Control Foundation: Figurki maneki-neko, lista
Aktualizacja:
Na tej stronie poradnika do gry Control Fundament - The Foundation informujemy gdzie znaleźć wszystkich 8 figurek maneki-neko powiązanych z trofeum Jeden z nas. Dowiesz się ponadto gdzie jest sekretne pomieszczenie odblokowywane po odnalezieniu wszystkich figurek kotów.
Do opisanych poniżej figurek możesz docierać w dowolnej kolejności. Niektóre z nich mają dodatkowe wymagania (np. zaliczenie jakiegoś questu) i informujemy oczywiście o tym w ich opisach. Odnajdywaniem figurek radzimy zająć się dopiero po zaliczeniu głównej fabuły i wszystkich opcjonalnych questów. Jesse będzie mogła wtedy bezproblemowo wszędzie dotrzeć.
- Figurka 1 - Jaskiniowy most
- Figurka 2 - Przepaść
- Figurka 3 - Skrzyżowanie
- Figurka 4 - Magazyn
- Figurka 5 - Magazyn
- Figurka 6 - Zawalony dział
- Figurka 7 - Zderzenie astralne
- Figurka 8 - Zderzenie astralne i Zawalony dział
- Odnalezienie sekretnego pokoju
Figurka 1 - Jaskiniowy most


To jedna z bardziej problematycznych figurek. Jest ona powiązana z pokazanym na powyższych obrazkach obszarem wykopalisk, który podzielono na kwadratowe pola.
Twoim zadaniem jest sprowadzenie w to miejsce 8 czarnych sześcianów i umieszczenie ich w odpowiednich polach. W zrealizowaniu tego planu pomoże ci przede wszystkim lewitacja.

Zacznij od przeniesienia się do punktu kontroli Jaskiniowy most (Cave Bridge), który możesz odblokować podczas zaliczania questu Gwóźdź.
Na górnych półkach możesz zacząć odnajdywać pierwsze czarne sześciany. Podnoś je i rzucaj nimi w stronę widocznego w oddali obszaru wykopalisk.


Po jeden z sześcianów musisz dolecieć do najbardziej oddalonego pomostu (obrazek 1). Skręć w lewo żeby go znaleźć (obrazek 2).

Inny trudniejszy do odnalezienia sześcian odnajduje się w sąsiedniej lokacji, do której prowadzi tabliczka Research Site Delta.
W okolicy znajduje się również dolny punkt kontroli - System jaskiń (Cave System). Skorzystaj z niego jeśli chcesz powrócić na górę do punktu Jaskiniowy most. Wszystkie sześciany powinny na szczęście w międzyczasie pozostać na tych samych miejscach.

Czarne sześciany musisz rozmieścić na polach we właściwy sposób - pokazuje to dołączony obrazek. Wykorzystuj to, że podczas używania lewitacji możesz upuszczać przenoszony obiekt bez rzucania nim (wciśnięcie Kwadratu w wersji na PS4).

Możesz już podnieść figurkę kota, która pojawiła się pomiędzy sześcianami.
Figurka 2 - Przepaść


Zdobycie tej figurki jest możliwe podczas zaliczania pobocznego questu Znalezione nagranie lub po jego ukończeniu - w razie potrzeby przejdź do naszej solucji.
Dla przypomnienia do lokacji Przepaść (Chasm) możesz dotrzeć po odblokowaniu obu nowych mocy Jesse. Musisz rozpocząć przy punkcie kontroli System jaskiń (Cave System) i użyć Kształtowania do wysunięcia bocznej półki. Pozwoli to Jesse dotrzeć do górnego pomostu.

Jeśli nie zrobiłeś jeszcze zadania Znalezione nagranie, to rozpocznij je niszcząc pokazane na obrazku przejście blokowane przez kryształy.

Jeżeli ukończyłeś już wspomniany quest, to dotrzyj do pokazanej na obrazku dolnej bramki, która będzie już otwarta. Podnieś z pomocą lewitacji przenośną lampę i zacznij jej używać do oświetlania ciemnej jaskini.

Sekret odnajduje się w końcowej części jaskini. Jeśli wybrałeś tylne wejście, to podczas eksploracji jaskini zwracaj uwagę na jej lewe ściany. Musisz zlokalizować pokazane na obrazku przejście. Połóż lampę / telewizor na ziemi i użyj telekinezy do usunięcia głazów blokujących tunel.

Przeciśnij się przez częściowo zawalone przejście żeby znaleźć figurkę kota.
Figurka 3 - Skrzyżowanie


Odnalezieniem tej figurki możesz zająć się niedługo po odprawieniu rytuału w lokacji Zawalony dział (Collapsed Department). Wyrusz z miejsca, w którym znajdował się monolit i kieruj się na północ.
Musisz docelowo dotrzeć do bardzo wysoko położonej półki z powyższych obrazków, z której widać lokację Skrzyżowanie (Crossroads).

Musisz teraz zacząć używać lewitacji do docierania do innych wysoko położonych półek. Zacznij od dotarcia do tej z obrazka.


Kolejne dwie półki zaznaczyliśmy na dołączonym obrazku. Na ostatniej półce znajdziesz skrzynkę z figurką kota.
Figurka 4 - Magazyn

Na potrzeby zdobycia tej figurki musisz odblokować piętra 5 i 6 wieży znajdującej się w lokacji Magazyn (Warehouse). Ma to miejsce w drodze do jednego z monolitów w głównym queście Gwóźdź.
Użyj windy żeby dotrzeć na poziom 5 - Elevator Machine Room. Ponownie skorzystaj z panelu i wybierz podróż na poziom 6 - Upper Warehouse.

Twoje zadanie to zniszczenie 4 węzłów Syku (Hiss Nodes) i musisz tego dokonać w trakcie pojedynczej przejażdżki z poziomu 5 na poziom 6 - przykładowy węzeł pokazuje obrazek. Do niszczenia węzłów trzeba używać ataku wręcz (Trójkąt w wersji na PS4).
Pierwszy węzeł pojawia się na wprost od Jesse, a każdy kolejny wymaga obrócenia się o 90 stopni w prawo i podbiegnięcia do kratki. Łatwo można niestety nie zdążyć lub przegapić moment idealnego trafienia w węzeł.
Zagadkę możesz sobie ułatwiać zatrzymując windę w trakcie podróży z piętra 5 na 6. Gdy tylko usłyszysz dźwięk węzła Syku wciśnij przycisk żeby winda się zatrzymała. Pozwoli ci to na spokojnie ustawić się przed węzłem i użyć na nim ataku wręcz. Powtórz to jeszcze 3 razy - za każdym razem uruchom ponownie windę i zatrzymaj ją tuż po usłyszeniu nowego węzła.

Jest duże prawdopodobieństwo, że nie zaliczysz zagadki za pierwszym podejściem. Powróć w takiej sytuacji windą na poziom 5 i spróbuj ponownie wyruszyć na poziom 6.
Jeśli poprawnie zniszczyłeś wszystkie 4 węzły, to po dotarciu na poziom 6 figurka kota pojawi się przed windą.
Figurka 5 - Magazyn

Zdobyciem tej figurki możesz zająć się dopiero po odblokowaniu pobocznego questu Kolekcja Pope, który opisaliśmy na oddzielnej stronie naszej solucji. Dla przypomnienia quest ten można otrzymać po awansowaniu do głównej misji Piramida.
Zajęcie się questem Kolekcja Pope odblokowuje poziom 0 wieży - Basement Lab w lokacji Magazyn (Warehouse). Dotrzyj tam i odszukaj pokazane na obrazku pokrętło.

Wyjdź z wieży i zajmij się zbadaniem sąsiadujących z nią żółtych budynków. W jednym z nich znajdziesz prysznice i możesz uruchomić jeden z nich. Zaczekaj aż zacznie płynąć woda.

Obróć się o 180 stopniu. Figurka kota pojawi się w tym pomieszczeniu.
Figurka 6 - Zawalony dział

Użyj szybkiej podróży żeby przenieść się do punktu kontroli Zawalony dział (Collapsed Department). Podążaj główną ścieżką aż dotrzesz do pomieszczenia Data Entry and Filing z powyższego obrazka. Warto rozpocząć od pozbycia się przebywających tu wrogów.

Zbadaj pomieszczenia biurowe na parterze. W jednym z nich możesz użyć telekinezy lub ładunków wybuchowych do zburzenia fragmentu ściany.

Wejdź do pomieszczenia, które jest jednocześnie ukrytym obszarem. Obróć się w prawo i zburz drugą ścianę.

W nowym małym pomieszczeniu znajdziesz figurkę kota.
Figurka 7 - Zderzenie astralne

Dotrzyj do dowolnego punktu kontroli i przenieś się do lokacji Zderzenie astralne (Astral Collision), czyli do płaszczyzny astralnej, którą po raz pierwszy mogłeś odwiedzić w ramach głównego zadania Gwóźdź.
Wyrusz dokładnie na wprost, kierując się w stronę pokazanej na obrazku centralnej platformy, czyli tej, którą odblokowałeś na samym końcu podczas pierwszej wizyty w płaszczyźnie astralnej.

Użyj dowolnej broni do zniszczenia kryształów tworzących fragment posadzki w centralnej części tego obszaru.

Zniszczenie kryształów odsłoni interaktywny sześcian - użyj telekinezy żeby przyciągnąć go do siebie.

Z sześcianem udaj się na koniec obszaru. Połóż go na ziemi i użyj broni palnej do zniszczenia kryształów z dołączonego obrazka.

Zniszczenie kryształów odsłoni slot, w którym można umieścić sześcian. Dokonaj tego zanim odbudują się kryształy.

Poprawne rozwiązanie zagadki doprowadzi do pojawienia się pokazanej na obrazku małej platformy. Dotrzyj tam dzięki lewitacji, a znajdziesz figurkę kota.
Figurka 8 - Zderzenie astralne i Zawalony dział

Figurka ta wymaga odwiedzenia dwóch różnych obszarów. Na początek dotrzyj do dowolnego punktu kontroli i przenieś się do lokacji Zderzenie astralne (Astral Collision), czyli do płaszczyzny astralnej, którą po raz pierwszy mogłeś odwiedzić w ramach głównego zadania Gwóźdź.
Po tym jak zostaniesz teleportowany obróć się o 90 stopni w prawo i wykonaj kilka kroków do przodu. Musisz zeskoczyć do pokazanego na obrazku niższego obszaru. Pomóż sobie oczywiście lewitacją żeby się nie rozbić.

Po wylądowaniu rozpraw się z opcjonalnymi przeciwnikami. Rozejrzyj się po okolicy za pokazanym na obrazku sześcianem.

Rzuć sześcianem w widoczną w oddali częściowo odsłoniętą toaletę. Jeśli chcesz możesz tam dodatkowo polecieć żeby odkryć także jedno z ukrytych miejsc, ale jest to opcjonalne.


Powróć do dowolnego punktu kontroli i tym razem użyj szybkiej podróży żeby przenieść się do Zawalonego działu (Collapsed Department). Rozpocznij podróż przez tę lokację. Celem podróży jest astralna toaleta z powyższych obrazków.

Pokonaj latających przeciwników, którzy mogą przebywać w sferze astralnej. Jeśli poprawnie wcześniej rzuciłeś sześcianem, to będzie on tu teraz lewitował. Złap go i rzuć nim w pokazany na obrazku slot.

Figurka kota pojawi się przy przejściu pomiędzy toaletą i płaszczyzną astralną.
Odnalezienie sekretnego pokoju


Na poszukiwania sekretnego pomieszczenia możesz wyruszyć dopiero po zdobyciu wszystkich 8 figurek. Cel podróży pokazują dołączone obrazki - jest to lokacja z pomostami nad przepaścią.
Najlepiej jest wybrać punkt kontroli Zawalone przejście (Collapsed Department) i wrócić się do obszaru z pomostami. Dotrzej do pomostu najbardziej wysuniętego na wschód.

W miejscu tym powinno znajdować się 9 kotów - 1, który był tu od zawsze, oraz 8, które zdołałeś odnaleźć.

Skorzystaj z nowo odblokowanego przejścia. Doprowadzi cię ono do sekretnego pokoju i gra nagrodzi cię tu trofeum Jeden z nas.

Dodatkowa nagroda za odnalezienie wszystkich figurek kotów to kocie uszy, które możesz zabrać z piedestału. Jesse automatycznie je założy i będą pojawiały się w dalszej grze. Jeśli nie chcesz z nich korzystać, to odłóż je w miejscu, w którym je znalazłeś.
0
Komentarze czytelników
best.nick.ever Generał
Tak naprawdę ten poradnik to syf. Szukam autora i nie mogę znaleźć. Naprawdę, to nawet nie jest tłumaczenie instrukcji obsługi, do czego gol ostatnio przyzwyczaił. Jestem zdania, ze jak coś ci się nie chce to po prostu tego nie rób.
ZglenQa Legionista
SHUM -> po ukończeniu każdej z gier na obu automatach (można użyć trybu wspomagania zwłaszcza na wyzwaniach bo te pod koniec są piekielnie trudne) otrzymujemy dodatkowy strój: Skafander Międzywymiarowy.
marii_w Junior
Moze mi kyos pomoze nie moge wejsc do labiryntu popielniczki mam walkmena weszlam tam raz ale nie przeszlam calego bo nie doszlam do dalszej czesxi glownej akcji poprotu przeszlam kawalek jesse powiedziala ze wypas i koniec i teraz nie moge znow wejsc przenosi mnie z powrotem na poczatek labiryntu ktos moze pomoze czemu tak jeat co jeszcze musze zrobic? Mam tylko do zrobienia rentgen di ktorego tez mam zablokowane wejscie bo pulpit jest zablokowany kludka czerwona jest zamiast zielonej obok tego monitora co musze ustawic wedlug kartki. Pomocy stoje w miejscu
młoda foka Centurion
Nikt Ci nie pomoże bo napisałeś "kludka" zamiast "kłódka" i nikt nie wie o co Ci chodzi.
zanonimizowany1355432 Legionista
Dlaczego po pobraniu poradnika nie ma w nim informacji o DLC, a na stronie są? Specjalnie kupiłem Premium i przyznam, że czuję się oszukany. Na górze widnieje informacja, że są poradniki do DLC, ale po kliknięciu w odnośnik przenosi tylko do głównego poradnika - do gry podstawowej, bez dodatków.
AGRO Junior
Byłem sceptyczny, co do tej gry, ale teraz stwierdzam, że twórcy odwalili kawał dobrej roboty. Trzeba się nakombinować 200 raz zginąć, żeby rozwiązać jakiś zadanie, a walka jest tu konkretna. Kulka to kulka ma zabić lub ranić, a nie jak Arnold w "Komando" 5000 narodu leci na niego wszyscy strzelają, a on jednym pociągnięciem z kałacha kopie im groby. Ja polecam tę grę dla ludzi cierpliwych lubiących zagadki i kombinowanie. Trzeba pomyśleć żeby ją przejść. 30 godzin jak ktoś pisał to chyba pierwszą i ostatnią misje zrobił.
nikones Junior
Sorry, ale niestety tak chujowe i nieczytelne macie te poradniki, że szkoda gadać, Eurogamer jest o niebo, a nawet trzy nieba lepszy. Zamiast wrzucić miejsce na mapie to dajecie jakieś z dupy opisy i screeny na których gówno widać, szczególnie jak się szuka takich miejsc i nie zna się rozkładu wszystkich sektorów i szczegółów na pamięć, jebać was.
Lukas1983 Centurion
Bałem się, że nie ukończę tej gry bo czytałem, że jest bardzo trudna. Zwłaszcza że Control to dzieło Remedy, czyli studia, które stworzyło Alana Wake'a, od którego odbiłem się właśnie ze względu na poziom trudności (pomijając że AW to po prostu bardzo średnia gra).
A tu proszę, takie ułatwienie. No i oczywiście Control jest grą ciekawszą i intrygującą.
Anger Junior
Nawiązanie do ucieczki z filmu Skazani Na Shawshank MISTRZOSTWO ŚWIATA!!
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
