Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 2 maja 2020, 11:30

7 błędów zniszczenia – najgorsze bugi w historii gier

Rozwalony system operacyjny, skasowane stany rozgrywki ze wszystkich gier na konsoli, uszkodzenie ogrywanego tytułu – błędy, jakie pojawiły się w niektórych grach, zawstydzają marne znikanie tekstur twarzy znane z AC Unity czy zwiechy No Man’s Sky.

Spis treści

Bugi. Błędy. Glitche. Towarzyszą nam od zarania wirtualnej rozrywki. Czasem bawią, czasem ułatwiają życie, czasem irytują, bywa też, że całkowicie psują frajdę z rozgrywki. Kiedyś występowały rzadziej, im jednak gry komputerowe i konsolowe stają się bardziej skomplikowane, a ich łatanie po debiucie łatwiejsze, tym spotykamy je częściej. W dzisiejszych czasach ich brak w premierowych wersjach największych gier potrafi wręcz zaskakiwać.

To właśnie one są bohaterami dzisiejszego artykułu. Nie przeczytacie tu jednak o byle jakich bugach. Nie, nie, nie. Żadnych niedoczytujących się tekstur, szwankującej fizyki, zwiech. Skupiliśmy się na najbardziej spektakularnych błędach w historii gier. Takich, które nie tylko dokumentnie psuły nam zabawę – ich destrukcyjny wpływ był znacznie większy i na przykład potrafiły doprowadzić do zagłady systemu operacyjnego.

Dysk Demo Destrukcji – Viewtiful Joe 2

INFORMACJE

  1. Jaka gra: demo Viewtiful Joe 2
  2. Data premiery: listopad 2004
  3. Co powodował bug: usuwał zapisy stanu rozgrywki z karty pamięci – wszystkie
  4. Czy błąd został naprawiony: nie

W czasach świetności PlayStation 2 amerykańscy fani tej konsoli mogli zapisywać się do PlayStation Underground – swoistego fanklubu, który wyewoluował z funkcjonującego wcześniej nietypowego czasopisma dystrybuowanego na płytach CD-ROM. Jedną z korzyści wynikających z posiadania statusu członka tej społeczności było otrzymywanie raz na jakiś czas od Sony specjalnie przygotowanych płyt zawierających wersje demonstracyjne wybranych nowości.

Taką właśnie płytę rozesłano członkom PlayStation Underground w listopadzie 2004 roku. PlayStation Underground Holiday 2004 Demo zawierało krótkie grywalne fragmenty takich tytułów jak Ace Combat 5, Ratchet & Clank: Up Your Arsenal, Star Wars Battlefront, Crash Twinsanity czy Viewtiful Joe 2. To właśnie w wersji demonstracyjnej ostatniej z wymienionych pozycji krył się błąd, którego wywołanie okazywało się katastrofalne w skutkach.

Każdy, kto zdecydował się zagrać w krótką namiastkę jednej z najciekawszych chodzonych bijatyk, jakie powstały, i zdołał ukończyć pierwszy poziom dema, aktywował bug, który bezceremonialnie formatował wpięte do konsoli karty pamięci. Nieobeznanym z pradawną technologią współczesnym graczom wyjaśniam, że to właśnie na kartach pamięci przechowywane były wszystkie zapisy rozgrywki z przechodzonych gier. A technologicznym laikom już tłumaczę, że formatowanie oznacza w dużym uproszczeniu skasowanie całej pamięci danego urządzenia. Innymi słowy, demo Viewtiful Joe 2 posyłało wszystkie nasze save’y w kosmos. W podróż, z której już nigdy nie wracały.

Kiedy tylko Sony zdało sobie sprawę z popełnionej gafy, rozesłało wszystkim członkom PlayStation Underground wiadomości mailowe, w których gorąco przepraszało i radziło odłączyć od konsoli wszystkie karty pamięci przed uruchomieniem Holiday 2004 Demo. Było już jednak za późno – wielu graczy zdążyło pożegnać się z dziesiątkami godzin rozgrywki w świeżo wydanym wówczas GTA: San Andreas, ze swoimi karierami w Gran Turismo 3 czy odblokowanymi postaciami w Tekken Tag Tournament.

  1. Więcej o grze Viewtiful Joe 2

PRZEKLĘTY MIECZ

Holiday 2004 Demo, choć dysponowało imponującą destrukcyjną mocą, rozeszło się w dość ograniczonym nakładzie. Tego samego nie można natomiast powiedzieć o Soulcaliburze III, jednej z najpopularniejszych bijatyk wydanych na PlayStation 2. Tytuł ten również był w stanie doprowadzić do zagłady naszych cennych zapisów na karcie pamięci, choć aby do tego doszło, nie wystarczyło samo granie w tę grę. Należało wejść w wbudowaną w konsolę przeglądarkę zawartości karty pamięci i tam trochę pomajstrować. Jeśli oprócz zapisu z Soulcalibura III na „memorce” znajdowały się też jakieś starsze save’y, to kopiując je albo usuwając, psuliśmy sobie zapis rozgrywki z bijatyki firmy Namco. Jeśli mieliśmy większego pecha, pożegnać musieliśmy również wszystkie inne save’y znajdujące się na karcie. Lepiej nie lekceważyć potęgi przeklętego miecza Soul Edge.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jesteś w stanie cieszyć się zabugowaną grą?

Tak, bugi mają mniejsze znaczenie kiedy gra wciąga.
30%
Trawię takie gry, o ile się ciągle nie wywalają.
60,1%
Nie ma szans żebym zagrał w taką produkcję.
9,9%
Zobacz inne ankiety
Najgorsze gry 2021 roku - eLista w edycji bardzo niedefinitywnej
Najgorsze gry 2021 roku - eLista w edycji bardzo niedefinitywnej

Ceremonię wręczania nagród za najlepsze gry roku mamy już za sobą. A co z najgorszymi? Skoro nie ma jeszcze odpowiednika Złotych Malin dla gier, pomocą niech będzie nasza lista najbardziej rozczarowujących produkcji mijającego roku.

Tym razem przesadzili. 8 zmian w grach, które zniszczyły balans rozgrywki
Tym razem przesadzili. 8 zmian w grach, które zniszczyły balans rozgrywki

Twórcy starają się regularnie wspierać swoje gry wideo po premierze nowymi treściami w postaci dodatków czy aktualizacji. Nie zawsze jednak są to zmiany na lepsze, a nawet wręcz przeciwnie – czasem potrafią one całkowicie zaburzyć balans rozgrywki.

Świetne gry, którym zaszkodziły bugi
Świetne gry, którym zaszkodziły bugi

Błędy i bugi to zmora wielu gier. Na szczęście są tytuły, które mimo problemów poradziły sobie. Dziś nie będziemy im poświęcać czasu. Wybraliśmy gry dobre, które z powodu błędów nie mogły rozwinąć w pełni skrzydeł.