Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS4XONE
Okładka Control (PC)

Control

Control to trzecioosobowa strzelanka science fiction. Gracz musi zmierzyć się z inwazją sił nie z tego świata, a w walce z nimi wykorzystuje szereg zdolności specjalnych oraz telekinetyczny pistolet, który poza strzelaniem pozwala ciskać obiektami i przeciwnikami na odległość.

Akcji | TPP | science fiction | TPS | strzelanki | przygodowe gry akcji | Epic Store exclusive

Okładka Control (PC)

data premiery gry:

27sie2019

PC XONE PS4

Control to trzecioosobowa gra akcji w klimatach rodem z serialu Z Archiwum X czy z gier Alan Wake. Produkcja wyszła spod rąk pracowników studia Remedy, mającego na koncie takie tytuły jak Quantum Break, dwie pierwsze odsłony cyklu Max Payne, czy wspomniana wyżej seria.

Fabuła

Gracze wcielają się w kobietę imieniem Jesse Faden, która pragnąc uporać się ze sprawami ze swojej przeszłości, udaje się do zlokalizowanej w Nowym Jorku tajnej agencji o nazwie Federalne Biuro Kontroli. Gdy odwiedza jej siedzibę, wielki betonowy wieżowiec znany jako Najstarszy Dom, miejsce to staje się celem inwazji mocy nie z tego świata. W niejasnych okolicznościach umiera dyrektor agencji, a na skutek dziwnych rytuałów rządzących działalnością Federalnego Biura Kontroli, funkcję tę przejmuje Jesse. Tym samym to na jej barki spada obowiązek zneutralizowania agresorów.

Mechanika

Control jest strzelanką, w której akcję obserwujemy z kamery umieszczonej za plecami bohaterki. Produkcja mocno odbiega jednak od typowych shooterów TPP. Jesse uzbrojona jest bowiem nie tylko w futurystyczny pistolet, ale dodatkowo posiada także moce specjalne, w tym telekinezę, pozwalającą nam np. na ciskanie obiektami w przeciwników czy lewitację, dzięki której możemy dotrzeć w trudno dostępne miejsca.

Dzięki mocom Jesse rozgrywka w Control koncentruje się na dynamicznej walce, podczas której wykorzystujemy także szereg zdolności specjalnych, możliwy do modyfikowania ekwipunek oraz interaktywne otoczenie.

Nietypowego i niepokojącego klimatu grze dodają lokacje zainspirowane architektonicznym stylem znanym jako brutalizm. Ich kształty ulegają zmianom i najczęściej dzieje się to na naszych oczach, zapewniając mocno surrealistyczne wrażenia. Ma to wpływ również na rozgrywkę, gdyż mapy poziomów nie są stałe, a wnętrze Najstarszego Domu jest znacznie większe niż to sugerują jego rozmiary z zewnątrz.

Struktura zabawy w Control przypomina grę typu metroidvania, gdyż gracz otrzymuje sporą swobodę eksploracji i często musi wracać w odwiedzone wcześniej miejsca, aby dzięki nowym zdolnościom dotrzeć do niedostępnych wcześniej lokacji.

Kwestie techniczne

Control, podobnie jak pozostałe gry od studia Remedy, oferuje realistyczną grafikę, w której duży nacisk położony został na postacie oraz mimikę ich twarzy. Tytuł oferuje także wsparcie dla technologii ray tracingu.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 23+ GB

Ocena czytelników: 6,7 / 10 na podstawie 669 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 3,5 / 10 na podstawie 468 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 209,00 PLN

Klasyfikacja PEGI Control

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Control

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i5-7600K 3.8 GHz / AMD Ryzen 5 1600X 3.6 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 6 GB GeForce GTX 1060 / 8 GB Radeon RX 580 lub lepsza, Windows 10 64-bit
Minimalne: Intel Core i5-4690 3.5 GHz / AMD FX-4350 4.2 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 3 GB GeForce GTX 780 / Radeon R9 280X lub lepsza, Windows 7 64-bit

Recenzja Control – nie interesuje Was ta gra? Popełniacie duży błąd
Recenzja Control – nie interesuje Was ta gra? Popełniacie duży błąd

Recenzja 26 sierpnia 2019, 15:00

Dodatkowo zadania poboczne bywają tak oldskulowe, że parę razy poczułem się, jakbym cofnął się o wiele lat w przeszłość. Na przykład misja, w której trzeba zabić nosicieli pleśni. Wiesz tylko, gdzie ci się znajdują, ale niektóre z sal w budynku to wielkie hale, pełne mniejszych pomieszczeń czy zakamarków, a nie ma żadnych dokładniejszych wskazówek. Czytasz więc kilkakrotnie opis zadania, bo czasem są tam jakieś podpowiedzi, chodzisz po mapie i szukasz śladów – np. pleśni, która porasta drzwi. Wtedy wiesz, że trzeba przez nie przejść i tam szukać dalej. Były takie chwile, gdy już zupełnie zwątpiłem, liżąc ściany i za cholerę nie mogąc znaleźć poszukiwanego obiektu. Cóż, to zabawa opcjonalna dla najbardziej wytrwałych.

PC
XONE
PS4