Ten kartridż ulegnie autodestrukcji za... – Donkey Kong Country 2. NAJGORSZE bugi w historii gier
- 7 błędów zniszczenia – najgorsze bugi w historii gier
- Trzy dziesiąte gry – Bubble Bobble Revolution
- Domyśl się – Batman: Dark Tomorrow
- Na koniec świata – Minecraft
- Spoczywaj w kawałkach, systemie operacyjny – EVE Online
- Ten kartridż ulegnie autodestrukcji za... – Donkey Kong Country 2
- Stężenie krytyczne błędów – Fallout 76
Ten kartridż ulegnie autodestrukcji za... – Donkey Kong Country 2

INFORMACJE
- Jaka gra: Donkey Kong Country 2: Diddy’s Kong Quest
- Data premiery: listopad 1995
- Co powodował bug: autodestrukcję kartridża z grą
- Czy błąd został naprawiony: nie
Donkey Kong Country 2 to jedna z najlepszych gier w dorobku firmy Rare – a mówimy o legendarnym studiu mającym na koncie m.in. GoldenEye 007, Killer Instinct, Banjo-Kazooie oraz Conker’s Bad Fur Day. W tej klasycznej platformówce znalazł się chochlik, który po aktywowaniu mógł zepsuć znacznie więcej niż tylko bieżącą rozgrywkę.
Na jednym z poziomów gry, zatytułowanym Castle Crush, kierowany przez nas Diddy Kong po wykonaniu kilku dość prostych do odtworzenia czynności (w skrócie: rzuceniu konkretną beczką w konkretny punkt i przytrzymaniu określonej kombinacji klawiszy) wchodził w posiadanie niewidzialnego przedmiotu. Rzucenie nim wywoływało chaos. Przed naszymi oczami mogli pojawić się zabugowani przeciwnicy, a sam Diddy Kong mógł zmienić się w jakiegoś innego bohatera. Generalnie – dużo śmiechu i zabawy. Do czasu, aż nasza niewidzialna beczka nie doprowadziła do uszkodzenia kartridża z grą.
Dobrze przeczytaliście – błąd nie powodował byle zawieszenia się gry czy nawet uszkodzenia zapisów z rozgrywką. Nie, jeśli mieliśmy pecha, nadpisywał on kluczowe dla funkcjonowania Donkey Kong Country 2 fragmenty pamięci kartridża i sprawiał, że gra odmawiała działania. Wprawdzie rozebranie kartridża i tymczasowe wyciągnięcie z niego zapasowej baterii resetowało pamięć i cofało niszczycielskie skutki zdobycia rzeczonej beczki, ale w latach dziewięćdziesiątych raczej mało kto zdawał sobie sprawę z istnienia takiej możliwości i jeśli przypadkiem udało mu się wywołać błąd, najprędzej uznawał, że jest już pozamiatane.
Oryginalne wydanie gry na SNES-a nigdy nie doczekało się poprawki i jeśli je zdobędziecie, najpewniej będziecie w stanie odtworzyć ten błąd, opierając się na instrukcjach znalezionych w sieci. Ciekawie sprawa ma się natomiast w przypadku portów przygotowanych na konsole Nintendo Wii i Wii U w ramach tamtejszej Virtual Console – w wersji na Wii bug został naprawiony, ale na Wii U wciąż można go doświadczyć.
