Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 16 października 2020, 14:34

Nieoszlifowana klasyka. Gry pełne błędów, które pokochali gracze

Nie każda klasyka interaktywnej rozrywki trafia na sklepowe półki w idealnym stanie technologicznym. Czasami to właśnie produkcje najmniej dopracowane zdobywają serca graczy swoją historią i klimatem, potrafiącym odwrócić uwagę od wszechobecnych błędów.

Spis treści

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla

Sytuacja ze S.T.A.L.K.E.R.-em: Cieniem Czarnobyla przypomina nieco casus Gothica. Nieznane studio z kraju, który nie kojarzy się z dobrymi grami, tworzy tytuł o dużej skali, unikatowym klimacie, wysokim poziomie trudności, ciekawej fabule i przede wszystkim ogromnych ambicjach. I tak jak dzieło studia Piranha Bytes, tak i FPS ukraińskiego GSC Game World zyskał status kultowy pomimo zaledwie dobrych ocen recenzentów. Miłośnicy tej produkcji po dziś dzień chętnie szargają sobie nerwy, przemierzając pełne mutantów i anomalii podziemia lub mierząc się z watahami bezlitosnych bandytów. A także, oczywiście, z nawałnicą błędów – bo pierwszy S.T.A.L.K.E.R., podobnie jak Gothic, też miał ich całe mnóstwo.

A pomyślcie, ile potencjalnych niedociągnięć przyniosłyby elementy, które GSC Game World wycięło z finalnej wersji gry! - Nieoszlifowana klasyka. Gry pełne błędów, które pokochali gracze - dokument - 2022-05-31
A pomyślcie, ile potencjalnych niedociągnięć przyniosłyby elementy, które GSC Game World wycięło z finalnej wersji gry!

Wydawane przez deweloperów patche do S.T.A.L.K.E.R.-a nie zawsze pomagały grze. Tak było na przykład z łatką o numerze 1.0006, która w teorii miała wspomagać działanie trybu wieloosobowego, a w praktyce tylko generowała nowe błędy. Nic więc dziwnego, że GSC Game World szybko ją wycofało – choć wciąż da się ją z łatwością znaleźć w sieci.

Nie pomogło nawet wielokrotne przesuwanie daty premiery – początkowo Cień Czarnobyla miał ukazać się jeszcze w 2003 roku – i w momencie debiutu dzieło GSC Game World wciąż potrzebowało wielu szlifów. Większość z niedoróbek była raczej komiczna niż frustrująca, ale niektóre potrafiły całkowicie zepsuć zabawę – jak np. znikające ciała postaci niezależnych, od których często musieliśmy wziąć przedmioty niezbędne do ukończenia misji. Gra lubiła się też od czasu do czasu zaciąć lub nawet całkowicie wysypać, ograbiając gracza z kilkudziesięciu minut postępów. Deweloperzy próbowali usunąć większość błędów, ale z różnym skutkiem (patrz: ramka z boku), toteż fani postanowili wziąć sprawy w swoje ręce i sami naprawili S.T.A.L.K.E.R.-a poprzez modyfikację Zone Reclamation Project.

Po latach oczekiwania w ostatnich dniach studio GSC Game World zapowiedziało S.T.A.L.K.E.R.-a 2. W tej chwili trudno ocenić, czy nadchodząca gra ma szanse spełnić nadzieje fanów. Ostatnia produkcja tej firmy, Kozacy 3, okazała się co najwyżej średnia.

  1. Więcej o grze STALKER: Cień Czarnobyla

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

Krytykowane, ale lubiane – gry, które gracze cenią, mimo że zebrały sporo krytyki
Krytykowane, ale lubiane – gry, które gracze cenią, mimo że zebrały sporo krytyki

Już po raz trzeci przedstawiamy gry, które krytycy i gracze oceniają zupełnie inaczej – liście takich tytułów nie ma końca. Tym razem badamy, gdzie tkwi kość niezgody m.in. w przypadku Car Mechanic Simulatora, The Settlers III i Age of Empires II HD.

Zrobione za granicą, ukochane nad Wisłą. Kultowe gry Polaków
Zrobione za granicą, ukochane nad Wisłą. Kultowe gry Polaków

Są takie gry, które – choć powstały za granicą – największym kultem otaczane są w Polsce. Wybraliśmy najciekawsze z nich i spróbowaliśmy poszukać przyczyn tej niesamowitej popularności na Wisłą.

Krytykowane, ale kochane – nisko ocenione gry, które zdobyły serca graczy
Krytykowane, ale kochane – nisko ocenione gry, które zdobyły serca graczy

Znacie to uczucie, gdy Wasza ulubiona gra jest mieszana z błotem przez recenzentów? My też, dlatego zrobiliśmy zestawienie pozycji, które dostały od krytyków niezbyt wysokie oceny, a mimo to dziś cieszą się wielkim uznaniem.