Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość kompendia 8 grudnia 2017, 11:30

autor: Movis

Playerunknown's Battlegrounds - kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: Data premiery PC i pierwsze testy Miramar]

Niniejszy artykuł zawiera kompendium wiedzy o grze Playerunknown's Battlegrounds, czyli strzelance typu Battle Royale autorstwa studia Bluehole. Będzie ono na bieżąco uaktualniane, w miarę pojawiania się wszelkich istotnych informacji związanych z grą.

Playerunknown's Battlegrounds - kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: data premiery PC i pierwsze testy Miramar] - ilustracja #1
  • Aktualizacja #7 [data premiery PC i pierwsze testy Miramar]: do kompendium dodano informacje z gali The Game Awards 2017. Uzupełniliśmy listę ekskluzywnego sprzętu w dziale 2.5 Bronie, ekwipunek i pojazdy, podrozdział 5.2 Aktualizacja 1.0 rozwinięty został o informacje z kolejnej fali testów, dodaliśmy także wpis o dacie premiery wersji PC. Do działu 6. Multimedia dodano materiał wideo z TGA (6.3).
  • Aktualizacja #6 [testy aktualizacji 1.0 i mapa Miramar]: akapit 2.2 Systemy i struktura gry rozwinięto o informacje z testów wspinaczki, dział 2.4 Mapy wzbogacono o dane z zapowiedzi mapy Miramar, 2.5 Bronie, ekwipunek i pojazdy podzielono nagłówkami, dodaliśmy też spis broni ekskluzywnych dla konkretnych map, sekcja 5. została rozwinięta o rozdział 5.2 Aktualizacja 1.0, dotyczący listopadowych testów pełnej wersji gry.
  • Aktualizacja #5 [droga do 1.0 i data premiery wersji na Xboksa One]: rozdział 2.2 Systemy i struktura gry wzbogacono zmianami dotyczącymi niebieskiej strefy oraz informacjami o publicznych testach nowości przygotowywanych do wersji 1.0 (m.in. systemu mobilności), rozdział 3.2 Platformy docelowe zawiera teraz dane na temat daty premiery wczesnej wersji tytułu na konsolę Xbox One.
  • Aktualizacja #4 [wrześniowy patch i wyciek mapy Peru]: Spis dużych aktualizacji (rozdział 4.1) został rozszerzony o zmiany z wrześniowej łatki. Do sekcji 2.4 Mapy dodano obraz prezentujący cały teren walk.
  • Aktualizacja #3 [Nowości Nvidii i kolejny screen z pustynnej mapy]: dodaliśmy rozdział 3.3. Technologie firmy Nvidia, zaś sekcja 2.4 Mapy została przeredagowana oraz rozwinięta o zrzuty ekranu i nowe informacje o pustynnej mapie umieszczonej w Peru.
  • Aktualizacja #2 [Koniec regularnych łatek do gry]: w związku ze zmianą podejścia do aktualizowania gry przez studio Bluehole uzupełniliśmy artykuł o informacje o dalszym planie wprowadzania łatek do tytułu (rozdział 4 oraz zmiany w sekcji 4.1 Spis dużych aktualizacji przedpremierowych).
  • Aktualizacja #1 [Czwarta miesięczna aktualizacja i plan 10-letniego wsparcia gry]: artykuł został zaktualizowany o informacje z sierpniowego wywiadu z PlayerUnknownem (sekcje 3.2 Platformy docelowe i 5.1 Początkowe obietnice i poślizg pełnej wersji gry) oraz dane z czwartej miesięcznej aktualizacji (4.1 Spis miesięcznych aktualizacji przedpremierowych): wprowadzeniu trybu hardcore FPP (2.3 Tryby gry), nowe skrzynki z przedmiotami kosmetycznymi (2.6 Waluta i dodatki kosmetyczne).

1. Informacje ogólne

  • 1.Informacje ogólne (1.1 Brendan Greene aka PlayerUnknown, 1.2 Zapowiedź gry i droga do Wczesnego Dostępu Steam)
  • 2.Rozgrywka (2.1 Rozpoczęcie rozgrywki i jej cel, 2.2 Systemy i struktura gry, 2.3 Tryby gry, 2.4 Mapy, 2.5 Bronie, ekwipunek i pojazdy, 2.6 Waluta i dodatki kosmetyczne)
  • 3.Technologia (3.1 Wymagania sprzętowe, 3.2 Platformy docelowe, 3.3. Technologie firmy Nvidia)
  • 4.Wczesny Dostęp Steam i aktualizacje przedpremierowe (4.1 Spis dużych aktualizacji przedpremierowych)
  • 5.Premiera gry (5.1 Początkowe obietnice i poślizg pełnej wersji gry, 5.2 Aktualizacja 1.0)
  • 6.Multimedia (6.1 Materiały z targów E3 2017, 6.2 Materiały z targów gamescom 2017, 6.3 Materiały z TGA 2017)

Playerunknown's Battlegrounds to sieciowa strzelanka z elementami gry survivalowej. Jej zasady przypominają popularny tryb Battle Royale, znany początkowo z modyfikacji gier ARMA II, ARMA III czy Rust, a następnie przekształcany w niezależne produkcje komercyjne, m.in. H1Z1: King of the Kill oraz The Culling. Oryginalną inspiracją dla tego modelu rozgrywki był japoński film w reżyserii Takeshiego Kitano, od którego modyfikacje „Battle Royale” zaczerpnęły też swoją rozpoznawalną nazwę.

Na początku meczów, toczących się na ogromnym terenie, z samolotu wyrzucana jest setka graczy. Ich zadaniem jest jak najszybciej znaleźć się na ziemi, przeszukać okoliczne zabudowania w poszukiwaniu arsenału i pomocnego sprzętu, a następnie po prostu zostać ostatnią żyjącą na mapie osobą.

Odpowiedzialne za produkcję studio Bluehole znane było uprzednio z popularnego na terenach azjatyckich tytułu MMO Tera. Playerunknown's Battlegrounds jest pierwszą strzelanką w dorobku dewelopera, pierwszym projektem dystrybuowanym w systemie Wczesnego Dostępu oraz pierwszym projektem dowodzonym przez niezależnego zagranicznego konsultanta. Jest nim…

1.1 Brendan Greene aka PlayerUnknown

Playerunknown's Battlegrounds - kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: data premiery PC i pierwsze testy Miramar] - ilustracja #2

Brendan „PlayerUnknown” Greene

Koncept „Battle Royale” zapewne nigdy nie nabrałby wiatru w żagle, gdyby nie niejaki Brendan „PlayerUnknown” Greene. Ten niepozorny Irlandczyk w średnim wieku zainteresował się modem DayZ do gry Arma II, przeglądając pewnego razu serwis Reddit.com. Niedługo potem postanowił spróbować własnych sił w dostosowywaniu rozgrywki do swoich upodobań. Tak narodziła się modyfikacja DayZ: Battle Royale, której rozwój był kontynuowany przez Greena także w kolejnej części militarnego symulatora. Domorosły koder i designer przyciągnął w końcu uwagę firmy Sony Online Entertainment, odpowiedzialnej za tytuł H1Z1. SOE postanowiło zatrudnić PlayerUnknowna jako niezależnego konsultanta, a jego pomysły przyczyniły się do powstania oddzielnego tytułu – H1Z1: King of the Kill. W roku 2016 jego kontrakt z przedsiębiorcą dobiegł końca, ale pewien zbieg okoliczności nie pozwolił mu powrócić do życia fotografa i programisty witryn sieciowych. W podobnym okresie Chang-han Kim – szef południowokoreańskiego studia Bluehole – szukał bowiem świeżych pomysłów na tytuły akcji dla swojej firmy. Skontaktował się on z Greenem i w tydzień oraz jeden lot samolotem do Korei Południowej później Irlandczyk był już zatrudniony jako niezależny dyrektor kreatywny dowodzący swoim własnym zespołem. Obecnie Brendan Greene na stałe zamieszkuje w Seulu, gdzie zarządza niezależną komórką około 70 pracowników.

1.2 Zapowiedź gry i droga do Wczesnego Dostępu Steam

Oficjalna zapowiedź gry nastąpiła parę miesięcy po zatrudnieniu Greena przez Bluehole. W lipcu 2016 roku świat obiegła informacja o nowym projekcie designera (zatytułowanym po prostu Battlegrounds), choć nie zdradzono wtedy za wiele szczegółów. Zespół postawił jednak na dość otwarty model deweloperski i szybko dostarczył pierwsze wersje gry w ręce testerów.

Około trzy miesiące po rozpoczęciu projektu do pre-alfy zaproszonych zostało 600 graczy. Po jej zakończeniu w zamkniętych testach alfa oraz beta uczestniczyli już profesjonalni testerzy, znani streamerzy, jak i zwykli użytkownicy. Przez obydwa te okresy zostało rozdanych ok. 80 tys. kodów dostępu. W ostatnich fazach produkcji do zamkniętej bety można było się dostać przez przedpremierowe zamówienie klucza do produkcji na oficjalnej stronie internetowej. Dziewiątego marca 2017 roku ogłoszono plan wydania tytułu za pomocą systemu Wczesnego Dostępu platformy Steam. Gra została wystawiona na wirtualne półki jeszcze w tym samym miesiącu, 23 marca.

2. Rozgrywka

2.1 Rozpoczęcie rozgrywki i jej cel

Standardowy mecz Playerunknown's Battlegrounds rozpoczyna się na pokładzie samolotu transportowego, przelatującego „na azymut” nad ośmioma kilometrami kwadratowymi fikcyjnej rosyjskiej wyspy Erangel. Gracz, podobnie jak 99 innych zalogowanych na serwerze użytkowników, jest na początku bezbronny. Jedyne, co ma przy sobie to ubranie oraz zapięty na plecach spadochron. W dowolnym momencie przelotu uczestnik może się zdecydować na wyskoczenie z obecnego środka transportu, by za chwilę pikować już w kierunku jednego z opuszczonych kompleksów zabudowań. Po krótkim okresie wolnego spadania zawodnik jest już na ziemi, gotowy na szybkie przeszukiwanie okolicznych budynków w poszukiwaniu użytecznych przedmiotów, kamizelek kuloodpornych, broni czy medykamentów. Cel zabawy? Być ostatnim żyjącym na serwerze graczem i najlepiej zabić jak największą liczbę przeciwników.

2.2 Systemy i struktura gry

Po chwili zbieractwa zaczyna się prawdziwa rywalizacja. Gracze podnoszą pierwsze pistolety i podstawowy sprzęt, a tytuł zaczyna przypominać trzecio/pierwszoosobową strzelankę. Wkrótce podręczna mapa i ogłoszenie na ekranie informują zawodników o białym kole bezpiecznego terenu, w którym muszą się znaleźć w przeciągu paru minut. Jeśli któryś z nich zagapi się albo nie będzie w stanie się tam przemieścić, wkrótce znajdzie się w granicach niebieskiego koła, okresowo odbierającego mu punkty życia aż do śmierci. Niebieska strefa stopniowo kurczy się, a gdy jej granice pokryją się z białą, gra wyznacza następny biały cel podróży tym, którzy pozostali przy życiu po nieuniknionych w międzyczasie wymianach ognia. Reguły zmuszają więc wszystkie osoby do przebywania we wspólnym, coraz mniejszym obszarze, co przyśpiesza akcję i liczbę zabójstw przeciwników w miarę trwania rozgrywki.

[Aktualizacja #5] W łatce z 21 października 2017 roku nieznacznie zmieniono działanie niebieskiego okręgu. Teraz obrażenia zadawane graczom znajdującym się poza nim skalują się z odległością zawodnika od bezpiecznej białej strefy. Im dalej znajduje się on od docelowego terenu walki, tym szybciej traci cenne punkty życia, co skutkować może błyskawiczną śmiercią. Mechanizm nie dotyczy jednak pierwszego kółka w meczu.

Dodatkowo w losowych momentach w trakcie meczu gracze mogą usłyszeć nad głowami ryk kolejnego samolotu. Oznaczać on może rychłe bombardowanie określonego terenu mapy (oznaczonego wtedy na czerwono) lub zrzut skrzyń z elitarnym zaopatrzeniem. Elementy te wprowadzają kolejne warunki urozmaicające zabawę.

Playerunknown's Battlegrounds - kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: data premiery PC i pierwsze testy Miramar] - ilustracja #3

W czasie konferencji PC Gaming Show na targach E3 2017 sam PlayerUnknown zapowiedział parę kolejnych dodatków, które staną się integralną częścią każdego meczu. Najważniejszym z nich był system rozwijający mobilność, który pozwoli na wspinanie się, pokonywanie drobnych przeszkód i skoki z okien. Wraz z jego implementacją rozgrywka zmieni się dość diametralnie, lecz na razie nie znamy daty jego wprowadzenia. Kolejną ciekawostką mają być dynamiczne zmiany pogody, które został jedynie wspomniane podczas targów.

[Aktualizacja #6] 27 października 2017 roku twórcy gry zapowiedzieli publiczne testy systemu mobilności i przeskakiwania przeszkód. Szeroko zakrojony okres próbny ma też sprawdzić zaproponowane zmiany w prowadzeniu aut, nowe rozwiązania optymalizacyjne i korekty balistyki. Całość jest częścią mobilizacji dewelopera przed wypuszczeniem wersji gry 1.0. W listopadzie i grudniu 2017 roku miały miejsce trzy kilkudniowe fale testów premierowej aktualizacji, w tym systemu pokonywania przeszkód. Więcej szczegółów znajdziecie w rozdziale 5.2.

2.3 Tryby gry

Playerunknown's Battlegrounds - kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: data premiery PC i pierwsze testy Miramar] - ilustracja #4

PUBG oferuje parę różnorodnych trybów rozgrywki. Samotni strzelcy mogą dołączyć do serwerów Solo, gdzie każdy dba jedynie o siebie, a całość przypomina zasady free-for-all z innych gier. Oczywiście możliwa jest także zabawa ze znajomymi. W Duo każdy dołączający ma gwarancję potyczek z innymi dwuosobowymi drużynami, a porządnie ostrzelany przeciwnik zostaje początkowo powalony na ziemię, by jego kompan mógł go ewentualnie podnieść i wyleczyć. Sprawa ma się podobnie na serwerach Squad, gdzie do oddziału możemy zaprosić do trzech innych graczy.

Obecnie istnieje też garść specjalnych serwerów Custom, oddanych do dyspozycji popularnym streamerom. Mogą oni do woli modyfikować niektóre zasady i prowadzić udziwnione mecze ze swoimi widzami, np. ograniczając dostępne bronie do konkretnych modeli czy zmieniając inne parametry.

Zombie jest trybem zapowiedzianym podczas targów E3 2017. Wywodzi się z popularnego serwera Custom, na którym jakąkolwiek broń palną podnieść mogą jedynie cztery osoby. Pozostałe 96 bawi się w zombie, których zadaniem jest zalanie ostatniego ludzkiego oddziału swoją przewagą liczebną i zabicie każdego członka „ludzkiego” zespołu jedynie za pomocą pięści i kłów. Ten prosty pomysł tak spodobał się deweloperom, że postanowili oficjalnie wprowadzić go do gry z ulepszonymi teksturami dla nieumarłych i osobnymi serwerami.

Po prośbach fanów deweloperzy zdecydowali się też na dodanie specjalnego trybu treningowego/strzelnicy, przeznaczonego do testów różnych typów broni i nauki strzelania na dłuższe dystanse oraz do ruchomych celów. Na chwilę obecną nie jest on jednak dostępny w grze.

[Aktualizacja #1] Twórcy pochylili się także nad fanami realizmu. Zapowiedzieli bowiem prace nad włączeniem do gry hardcore’owych serwerów, na których zostanie całkowicie wyeliminowany tryb kamery TPP. Ma to zapobiec zdobywaniu informacji bez wystawiania się na ostrzał, np. przez obserwowanie rogów budynku z całym ciałem w dalszym ciągu schowanym za osłoną. Tryb zadebiutował w czwartej aktualizacji miesięcznej, 1 sierpnia 2017 roku.

2.4 Mapy

Erangel (8x8 km)

Pierwszą mapą, która została udostępniona w grze jest Erangel, czyli dwie wyspy położone na bliżej nieokreślonych terenach rosyjskich. Większa z nich upstrzona jest wioskami różnej wielkości, do których należą m.in. Pochinki, Zharki, Severny, Lipovka, Gatka, Mylta, Rozhok czy Primorsk. W delcie płynącej przez środek mapy rzeki znajduje się największe miasto w okolicy – Georgopol – a przy jej źródle umieszczony został drugi co do wielkości kompleks budynków cywilnych, czyli Yasnaya Polyana. Największy obiekt militarny stanowi baza militarna Sosnovka, zajmująca większość terenu niewielkiej wysepki na południu. Główny teren walk także zawiera kilka lokacji wojskowych, w tym kompleksy podziemnych bunkrów, strzelnicę czy krater z magazynami wojskowymi. Całkowita powierzchnia terenu to ok. 8 km kwadratowych.

Playerunknown's Battlegrounds - kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: data premiery PC i pierwsze testy Miramar] - ilustracja #5

Deweloperzy zaznaczyli, że kolejne mapy nie zostaną zaimplementowane, dopóki nie zostaną zakończone prace nad pierwszą z nich.

Miramar (8x8 km)

W pierwszym tygodniu maja 2017 roku deweloperzy ujawnili serwisowi gamieinformer.com, że pracują nad kolejną, o połowę mniejszą mapą, umieszczoną w pustynnych klimatach Peru/Meksyku. Ma ona zawierać jedno wielkie zniszczone miasto, slumsy, trakty kolejowe i kanion z przebiegającą przezeń rzeką. W lipcu twórcy podzielili się też postępami w modelowaniu na pierwszych zrzutach ekranu z gorącej lokacji. Na jednym z obrazów widoczny jest także rower, co może wskazywać na plany dodania tych jednośladów do gry.

[Aktualizacja #3]

Kolejne wspomnienie o mapie miało miejsce na targach gamescom 2017, gdzie zaprezentowano zrzut ekranu z centralnej części terenu walk. Okolica wydaje się typowym obszarem „wysokie ryzyko - wysoki zysk”. Miasto zapewne najeżone jest łupami dobrej jakości, ale nigdy nie wiadomo, w którym z okien może przyczaić się czujny snajper. Zróżnicowane budowle zapewniają sporo osłon, ale większość dachów jest „goła”, a główne ulice miasta są dość szerokie i płaskie.

[Aktualizacja #4]

Po wprowadzeniu wrześniowej aktualizacji na serwery testowe (12.09.2017) społeczność serwisu Reddit.com odnalazła w plikach gry obraz prezentujący cały teren walk w Peru. PlayerUnknown potwierdził zaś oficjalnie, że pustynna mapa będzie jednak standardowej wielkości (8x8 km).

[Aktualizacja #6 i #7]

6 grudnia 2017 roku twórcy gry oficjalnie zapowiedzieli drugą mapę. Teren nazywa się Miramar i oprócz zróżnicowanej rzeźby terenu i wysuszonych pustkowi prezentuje wiele ciasno zabudowanych miejscowości i terenów przemysłowych. Autorzy zdecydowali się także dodać do produkcji ekskluzywną pulę broni i pojazdów. Ich spis znajdziecie w rozdziale 2.5. 8 grudnia ogłoszono zaś publiczne testy mapy i zdradzono dwa możliwe typy pogody – czyste niebo i wschód słońca.

Playerunknown's Battlegrounds - kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: data premiery PC i pierwsze testy Miramar] - ilustracja #6

Morze Adriatyckie (8x8 km)

W tym samym artykule dla serwisu gamieinformer.com przeczytać też można było o kolejnej mapie 8x8 km – wyspie na Morzu Adriatyckim. Ma ona prezentować różnorodne style budownictwa oraz mikroklimaty, a jej środek mają zajmować zaśnieżone tereny górskie. Wedle dalszych informacji w centrum mapy ma się też znaleźć wielki kosmodrom, a rozgrywka opierać się będzie na znacznych różnicach w wysokości terenu. To jednak wszystkie dostępne na ten moment szczegóły.

2.5 Bronie, ekwipunek i pojazdy

Bronie

PUBG prezentuje dość różnorodny arsenał, który można podzielić na parę kategorii. Podczas gdy większość broni podniesiemy „z podłogi”, najbardziej elitarny sprzęt dostępny jest jedynie w spadających z nieba skrzyniach, a niektóre elementy uzbrojenia dostępne są jedynie na określonych mapach. W grze funkcjonuje prosty system walki bronią białą, a gracz może chwycić za łom, patelnię, sierp czy maczetę. Pochód broni palnej rozpoczynają pistolety i rewolwery, zasilane paroma rodzajami amunicji. Uzbroić się też można w parę odmian strzelb, w tym myśliwską dwururkę, śrutówkę powtarzalną (pump-action) bądź półautomatyczną. Pistolety maszynowe królują w dziedzinie szybkostrzelności. W grze znaleźć można np. Uzi, UMP, Vectora lub Thompsona.

Playerunknown's Battlegrounds - kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: data premiery PC i pierwsze testy Miramar] - ilustracja #7

Karabiny szturmowe i wyborowe są jedną z większych grup broni. Amunicją 5,56 NATO zasilany jest AUG A3, SCAR, różne warianty karabinów wojsk amerykańskich (M16A4, M416), Mini-14 oraz ręczny karabin maszynowy M249. Rosyjskie pociski 7,62x39 trafić zaś mogą do magazynku karabinu AKM, RKM-a DP-28 i snajperskich broni M24, SKS, Mk14 EBR czy Kar98K. Do swojej własnej kategorii należy zaś kusza, dalekosiężna snajperka AWM i krótkodystansowy karabin wyborowy VSS.

Ekwipunek i pojazdy

Pozostały ekwipunek podzielić można na plecaki (pozwalające na przenoszenie większej ilości sprzętu), kamizelki kuloodporne i hełmy, medykamenty (zapewniające natychmiastowe leczenie bądź czasowe odnawianie PŻ), dodatki do broni (celowniki, chwyty, tłumiki i inne), granaty (dymne, zaczepne itp.) oraz ubrania.

Podczas zabawy grający może się też zdecydować na podprowadzenie środków transportu rozmieszczonych w okolicach głównych dróg (jeśli oczywiście w baku zostało jeszcze trochę paliwa). Różnią się one od siebie liczbą miejsc, rozwijanymi prędkościami oraz odpornością na ostrzał. Zwykły motor lub pustynny gazik mają tylko dwa siedziska, podczas gdy samochody osobowe i terenowe łaziki pomieszczą całą czteroosobową drużynę. W wodzie losowo rozmieszczone są także łodzie patrolowe i skutery wodne Aquarail.

Ekskluzywne wyposażenie map

[Aktualizacja #6 i #7]

Wraz z premierą drugiej mapy deweloperzy wprowadzili do gry koncepcje broni i pojazdów ekskluzywnych dla danego terenu walk, poniżej prezentujemy więc krótką listę:

  1. Erangel – rewolwer R1895, Dacia, UAZ;
  2. Miramar – rewolwer R45 Rhino, karabin dźwigniowy Win94, obrzyn, pustynny pickup, Van (VW bus).

2.6 Waluta i dodatki kosmetyczne

Pod koniec meczu każdemu uczestnikowi przyznawane są punkty waluty BP. Jej ilość zależy od pozycji w ostatecznej tabeli, liczby zabitych graczy oraz zadanych im obrażeń. Największy zysk zapewnia oczywiście wygranie całej rywalizacji, ale nawet znalezienie się w ostatniej dziesiątce żywych osób zapewni znaczny przypływ pieniędzy.

Obecnie za wirtualne banknoty można zakupić skrzynki, w których znajdziemy jeden przedmiot kosmetyczny – czapkę, spodnie, okulary przeciwsłoneczne, płaszcz lub inny element ubioru. Cena pierwszej skrzynki to 700 BP, drugiej 1400 BP, a trzeciej 2800 BP. Koszty zwiększają się z każdym kolejnym zakupem, ale na początku każdego tygodnia są resetowane do początkowego poziomu.

W lipcu 2017 roku deweloper zapowiedział dodanie do tytułu trzech kolejnych typów skrzynek, zawierających m.in. ubrania inspirowane filmem Battle Royale. Jeden ich rodzaj (okolicznościowa Gamescom Invitational Crate) ma jednak wymagać do otworzenia klucza, którego zakup możliwy jest tylko za pomocą realnych pieniędzy (2,5 dolara za sztukę). Zebrana kwota ma posłużyć do podwyższenia puli nagród turnieju e-sportowego, zaplanowanego w czasie trwania targów gamescom 2017. Społeczność graczy dość burzliwie przypomniała deweloperom, że wielokrotnie obiecywali oni wprowadzić monetyzację przedmiotów kosmetycznych dopiero po zakończeniu okresu Wczesnego Dostępu.

[Aktualizacja #1]

Poniżej znajdziecie poszczególne skrzynki, ich zawartość oraz daty udostępnienia:

Pioneer Crate – 23 marca 2017 – 1 sierpnia 2017

Skrzynka ta zawierała wszystkie dostępne przedmioty w początkowym okresie Wczesnego Dostępu. - Playerunknown's Battlegrounds - kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: data premiery PC i pierwsze testy Miramar] - wiadomość - 2017-12-08
Skrzynka ta zawierała wszystkie dostępne przedmioty w początkowym okresie Wczesnego Dostępu.

Survivor Crate – 1 sierpnia 2017

Playerunknown's Battlegrounds - kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: data premiery PC i pierwsze testy Miramar] - ilustracja #9

Wanderer Crate – 1 sierpnia 2017

Playerunknown's Battlegrounds - kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: data premiery PC i pierwsze testy Miramar] - ilustracja #10

Gamescom Invitational Crate – 1-27 sierpnia 2017

Playerunknown's Battlegrounds - kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: data premiery PC i pierwsze testy Miramar] - ilustracja #11

3. Technologia

Playerunknown's Battlegrounds zbudowane jest na zmodyfikowanej wersji silnika Unreal 4, znanego jako fundament gier Gears of War 4, Abzu, Tekken 7, Crackdown 3 czy LawBreakers. Dzięki niemu tytuł na maksymalnych detalach osiągnąć może bardzo wysoki poziom realizmu, lecz niestety związane jest to ze znacznym obciążeniem sprzętu gracza. Obecny stan projektu wymaga od jego twórców ciągłej pracy nad wieloma aspektami kodu i ogólną optymalizacją.

3.1 Wymagania sprzętowe

Poniżej widoczne są minimalne wymagania sprzętowe zapewnione przez zespół deweloperski. Dodatkowo, w ramach ciekawego eksperymentu, serwis PCGamer postanowił przeprowadzić małe badania i znaleźć konfigurację, na której w tym momencie można uzyskać stabilne 60 klatek i przy okazji nie pokaleczyć oczu o ostre krawędzie modeli.

Minimalne wymagania sprzętowe

  • Procesor: Intel Core i3-4340 / AMD FX-6300
  • Pamięć RAM: 6 GB
  • Karta grafiki: Nvidia GeForce GTX 660 2GB / AMD Radeon HD 7850 2GB
  • DirectX: wersja 11
  • Sieć: połączenie szerokopasmowe
  • System operacyjny: Windows 7, Windows 8.1, Windows 10
  • Dysk: 30 GB wolnego miejsca

Rekomendowane wymagania od PCGamer

  1. Procesor: AMD Ryzen 5-1600 / Intel Core i5-7600K
  2. Pamięć RAM: 8 GB
  3. Karta grafiki: Nvidia GeForce 1060 lub lepsza
  4. DirectX: wersja 11
  5. Sieć: połączenie szerokopasmowe
  6. System operacyjny: Windows 7, Windows 8.1, Windows 10
  7. Dysk: 30 GB wolnego miejsca

3.2 Platformy docelowe

Gra obecna jest w tym momencie jedynie we Wczesnym Dostępie platformy Steam na PC. Podczas konferencji Microsoftu na E3 2017 Brendan Greene zapowiedział jednak, że tytuł zmierza także na konsolę Xbox One. Wraz z jej premierą ma zostać też udostępniona specjalna aktualizacja, która poprawi osiągi gry na ulepszonej wersji sprzętu od Microsoftu, czyli Xboksie One X. Produkcja została określona mianem „konsolowej gry ekskluzywnej”, może więc wcale nie pojawić się na konkurencyjnym PlayStation 4.

Z dalszych informacji wiemy, że deweloper rozważa też grę pomiędzy różnymi platformami sprzętowymi oraz implementację asysty celowania dla użytkowników konsol. Jak można się domyślać, informacja ta podzieliła społeczność fanów na zwolenników tej idei i jej zagorzałych przeciwników.

[Aktualizacja #1] W udzielonym w sierpniu 2017 roku wywiadzie Greene zdradził, że przenoszeniem gry na konsolę zajmuje się zespół hiszpańskich deweloperów Anticto. Główna firma pracuje jedynie nad ulepszaniem wersji na komputery osobiste.

[Aktualizacja #5] 31 października 2017 roku firma Microsoft podzieliła się planowaną datą premiery wczesnej wersji PUBG w systemie Xbox Game Preview. Tytuł ma zagościć na konsoli 12 grudnia 2017 roku. Nie będzie to wersja produktu 1.0, a obydwie edycje mają być rozwijane we własnym tempie. Microsoft przygotował też 3 paczki ekskluzywnych skrzynek, dostępnych na czasową wyłączność.

3.3. Technologie firmy Nvidia

[Aktualizacja #3]

22 sierpnia 2017 roku firma Nvidia ogłosiła współpracę z producentem Bluehole. Koncern ma pomóc deweloperowi w optymalizacji, dodawaniu do gry nowych wodotrysków graficznych ze swojej stajni oraz zapewnić system przechwytywania najlepszych momentów z każdej rozgrywki. Zacznijmy od funkcji NVIDIA ShadowPlay Highlights. Po odpowiednim ustawieniu jej w programie GeForce Experience, komputer automatycznie nagra co ciekawsze fragmenty rozgrywki, takie jak zabójstwa, śmierci, nokauty, zwycięstwa, śmierci w top 5 i więcej. Po zakończonym meczu ShadowPlay podpyta się gracza, czy chce zachować któreś z nich, a potem umożliwi proste podzielenie się klipem na YouTubie, Imgur i innych serwisach społecznościowych. Technicy „zielonych” podzielili się też z koreańskim zespołem swoimi bibliotekami, kodem źródłowym i narzędziami pracy. W pełnej wersji produkcji ma się też znaleźć technologia NVIDIA HBAO+.

4. Wczesny Dostęp Steam i aktualizacje przedpremierowe

Gra zadebiutowała we Wczesnym Dostępie Steam 23 marca 2017 roku. Produkt przez bardzo długi okres pozostaje najlepiej sprzedającym się tytułem na platformie Valve, a jego zyski liczone są w setkach milionów dolarów. W obliczu tego ogromnego sukcesu deweloper postanowił zobowiązać się do regularnych aktualizacji, prowadzonych w dwóch cyklach. Każdego tygodnia serwery zasila łatka, która usuwa z gry bugi, wprowadza niewielkie ulepszenia i optymalizuje produkcję. Raz w miesiącu spodziewać się można większej aktualizacji, która zazwyczaj wprowadza do rozgrywki nowe systemy, bronie, pojazdy i inne elementy, które mogą znacząco wpłynąć na przebieg meczu.

[Aktualizacja #2] W oficjalnej informacji z dnia 16 sierpnia 2017 roku studio Bluehole zaniechało planu cotygodniowych i comiesięcznych aktualizacji produktu. Tak ciasny kalendarz łatek i poprawek sprawiał podobno, że nowości były testowane jedynie wstępnie, a wprowadzone w kodzie poprawki czasem tworzyły więcej błędów niż usuwały. Nieco bardziej rozluźniony harmonogram pozwoli zaś na dłuższe testowanie nowych rozwiązań na przeznaczonych do tego serwerach oraz na wprowadzenie niezbędnych hotfixów. Koniec końców ma to się przyczynić do lepszej jakości całej gry. Zmiana ta nie oznacza jednak, że data premiery zostaje przesunięta. Wersja 1.0 nadal ma się więc pojawić w okolicach czwartego kwartału 2017 roku.

4.1 Spis dużych aktualizacji przedpremierowych

Poniżej znajdziecie krótkie podsumowanie dodatków z dużych aktualizacji w okresie beta (stan na [Aktualizację #5]):

  • Miesiąc #1 – dodano PM Vector, kuszę myśliwską oraz motor z koszem bocznym. Zmieniono balans wszystkich karabinów szturmowych i działanie systemu podnoszenia sprzymierzeńców;
  • Miesiąc #2 – do gry dołączono karabinek snajperski VSS i klasyczny motor. Zmieniono nieco interfejs oraz spowolniono prędkość finalnych kół meczu.
  • Miesiąc #3 – zaimplementowano rosyjski karabinek Groza i pistolet P18C z funkcją ognia ciągłego. Wprowadzono nowy tryb ognia dla pistoletów maszynowych, który umożliwia strzelanie krótkimi seriami. Dodano nowe warunki pogodowe: zachód słońca i czyste niebo.
  • Miesiąc #4 – dodano karabin wyborowy Mk14 EBR, serwery jedynie z widokiem FPP, nowe skrzynki z przedmiotami kosmetycznymi, dwie fryzury oraz twarze dla każdej płci i system zgłaszania nieuczciwych graczy.
  • 14 września 2017r. – dodano karabin wyborowy Mini-14 (zasilany amunicją 5.56 mm), nowe miasteczko Kameshki (mapa Erangel, na wschód od Stalberu) oraz mglistą pogodę. Tommygun został „wyjęty” ze skrzynek zaopatrzenia, a funkcja mapy oraz interfejs otrzymały dalsze ulepszenia.

5. Premiera gry

5.1 Początkowe obietnice i poślizg pełnej wersji gry

Brendan Greene przyznawał w wywiadach, że nie jest zbytnim fanem systemu Wczesnego Dostępu, gdyż można w nim utknąć na dobre. W pierwotnym założeniu dyrektora kreatywnego produkcji PUBG miało więc stać się pełnoprawnym tytułem równo w 6 miesięcy po swojej premierze na Steam. Ogromny sukces i znaczne rozszerzenie zakresu prac nad projektem zmusiły zespół do porzucenia tej obietnicy. W oficjalnym wpisie z początku lipca 2017 roku Greene zapewnia jednak, że gra w wersji 1.0 ukaże się na komputerach osobistych do końca tego roku.

[Aktualizacja #1] W sierpniu 2017 roku Greene zaznaczył, że gra jako platforma ma być wspierana przez długi czas. W udzielonym serwisowi CNET.com wywiadzie wspominał nawet, że wsparcie gry może utrzymywać się przez 10 lat.

5.2 Aktualizacja 1.0

[Aktualizacja #6]

W połowie listopada 2017 roku rozpoczęto wielotygodniowe testy pełnej wersji produkcji przed oficjalnym jej wydaniem. Kolejne fale trwały po parę dni i wprowadziły do rozgrywki wiele zmian. Po pierwsze, gracze mogli sprawdzić zapowiadany od E3 system wspinaczki i pokonywania przeszkód. Po drugie, wprowadzono do rozgrywki znacznie bardziej zaawansowany system balistyczny, który bierze pod uwagę wytracanie prędkości pocisku i opór powietrza. Zmieniono też celność broni, by zachowywała się bardziej realistycznie.

Trzecia runda testów dodała kamerę pośmiertną (ang.Kill Cam) i zmieniła obecne w grze hitboxy. Okolice szyi są teraz chronione przez założony na głowę hełm, a kończyny otrzymują obrażenia w zależności od bliskości do korpusu. Oznacza to, że stopy i dłonie są bardziej odporne, a ramiona i uda mniej. Zrebalansowano też mnożniki obrażeń – teraz obliczane są one ze względu na przynależność danej broni do kategorii, np. PM-ów, śrutówek czy snajperek. Test #3 dodał też do arsenału dwie bronie – RKM DP-28 i karabin AUG A3. Całkowicie zmienił się także interfejs użytkownika, a dalsza optymalizacja podwyższyła średnią liczbę FPS nawet o 20 klatek (wedle liczb zgłaszanych przez użytkowników).

[Aktualizacja #7]

W czasie gali The Game Awards 2017 PUBG Corp. ogłosiło datę oficjalnej premiery pełnej wersji tytułu na PC. Aktualizacja 1.0 pojawiła się na serwerach live 20 grudnia 2017 roku.

W czasie dwóch tygodni poprzedzających premierę odbyły się także publiczne testy pustynnej mapy Miramar. Dodano trzy ekskluzywne dla tej mapy bronie – rewolwer R45, obrzyn i karabin dźwigniowy Win94. Gracze mogli też po raz pierwszy sprawdzić nowe pojazdy, m.in. pustynnego pickup, sześcioosobowego vana oraz skuter wodny Aquarail.

6. Multimedia

6.1 Materiały z targów E3 2017

6.2 Materiały z targów gamescom 2017

6.3 Materiały z The Game Awards 2017

Playerunknown's Battlegrounds - kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: data premiery PC i pierwsze testy Miramar] - ilustracja #12

Zapraszamy Was do polubienia profilu Newsroomu na Facebooku. Znajdziecie tam nie tylko najciekawsze wiadomości, ale i szereg miłych dodatków.

Informacja pojawiła sie pierwotnie 28 lipca 2017, 16:11.