Hardware Tanie i polecane Porady PC Windows Konsole Telefony Technologie
Hardware 1 listopada 2019, 04:30

autor: Jakub Mirowski

Miłośnik gier dla jednego gracza – niby przez lepszy klimat, ale tak naprawdę jest słaby w multi.

Sprawdzamy ray tracing w Call of Duty: Modern Warfare

Od momentu zapowiedzi kart graficznych z rodziny GeForce RTX oraz konsol Xbox Scarlett i PS5, ray tracing nie schodzi z ust wszystkich. Czy ta technologia sprawdza się dobrze również w najnowszej odsłonie serii Call of Duty?

Gry obsługujące ray tracing

Lista tytułów, które obecnie obsługują technologię śledzenia promieni niestety nie jest specjalnie długa – to zresztą główny argument przemawiający za wstrzymaniem się przez wielu graczy przed zakupem kart graficznych z serii GeForce RTX. Aktualnie jedynie bardzo nieliczne produkcje pozwalają na wykorzystanie mocy drzemiącej w specjalnych rdzeniach przygotowanych do obsługi ray tracingu.

Gdy do BF5, Metro Exodus, Shadow of the Tomb Raider, Quake’a II, Control i Call of Duty: Modern Warfare dołączą kolejne tytuły, będziemy odświeżali poniższą listę, a także dzielili się z Wami naszymi wrażeniami z rozgrywki.

Najważniejsze pytanie, które rodzi się przy zakupie kart GeForce RTX: jakie gry obsłużą ray tracing? - Sprawdzamy ray tracing w Control - dokument - 2019-10-31
Najważniejsze pytanie, które rodzi się przy zakupie kart GeForce RTX: jakie gry obsłużą ray tracing?

Gry z obsługą ray tracingu:

  1. Battlefield V
  2. Metro Exodus
  3. Shadow of the Tomb Raider
  4. Stay in the Light
  5. Quake II (RTX)
  6. Control
  7. Call of Duty: Modern Warfare

Gry, które mają otrzymać łatkę wprowadzającą ray tracing:

  1. Assetto Corsa Competizione
  2. Wolfenstein: Youngblood

Jak to się zaczęło?

Od momentu swojego powstania w 1993 roku firma Nvidia starała się być pionierem w kwestii technologicznych nowinek. Od wypuszczonego ponad dwie dekady temu układu Riva 128, który jako pierwszy umożliwiał wyświetlanie obrazu zarówno w dwu-, jak i w trójwymiarze, przez obsługujący DirectX 7 GeForce 256, wprowadzający oświetlenie HDR model GeForce 6, aż po GeForce GTX 980, dający możliwość płynnego wyświetlania obrazu w rozdzielczości Ultra HD – w historii tego przedsiębiorstwa można znaleźć parę momentów przełomowych dla rozwoju grafiki w grach wideo. Oczywiście nie oznacza to, że wszystkie rynkowe posunięcia „Zielonych” były trafione – czasami Nvidia nie nadążała za swoim największym konkurentem - AMD, czasami projekty nowych podzespołów miały poważne wady, a jeszcze innym razem wygórowane ceny wzbudzały oburzenie graczy. Czas pokaże, czy układy z rodziny GeForce RTX będą wspominane jako przełom, czy też niewypał.

Jeśli chcecie poczytać o wzlotach i upadkach firmy Nvidia, zapraszamy Was do lektury wspominkowego artykułu.

Nadchodzące gry, które mają obsługiwać ray tracing:

  1. Atomic Heart
  2. Enlisted
  3. Justice
  4. JX3
  5. MechWarrior 5: Mercenaries
  6. ProjectDH
  7. Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
  8. Watch Dogs: Legion
  9. Cyberpunk 2077

AMD a ray tracing?

Wojna pomiędzy obozem Nvidii i AMD trwa już na tyle długo, że nieprawdopodobnym wydawałaby się możliwość, żeby „Czerwoni” oddali „Zielonym” pole w kwestii technologii ray tracingu. Drugi największy producent kart graficznych dla graczy nie ma zamiaru zostawać w tyle i pracuje nad własnymi układami obsługującymi śledzenie promieni. Jak jednak zapowiedziała w styczniu Lisa Su, dyrektor generalny firmy, mają się one stać częścią większego ekosystemu. Wcześniej przedstawiciele AMD ogłosili też, że ray tracing będzie mieć sens dopiero wtedy, gdy obsługujące go karty staną się bardziej przystępne cenowo.

Ray tracing i DLSS testowaliśmy na następującym PC:

  1. Procesor: Intel Core i5-8600K;
  2. System operacyjny: 64-bitowy Windows 10;
  3. Pamięć RAM: 16 GB DDR4;
  4. Karta graficzna: Nvidia GeForce RTX 2080 Ti.
Ray tracing w akcji mogą zobaczyć także posiadacze laptopów – ceny modeli z mobilnym RTX 2060 zaczynają się od ok. 6 000 zł. - Sprawdzamy ray tracing w Control - dokument - 2019-10-31
Ray tracing w akcji mogą zobaczyć także posiadacze laptopów – ceny modeli z mobilnym RTX 2060 zaczynają się od ok. 6 000 zł.

Cyberpunk 2077 z technologią ray tracing

Tuż po ujawnieniu daty premiery Cyberpunka 2077 w trakcie targów E3 w sieci zaczęło się roić od doniesień na temat najnowszej gry CD Projekt RED – od oficjalnych informacji po spekulacje. Teraz dowiedzieliśmy się kolejnego szczegółu o zbliżającym się hicie: firma Nvidia opublikowała na swojej stronie internetowej wiadomość o współpracy z polskimi deweloperami. Jej owocem będzie możliwość wykorzystania technologii ray tracingu w Cyberpunku 2077.

Nvidia udostępniła dwa zrzuty ekranu, pokazujące oprawę wizualną Cyberpunka 2077 z włączonym ray tracingiem – i trzeba przyznać, że prezentuje się ona niesamowicie. Świat nowego dzieła CD Projekt RED wydaje się być wprost stworzony do tego, by robić jak najlepszy użytek z tej technologii. Wszystkie te neony, elektronika, źródła nawet najbledszego światła wyglądają absolutnie imponująco.

Czym jest ray tracing? – śledzenie promieni a rasteryzacja
Czym jest ray tracing? – śledzenie promieni a rasteryzacja

Ray tracing zagościł na naszych ustach, gdy Nvidia zaprezentowała nowe karty graficzne z rodziny RTX. Ale czym on tak właściwie jest? Jakie korzyści przynosi graczom? I ile trzeba za niego zapłacić?

Czym jest ray tracing – technologia światła i cieni?
Czym jest ray tracing – technologia światła i cieni?

Producenci kart grafiki wystąpili ostatnio z nowym rozwiązaniem, mającym zaserwować graczom niespotykaną do tej pory jakość światła i cieni. Mowa o ray tracingu – technologii, która ma pozwolić na generowanie fotorealistycznej oprawy wizualnej w grach.