Seria Earth - seria gier
Cykl polskich strategii czasu rzeczywistego, wykreowany przez krakowskie studio Reality Pump, znane również między innymi z serii Polanie oraz Two Worlds. Produkcje spod tego szyldu ukazywały się na komputerach osobistych, nakładem firmy TopWare Interactive.
Historia gier z serii Earth
Pierwsza część serii, czyli Earth 2140, ukazała się na PC w czerwcu 1998 roku. Tytuł, dla którego głównym źródłem inspiracji była seria Command & Conquer, doczekał się na tyle ciepłego przyjęcia, że dał początek nowej marce, od tej pory mającej być oczkiem w głowie studia. Jego kontynuacja, czyli Earth 2150: Escape from the Blue Planet, ujrzała światło dzienne w 2000 roku. Trzecia część serii, czyli Earth 2160, pojawiła się w czerwcu 2005.
W międzyczasie poszczególne produkcje otrzymały dodatki, które nieco przedłużały ich cykle życia. W 2006 roku TopWare i Reality Pump zdecydowały się na swoiste podsumowanie całego cyklu,s poprzez wydanie kompilacji Earth Universe.
Fabuła cyklu Earth
Jak sugeruje tytuł, gry spod szyldu Earth przenoszą nas w przyszłość, roztaczając przed nami wizję świata pogrążonego w konflikcie. W Earth 2140 zwaśnione frakcje toczą ze sobą wojnę o kurczące się zasoby, w Earth 2150: Escape from the Blue Planet bierzemy udział w ucieczce ludzkości na Marsa, z kolei w Earth 2160 gra toczy się o najwyższą stawkę, bo o kontrolę nad całym Układem Słonecznym.
Gameplay w serii Earth
Earth to klasycznie zrealizowane RTS-y, toteż oglądając akcję z lotu ptaka, podczas zabawy przejmujemy kontrolę nad wybraną frakcją, gromadząc zasoby, wznosząc budynki, a także wystawiając armię i tocząc zacięte bitwy. Choć kolejne części serii wprowadzały rozmaite usprawnienia i nowości, dopiero Earth 2160 zyskało element wyróżniający tę pozycję na tle pozostałych, za sprawą możliwości oglądania wydarzeń z oczu wybranej jednostki.
Pochodzenie tytułu Earth
Z tytułem cyklu Earth jest związana ciekawa anegdota, opisana przez Marcina Kosmana w książce Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych. Otóż Earth 2140 początkowo stanowiło jedynie roboczą nazwę folderu, w której zapisywano wszystkie pomysły na tę grę. Pomimo że finalnie autorzy zdołali wymyślić inne tytuły, wydawca gry zarejestrował już domenę i znaki towarowe związane z Earth 2140. Nie było zatem wyjścia – dzieło Reality Pump musiało zostać ochrzczone takim mianem.