7 błędów zniszczenia – najgorsze bugi w historii gier

Rozwalony system operacyjny, skasowane stany rozgrywki ze wszystkich gier na konsoli, uszkodzenie ogrywanego tytułu – błędy, jakie pojawiły się w niektórych grach, zawstydzają marne znikanie tekstur twarzy znane z AC Unity czy zwiechy No Man’s Sky.

Michał Grygorcewicz

Bugi. Błędy. Glitche. Towarzyszą nam od zarania wirtualnej rozrywki. Czasem bawią, czasem ułatwiają życie, czasem irytują, bywa też, że całkowicie psują frajdę z rozgrywki. Kiedyś występowały rzadziej, im jednak gry komputerowe i konsolowe stają się bardziej skomplikowane, a ich łatanie po debiucie łatwiejsze, tym spotykamy je częściej. W dzisiejszych czasach ich brak w premierowych wersjach największych gier potrafi wręcz zaskakiwać.

To właśnie one są bohaterami dzisiejszego artykułu. Nie przeczytacie tu jednak o byle jakich bugach. Nie, nie, nie. Żadnych niedoczytujących się tekstur, szwankującej fizyki, zwiech. Skupiliśmy się na najbardziej spektakularnych błędach w historii gier. Takich, które nie tylko dokumentnie psuły nam zabawę – ich destrukcyjny wpływ był znacznie większy i na przykład potrafiły doprowadzić do zagłady systemu operacyjnego.

Dysk Demo Destrukcji – Viewtiful Joe 2

INFORMACJE

  1. Jaka gra: demo Viewtiful Joe 2
  2. Data premiery: listopad 2004
  3. Co powodował bug: usuwał zapisy stanu rozgrywki z karty pamięci – wszystkie
  4. Czy błąd został naprawiony: nie

W czasach świetności PlayStation 2 amerykańscy fani tej konsoli mogli zapisywać się do PlayStation Underground – swoistego fanklubu, który wyewoluował z funkcjonującego wcześniej nietypowego czasopisma dystrybuowanego na płytach CD-ROM. Jedną z korzyści wynikających z posiadania statusu członka tej społeczności było otrzymywanie raz na jakiś czas od Sony specjalnie przygotowanych płyt zawierających wersje demonstracyjne wybranych nowości.

Taką właśnie płytę rozesłano członkom PlayStation Underground w listopadzie 2004 roku. PlayStation Underground Holiday 2004 Demo zawierało krótkie grywalne fragmenty takich tytułów jak Ace Combat 5, Ratchet & Clank: Up Your Arsenal, Star Wars Battlefront, Crash Twinsanity czy Viewtiful Joe 2. To właśnie w wersji demonstracyjnej ostatniej z wymienionych pozycji krył się błąd, którego wywołanie okazywało się katastrofalne w skutkach.

Każdy, kto zdecydował się zagrać w krótką namiastkę jednej z najciekawszych chodzonych bijatyk, jakie powstały, i zdołał ukończyć pierwszy poziom dema, aktywował bug, który bezceremonialnie formatował wpięte do konsoli karty pamięci. Nieobeznanym z pradawną technologią współczesnym graczom wyjaśniam, że to właśnie na kartach pamięci przechowywane były wszystkie zapisy rozgrywki z przechodzonych gier. A technologicznym laikom już tłumaczę, że formatowanie oznacza w dużym uproszczeniu skasowanie całej pamięci danego urządzenia. Innymi słowy, demo Viewtiful Joe 2 posyłało wszystkie nasze save’y w kosmos. W podróż, z której już nigdy nie wracały.

Kiedy tylko Sony zdało sobie sprawę z popełnionej gafy, rozesłało wszystkim członkom PlayStation Underground wiadomości mailowe, w których gorąco przepraszało i radziło odłączyć od konsoli wszystkie karty pamięci przed uruchomieniem Holiday 2004 Demo. Było już jednak za późno – wielu graczy zdążyło pożegnać się z dziesiątkami godzin rozgrywki w świeżo wydanym wówczas GTA: San Andreas, ze swoimi karierami w Gran Turismo 3 czy odblokowanymi postaciami w Tekken Tag Tournament.

  1. Więcej o grze Viewtiful Joe 2

PRZEKLĘTY MIECZ

Holiday 2004 Demo, choć dysponowało imponującą destrukcyjną mocą, rozeszło się w dość ograniczonym nakładzie. Tego samego nie można natomiast powiedzieć o Soulcaliburze III, jednej z najpopularniejszych bijatyk wydanych na PlayStation 2. Tytuł ten również był w stanie doprowadzić do zagłady naszych cennych zapisów na karcie pamięci, choć aby do tego doszło, nie wystarczyło samo granie w tę grę. Należało wejść w wbudowaną w konsolę przeglądarkę zawartości karty pamięci i tam trochę pomajstrować. Jeśli oprócz zapisu z Soulcalibura III na „memorce” znajdowały się też jakieś starsze save’y, to kopiując je albo usuwając, psuliśmy sobie zapis rozgrywki z bijatyki firmy Namco. Jeśli mieliśmy większego pecha, pożegnać musieliśmy również wszystkie inne save’y znajdujące się na karcie. Lepiej nie lekceważyć potęgi przeklętego miecza Soul Edge.

Minecraft

Minecraft

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 18 listopada 2011

Informacje o Grze
8.5

GRYOnline

7.9

Gracze

9.0

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

50

Michał Grygorcewicz

Autor: Michał Grygorcewicz

Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

Jesteś w stanie cieszyć się zabugowaną grą?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2020-05-02
21:52

GreedyDodger Konsul

GreedyDodger
😐

Osobiście nie grałem jeszcze w F76 ale mam zamiar więc się nie wypowiem na temat bugów, ale faktycznie ostatnio coś nagonka na tą grę wzrosła w redakcji.

Komentarz: GreedyDodger
2020-05-03
10:54

Astral Persecutor Pretorianin

w zestawieniu zabrakło The Elder Scrolls II: Daggerfall - gra była super, ale ilość bugów niespotykana w całej historii gier komputerowych.

Komentarz: Astral Persecutor
2020-05-03
18:44

hubert43 Pretorianin

hubert43

Batman: Dark Tomorrow = to jeden wielki bug...

Komentarz: hubert43
2020-05-04
00:20

snierzyn Konsul

Najgorsze bugi?
Dispel - nie dało się skończyć gry, a oni ją dodawali jako pełniak do PC World komputer. I to za jakieś dwie dychy chyba, teraz można się śmiać na cenę, ale wtedy to był taki przelicznik, że chleb kosztował 60 groszy
No i Traitors Gate. Bez patcha nie dało się tego ukończyć. A w tamtych czasach patch to nie była łatwa sprawa, bo prawie nikt nie miał internetu.

Komentarz: snierzyn
2020-05-04
00:25

maciell Senator

maciell

EvE online - patch gry usuwal boot.ini. Co za tym idzie nie uruchomilo sie komputera.

https://www.youtube.com/watch?v=msXRFJ2ar_E

Komentarz: maciell

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl