futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje

Technologie

Technologie 28 sierpnia 2018, 11:20

autor: Christoph Liedtke (gamestar.de)

Ewolucja grafiki 3D na przestrzeni lat – historia rozwoju tekstur w grach

Tekstury w dalszym ciągu pozostają jednym z najważniejszych aspektów grafiki 3D. W tym artykule pragniemy przybliżyć najistotniejsze gry, które wyróżniły się pod tym względem.

Spis treści

Tekstury są jednym z pierwszych elementów, na których spoczywa wzrok gracza podczas rozpoczynania swojej przygody z nowym tytułem. Sprawia to, że są one podstawą prezentacji danego tytułu – a jak wszyscy wiemy, ma się tylko jedną szansę na wywarcie dobrego pierwszego wrażenia.

Praca nad teksturami zaczyna się od stworzenia modelu szkieletowego dla poszczególnych poziomów oraz postaci, co może przypominać rysunki architekta. W takim splątaniu linii można co prawda rozpoznać zarysy i pierwsze detale finalnego tworu, ale przy tak utrudnionej orientacji o jakimkolwiek realizmie możemy zapomnieć.

Następnie model szkieletowy jest pokrywany właściwymi teksturami. Z biegiem lat jakość graficzna tekstur podlegała ciągłemu rozwojowi, zwłaszcza pod względem wzrostu rozdzielczości, a co za tym idzie również i bogactwa detali. Nie można też zapomnieć o rosnącej ilości pamięci wideo dostępnej w kartach graficznych oraz zastosowaniu coraz bardziej skomplikowanych shaderów.

Również efekty graficzne takie jak np. mapowanie wypukłości (bump mapping), multiteksturowanie czy też oparta na rzeczywistych obrazach technika fotogrametrii, a także pakiety tekstur o wysokiej jakości tworzone przez fanów, sprawiają że pod względem graficznym gry stają się coraz bardziej imponujące. Na kolejnych stronach przedstawiamy tytuły, których piękne tekstury pozostawiły niezatarty ślad w historii gier wideo.