Jak rozpocząć grę w Total War Arena?
Porady na start do Total War Arena pomogą ci odnaleźć się na polu walki.
Aktualizacja:
W tym rozdziale znajdują się podstawowe informacje na temat rozgrywki, szczególnie dla graczy, którzy nie mieli styczności z serią Total War oraz grami typu MOBA.
Rozpoczęcie rozgrywki
Po krótkim samouczku otrzymasz do wyboru generała i frakcję. Będzie to ogólny zarys twojego profilu - bowiem każda frakcja posiada inne jednostki, a każdy z generałów oferuje inne umiejętności dla owych jednostek. Wybór nie ma znaczenia - na początku gry otrzymujesz dostęp do każdej z trzech frakcji i jednego podstawowego generała dla każdej z nich. Jednakże, Poziom doświadczenia utrzymuje się przy danym generale! Jeśli więc nie podoba ci się dana frakcje lub chcesz się "przebranżowić", licz się z tym, że zaczynasz niejako od początku. Zachowane zostają jednak wszelkie ulepszenia jednostek, lecz by drugi generał mógł z nich korzystać, musi ulepszyć swoją klasę (Poziom).

Aby rozpocząć grę wystarczy kliknąć przycisk "Graj" w głównym menu. Poszukiwanie graczy może chwile zająć, gdyż gra dobiera graczy o zbliżonym poziomie rozwoju. Domyślnie wasze walki odbywają się przeciwko sztucznej inteligencji. Dopiero po rozegraniu 10 bitew gra zasugeruje, by rozpocząć walkę przeciwko innym graczom. Możesz później zmieniać te opcje, naciskając małą strzałkę przy przycisku "Graj". Mapy wybierane są losowo; niektóre dostępne będą od wyższych poziomów generała. Dobór graczy do gry opiera się tylko na poziomie jednostek - dlatego jeśli rozpoczniesz rozgrywkę nowym generałem z początkowymi jednostkami, poczujesz się jakbyś zaczynał przygodę z grą na nowo.
Wybór jednostek
- Gdy wybrałeś generała, możesz wcześniej zmienić jednostki, jakimi chcesz grać. Masz 3 miejsca na oddziały - możesz umieścić tam wszystkie jednostki jednego typu (zalecane dla początkujących) lub wymieszać je. Posiadając przynajmniej jeden inny typ / poziom jednostki, otrzymasz po walce +30% bonus do PD oddziału.
- Jeśli chcesz dobrać inną grupę, pamiętaj by zwrócić uwagę na to, czy może ona korzystać z umiejętności generała. Pamiętaj jednak, żeby nie mieszać jednostek różnych Poziomów o różnicy 2 i większej. Zostaniesz wtedy dołączony do gry o poziomie takim, jaki ma twoja najsilniejsza jednostka.

- Aby odblokować nowe jednostki, aktualnie używane muszą zdobywać PD w walce i odblokowywać za nie nowe przedmioty ulepszeń. Na końcu drzewka ulepszeń (widoczne po kliknięciu w ikonę oddziału), znajduje się jednostka, która zostanie finalnie odblokowana na następny Poziom.
- Twój generał musi mieć wyższy poziom +1, by odblokować nową jednostkę. Ulepszenia w drzewku zakupuje się jednorazowo dla danego typu jednostek, dla wszystkich generałów w danej frakcji.

- Aby dobrać nowy oddział do drużyny, przejdź - po wybraniu generała - do zakładki "Skład" -> "Oddziały". Przeciągnij obrazek oddziału do paska na dole, aby zmiany zostały zatwierdzone. Na dolnym pasku widoczne są umiejętności generała i oddziału, możesz je teraz przejrzeć. Po prawej stronie tego paska widoczny będzie mały znak + - pozwala on na dodanie (każdemu oddziałowi niezależnie) dodatkowych przedmiotów za Srebro (co rundę), które pomogą ci w walce - przedmioty mogą być pasywne i aktywne; więcej o nich w rozdziale Jednostki.
- Pamiętaj, że gdy twoje jednostki zostają obite lub obalone na polu bitwy, musisz poświęcić Srebro na ich odkupienie (z wyjątkiem oddziałów Poziomu 1, które są darmowe), podobnie musisz zakupić na nowo przedmioty dla nich.
- Według statystyk z zamkniętej bety podanych przez producenta, najczęściej wybierane jednostki to: 50% piechoty walczącej w zwarciu, 20% łuczników, 20% jazdy i 10% pozostałych typów oddziałów. Liczby te mogą się silnie wahać na różnych poziomach gry.
Zasady gry
Rozgrywka polega na rozgrywaniu 15 min meczy, między dwiema drużynami, liczącymi po 10 graczy. Każdy z graczy ma do dyspozycji 3 grupy jednostek, które odblokowuje oraz ulepsza wraz z doświadczeniem i zyskiwaną walutą. Wygrywa drużyna, która:
- Przejmie bazę wroga - aby spełnić ten warunek, sojusznicza jednostka musi znajdować się w obszarze wrogiej bazy, a przeciwnik nie może jej atakować (przejmowanie nastąpi, gdy jednostki wroga są bierne, w odwrocie lub zostaną zabite). Jednostki, które przejmują bazę a otrzymują choćby najmniejsze obrażenia dostają ujemne punkty i postęp przechwytywania maleje.
- Pokona wszystkie jednostki wroga (unicestwienie) - zwykle następuje w wyniku błędów graczy, którzy zostają pokonani zbyt szybko, niedługo po rozpoczęciu rundy lub gdy zespoły nie zostały dobrane na równym poziomie.
- Po upływie 15 min wygra ta drużyna, która utrzyma na mapie więcej jednostek.

Ze względu na różne sposoby odnoszenia zwycięstwa ważne jest, by starać się grać zespołowo, wspomagać innych graczy i nie próbować samemu atakować grup wrogich jednostek - często o zwycięstwie zadecyduje przetrwanie. Z tego powodu warto zachować na polu bitwy nawet jednostki, które nie mają już praktycznych możliwości walki (np. artylerzyści bez artylerii, hodowcy ogarów bez psów).
Rozstawianie jednostek
Po dołączeniu wszystkich graczy, zobaczysz małą mapę taktyczną W tym momencie wybierasz miejsce, w którym chcesz rozpocząć rozgrywkę. Jest to ważny moment, postaraj się szybko zadecydować. Jeśli tego nie zrobisz, zostaniesz rozlokowany w losowym pustym miejscu.

Na mapie taktycznej masz także chwilę, by przekazać swojej drużynie informacje. Naciśnij Enter, aby otworzyć czat drużynowy. Kliknij F2, by zaznaczyć wykrzyknikiem konkretne miejsce na mapie; Kliknij F3, aby rozpocząć rysowanie linii. Informacje te widoczne są dla wszystkich sojuszników. Możesz zaprezentować tam własną strategię lub wskazać swoje działania.
0
Komentarze czytelników
YxU Pretorianin

@Hashtag - dzięki za informacje. Może i masz rację: inaczej widzi to autor, inaczej czytający, a to w końcu dla niego powstaje poradnik. Możliwe, że przy okazji premiery (lub wcześniej) zostanie wstawiona aktualizacja, zwrócę wtedy uwagę na Twoje sugestie ;)
F4 też jest wspomniane przy rozdziale Sterowanie, lecz racja - mogłoby to znaleźć się także w innym miejscu (w końcu nie każdy czyta poradnik "od deski do deski" :D )
Hashtag Junior
Dobra zbyt chaotycznie napisałem, chodziło mi o to że ów podpunkty powinny mieć własną kategorię załóżmy w podstawach rozgrywki, choć może skoro faktycznie zostały już wspominane przy jednostkach to będzie "sztuka dla sztuki"
Bynajmniej co do umiejętnościami na 5 tierze nie mogę się zgodzić żeby nie posiadały własnej kategorii zbyt często się zdarza ze nowi gracze atakują dowódców tak jak scipion w chmarach nie sprawdzając czy ma uruchomioną zemste i dochodzi do odczuć bezradności u gracza, więc jakiś temat pod tytułem "dowódcy z którymi możecie mieć problemy na polu walki" może pomóc wielu osobom. (Może tez jednostki i wstawić tam falange)
W trzecim podpunkcie chodziło mi ze w ekwipunku który jednostka oblokowuje za punkty doświadczenia jednostki od poziomu 5 nastepuje zmiana warta uwagi mianowicie występują dwa rodzaje ekwipunku wspomagające dany typ rozgrywki dla konnicy na przykład sile szarży lub siłę obrażeń wręcz.
Co do rzeczy które sobie przypomniałem pisząc tą odpowiedz pod guzikiem F4 jest koło szybkich poleceń które można wkleić na chat.
YxU Pretorianin

Oczywiście, sugestię są całkiem w porządku. Mimo to, odpowiem jednak na "zarzuty" (które szanuję) :D
- Informacje o zależnościach terenu pojawiają się w poradniku wielokrotnie, w poradach ogólnych oraz przy jednostkach, dla których jest to szczególnie istotne;
- Umiejętności także 5 tieru (jeśli oboje mówimy o umiejętnościach dowódców) zostały opisane dla każdego z nich, przy czym zawarty został także komentarz uzupełniający dla tych bardziej złożonych.
- Na trzecie zdanie trudno mi odpowiedzieć, ponieważ nie całkiem je rozumiem :)
- Ale owszem, informacja o benefitach z 7 poziomu jest trafna. Jednak jeśli chodzi o umiejętności jednostek, potrafią się one od 5T zmieniać co poziom, dlatego przy opisie jednostek napisane zostało "Podstawowe zdolności". Poradnik ma przede wszystkim na celu wprowadzić w grę nowych graczy i przekazać im porady, dzięki którym nie zniechęcą się do gry. Każdy kto osiągnął poziom 5, moim zdaniem, będzie miał już podstawową wiedzę i sam będzie potrafił zadecydować o buildzie i obranej strategii :)
Hashtag Junior
Jeżeli mogę coś zasugerować.
Brakuję oddzielnej sekcji na:
-Informacji o "buffach i debuffach" w lesie w zależności od frakcji
-O ogromnej sile umiejętności na piątym tierze ( Ultimate skill?) z którymi gracze pierwszy raz mogą się zmierzyć jak skończą walczyć z botami czyli na tierze IV.
-O zwiększeniu większej ilości do przyswojenia od poziom u5 czy 6 od którego ekwipunek nie jest kolejną rzeczą do odblokowania ale zwykle jedną z dwóch ewentualnych buildów które można dostosować do stylu gry
A od 7 jednostki otrzymują dodatkowe miejsca na sloty i zwykle po nowej umiejętności bazowej dla jednostek.
Czyli im dalej w las tym więcej drzew zgodnie z zasadą "easy to play hard to master"
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.