Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCXONE
Okładka Quantum Break (XONE)

Quantum Break

Dynamiczna, trzecioosobowa gra akcji, osadzona w realiach science-fiction i inspirowana współczesnymi teoriami dotyczącymi podróży w czasie. Tytuł stanowi pierwszą next-genową produkcję fińskiego studia Remedy Entertainment, znanego głównie za sprawą serii Max Payne i Alan Wake.

Akcji | TPP | science fiction | seriale TV | TPS | podróże w czasie | strzelanki

Quantum Break to osadzona w realiach science fiction widowiskowa gra akcji w konwencji TPP, zainspirowana współczesnymi teoriami naukowymi, dotyczącymi możliwości podróżowania w czasie. Za jej powstanie odpowiadają deweloperzy z fińskiego studia Remedy Entertainment, mający na swoim koncie tak znane tytuły, jak Alan Wake, Alan Wake’s American Nightmare, a przede wszystkim dwie pierwsze odsłony kultowej strzelaniny Max Payne.

Opisywana gra jest produkcją ekskluzywną dla platform sprzętowych firmy Microsoft, a więc konsol Xbox One oraz popularnych pecetów z systemem Windows. Warto jednak zaznaczyć, że wersja PC udostępniona została wyłącznie za pośrednictwem sklepu Windows Store i wymaga do działania systemu operacyjnego Windows 10.

Fabuła

Na fikcyjnej uczelni U.S. Riverpoint University prowadzone są badania naukowe nad możliwościami podróżowania w czasie. W trakcie jednego z eksperymentów dochodzi jednak do wypadku, wskutek którego pojawia się cała masa niewytłumaczalnych anomalii, a otaczający nas świat zaczyna powoli i stopniowo się rozpadać. W wyniku zdarzenia dwie osoby, Jack Joyce oraz Paul Serene, obdarzone zostają nadnaturalnymi zdolnościami manipulowania czasoprzestrzenią. Bohaterowie dzielą się na dwa obozy – Jack wraz z bratem, który jest współodpowiedzialny za budowę maszyny czasu, próbują naprawić popełnione błędy i ocalić świat, a Paul, przekonany o nieuchronności katastrofy, przygotowuje plan, pozwalający na uratowanie tylko niewielkiej grupy wybrańców.

Fabuła Quantum Break skonstruowana została w sposób przypominający współczesne seriale telewizyjne, a na przedstawione wydarzenia składają się właściwa rozgrywka oraz sceny filmowe, przygotowane przy udziale aktorów. O ile jednak w grze kierujemy poczynaniami bohatera pozytywnego, czyli Jacka, film skupia się całkowicie na głównym antagoniście gry, Paulu Serene, oraz kierowanej przez niego korporacji Monarch. Dzięki takiemu sposobowi prowadzenia narracji, podczas zabawy możemy poznać wiele aspektów tej samej historii, ukazanej z dwóch różnych punktów widzenia. Pod koniec każdego aktu gry gracze muszą podjąć decyzję, której skutki znajdą swoje odzwierciedlenie w dalszym ciągu opowieści.

Mechanika

Mimo bardzo rozbudowanej warstwy fabularnej, Quantum Break na PC i XONE to jednak przede wszystkim dynamiczna, trzecioosobowa gra akcji, w której oprócz strzelania równie istotny element stanowi przemierzanie kolejnych poziomów i wykorzystywanie swoich zdolności nie tylko do walki, ale także do „naprawy świata”. Ten aspekt rozgrywki jest znacząco urozmaicony przez fakt, że z powodu uszkodzenia czasoprzestrzeni nasze otoczenie nieustannie się zmienia, a wokół nas pojawia się cała masa anomalii, za sprawą których przedmioty, konstrukcje czy budynki znikają lub rozpadają się na naszych oczach. To z kolei sprawia, że podczas zabawy nie podążamy wyłącznie z góry ustaloną ścieżką, będąc niejednokrotnie zmuszonym do poszukiwania alternatywnych rozwiązań i dróg prowadzących do celu.

Przemieszczanie się oraz walkę w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu ułatwiają posiadane przez nas nadprzyrodzone umiejętności, będące efektem nieudanego eksperymentu naukowego. Podczas zabawy możemy więc np. przyspieszyć lub spowolnić upływ czasu, bądź wytworzyć wokół siebie specjalną tarczę ochronną. I choć każda ze wspomnianych zdolności jest niemal nieodzowna podczas starć i pokonywania rozmaitych przeszkód, kluczem do sukcesu jest tu rozsądne ich używanie, gdyż potrzebują one pewnej ilości czasu na regenerację. Całość wymaga więc nie tylko dużej zręczności, ale także umiejętności taktycznego planowania kolejnych posunięć, stanowiąc pewnego rodzaju rozwinięcie rozwiązań, zapoczątkowanych jeszcze w grach z serii Max Payne.

Kwestie techniczne

Oprawa wizualna Quantum Break na platformie PC i XONE generowana jest z wykorzystaniem autorskiego silnika Northlight Engine, który oprócz kreacji widowiskowych i dynamicznie zmieniających się lokacji, pozwala także na realistyczne odwzorowanie mimiki twarzy. Dodatkowo autorzy zadbali także o to, abyśmy podczas rozgrywki nie byli zanadto rozpraszani przesadnie rozbudowanym interfejsem, więc jest on tutaj wyjątkowo minimalistyczny, ograniczając się w zasadzie do kilku ikon odpowiedzialnych za posiadane przez nas moce. Z racji iście filmowego rozmachu, z jakim zrealizowany został Quantum Break, w grze nie zabrakło także kilku mniej lub bardziej znanych aktorów. W obsadzie gry znaleźli się m.in. Shawn Ashmore (The Following, seria X-Men), Aidan Gillen (Gra o Tron) czy Dominic Monaghan (Lost: Zagubieni, trylogia Władca Pierścieni).

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 7,8 / 10 na podstawie 1446 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 7,2 / 10 na podstawie 517 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 244,90 PLN

Gry podobne do Quantum Break

Klasyfikacja PEGI Quantum Break

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Quantum Break

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i5-4690 3.9 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce 970/Radeon R9 390 lub lepsza, 55 GB HDD, Windows 10 64-bit
Minimalne: Intel Core i5-4460 2.70 GHz/AMD FX-6300 3.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce 760/Radeon R7 260x lub lepsza, 55 GB HDD, Windows 10 64-bit

Recenzja gry Quantum Break na PC - konwersja do gruntownej poprawki

Recenzja 9 kwietnia 2016, 15:12

Gra na komputerze nie wygląda wcale lepiej niż na Xboksie, o czym można przekonać się dzięki załączonym do recenzji obrazkom. Zauważyłem jednak, że lepiej wypada jeśli chodzi o szybkość doczytywania tekstur, co jest szczególnie zauważalne w przypadku ładowania stanu gry po uruchomieniu programu – na konsoli wczytywanie poziomu potrafił trwać nawet ponad dwie i pół minuty! Na PC sytuacja ta nie prezentuje się już tak źle i trwa co najmniej o połowę krócej. Także w tym przypadku należy się duży plus, jednak twórcy nie wykorzystali korzyści płynącej z większej pamięci RAM na płycie głównej oraz kartach graficznych i nie zmienili nic jeśli chodzi o częstotliwość doczytywania się kolejnych fragmentów lokacji lub przerw pomiędzy przerywnikami filmowymi a właściwą rozgrywką.

XONE
PC