Ogólne informacje | Nacje w Hearts of Iron IV
Aktualizacja:
Ogólne informacje
Wybór nacji to ważna decyzja, którą należy podjąć już na początku rozgrywki. Wybór jest o tyle ważny że determinuje wiele czynników, które mają wpływ na późniejszy przebieg gry. W zależności od ustroju wybranej nacji mogą pojawić się dodatkowe premie i ograniczenia dla polityki międzynarodowej i dyplomacji. Przy wyborze nacji warto kierować się własnymi preferencjami dotyczącymi ustroju politycznego jaki chcemy zachować w naszym kraju. Kwestia samego ustroju nie jest czymś niezmiennym i za pomocą celów narodowych i doboru doradców politycznych możemy wpłynąć na zmianę ideologii. Musisz pamiętać, ze jeśli decydujesz się na grę jedną z nacji, które twórcy gry rozbudowali najbardziej, to będziesz musiał zmagać się z większą ilością czynników niż w standardowej rozgrywce.

W zależności od tego jak wielki obszar zajmowany jest przez państwo zetkniesz się z trudnościami dotyczącymi zarządzania poszczególnymi prowincjami, szczególnie jeśli większość z nich leży na osobnych kontynentach jak ma to miejsce w przypadku Zjednoczonego Królestwa. Z jednej strony duża ilość prowincji świadczy o dobrobycie gospodarczym ponieważ każda z nich po rozpoczęciu rozgrywki ma ograniczone możliwości w kwestii uruchamiania nowych budowli. Im mniejszy kraj tym jednocześnie mniejsza szansa na równowagę gospodarczą, ponieważ twój kraj nie będzie dysponował odpowiednią liczbą prowincji w których będziesz mógł wybudować fabryki. Jeśli kraj nie ma dostępu do morza to twoje możliwości handlowe również będą ograniczone.
Poniżej znajdziesz komentarz dotyczący ustrojów politycznych, które spotkasz w trakcie rozgrywki. Opisane zostaną również nacje, które przez twórców gry zostały najbardziej rozbudowane z uwagi na kluczową rolę w dziejach II wojny światowej. Pamiętaj, że każda z nacji reprezentuje inne cele narodowe, które musi osiągnąć, żeby zachować równowagę i mieć szansę w nadchodzącym konflikcie. Jeśli wybierzesz kraj nowoczesny możesz liczyć na przewagę technologiczną w stosunku do innych państw co też w znacznym stopniu ułatwi twoje zmagania. Ważne jest to, że w Hearts of Iron IV każdy dzień ma znaczenie i tylko odpowiednio zarządzając całym mechanizmem możesz osiągnąć sukces. Jeżeli dopiero zaczynasz rozgrywkę to najlepiej wybierz taką nację, która zapewni ci duże premie już od początku rozgrywki albo taką, która jest na tyle mała, że nie będziesz miał problemów w kwestii zarządzania poszczególnymi regionami.
Demokracja
Warunki ustroju | ![]() |
Może wypowiedzieć wojnę państwu o ideologii z tej samej grupy | NIE |
Może zapewnić inne ideologie | TAK |
Obniża poziom napięcia korzystając z gwarancji | TAK |
Może stworzyć państwo marionetkowe | NIE |
Może uzasadniać cele wojenne tylko przeciw państwu podnoszącemu poziom napięcia światowego | NIE |
Modyfikatory ustroju:
Tworzy limit napięcia celu wojennego: +100%
Limit napięcia - dołączenie do frakcji: +80%
Limit napięcia - umowa Lend-Lease: +50%
Limit napięcia - wysłanie ochotników: +50%
Limit napięcia - gwarancje: +25%
Koszt przejmowania regionów: +25%
Koszt aneksji: +50%
Rząd pełni 4-letnią kadencję.
Komentarz: Zwróć uwagę na ilość czynników jakim podlega państwo o ustroju demokratycznym. Warto zaznaczyć, że państwa demokratyczne nie mogą prowadzić wojen pomiędzy sobą co jednoznacznie wskazuje ci kierunek do poszukiwania potencjalnych sojuszników. Oczywiście możesz próbować pozostać neutralny poprzez zapewnianie innych nacji o braku planów dotyczących inwazji na ich terytoria ale biorąc pod uwagę mechanikę gry są małe szanse na to, że w obliczu długofalowego konfliktu kraje o innych ideologiach nie upomną się to część twojego terytorium.
Pamiętaj też, że za pośrednictwem gwarancji udzielanych innym mocarstwom możesz obniżać poziom napięcia światowego co umożliwia zajmowanie terytoriów innych państw już na początku rozgrywki przy jednocześnie stosunkowo niskim poziomie presji wywieranej na potencjalnych sojuszników. Bardzo istotny jest fakt, że w ramach ustroju demokratycznego dochodzi do wyborów co 4 lata. Może wiązać się to z zachwianiem obecnej ideologii jeśli do władzy dojdzie partia o innym nastawieniu niż ta, która sprawuje obecnie rządy.
Istotne jest również to, że kraje demokratyczne nie mają możliwości tworzenia państw marionetkowych więc za każdym razem musisz jednostajnie powiększać swoje terytorium. Dowodzenie krajem demokratycznym może nieść za sobą pewien stopień skomplikowania w związku z wahaniami założeń ideologicznych przy zmianach rządu oraz lekko ogranicza możliwości dotyczące polityki zagranicznej.
Faszyzm
Warunki ustroju | ![]() |
Może zmusić władze innego państwa do zmiany ideologii | NIE |
Można wysłać korpus ekspedycyjny | TAK |
Modyfikatory ustroju:
Uzasadnij czas celu wojennego gdy toczy wojnę z mocarstwem: -80%
Komentarz: W przypadku faszystów bardzo mocno rzuca się w oczy modyfikator, który bardzo mocno obniża koszty i skraca czas uzasadniania celu wojennego w czasie globalnego konfliktu. Jeśli kraj toczy wojnę z dowolnym mocarstwem to w praktyce może przelewać swoje wojska przez każdy napotkany kraj i nie musi długo czekać na rezultaty swoich decyzji.
W przypadku ustroju faszystowskiego mamy do czynienia z reżimem totalitarnym więc nie musisz się obawiać o nadchodzące wybory a szansa na zmianę ideologii praktycznie nie istnieje. Z drugiej strony twórcy gry jasno zaznaczyli, że faszyści nie mogą zmuszać innych państw do zmiany ideologii więc pozostaje ci podbijać wszystko co niepodbite w zasięgu wzroku.
Zwróć uwagę, że możesz wysyłać korpusy ekspedycyjne w ramach pomocy państwom należącym do twojej frakcji. Korpus ekspedycyjny to wojsko, które możesz wysłać na teren kraju prowadzącego wojnę, żeby przechylić szalę zwycięstwa na jego korzyść.
Komunizm
Warunki ustroju | ![]() |
Może zmusić władze innego państwa do zmiany ideologii | NIE |
Można wysłać korpus ekspedycyjny | TAK |
Może zajmować terytorium należące do kraju z którym nie prowadzi wojny | TAK |
Modyfikatory ustroju:
Koszt stworzenia marionetki: -30%
Komentarz: W przypadku ustroju komunistycznego poruszamy się w podobnych kategoriach jak u faszystów. Nie ma szans na odstąpienie od z góry założonej ideologii i nie grozi ci zmiana władzy. Idąc tym tropem nie możesz zmusić innego państwa do zmiany ideologii ale warto zwrócić uwagę na koszt stworzenia państwa marionetkowego. Dzięki zmniejszonym wydatkom ustroje komunistyczne zgodnie z biegiem historii są stworzone do zakładania swoich filii w innych krajach.
Podobnie jak w przypadku faszystów, ustroje komunistyczne nie mają ograniczeń odnoszących się do wspomagania swoich sojuszników w działaniach zbrojnych. Z drugiej strony warto zauważyć, że państwa komunistyczne mogą w dowolnym momencie zgłosić pretensje do części twojego terytorium i zająć je nawet jeśli nie prowadzą z tobą wojny i nie mają zamiaru jej wypowiedzieć. Jeśli graniczysz z państwem komunistycznym musisz pamiętać, żeby nieustannie utrzymywać duże siły na granicy żeby zablokować niezapowiedzianą inwazję. W przypadku ZSRR możesz spodziewać się przytłaczającej ilości żołnierzy, którzy z łatwością zaleją twoje terytorium zanim zdołasz cokolwiek zrobić.
Oligarchia
Warunki ustroju | ![]() |
Może zmusić władze innego państwa do zmiany ideologii | NIE |
Może stworzyć państwo marionetkowe | NIE |
Modyfikatory ustroju:
Tworzy limit napięcia celu wojennego: +50%
Limit napięcia - dołączenie do frakcji: +40%
Limit napięcia - umowa Lend-Lease: +40%
Limit napięcia - wysłanie ochotników: +40%
Limit napięcia - gwarancje: +40%
Odporność na zmianę ideologii: -30%
Komentarz: Oligarchia w grze daje spore możliwości dla zmiany ideologii ale podobnie jak inne ustroje autorytarne nie może zmusić innego kraju do zmiany poglądów. Nie ma również możliwości tworzenia państwa marionetkowego co znacząco zamyka możliwości dyplomatyczne w czasie prowadzenia działań zbrojnych.
Dodatkowo warto zaznaczyć, że w obiegowej opinii państwa zarządzane przez oligarchów nie mają agresywnego usposobienia więc wszystkie działania związane z prowadzeniem wojen w znaczny sposób podnoszą poziom globalnego napięcia. Nie jest to oczywiście taki poziom jaki mogą osiągnąć ustroje demokratyczne, ale wszelkie próby agresji znacznie przybliżają wybuch globalnego konfliktu. Z drugiej strony warto zauważyć, że oligarchia ma podobne obostrzenia jak demokracja. W przypadku niektórych działań dyplomatycznych, takich jak np. wypożyczenie sprzętu militarnego dla innego kraju znacznie rośnie poziom napięcia globalnego.
0
Komentarze czytelników
kapciu Generał
1. Do czego służą statystyki: maksymalny poziom planowania i szybkość planowania?
2. Czy sterując samodzielnie każdą dywizją (nie używam opcji automatycznych) anuluje powyższe statystyki?
kiburstn110xx Junior
Głównie chodzi oto aby mieć dużo rezerw.
Gram jako Rzesza i po zrekrutowaniu większej liczby jednostek nie mam już ludzi do przydzielenia.
kalibaru Legionista
Mam problem z zbudowaniem różnych wersji pojazdów np. niszczyciela czołgów, artylerii samobieżnej czy rakietowej, czy ktoś wie jak to zrobić?
zabujca72 Legionista
jak wygląda sprawa z przywódcami demokratycznymi po wyborach bo grając stanami wybrałem roosvelta na drugą kadencję a zamiast niego jest Stonewall Grant
Zenbio Junior
Moze mi ktos wytlumaczy podchodze poraz ktorys raz do tej gry,i dlaczego jednym razem na terenie niemiecpo podbiciu produkuja opony a za drugim razem juz tego surowca nie produkuja?
Miki86 Junior
Cześć!
Czy możecie mi rozrysować, jak dodawać samoloty do lotniskowca??? Za diabła nie wiem jak to zrobić!!! :-( Z góry dzięki za pomoc!
e18181 Junior
Pomocy! Mam problem z myszką bo nie mogę oddalać widoku i nie wiem czy można oddalić mapę w inny sposób!
gebi28 Junior
W lini produkcji sa fabryki zielone a pozniej wychodza brazowe i pisze brak produkcji od czego to zalezy?
Janusz hoi'a Junior
Hej, pytanko. Emm. Nwm jak zrobić własną frakcje, mam już w zasadach kraju że mogę tworzyć frakcje ale nie wiem gdzie to się robi xD
Janusz hoi'a Junior
Może mi ktoś powiedzieć jak stworzyć własną frakcje? Mam już zasadę kraju że mogę tworzyć frakcje ale nigdzie nie mogę znaleźć tej opcji żeby ją stworzyć xD
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.




