Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 2 października 2018, 11:30

autor: Retromaniak

Gra odkąd pamięta: Atari XL, Amiga, PC. Dawniej przeciwnik konsol, dziś grywa głównie na Xboksie One.

30 najlepszych tycoonów w historii – top strategie ekonomiczne na PC

Kiedyś uwielbiane, a dziś zapomniane tycoony mają bogatą historię, w której nie brakowało gier wybitnych. Proponujemy przegląd trzydziestu naszym zdaniem najlepszych symulacji ekonomicznych, jakie ukazały się w ciągu blisko 30 lat istnienia tego gatunku.

Któż z nas nie marzył kiedyś o rozkręceniu intratnego biznesu czy o stanowisku menadżera w poważnej firmie? Wielu z Was ta sztuka pewnie się nawet udała. O ile jednak w realnym życiu błędy mają swoje konsekwencje, w wirtualnym świecie możemy eksperymentować bez żadnych ograniczeń. Gry ekonomiczne – zwane popularnie tycoonami – dają możliwość sprawdzenia się w roli właściciela firmy, burmistrza miasta, starożytnego wodza, farmera czy pirata na dorobku. Nieważne, kim tak naprawdę jesteśmy. I za to właśnie chyba najbardziej je kochamy.

Jak powstawała ta lista? Kierowaliśmy się paroma zasadami:

  1. Stawiamy na różnorodność – chcieliśmy wymieszać klasykę ważną dla rozwoju gatunku z grami, które są warte polecenia tu i teraz.
  2. Nie boimy się staroci. Dlaczego? Bo są one w większości przypadków znacznie lepsze od swych nowszych odpowiedników i często wciąż grywalne.
  3. Jedna seria – jedna gra. Zdarzyły się nam wyjątki, niemniej przeważnie staraliśmy się wybrać najlepszą odsłonę cyklu (co nie znaczy, że pozostałych nie doceniamy).

Szczyt popularności gatunku przypadł mniej więcej na okres od połowy lat 90. ubiegłego wieku do połowy pierwszej dekady obecnego stulecia. Nie znaczy to jednak, że w ostatnich latach na rynku w ogóle nie pojawiały się prawdziwe perełki tego typu. Chcąc przybliżyć Wam zarówno te starsze, jak i nowsze produkcje, przekopaliśmy się przez blisko 30 lat historii gatunku i wybraliśmy 30 najważniejszych według nas tytułów. Gotowi? No to zaczynamy!

Anno 1404

Gry z serii Anno od lat imponują rozmachem i przepiękną oprawą graficzną. - 2018-10-02
Gry z serii Anno od lat imponują rozmachem i przepiękną oprawą graficzną.

ANNO 1404 W SKRÓCIE

  1. Rok wydania: 2009
  2. Platformy: PC, NDS, WII
  3. Tematyka: ekonomiczny city builder w średniowiecznych realiach

Pierwsza odsłona popularnego cyklu Anno stworzona została w 1998 roku przez austriackie studio Max Design jako swoista odpowiedź na popularność konkurencyjnej serii The Settlers. Podobnie jak jego bezpośredni rywal Anno 1602 bardzo mocno uprościło aspekt militarny, koncentrując się na ekonomii i handlu (również morskim). Z czasem pieczę nad serią przejęło niemieckie Related Designs, a następnie (o ironio!) niegdysiejsi konkurenci z Blue Byte Software (twórcy serii The Settlers). Choć poszczególne części cyklu osadzone zostały w różnych okresach historycznych, łączy je podobna mechanika rozgrywki, a także fakt, że suma cyfr w tytułach kolejnych odsłon zawsze wynosi 9.

Do naszego zestawienia wybraliśmy wydane w 2009 roku Anno 1404, będące pierwszą pozycją z serii, przy powstawaniu której pomagali deweloperzy z Blue Byte Software. W grze przenosimy się do tytułowego początku XV stulecia, a naszym zadaniem jest stworzenie sprawnie funkcjonującej osady, która z czasem przekształci się w tętniącą życiem metropolię. Wraz z postępami w rozgrywce zasiedlamy kolejne wyspy, zaspokajając potrzeby kolonistów i popyt na określone towary, a także prowadząc działania o charakterze dyplomatycznym. Nie bez znaczenia pozostaje również handel morski pomiędzy poszczególnymi wyspami naszego imperium i uproszczona walka.

Anno 1800 trafi na rynek już 26 lutego 2019 roku i przeniesie nas do czasów rewolucji przemysłowej.

Anno 1404 to ostatnia jak dotąd wydana odsłona serii, osadzona w realiach historycznych. Po niej twórcy wykonali ostry zwrot w kierunku science fiction, a akcja kolejnych gier toczyła się odpowiednio w roku 2070 i 2205. I trzeba przyznać, że mimo upływu lat produkcja ta wciąż prezentuje się bardzo dobrze i potrafi wciągnąć na naprawdę długie godziny. Do tego Anno 1404 (najlepiej w edycji Gold zawierającej dodatek Venice) wciąż bez problemu zakupimy na wszystkich liczących się platformach dystrybucji cyfrowej – choć w odróżnieniu od rodzimego wydania pudełkowego wyłącznie w angielskiej wersji językowej. Z pewnością warto też poczekać na zapowiedzianą już kolejną odsłonę cyklu – czyli Anno 1800.

  1. Oficjalna strona serii
  2. Karta gry w serwisie Steam
  3. Karta gry w serwisie Ubisoft Store
  4. Karta gry w serwisie GOG.com

Banished

Sroga zima to prawdziwa szkoła przetrwania dla naszych osadników. - 2018-10-02
Sroga zima to prawdziwa szkoła przetrwania dla naszych osadników.

BANISHED W SKRÓCIE

  1. Rok wydania: 2014
  2. Platformy: PC
  3. Tematyka: sandboksowy city builder z elementami survivalowymi

Banished to jedna z niewielu w pełni niezależnych gier w naszym zestawieniu. Za jej powstanie odpowiada studio Shining Rock Software, liczące tylko jednego członka zespołu, którym jest nasz rodak Łukasz Hodorowicz (jego brat skomponował muzykę do gry). Opisywana produkcja to swoisty ekonomiczny sandbox osadzony w realiach średniowiecza. Choć widać tu inspiracje najważniejszymi przedstawicielami gatunku (takimi jak serie The Settlers oraz Anno), dzięki kilku świeżym i oryginalnym pomysłom autora już na etapie produkcji projekt ten spotkał się ze sporym zainteresowaniem graczy.

Podczas zabawy obejmujemy dowództwo nad niewielką grupą ludzi, wypędzonych ze swego rodzinnego miasta. Kiedy znajdują oni miejsce odpowiednie do osiedlenia, ich jedyny majątek stanowią ubrania oraz kilka wozów z podstawowymi surowcami. Naszym zadaniem jest zadbać, by nasi podopieczni utrzymali się przy życiu, a z czasem rozwinęli swą małą społeczność.

Na pierwszy rzut oka pod względem mechanizmów rozgrywki Banished nie różni się znacząco od większości podobnych gier ekonomicznych: wznosimy kolejne budynki i nakazujemy swoim podwładnym zająć się np. łowiectwem, zbieractwem, rolnictwem czy handlem. Co ważne, w grze nie znajdziemy typowych drzewek rozwoju, a posiadając odpowiednie surowce, możemy w każdej chwili wybudować dowolną strukturę, co nadaje całości znacznie bardziej sandboksowego charakteru.

W Banished umiejętnie wpleciono również silny wątek survivalowy. Głównym „surowcem” w grze są bowiem osadnicy, którzy z upływem czasu dorastają, płodzą potomstwo i umierają ze starości. Do zaspokojenia wszystkich ich potrzeb niezbędna jest więc odpowiednia gospodarka zasobami, a nie lada problemem może okazać się przetrwanie srogiej zimy czy gnębiące naszą populację klęski nieurodzaju, plagi, pożary lub susze. Wszystko to sprawia, że każda zła decyzja doprowadzić może do masowych zgonów, a rosnący w miarę postępów w grze poziom trudności i skomplikowania rozgrywki może zrazić niejednego niewprawnego amatora tycoonów.

  1. Oficjalna strona gry
  2. Karta gry w serwisie Steam
  3. Karta gry w serwisie GOG.com

Która grę lub serię najcieplej wspominasz?

30,5%

The Settlers

14,9%

Cities: Skylines

12,6%

Anno

11,5%

RollerCoaster Tycoon

10,4%

Caesar / Faraon

7,8%

Tropico

5,8%

SimCity

2,9%

Jurassic World: Evolution

2,7%

Port Royale

0,9%

Planet Coaster

Cities: Skylines

Cities: Skylines

Faraon

Faraon

SimCity 4

SimCity 4

The Settlers II: 10-lecie

The Settlers II: 10-lecie

RollerCoaster Tycoon 3

RollerCoaster Tycoon 3

Tropico 3

Tropico 3

Pizza Connection 2

Pizza Connection 2

Planet Coaster

Planet Coaster

Theme Hospital

Theme Hospital

Railroad Tycoon Deluxe

Railroad Tycoon Deluxe

20 najlepszych gier strategicznych wszech czasów na PC
20 najlepszych gier strategicznych wszech czasów na PC

Niedawno prezentowaliśmy listę dwudziestu najlepszych gier strategicznych ostatnich lat. Dziś czas sięgnąć trochę dalej w przeszłość i przyjrzeć się dwudziestu najlepszym strategicznym klasykom.

Gry strategiczne na Androida – najciekawsze strategie mobilne
Gry strategiczne na Androida – najciekawsze strategie mobilne

Rynek mobilny to nie tylko proste gry dla niedzielnych graczy, ale także zaawansowane strategie dla wymiataczy. Wybraliśmy najciekawsze z nich, a na liście znajdziecie zarówno darmowe jak i płatne tytuły.

Komentarze Czytelników (23)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
02.10.2018 17:26
3
Marvin
18
Common z loot boxa

Wszystko świetnie, sporo fajnych gier itd., ale problem w tym, że tylko 6 z nich jest prawdziwymi "tycoonami" i jakieś 10 są podobnymi "symulacjami biznesu", a reszta to, po prostu, strategie ekonomiczne.

Jeśli poszerzamy pojęcie "tycoonów" tak bardzo, to gdzie jest seria "X"? Co prawda, to symulatory kosmiczne, ale "end game" polega na zbudowaniu imperium ekonomicznego, a o EVE Online nie wspomnę.

02.10.2018 18:08
3
odpowiedz
1 odpowiedź
RedFade
5
Junior

Czas nie obszedł się łagodnie z Cezarem 3 ? Niby dlaczego ?
Gra nadal wygląda przyjemnie jak z resztą większość RTSów czy tycoonów w tamtych czasach, a na pewno lepiej niż większość gier 3d wydanych później.
Nadal jest bardzo grywalna, a to że jest wymagająca i nad jednym scenariuszem często trzeba spędzić kilka godzin to nie wada.

02.10.2018 20:12
christbrando
56
Antyhejter

Co racja to racja! Gry 2D nie starzeją się graficznie tak, jak znacznie nowsze, pierwsze produkcje w 3D, które dziś często przyprawiają o głupkowaty uśmiech. I bardzo dobrze, bo dzięki temu można dziś pograć w wiele klasycznych tytułów bez poczucia obrzydzenia.

post wyedytowany przez christbrando 2018-10-02 20:12:57
02.10.2018 18:53
😃
1
odpowiedz
1 odpowiedź
topyrz
59
pogodnik duchnik

Ale klikacza w postaci Fallout Shelter to już mogliście sobie podarować.

02.10.2018 22:29
Marvin
18
Common z loot boxa

Nie mogli, bo "spece" z GOLa nie znają się na grach.

02.10.2018 19:22
1
odpowiedz
3 odpowiedzi
christbrando
56
Antyhejter

A moim zdaniem pojęcie "tycoonów" jest właśnie pojęciem bardzo szerokim, które skupia w sobie nie tylko rasowe tycoony, ale także city buildery, część simów i większość strategii, w których wątek ekonomiczno-gospodarczy jest silniejszy od militarnego.

Oczywiście jest jeszcze cała masa gier z pogranicza tycoonów, jak wspomniany przez Marvina cykl "X" czy serie takie jak Twierdza, The Guild itd. Oczywiście każdemu nigdy nie dogodzisz, ale uważam, że dobór gier do zestawienia jest świetny i żaden naprawdę ważny tytuł nie został tu pominięty.

02.10.2018 22:28
1
Marvin
18
Common z loot boxa

Nie do końca masz rację, bo słowo "tycoon" nie zostało wyssane z czterech liter na potrzeby gier komputerowych, tylko ma konkretne znaczenie w języku angielskim, a mianowicie określa się nim przedsiębiorcę, który dzięki sukcesowi odniesionemu w jakimś przemyśle zdobył bogactwo i władzę jak np. Thomas Edison, Henry Ford, czy Bill Gates.

Stąd też grami typu (nie gatunku) "tycoon" określamy gry, które skupiają się na budowie imperium przemysłowego, a nie np. miast, czyli przytoczone przez Ciebie The Guild jak najbardziej można zaliczyć, ale Twierdzę już nie. Innym dobrym przykładem jest Offworld Trading Company.

02.10.2018 23:31
Kajdorf
56
Konsul

Tylko czy Offworld jest tycoonem? Wg mnie nie, skoro tutaj rozgrywka trwa ok 30 min. Rozgrywka w Offword polega na systemie meczów, gdzie potem budujemy wszystko od nowa, więc gdzie masz rozbudowę imperium? W tych bonusach za każdy rozegrany mecz? Czy może w wyborze rożnych korporacji? Więc, skoro krytykujesz Twierdzę w trybie ekonomicznym, to nie zgadzam się z taką oceną Offworlda.

03.10.2018 01:57
Marvin
18
Common z loot boxa

@Kajdorf
Jeśli tak, to masz rację. Przyznaję, że Offworlda kupiłem już dawno, ale do tej pory w niego nie grałem i nie zdawałem sobie sprawy jak dokładnie przebiega rozgrywka.

03.10.2018 00:22
odpowiedz
Bri
94
Hekatonhejr

Dlaczego nie można oddać głosu na TTD ?
Skoro są mobilne tytuły to czemu brakuje czegoś od KairoSoft? "Pyraplex" "Mall Story" "Oh Edo Town" ??
Settlers bez ścieżek i chorągiewek to była kiszka na wzór RTSów.

03.10.2018 01:02
2
odpowiedz
Alacer
51
Pretorianin

Moja definicja "tycoona" chyba też jest inna. Większość z tych gier nim nie jest.

03.10.2018 02:06
👍
1
odpowiedz
petemut
25
Chorąży

Wreszcie porządnie zrobione zestawienie typu „najlepsze gry z gatunku…”. Wystarczyło dać to do zrobienia komuś, kto ten gatunek zna i wyliczy wszystkie ważniejsze serie i tytuły. Dla uniknięcia kontrowersji autor zrezygnował z szeregowania według miejsc, ale dla mnie to akurat nie ma większego znaczenia. Istotne, że naprawdę tu w zasadzie niczego nie brakuje, co bezwzględnie wymagało wzmianki (przynajmniej z głównego nurtu tego gatunku). Można by dyskutować czy niektóre z wymienionych tytułów były faktycznie tymi najlepszymi, najbardziej reprezentatywnymi z danej serii do której należały, ale to jest kwestia bardzo subiektywna. Jeśli ktoś chciałby coś poznać z tego gatunku, to spokojnie może się oprzeć na tym zestawieniu.

Co do pojęcia „tycoon”, to raczej tu chodziło o jakiś bardziej chwytliwy tytuł dla tego tekstu, a nie ścisłe znaczenie tego słowa w grach. Druga część tytułu wyraźnie sugeruje, że chodzi o strategie ekonomiczne, a pod nie city buildery jak najbardziej da się podpiąć.

Inna rzecz, że takie Settlers, to w zasadzie bardziej rozbudowany w aspekcie ekonomicznym rts. No ale skoro przyjęło się go wrzucać do worka ze strategiami ekonomicznymi to niech będzie. Tyle że wtedy wypadało wymienić bardzo podobnego mu przedstawiciela, i notabene bardzo niedocenionego, czyli Knights & Merchants. Ale prędzej bym widział jedno i drugie w zestawieniu najlepszych rtsów (przyjmijmy że top 50).

A tak poza tym to ta wyliczanka trochę jest argumentem za tym, że „kiedyś to były gry…”. Niby współcześnie coś tam powstaje w tych okolicach gatunkowych, no ale to jednak nie ta ilość co kiedyś. A i co do jakości gameplayu to wątpię (bo nie mam ogranych tych banishedów, northgardów itp.), żeby to było równie bardzo dobre, co gry z tego gatunku sprzed około 20 lat. Próbowałem jakiś czas temu Offworlda i choć z początku mnie wciągnął, to potem jakieś bugi zraziły mnie do tej gry. A następcę Cultures czyli Valhalla Hills to raczej pominę milczeniem, tak jak i crap o nazwie Cities in Motion 2. Sukces Cities Skylines (przyznaję, solidna rzecz), to raczej wyjątek. Z różnych opinii/komentarzy/recenzji wnoszę, że wiele innych współczesnych strategii ekonomicznych/city builderów ma całkiem sporo niedoróbek i ułomności, więc… kiedyś to były gry, a nie to co teraz ;P

03.10.2018 09:08
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
Ardaszir226
2
Legionista

Skąd informacja, że twórca Banished jest Polakiem?

03.10.2018 09:36
1
Tzymische
58
Generał

No ma na imie Luke, na nazwisko Hodorowicz, mieszka w Pennsylwani - wiadomo ze Polak ;)

03.10.2018 09:57
christbrando
56
Antyhejter

Dokładnie jest Kanadyjczykiem polskiego pochodzenia, czyli jakby nie było naszym rodakiem :)

03.10.2018 12:56
odpowiedz
maxxi_sc
20
Chorąży

Lata temu zagrywalem sie w deep sea tycoon <3 uwielbialem, choć była to nie zbyt skomplikowana gierka

03.10.2018 15:39
odpowiedz
Cobrasss
131
Senator

Niestety nie mój gatunek ale grałem niektóre z nich. np Simcity 4. Choć kiedyś sprawdzałem demko Mall Tycoon.

03.10.2018 20:01
😡
odpowiedz
MarioBross
32
Chorąży

Dlaczego w ankiecie brak Game Dev Tycoon? Rasowy tycoon, nie to, co ponad połowa tytułów i taka wtopa.

03.10.2018 20:10
odpowiedz
Futrzak
0
Junior

Skoro są tutaj nie tylko typowe tycoony ale również strategie ekonomiczne to dodałbym tutaj Factorio w trybie swobodnej rozgrywki. Może i jest nieco Sandboxowa pod względem rozgrywki, ale gdy się wylaczy kosmitów to zwykła strategia ekonomiczna. Można budować i budować i nigdy się nie nudzi :)

post wyedytowany przez Futrzak 2018-10-03 20:11:40
04.10.2018 16:49
odpowiedz
Cziczaki
123
Renifer

Artykuł napisany tak, jakby został za sponsorowany przez GOGa, ale ciągle dopisek że lepiej kupić używkę, bo obecne wersje w cyfrowej dystrybucji na GOGu nie mają polskiej wersji językowej. : P

05.10.2018 21:07
odpowiedz
MANTISTIGER
13
Chorąży

Mnie podobał się kiedyś taki tycoon dość stary ale nie pamiętam tytuł a chętnie by w niego zagrał.Pamiętam tylko że stał domek chyba ze strażnikami to chyba w Afryce się działo i ochraniało się zwierzęta Afrykańskie.Trzeba było tym zwierzętom zapewnić pożywienie wodę,odpowiedni teren uważać czy nie są chore chronić przed kłusownikami odstrzeliwać zwierzęta jak za dużo ich było i agresywne były.I żeby bez powodu nie atakowały innych safari można było urządzać.

06.10.2018 10:23
odpowiedz
Seboolek
134
Ssak Naczelny

O kurde, zapomnialem juz o SimFarm. To byla dobra gra. Mialem ja na amidze i ani ja ani moja mama nie potrafilismy sie oderwac.

06.10.2018 22:20
odpowiedz
gerth
62
Pretorianin

Ach, mój gatunek gier...
Settlers - sentyment dzieciaka z pożyczoną od szwagra Amigą... plus Kazimierz Kaczor zagrywający się w Settlersów w TVP
Osadnicy tak, ale tylko 1, 2 i II 10-lecie, inne części tragedia.
Faraon - cudna gierka, choć dość prosta, bardzo przyjemnie się grało (da się w to grać na Win10?)
Capitalism II - jedyna gra prawdziwie kapitalistyczna (a propos powstała wersja Capitalism Lab - gram do dziś, ma małe wymagania sprzętowe, odpalam 300% i jedziemy. Gierka autentycznie edukacyjna - dla studentów I roku ekonomii/zarządzania jak znalazł - piszę to jako absolwent wydziału zarządzania na AE Poznań)
Cities Skylines - królowa, jedna z najbardziej rozbudowanych gier, z mnóstwem świetnych, realistycznych zależności, IMHO PIERWSZY PRAWDZIWY symulator miasta, spędzone ponad 500h, gdyby nie brak czasu już dawno pękłoby 1000h (tysiąc godzin!), absolutna dycha, dla tej gry zmodernizowałem kompa za 4kzł (mocny procesor, 16GB RAM itd).
Tropico - jedynka rewelacja, najlepszy klimat i najtrudniejsza (hardcorowo było utrzymać się przy władzy dłuższy czas) lektor CDProjektu w polskiej wersji mistrzostwo świata, dwójka, trójka bdb, później im dalej tym gorzej
Airline Tycoon - zabawna, sympatyczna, łatwa gierka, czasoumilacz.
Industry Giant - kolejna świetna gierka w swoim czasie, dziś byłaby zbyt uproszczona.
Anno - grałem w kilka części, żadna mnie do końca nie przekonała, schematyzm, proste zależności + dziwne bugi zniechęcały skutecznie.
Patrician jw
Pizza Syndicate - kolejny świetny czasoumilacz podobnie jak Airline Tycoon.
Simcity - w porównaniu do Cities Skylines żałosna gra arcade ale 15 lat temu była super. Skylines do tego stopnia zdetronizowała dawnego króla city-builderów że jakiekolwiek porównywanie tych dwu gier jest (nadmierną) nobilitacją dla Simcity.

And the winner is Europa Universalis IV, to jest dopiero "tycoon" ;-))

ps. Czy ktoś wie jak odpalić Tropico 1 w wersji CD Projekt (lektor) na Windows 10???

post wyedytowany przez gerth 2018-10-06 22:30:44
Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze