Seria gier Two Worlds
Osadzona w fantastycznym uniwersum seria gier RPG akcji. Cykl stworzyło krakowskie studio Reality Pump, znane między innymi z takich produkcji, jak Polanie, World War III: Black Gold oraz Earth.
Historia serii Two Worlds
Korzenie marki sięgają roku 2007 i wydanej na komputery PC oraz konsolę Xbox 360 gry Two Worlds. Choć produkcja spotkała się z umiarkowanie ciepłym przyjęciem wśród krytyków (średnia ocen wersji PC wyniosła 64/100 według serwisu Metacritic), to jednak w oczach graczy szybko zyskała spore uznanie.
Zachęciło to ekipę Reality Pump do stworzenia znacznie bardziej rozbudowanej kontynuacji. Premiera Two Worlds II miała miejsce w listopadzie 2010 roku. W ciągu czterech miesięcy tytuł osiągnął sprzedaż na poziomie przekraczającym 2 mln egzemplarzy. W 2011 roku deweloperzy przygotowali również oficjalne rozszerzenie Two Worlds II: Pirates of the Flying Fortress, a także spin-offową odsłonę cyklu – Two Worlds II: Castle Defense.
Studio powróciło do rozwoju Two Worlds II w 2017 roku, odświeżając swoje dzieło graficznie i rozbudowując je o dodatki Call of the Tenebrae (2017), Echoes of the Dark Past (2017) i Echoes of the Dark Past 2 (2018), a także Shattered Embrace (2019).
W międzyczasie, bo w marcu 2016 roku, miały rozpocząć się prace koncepcyjne nad Two Worlds III. Niemniej, na przestrzeni kolejnych lat słuch po tym projekcie zaginął i choć nikt nie powiedział tego wprost, można było uznać go za anulowany.
Fabuła i gameplay w grach z cyklu Two Worlds
Akcja serii Two Worlds toczy się w krainie fantasy Antaloor, którą przemierzamy w skórze postaci wciągniętej w wir wydarzeń determinujących losy całego świata.
Cykl w dużym stopniu powiela rozwiązania znane z pokrewnych gatunkowo produkcji, na czele z seriami Gothic i The Elder Scrolls. Dotyczy to między innymi obecności otwartego świata, nieliniowej rozgrywki urozmaicanej przez zadania poboczne, a także dynamicznej walki w czasie rzeczywistym oraz sposobu prezentowania akcji (TPP).
Uwagę zwracają jednak specyficzne elementy (obecne zwłaszcza w Two Worlds II) jak bezklasowy system rozwoju postaci, możliwość własnoręcznego wytwarzania przedmiotów, a także rozbudowane opcje tworzenia zaklęć. Uzupełnieniem dla rozgrywki w trybie jednoosobowym jest sieciowy wariant zabawy.
Silnik gier z serii Two Worlds
Cykl Two Worlds korzysta z autorskich rozwiązań studia Reality Pump. W przypadku pierwszej odsłony był to silnik Earth Engine 6, natomiast w Two Worlds II zastosowano technologię GRACE.
Ewolucja serii Two Worlds
2011
Two Worlds II: Castle Defense
2010
Two Worlds II
2007
Two Worlds

Two Worlds II: Castle Defense
27 kwietnia 2011
Strategiczne, Fantasy, RTS, Singleplayer, Tower defense.
Poboczna odsłona rodzimego cyklu RPG studia Reality Pump, reprezentująca popularny gatunek strategii tower defence. Fabuła gry osadzona została w znanym z serii uniwersum i opowiada o wydarzeniach, jakie rozegrały się pomiędzy pierwszą a drugą częścią cyklu. Osią akcji jest konflikt pomiędzy parającym się czarną magią władcą Antalooru Gandoharem, a Orkami dążącymi do obalenia demonicznego przywódcy. Rozgrywka zrealizowana została w typowym dla gatunku stylu, a zadaniem gracza jest obrona Gandohara przed coraz liczniejszymi hordami przeciwników. Twórcy przygotowali szereg odmiennych lokacji, w których, poprzez werbowanie możliwie jak najsilniejszych jednostek i ustawianie ich w strategicznych miejscach mapy, musimy przetrwać do 25 nacierających fal wrogów. Stworzona z myślą o urządzeniach przenośnych oprawa gry prezentuje się stosunkowo przeciętnie, ale dzięki takiemu kompromisowi możliwa jest płynna zabawa także na starszych komputerach.
Steam
Gracze

Two Worlds II
9 listopada 2010
RPG, TPP, Fantasy, Polskie, Kooperacja, RPG akcji, PS Plus Premium, Singleplayer, Multiplayer, Internet, LAN.
Kontynuacja epickiej gry RPG Two Worlds, opracowanej w 2007 roku przez rodzimych deweloperów ze studia Reality Pump. Jej akcja rozpoczyna się 5 lat po wydarzeniach ukazanych w pierwowzorze. Krainą Antaloor rządzi mroczny władca Gandohar, zaś nasz protagonista przebywa w lochu, gdzie wtrącono go po nieudanej próbie odbicia siostry. Z pomocą przychodzą mu jednak dawni wrogowie – Orkowie, którzy odbijają bohatera z więzienia, proponując sojusz w walce o wyzwolenie Antaloor. Podobnie jak w pierwowzorze, po krainie poruszamy się pieszo lub na grzbiecie wierzchowca, eksplorując ogromny otwarty świat, pełen nowych lokacji, wyzwań i niebezpieczeństw. Poza wyraźnym upiększeniem oprawy graficznej autorzy usprawnili model walki, wprowadzając możliwość aktywnego blokowania ciosów i jeszcze większy wachlarz możliwych taktyk bojowych. Rozbudowano też znany z poprzedniczki system magii, dający graczom swobodę tworzenia własnych kombinacji czarów.
GRYOnline
Steam
Gracze
Dodatki:
- Two Worlds II: Pirates of The Flying Fortress 20 września 2011
- Two Worlds II: Call of the Tenebrae 15 czerwca 2017
- Two Worlds II: Echoes of the Dark Past 7 grudnia 2017
- Two Worlds II: Echoes of the Dark Past 2 23 sierpnia 2018
- Two Worlds II: Shattered Embrace 6 grudnia 2019

Two Worlds
9 maja 2007
RPG, TPP, Fantasy, Polskie, Kooperacja, RPG akcji, Singleplayer, Multiplayer, Internet, LAN.
Osadzone w realiach fantasy trzecioosobowe RPG akcji, za którego powstaniem stoją twórcy z krakowskiego studia Reality Pump, znanego głównie z cyklu strategii RTS Earth. Akcja gry toczy się w krainie Antaloor, gdzie po wielu latach pokoju odnaleziono tajemniczą świątynię, będącą prawdopodobnie miejscem pochówku boga wojny Aziraala. Na wieść o tym hordy Orków rozpoczynają krwawą krucjatę, nie godząc się na bezczeszczenie grobu swego dawnego przywódcy. W grze wcielamy się w postać najemnika, który, by ratować swą porwaną siostrę, musi odszukać 5 części tajemniczego artefaktu, będącego w rzeczywistości kluczem do grobowca demona. Rozgrywka jest w dużym stopniu nieliniowa, a wirtualny świat zmienia się w zależności od poczynań gracza. Twórcy postarali się też o unikalny system magii oraz możliwość nieograniczonego rozwoju bohatera. Pod względem rozmachu i jakości oprawy Two Worlds nie odstaje w znacznym stopniu od ostatnich odsłon legendarnych serii Gothic czy The Elder Scrolls.
GRYOnline
Steam
Gracze

Two Worlds III
Anulowana
RPG, Fantasy, Polskie, RPG akcji, Singleplayer, TPP.
Trzecia pełnoprawna odsłona zapoczątkowanego w roku 2007 cyklu trzecioosobowych RPG akcji, będących jednymi z najbardziej rozpoznawalnych rodzimych produkcji na świecie. Za powstanie gry odpowiada ponownie krakowskie studio Reality Pump, które po rzekomym bankructwie i niezbyt udanym pirackim RPG Raven’s Cry, zdołało odrodzić się pod skrzydłami niemieckiego koncernu TopWare Interactive. Akcja Two Worlds III przenosi nas ponownie do znanej z poprzednich części serii krainy Antaloor, gdzie wcielamy się w rolę herosa, od którego poczynań zależy los całego uniwersum. Mechanika rozgrywki łączy elementy klasycznego RPG - takie jak bogata, wielowątkowa fabuła z masą zróżnicowanych zadań głównych i pobocznych oraz rozbudowany system rozwoju postaci - z dynamiczną i zrealizowaną w mocno zręcznościowym stylu walką, podczas której czynimy użytek z szerokiego arsenału broni, pancerzy oraz magii.
Newsy o grach z serii Two Worlds

Polanie napędzani mlekiem i wcale-nie-Terminator. Polskie RTS-y miały kiedyś moc
Choć nie wskazują na to ostatnie projekty polskiego studia Reality Pump, w jego portfolio dominują strategie czasu rzeczywistego. Sprawdźmy, jakie RTS-y dostarczyli krakowscy deweloperzy, którym zawdzięczamy rodzime wariacje na temat Warcrafta oraz Command & Conquer.
opinie
Krystian Pieniążek
24 stycznia 2024 11:40

Two Worlds III wciąż w fazie preprodukcji
Chociaż od zapowiedzi Two Worlds III minęło już sporo czasu, gra wciąż jest w bardzo wczesnej fazie rozwoju. Wydawca serii zakłada, że na nową część poczekamy jeszcze co najmniej 4 lata.
gry
Bartosz Krawcewicz
21 grudnia 2018 14:05

Two Worlds II doczekało się nowego rozszerzenia
Krakowskie studio Reality Pump opracowało kolejne rozszerzenie do gry Two Worlds II. Multiplayerowy dodatek zatytułowany Echoes of the Dark Past jest już dostępny na platformie Steam. Sprawdźmy więc, co takiego przygotowali dla nas deweloperzy.
gry
Krystian Pieniążek
7 grudnia 2017 22:12

Premiera, której nikt nie chciał, czyli Two Worlds II HD: Call of the Tenebrae na Steamie
Studio Reality Pump postanowiło w nieco dziwny sposób powtórnie wydać nowy dodatek do gry Two Worlds II. Wypuszczone miesiąc temu Call of the Tenebrae zostało oddzielone od podstawowej gry i przemianowane na niezależne DLC.
gry
Krzysztof Sobiepan
14 lipca 2017 14:37

Two Worlds II otrzyma dodatek Call of the Tenebrae w maju, po niemal siedmiu latach od premiery
Fani polskiej serii RPG-ów akcji Two Worlds wkrótce będą mieli okazję, aby sięgnąć ponownie po drugą część cyklu. Premiera dodatku Two Worlds II: Call of the Tenebrae ma się odbyć pod koniec maja.
gry
Łukasz Szliselman
21 kwietnia 2017 13:17

Polskie studio Reality Pump bankrutuje i kończy działalność
Istniejące od połowy lat 90. krakowskie studio Reality Pump, odpowiadając za serie takie jak Earth 21xx oraz Two Worlds, zmuszone było zakończyć działalność. Część pozostałych w firmie pracowników weszła w skład krakowskich zespołów jak m.in. Bloober Team oraz Teyon.
gry
Michał Kułakowski
6 maja 2015 20:20

Co zrobi Reality Pump po ukończeniu Raven's Cry? Są szanse na Earth 2170 oraz Two Worlds III
Do ukończenia Raven's Cry prace nad Sacrilegium zostały wstrzymane. Czy zostaną wznowione po wydaniu piracikego RPG? Na razie nie wiadomo, prawdopodobne są także kontynuacje Two Worlds, oraz powrót serii Earth.
gry
Łukasz Malik
6 kwietnia 2014 15:00