Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 2 maja 2020, 11:30

autor: Czarny Wilk

Bez umiaru pożre gry oraz filmy, nie pogardzi też soczystym komiksem albo dobrze upieczonym serialem.

7 błędów zniszczenia – najgorsze bugi w historii gier

Rozwalony system operacyjny, skasowane stany rozgrywki ze wszystkich gier na konsoli, uszkodzenie ogrywanego tytułu – błędy, jakie pojawiły się w niektórych grach, zawstydzają marne znikanie tekstur twarzy znane z AC Unity czy zwiechy No Man’s Sky.

Bugi. Błędy. Glitche. Towarzyszą nam od zarania wirtualnej rozrywki. Czasem bawią, czasem ułatwiają życie, czasem irytują, bywa też, że całkowicie psują frajdę z rozgrywki. Kiedyś występowały rzadziej, im jednak gry komputerowe i konsolowe stają się bardziej skomplikowane, a ich łatanie po debiucie łatwiejsze, tym spotykamy je częściej. W dzisiejszych czasach ich brak w premierowych wersjach największych gier potrafi wręcz zaskakiwać.

To właśnie one są bohaterami dzisiejszego artykułu. Nie przeczytacie tu jednak o byle jakich bugach. Nie, nie, nie. Żadnych niedoczytujących się tekstur, szwankującej fizyki, zwiech. Skupiliśmy się na najbardziej spektakularnych błędach w historii gier. Takich, które nie tylko dokumentnie psuły nam zabawę – ich destrukcyjny wpływ był znacznie większy i na przykład potrafiły doprowadzić do zagłady systemu operacyjnego.

Dysk Demo Destrukcji – Viewtiful Joe 2

INFORMACJE

  1. Jaka gra: demo Viewtiful Joe 2
  2. Data premiery: listopad 2004
  3. Co powodował bug: usuwał zapisy stanu rozgrywki z karty pamięci – wszystkie
  4. Czy błąd został naprawiony: nie

W czasach świetności PlayStation 2 amerykańscy fani tej konsoli mogli zapisywać się do PlayStation Underground – swoistego fanklubu, który wyewoluował z funkcjonującego wcześniej nietypowego czasopisma dystrybuowanego na płytach CD-ROM. Jedną z korzyści wynikających z posiadania statusu członka tej społeczności było otrzymywanie raz na jakiś czas od Sony specjalnie przygotowanych płyt zawierających wersje demonstracyjne wybranych nowości.

Taką właśnie płytę rozesłano członkom PlayStation Underground w listopadzie 2004 roku. PlayStation Underground Holiday 2004 Demo zawierało krótkie grywalne fragmenty takich tytułów jak Ace Combat 5, Ratchet & Clank: Up Your Arsenal, Star Wars Battlefront, Crash Twinsanity czy Viewtiful Joe 2. To właśnie w wersji demonstracyjnej ostatniej z wymienionych pozycji krył się błąd, którego wywołanie okazywało się katastrofalne w skutkach.

Każdy, kto zdecydował się zagrać w krótką namiastkę jednej z najciekawszych chodzonych bijatyk, jakie powstały, i zdołał ukończyć pierwszy poziom dema, aktywował bug, który bezceremonialnie formatował wpięte do konsoli karty pamięci. Nieobeznanym z pradawną technologią współczesnym graczom wyjaśniam, że to właśnie na kartach pamięci przechowywane były wszystkie zapisy rozgrywki z przechodzonych gier. A technologicznym laikom już tłumaczę, że formatowanie oznacza w dużym uproszczeniu skasowanie całej pamięci danego urządzenia. Innymi słowy, demo Viewtiful Joe 2 posyłało wszystkie nasze save’y w kosmos. W podróż, z której już nigdy nie wracały.

Kiedy tylko Sony zdało sobie sprawę z popełnionej gafy, rozesłało wszystkim członkom PlayStation Underground wiadomości mailowe, w których gorąco przepraszało i radziło odłączyć od konsoli wszystkie karty pamięci przed uruchomieniem Holiday 2004 Demo. Było już jednak za późno – wielu graczy zdążyło pożegnać się z dziesiątkami godzin rozgrywki w świeżo wydanym wówczas GTA: San Andreas, ze swoimi karierami w Gran Turismo 3 czy odblokowanymi postaciami w Tekken Tag Tournament.

  1. Więcej o grze Viewtiful Joe 2

PRZEKLĘTY MIECZ

Holiday 2004 Demo, choć dysponowało imponującą destrukcyjną mocą, rozeszło się w dość ograniczonym nakładzie. Tego samego nie można natomiast powiedzieć o Soulcaliburze III, jednej z najpopularniejszych bijatyk wydanych na PlayStation 2. Tytuł ten również był w stanie doprowadzić do zagłady naszych cennych zapisów na karcie pamięci, choć aby do tego doszło, nie wystarczyło samo granie w tę grę. Należało wejść w wbudowaną w konsolę przeglądarkę zawartości karty pamięci i tam trochę pomajstrować. Jeśli oprócz zapisu z Soulcalibura III na „memorce” znajdowały się też jakieś starsze save’y, to kopiując je albo usuwając, psuliśmy sobie zapis rozgrywki z bijatyki firmy Namco. Jeśli mieliśmy większego pecha, pożegnać musieliśmy również wszystkie inne save’y znajdujące się na karcie. Lepiej nie lekceważyć potęgi przeklętego miecza Soul Edge.

TWOIM ZDANIEM

Jesteś w stanie cieszyć się zabugowaną grą?

Trawię takie gry, o ile się ciągle nie wywalają.
61,2%
Tak, bugi mają mniejsze znaczenie kiedy gra wciąga.
28,6%
Nie ma szans żebym zagrał w taką produkcję.
10,2%
Zobacz inne ankiety
Minecraft

Minecraft

Fallout 76

Fallout 76

EVE Online

EVE Online

Donkey Kong Country 2: Diddy Kong's Quest

Donkey Kong Country 2: Diddy Kong's Quest

Batman: Dark Tomorrow

Batman: Dark Tomorrow

Viewtiful Joe 2

Viewtiful Joe 2

Bubble Bobble Revolution

Bubble Bobble Revolution

Najdroższy bug w historii gier? Przez niego zniszczyli 200 tys. płyt
Najdroższy bug w historii gier? Przez niego zniszczyli 200 tys. płyt

Błędy w grach były obecne od zawsze. Czasami są frustrujące, czasem zabawne. Niewiele z nich zapisuje się w pamięci odbiorców na dłużej. Są jednak wyjątki – niedopatrzenia, które potrafiły dotkliwie odbić się na graczu, na przykład formatując mu dysk.

15 gier tej generacji, za którymi NIE będziemy tęsknić
15 gier tej generacji, za którymi NIE będziemy tęsknić

Wielkie zapowiedzi czasem oznaczają spore rozczarowanie. Czy twórcy wyciągną wnioski na przyszłość ze swoich błędów? Wspominamy gry obecnej generacji, które mocno nas zawiodły.

Błędy w grach sieciowych, które przeszły do historii
Błędy w grach sieciowych, które przeszły do historii

W historii gier MMORPG było kilka błędów, których konsekwencje okazały się tragiczne w skutkach lub przysporzyły problemów graczom oraz deweloperom. Inne zaś do tej pory wywołują ciepłe wspomnienia lub radosne uśmiechy. Czas na małą podróż w czasie.