3 352)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
zanonimizowany1258974 Pretorianin
Gra jest świetna. Mnóstwo nowych pomysłów i szalonych akcji, przy czym duch serii w pełni zachowany. I dałbym pewnie 9/10, ale obniżę ocenę o jeden za poziom trudności. Ta część to jakaś masakra. Ja, który zjadłem zęby na oryginalnej oraz n.sane trylogii miałem duże problemy, żeby w ogóle grę ukończyć. Momentami w jednym miejscu spadały mi dziesiątki żyć. Nie mam pojęcia, jak ja wychapię wszystkie gemy, kasety i relikwie. A przecież to jest gra dla dzieci. Ośmio- czy dziesięciolatek będzie się tutaj tylko frustrował. To gra tylko dla hardcorowych fanów platformówek.
Makaveliii1994 Legionista
Po uporaniu się z CB N'Sane Trilogy, przyszedł czas na CB4, i muszę stwierdzić, iż studio Toys for Bob odwaliło kawał dobrej roboty, moim zdaniem jest to najlepszy Crash jaki powsał i prawdopodobnie jedyna platformówka Triple-A na rynku, bo ewidentnie ,,czuć tu piniądz'' na każdym kroku.
W kwestii gameplayu, to twórcy ewidentnie byli świadomi pewnych archaizmów z jakimi borykały się gry w N'Sane Trilogy, więc w CB4 wiele rzeczy uległo poprawie, np.
Double jump działa również na zasadzie wciśnięca dwa razy skoku, z tym że tu drugie podbicie możemy wykonac w dowolnym momencie, ewidentnie mamy lepszą sterowniść nad postacią w powietrzu, oraz dodano znacznik który informuję gdzie dokładnie wylądujemy, owoce wumpa są podnoszone automatycznie itp. to są te małe detale które znacznie upraszczają, ale i poprawiają to co było frustrujące w trylogii.
Graficznie gra wygląda i brzmi fantastycznie, dosłownie jak kinowa animacja.
Projekt poziomów to istne mistrzostwo, każdy jest inny i zachwyca pomysłowością, twórcy uwolnili ogromne pokłady kreatywności.
Dziś gdy mam już za sobą CB N'Sane Trilogy jak i CB4, stwierdzam iż największym moim zarzutem do całej serii, nie jest poziom trudności, ale to że gdy skończą mi się życia, muszę zasuwać cały poziom od nowa, to jest sedno mojej irytacji, rozumiem charakter rozgrywki, ale ja nie nawidzę marnować swojego czasu, dlatego całe szczęście w CB4 twórcy poszli po rozum do głowy i na początku gry dali nam możliwość wyboru stylu gry, klasyczny lub nowoczesny, ten drugi sprawia że gdy zginiemy, odradzamy się przy najbliższym punkcie kontrolnym i mamy nieograniczoną ilość prób, nie musimy więc zaczynać całego poziomu od nowa :) z początku grałem na klasycznym ze względu na przyzwyczajenie, ale gdzieś w połowie gry, stwierdziłem że twórcy ewidentnie przesadzili z długością poziomów i poskąpili punktów kontrolnych, więc miałem dość grania 15-20 minut jednego poziomu, by zginąć gdzieś pod koniec i zaczynać wszystko od nowa, tak więc tutaj ogromny plus, za unowocześnienie formuły.
Jeślo chodzi o poziom trudności, to jest to prawdopodobnie najtrudniejsza część Crasha, poziom z biegiem gry bardzo rośnie i są momenty totalnej frustracji, wymieszanej z niechęcią do kontynuowania gry, gdyby nie opcja trybu nowoczesnego to byłoby ciężko.
Generalnie tak się zastanawiam dla kogo jest ta gra, bo fabularnie i wizualnie to jest ona skierowana w strone dzieci, ale prawda jest taka że żadne dziecko nie przejdzie choćby 10% tej gry, bo poziom trudności jest kosmiczny,
więc jest to gra dość hardkorowa i wyłącznie dla graczy szukająch wyzwań, osobiście bardzo lubie takie gry jak CB4, gdzie największą nagrodą jest satysfakcja, natomiast dziś większośc graczy, ewidentnie nie lubi się przemęczać, przez co wyniki sprzedażowe niestety nie były zadowalające dla Activision i podobno postanowili nie finansować CB5, obyśmy się doczekali kolejnej odsłony tej świetnej serii.
Plusy:
+ Wstawki filmowe wyglądają rewelacyjnie ( Jak kinowa animacja )
+ Fantastyczna oprawa graficzna
+ Rewelacyjny projekt poziomów ( Kreatywność level 1000 )
+ Ciekawe walki z bossami
+ Fabularnie jest spoko
+ Różnorodność nowych mechanik ( Mocy )
+ Technicznie dopracowana ( Zero błędów )
Minusy:
- Dość często, checkpointy są od siebie mocno oddalone, co męczy i sztucznie wydłuża grę
- Poziom trudności na jednym z końcowych leveli, rośnie dość nieproporcjonalnie w górę :) Noo... z lekka przegięli :)
Ocena ogólna: 9/10
(Ogrywana wersja cyfrowa na XONE-S)